Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

HTC Desire Z: een zakelijke Android?

20-09-2010 • 10:06

121

Multipage-opmaak

Inleiding

Het lijkt alweer lang geleden; begin 2009 bracht HTC samen met Google en T-Mobile de allereerste Android-smartphone op de markt. De G1 had een 3,2"-touchscreen en een uitschuifbaar toetsenbord met vijf rijen toetsen. Een paar maanden later kwam HTC ook met een toestel met een fysiek toetsenbord, de Touch Pro2. In de loop der jaren had de fabrikant behoorlijk wat ervaring opgedaan met het maken van qwerty-toetsenborden op telefoons en dat bleek; het was in 2009 het beste toetsenbord op een smartphone.

Reden genoeg om daarmee door te gaan zou je zeggen, maar hoeveel toestellen HTC daarna ook op de markt bracht – de Hero, Tattoo, Touch2, Legend, Desire en HD Mini Wildfire – toetsenborden zaten er niet op.

Daarin is nu eindelijk verandering gekomen. HTC heeft de Desire Z aangekondigd, een Android-toestel dat veel overeenkomsten heeft met de Desire, maar dat op één punt belangrijk verschilt; de Desire Z heeft een toetsenbord. Tweakers.net nam dit toestel onder de loep voor een snelle eerste blik. Daarbij kregen we de beschikking over een preproductiemodel, waarvan diverse details niet overeenkomen met de definitieve retailversie.

HTC Desire Z

Specs en prijzen

Specificaties

Merk en type
Merk HTC
Type Desire Z
Adviesprijs 499 euro
Toestel
Telefoonmodel slider
Invoermethode qwerty-toetsenbord
Besturingssysteem Google Android
Versie besturingssysteem 2.2
Beeldscherm
Schermresolutie 480x800 pixels
Schermdiagonaal 3,7"
Schermtype S-LCD
Multitouch ja
Touchscreentechniek capacitief
Secundair scherm nee
Camera
Resolutie 5 megapixels
Autofocus ja
Flitsertype enkele led
Resolutie video-opname 1280x720 (HD Ready 720p)
Functionaliteit
Berichten e-mail, mms, sms
Taal Nederlands
Mp3-ringtones Ja
Audioformaten aac, amr-nb, amr-wb, midi, mp3, Mpeg 4, ogg, wav, wma
Videoformaten 3gp, Mpeg 4, wmv
Functies A2DP (bluetooth stereo), bewegingssensor, fm-radio (headset), handsfree, kompas, RDS, T9-tekstinvoer, tril, voicerecorder, dlna
Verbindingen
Mobiele netwerken edge, gprs, hsdpa, hspa, umts
Frequentiebereik
850MHz, 900MHz, 1800MHz, 1900MHz, 2100MHz
Wlan 802.11b, -g en -n
Bluetooth
bluetooth 2.1 + EDR
Connectors 3,5mm-headset, micro-usb
Technische kenmerken
Chipset Qualcomm MSM7230
Processorsnelheid 800MHz
Werkgeheugen 512MB
Opslaggeheugen 1,5GB flash
Extern geheugen Secure Digital Micro High Capacity
Accu
Gesprekstijd onbekend
Stand-by-tijd onbekend
Accucapaciteit 1300mAh
Accutype li-ion
Uiterlijk
Kleuren zilver
Gewicht
180g
Lengte 119mm
Breedte 60mm
Hoogte / Diepte 14,16mm
Overige specificaties
Meegeleverde accessoires datakabel, geheugenkaart, headset bedraad, oplader, 8GB-micro-sd-kaart
Bijzonderheden tethering (usb), Flash 10.1, nabijheidssensor

Heeft HTC iets tegen qwerty-toetsenborden?

Tot enige tijd geleden waren qwerty-toetsenborden in smartphones heel gewoon. Enkele van HTC's populairste toestellen hadden qwerty-toetsenborden; de Tytn2 en Touch Pro zijn daar voorbeelden van.

Er waren daarentegen steeds minder mensen die de noodzaak van een fysiek toetsenbord op een smartphone met Windows Mobile of Android inzagen. De onscreen-toetsenborden werden aanmerkelijk beter; het onscreen-toetsenbord dat HTC zelf maakte, deed daarbij een aardige duit in het zakje. Daarbij worden veel Android-toestellen uitgerust met capacitieve touchscreens, die gevoeliger zijn en dus gemakkelijker tikken dan de resistieve schermen die eerder werden gebruikt.

Toch zijn er uitzonderingen; de G1 was een Android-toestel met een fysiek toetsenbord. Eind vorig jaar kwam daar de Motorola Milestone bij en ook de LG GW620 beschikt over een fysiek toetsenbord. Sony Ericsson bouwde ook nog een qwerty-toetsenbord in de Xperia X10 Mini Pro.

Bij HTC bleef het echter lang stil. De Android-toestellen die de fabrikant na de G1 uitbracht, waren zonder uitzondering slates: een groot touchscreen met enkele knoppen, zoals de Legend en de Desire. HTC maakte echter nog wel toestellen met een toetsenbord, zoals de MyTouch Slide voor T-Mobile in de Verenigde Staten. Om de een of andere reden heeft T-Mobile besloten het toestel niet in Europa uit te brengen.

De vraag is waarom HTC niet veel meer deed met uitschuifbare toetsenborden. De meest logische verklaring is de dikte; het is vrij lastig een toestel met een goed toetsenbord te ontwerpen dat een dikte heeft die anno 2010 door consumenten aanvaardbaar wordt geacht. Toestellen dikker dan 15mm heten al snel koelkasten.

HTC Desire Z

Liefhebbers van een fysiek qwerty-toetsenbord kunnen eindelijk hun hart ophalen met de Desire Z. Het is het eerste high-end Android-toestel met een toetsenbord sinds de Motorola Milestone en neemt daarmee bij voorbaat een bijzondere plek in tussen alle andere Android-toestellen. Een opvallend detail is dat HTC hiermee de lijn van Motorola volgt. Dat presenteerde deze zomer de Droid X, een slate met 4,3"-scherm, en de Droid 2, met 3,7"-scherm en toetsenbord. Motorola heeft echter nog geen Europese versies van deze toestellen aangekondigd.

HTC daarentegen komt wel met een Amerikaanse versie van de Desire Z: de T-Mobile G2. Dit wordt gepresenteerd als opvolger van de twee jaar geleden aangekondigde G1, al is het uiteraard hetzelfde toestel als de Desire Z.

Uiterlijk

Design

HTC heeft al een keer designelementen van de Desire Z in de praktijk uitgeprobeerd. Eerder dit jaar bracht het in de Verenigde Staten de MyTouch Slide uit, een toestel dat nooit naar Europa kwam. Veel van de designelementen van de Espresso, zoals het toestel bekendstond, komen terug bij de Desire Z.

HTC T-Mobile MyTouch SlideHet meest opvallende daarvan is de trackpad; waar dat bij de Legend, Desire en Wildfire nog een klein rond knopje is met een opening voor de camera, is dat bij de MyTouch en Desire Z een vierkant trackpad zonder opening, de wijze waarop ook RIM bij zijn BlackBerry's de trackpad heeft ingebouwd.

De Desire Z is niet efficiënt met de ruimte; om de trackpad heen zit een hoop loze ruimte, terwijl de aanraakgevoelige knoppen vlak onder het scherm zijn weggestopt. Het is ook onduidelijk of je die knoppen gemakkelijk per ongeluk indrukt; dat werd tijdens onze hands-on met het toestel niet duidelijk.

De smartphone voelt zwaar aan, maar is relatief dun. Met 14,16mm is hij wel iets dikker dan de Motorola Milestone, maar het is zonder twijfel de dunste slider die HTC tot nog toe maakte.

HTC Desire Z HTC Desire Z HTC Desire Z

Slidermechanisme

HTC gebruikt een nieuw slidermechanisme in de Desire Z. De fabrikant heeft het Z Slider genoemd en daar komt de naam van het toestel vandaan. Het mechanisme, waarvoor eerder dit jaar een patentaanvraag werd ingediend, moet twee voordelen bieden; het moet het toestel platter maken en het toetsenbord op dezelfde hoogte brengen als het scherm, waardoor je geen hoogteverschil tussen beide onderdelen meer krijgt. Een hoogteverschil maakt de bovenste millimeters van een toetsenbord onbruikbaar, omdat de vinger dan tegen de onderkant van het schermgedeelte zit.

De slider zit vast met twee haakjes, zoals in het patent is omschreven. Daarnaast is de verbinding zichtbaar waarlangs data tussen de verschillende delen van het toestel wordt verstuurd. Het is ongebruikelijk dat deze met het blote oog te zien is en het is onduidelijk of dat gevolgen heeft voor de ophoping van stof en vuil.

Het mechanisme ging in het prototype waarmee wij hebben gespeeld vrij zwaar; het is onduidelijk of dat in de retailversie ook zo zal zijn. Wel voelde de slider steviger aan dan alle andere toestellen met qwerty-toetsenbord op de markt; er zat geen enkele speling in.

HTC-patent slidermechanisme HTC-patent slidermechanisme HTC-patent slidermechanisme HTC-patent slidermechanisme

Toetsenbord

Het toetsenbord bestaat uit vier regels. Dat heeft een duidelijke reden; door het nieuwe mechanisme was er niet meer ruimte beschikbaar en een toetsenbord over vijf regels zou dan uit te kleine toetsen bestaan.

De toetsen zijn van elkaar gescheiden, net als op de Touch Pro2. Daarnaast hebben ze profiel, waardoor ze ook blind goed van elkaar te onderscheiden zijn. In een korte test bleek het vrij gemakkelijk om eraan te wennen.

Dat neemt niet weg dat het toetsenbord een klasse minder is dan dat van de Touch Pro2. De bolling van de toetsen is minder en de toetsen zijn iets kleiner, waardoor het in zijn geheel iets minder prettig typt dan het vorige model van HTC met qwerty-toetsenbord. Het typen gaat ongeveer even goed als met een T-Mobile G1.

HTC Desire Z

Hardware en scherm

Een nieuwe chip

De Desire Z is uitgerust met een nieuwe chip van Qualcomm, de MSM7230. Deze chip draait op Qualcomms eigen Scorpion-core, die net als de Cortex A8-core van ARM op de ARMv7-instructieset is gebaseerd. Hij lijkt op de Snapdragon-chips van Qualcomm, maar heeft naar verluidt een snellere gpu. De Adreno 205 zou 'significant' betere prestaties leveren dan de Adreno 200 van de Snapdragon QSD8250 uit onder meer de HTC Desire. Daarnaast ondersteunt de MSM7230 een hogere datasnelheid.

Het is onduidelijk of HTC de nieuwe gpu heeft ingebouwd; de chip is vooral gekozen om zijn zuinigheid. Hij wordt gebakken op 45nm, waarmee hij zuiniger zou moeten zijn dan de QSD8250, die op 65nm wordt gebakken. Daarnaast heeft HTC de chip geklokt op 800MHz om de accu te sparen.

Geheugen

De Desire Z beschikt over een werkgeheugen van 512MB, evenveel als de Desire. Het opslaggeheugen, dat in Android vooral wordt gebruikt voor de opslag van applicaties, is daarentegen wel fors groter; er zit net als in de Desire HD 1,5GB flash-geheugen in het toestel.

Scherm

Net als nieuwere exemplaren van de 'oude' Desire en de Desire HD beschikt de Desire Z over een S-LCD van Sony. Dit scherm biedt een betere kleurechtheid dan amoled en heeft verder veel van de voordelen van amoled, dat de laatste tijd slecht leverbaar is. Het scherm heeft een grootte van 3,7" en een resolutie van 800x480 pixels. Daarmee wijkt het niet af van de originele Desire.

HTC Desire Z drie stuks

Software

Android 2.2

De Desire Z is de tweede HTC-smartphone die out-of-the-box draait op Android 2.2, de versie van het OS die Google in mei aankondigde. Gezien de snelheid waarmee Google updates uitbrengt, ligt het in de lijn der verwachting dat er al een nieuwe versie zal zijn in de tijd dat de Desire Z nog het nieuwste Android-toestel van HTC is. Het ligt daarom voor de hand dat er een update zal komen, al is het onduidelijk of er minimale specs voor Android 3.0 zullen gelden, die een update onmogelijk kunnen maken.

Android 2.2 moet vooral meer snelheid bieden dan zijn voorgangers. Een jit-compiler voor de Dalvik Virtual Machine moet applicaties sneller laten draaien. Ook zou Javascript in de nieuwe versie van Android twee- tot driemaal sneller moeten zijn. Daarnaast moet de browser in 2.2 beter presteren.

Gebruikers kunnen vanaf versie 2.2 applicaties op de sd-kaart opslaan, iets wat in verscheidene custom Android-roms al eerder was ingebouwd. Daarnaast is de zoekfunctie uitgebreid, waardoor naar applicaties, en binnen een applicatie naar data kan worden gezocht.

Applicaties die vanuit de Android Market zijn gedownload kunnen automatisch van updates worden voorzien; per app kan de gebruiker toestemming geven om de software automatisch bij te werken. Ook kunnen handmatig alle applicaties worden bijgewerkt. Applicaties zijn vanaf Android 2.2 ook via de computer te downloaden, waarna deze automatisch naar de smartphone worden gestuurd.

Verschillen met Desire HD

Behalve in de hardware zijn er ook in de software enkele verschillen met de Desire HD. Zo is er een visitekaartjeslezer aanwezig in de firmware. Voor het overige zijn alle verbeteringen in Sense die in de Desire HD zitten ook in de Desire Z aanwezig.

In de browser zijn gebaren toegevoegd om de navigatie tussen pagina's te verbeteren. Wanneer de gebruiker diverse pagina's heeft openstaan, komt het overzicht van pagina's tevoorschijn. Datzelfde menu kan ook via Menu-Vensters worden bereikt.

Daarnaast is een gebaar ingebouwd waarmee je snel naar de vorige of volgende pagina gaat. Voor de vorige pagina moet de vinger eerst naar rechts en dan naar links over het scherm worden geveegd; de volgende pagina kan worden opgevraagd door het gebaar omgekeerd uit te voeren. Ook kan de browsergeschiedenis worden bekeken door lang op de Terug-toets te drukken.

Verder is de interface van de browser aangepast; die is nu in Sense-stijl uitgevoerd, waardoor hij beter bij de rest van het toestel past. Ook is een directe link aangebracht om je op een rss-feed te abonneren.

HTC Desire Z nog drie

Cloud

HTC Sense was altijd een verzameling diensten op telefoons, maar met de Desire HD wordt Sense ook een webdienst; via de website HTCSense.com kunnen gebruikers hun toestel beheren. Dat is deels gericht op consumenten, maar deels ook op de zakelijke markt. Vooral de mogelijkheid tot remote wipe is voor veel professionele gebruikers een must ter bescherming van bedrijfsgegevens.

Features

Met HTCSense.com is veel mogelijk van wat al met andere diensten mogelijk was. Contacten en mails beheren bijvoorbeeld was uiteraard ook al via Google in Gmail mogelijk.

Ook de sms-functie is bereikbaar via de computer; alle sms'jes die ooit zijn verstuurd en ontvangen, staan erin. Sms'jes kunnen ook worden verstuurd zonder dat er actie op de telefoon nodig is. Bovendien kunnen gebruikers via de webdienst routes plannen en die naar hun toestel doorsturen. Daarnaast kunnen foto's die van een geotag zijn voorzien worden beheerd, en kunnen gegevens en andere zaken worden gewijzigd.

Beveiliging

HTCSense.com moet ook een beveiligingstool worden. Zo zijn er diverse opties ingebouwd voor een gebruiker die zijn toestel kwijt is. Hij kan bijvoorbeeld de smartphone doen rinkelen, ook al staat hij op stil. Ook kan er een bericht worden weergegeven op de telefoon in geval van verlies. Bij vermoeden van diefstal kunnen alle gegevens van het toestel worden gehaald.

Applicaties

HTC heeft aan de mailclient een unified inbox toegevoegd, waarin alle nieuwe mail binnenkomt. De mailclient is verder nauwelijks aangepast, maar er is nu wel support voor meer dan één Exchange-account.

Ook is een e-reader toegevoegd, met ondersteuning voor epub en .kobo-bestanden. Daarnaast is de muziekspeler uitgerust met een muziekwinkel en een mogelijkheid om extra info over nummers en artiesten te downloaden en weer te geven.

Eigen versie maps

HTC heeft besloten om zijn eigen Maps-applicatie aan de Desire Z toe te voegen. De eigen versie van Maps biedt de mogelijkheid om kaarten van landen van tevoren te downloaden, wat roamingkosten tijdens vakanties voorkomt. Daarnaast biedt de HTC-versie van Maps een betere integratie van bellen tijdens het rijden; er komt een popup en de gesproken aanwijzingen worden tijdelijk uitgezet.

Widgets en notificaties

Er zijn diverse widgets toegevoegd en gewijzigd. Zo is de People-widget voorzien van statusmeldingen, zodat direct is te zien of een nieuwe sms, e-mail of statusupdate van een contactpersoon is binnengekomen. Ook zijn er diverse locatiewidgets, zoals de Around Me-widget, die poi's in de omgeving weergeeft.

De notificatiebalk is ook onder handen genomen; er is een app launcher aan toegevoegd, een balk die de laatst geopende applicaties weergeeft. Daaronder staan notificaties in de interface van HTC Sense.

Gallery

HTC Desire Z HTC Desire Z HTC Desire Z HTC Desire Z drie stuks HTC Desire Z nog drie
HTC Desire Z HTC Desire Z HTC Desire Z HTC Desire Z HTC Desire Z HTC Desire Z HTC Desire Z HTC Desire Z

Tot slot: het wachten waard?

Het worden er steeds minder, maar ze zijn er nog: mensen voor wie een fysiek qwerty-toetsenbord op een smartphone een absolute must is. Voor hen was er tot nog toe weinig keuze in de high-end smartphonemarkt; Motorola heeft de Milestone en Milestone 2 en dat is het zo'n beetje.

De Desire Z neemt de rol over van de Pro-devices op Windows Mobile: stevige toestellen, mede gericht op zakelijk gebruik en op mensen die veel berichten en mailtjes vanaf hun toestel versturen en daarvoor een toetsenbord willen hebben. Voor hen is de Desire Z een toestel om in ogenschouw te nemen.

HTC Desire ZEr zijn een hoop pluspunten: Android 2.2 met het uitgebreidere Sense, een relatief platte en stevige slider en zo nog enkele zaken. Mogelijke minpunten zijn er ook; het toetsenbord is niet het beste dat HTC ooit maakte en de aanraakgevoelige toetsen zitten wel héél dicht bij het scherm.

De tijd én een uitgebreide review moeten uitwijzen hoe goed de Desire Z echt is. Veel Android-liefhebbers zullen het waarderen dat er in elk geval keuze is, al is het toestel net als de Desire HD stevig geprijsd; de qwerty-slider krijgt een adviesprijs van 499 euro en dat is 50 euro duurder dan de Desire.

Reacties (121)

121
119
59
3
0
45
Wijzig sortering
Het enige waar ik zelf altijd niet zo happy mee ben is dat Remote Wipe gebeuren.
Vooral de mogelijkheid tot remote wipe is voor veel professionele gebruikers een must ter bescherming van bedrijfsgegevens.
Je kan natuurlijk gaan wachten totdat die cloud app een keer gehackt wordt en alle HTC mobieltjes remote gewiped worden...

Ik hoop iig dat er een of andere bevestigingscode getikt moet worden die je zelf in je mobile hebt ingesteld die niet in de cloud is opgeslagen...
Exchange en andere providers bieden gebruikers deze keuze al langere tijd. Natuurlijk moet de beveiliging bij HTC goed op orde zijn en ik neem aan dat dit technisch helemaal niet mogelijk is (wipe naar alle toestellen) maar ik verwacht hier geen problemen mee.
Mochten jullie geen foto's maken van het slidermechanisme in operatie ofzo?
Het slider mechanisme wordt in dit filmpje vrij duidelijk behandeld:
http://www.youtube.com/watch?v=pNW9kynr0q0&feature=fvwk
(Vanaf 1:25)
Volgens is er nog plek genoeg voor een 5e rij. Maar waarschijnlijk willen ze voor het design liever iets meer symmetrie.
Volgens is er nog plek genoeg voor een 5e rij. Maar waarschijnlijk willen ze voor het design liever iets meer symmetrie.
Gekeken naar deze foto is er toch echt geen ruimte meer voor een extra rij. Vergeet ook niet dat een beetje ruimte tussen het scherm en de bovenste rij van de toetsen nodig is om zo te voorkomen dat het touch screen per ongeluk aangeraakt wordt tijdens het typen. Voor de rest mogen de toetsen ook weer niet te klein worden en een beetje ruimte tussen de toetsen is ook welkom voor effectief gebruik. Ik ben eigenlijk al blij dat het toetsenbord vier rijen heeft en niet drie, zoals sommige andere telefoons.

De Desire Z lijkt een zeer interessant toestel. Maar even in de gaten houden. :)
Op dat stukje is te zien dat er best nog wat ruimte is tussen toetsenbord en mechanisme als ie ingeklapt is. Een potentiele vuilophoping? Ik hoop dat er in de definitieve versie iets op gevonden is. Verder vind ik dit een prachtig toestel, en hoop dat hij in de praktijk net zo goed is als hij nu lijkt.
Voor zover ik kan zien heeft t.net helemaal geen foto's kunnen maken. Waarschijnlijk omdat het zo'n korte hands-on was. Of Arnoud moet z'n nagels rood hebben gelakt ;)

Edit: Hmm, wellicht dat de vergelijkingsfoto's met de Desire HD en de foto daarvoor zelf gemaakt zijn?

[Reactie gewijzigd door Silvin op 23 juli 2024 17:22]

Dit is nou de ultieme android voor mij. Deze schaf ik denk ik aan naast m'n iPhone4. Het definitieve eind van de Windows Mobile voor mij.
Volledig akkoord. WM is lang lang lang voorbijgestreefd en hebben hun marktaandeel zwaar achteruit zien gaan. Momenteel lijkt het er ook niet op dat ze met hun nieuwe versie de zaak gaan redden. Google gaat nu eenmaal hard vooruit waar Apple zelfs moeilijkheden heeft om deze bij te houden qua creativiteit. World domination aan google en dat de rest hier eens een lesje uit het verleden uit trekt...
Als jij zelf een lesje zou trekken uit het verleden zou je niet roepen World Domination aan Google.

We weten immers allemaal wat er gebeurt als er in de IT wereld 1 fabrikant het voor het zeggen krijgt.
Ok, het eind van Windows Mobile. Ga je Windows Phone 7 wel proberen?

Android is voor mij een geweldig besturingssysteem, maar ben ook erg tevreden over WinMo 6.5 minus een aantal issues. En beiden beter (of in ieder geval fijner) dan iOS3/4 imho.

Ik ga toch nog even wachten welke toestellen straks Android 3.0 gaan krijgen. Moet in juni weer een nieuw toestel halen, moet lukken denk ik zo :)

[Reactie gewijzigd door musje83 op 23 juli 2024 17:22]

Offtopic: ik snap niet hoe mensen dit een mooi toestel kunnen vinden. Design is echt lelijk, ben ook geen fan van de Desire.
Ontopic: waarom zit er geen dualcore cpu in? dat waren ze toch van plan in Q4-2010?
1. Ik vind het een prachtig toestel, zakelijk toch modern.
2. Dualcore processoren zijn overrated voor de mobiele markt, de gewone desire, en op de filmpjes van de z, draait alles zeer soepel, dus zwaardere processoren slurpen alleen meer. En de batterij is nu al iets waar smartphones niet op moeten bezuinigen.

Deze is al grote kanshebber om mijn volgende foon te worden, eerst wachten op de uitgebreidere reviews. Wil toch eerst weten hoe de batterij het gaat doen, en leesbaarheid in de zon. Maar qua gebruikte materialen is dit toch al een winnaar.
hoezo zijn dual core processoren overrated voor de mobiele markt?
wedden dat je over 3 jaar geen keus meer hebt?
power zal ook niet zo'n probleem zijn , ik neem aan dat men gewoon een core kan uitzetten \ downclocken om te voorkomen dat er onnodig energie wordt verbruikt.

ik zie wel een mogelijk voordeel:
- stel je laat al je basis-applicaties over core X lopen, bellen, adresboek etc.
- je laat alle third party appls over core Y lopen
op die manier los je het 'apple probleem' op: je kan alles op je telefoon installeren en gebruiken (ook zware flash apps), bellen zal hij altijd doen!
We moeten niet wedden, U heeft gelijk, dual core processoren voor de mobiele markt zullen er zeker aankomen. Binnen 3 jaar gaan we deze discussie waarschijnlijk hebben over quadcores in mobieltjes. En waarom er geen 2 GPU's insteken in SLI.
Maar als er nu een telefoon word uitgebracht, dan beginnen ze weer. "pffft, slechts 1 core, wat kunt ge daar nu mee doen? Als ge daarmee een berichtje wilt typen dan hapert en stottert dat. Dat is zoooo jaren '90".
Zever, gezever. De single core processoren doen hun werk uitmuntend en werkt vlotjes.
Bellen en adresboek en de andere basis-applicaties zijn nu niet bepaald CPU intensief.
Dual core zal wss zijn nut gaan bewijzen wanneer je nog meer en meer applicaties tegelijk wil gaan draaien.
En niet dat ik er iets op tegen heb dat ze steeds sneller gaan of meer cores willen gebruiken. Tuurlijk niet, anders zaten we hier nog met onze nokias 3210's.

edit: hi5 voor Civilian321, die mij blijkbaar ondertussen heeft bijgestaan.

[Reactie gewijzigd door 4bit op 23 juli 2024 17:22]

hoezo zijn dual core processoren overrated voor de mobiele markt?
Dual-core CPU's voor mobieltjes zijn overrated omdat je ze vooralsnog nergens voor nodig hebt, net als niet zo heel lang geleden op de desktop is er totaal geen software die ervan gebruik maakt.

De winst die je gaat halen met de voorbeeldjes die je noemt is echt klein bier, op een mobieltje heeft elke applicatie ofwel het hele scherm in gebruik, ofwel het staat in een of andere 'background' of 'idle' toestand. Een enigzins slimme OS scheduler (en dat zal vast wel goed zitten bij Android) zal dat soort processen met een lagere scheduling prioriteit draaien, waardoor zulke achtergrond/idle taken alleen worden 'gewekt' als de actieve applicatie even niks aan het doen is.

De winst die je van een dualcore CPU krijgt is dus echt met een lampje te zoeken, terwijl je wel op vermindere accuduur kunt rekenen. Als je dan toch maximale performance wilt, dan haal je waarschijnlijk meer uit een hoger geklokte single-core CPU die dynamisch de frequentie kan schalen.

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op 23 juli 2024 17:22]

Eindelijk iemand die met verstand kan praten. Het maakt niet uit hoeveel core een cpu heeft, zolang de software er niet gebruik gaat maken, zal er geen snelheidswinst geboekt worden. Je kunt het een beetje vergelijken met de versnellingsbak van een auto. De Veyron rijdt misschien 400+ km/u maar zolang je met de eerste versnelling rijdt, gaat de auto ook niet echt voorruit. 't is misschien een kromme vergelijking, maar je snapt wat ik bedoel he... 't is trouwens veel meer werk voor een programmeur om multithreaded codes uit te mouw te schudden dan met de 'traditionele' manier terwijl er niet heel veel voordeel valt uit te halen. Een cpu met 2, 4, 8 cores betekent niet dat apps 2, 4, 8x sneller draaien he mensen... Er stond gisteren op de fp iets over mulitcores starring een google guy. Meer info => nieuws: Google: multicore-systemen niet altijd beter
Eindelijk iemand die met verstand kan praten.
Daar verschillen de meningen duidelijk over.... De meeste besturingssystemen maken al sinds meer dan 10 jaar gebruik van multithreading. Multicore software werd al ontwikkeld voordat er uberhaupt multicore processoren bestonden. Dat 99% van de programmeurs geen kaas gegeten hebben van parallel programmeren betekend niet dat die 1% daar ook geen verstand van heeft. Het stuk naar onze Google Vice president opperations (waarschijnlijk GEEN programmeur) moet je ook met een korrel zout nemen .... laten we het zo zeggen: Als Google hun zoekmachine supersnel wil hebben dan heeft het wenig zin om alle servers (laten we zeggen 1000 x 2 GHz) te vervangen door 1 monster server met een single core 100 GHz cpu. Het lijkt mij verstandiger om er gewoon 1000 x 2 GHz machines bij te plaatsen. Kort samengevat Google verdient op dit moment het meest aan taken die wel parallel uitgevoerd kunnen worden.
Toch verbruiken dual core processoren meer batterij hoe je het ook wend of keert. Je zult er over 3 jaar inderdaad niet meer onderuit kunnen maar dat is niet 2010. Tegen die tijd zullen er nog zuinigere processoren zijn gemaakt en ook apps die ook echt met een dual core kunnen werken. Momenteel dus nog totaal nutteloos.
Iphone is dan ook niet bepaald mooi. Het blijft een telefoon, een toestel dat je tegen je oor moet plekken. Daarbij lijkt mij functionaliteit vele belangrijker.
we zitten nog in Q3 :) en voordat onze mobieltjes dual core hebben is het pas 2011. het toestel moet ook nog ontworpen worden

ontopic: Ik vind em ook niet echt mooi, en ik had er liever de 1 ghz quallcom in gezien

[Reactie gewijzigd door evanraalte op 23 juli 2024 17:22]

Tja, ik snap niet hoe jij m lelijk kan vinden. Das het probleem met smaak, bij iedereen verschillend.
Kwestie van smaak, ik vind de desire toestellen tot zover erg mooi :)
Tja iets lelijk vinden is een mening.

Maar wat mij dus echt opvalt is dat het toetsenbord er el cheapo uitziet.

Voorderest is het gewoon een desire met toetsenbord en weinig meer..
Hoe moet ie er in vredesnaam dan uitzien wil je 'm wél mooi vinden? Hoeveel variaties van een langwerpig ding met een scherm kan men maken? Het scherm is het grootste object en er is daaronder 1 knopje te vinden. Hoe moeten ze dat rangschikken zodat jij het mooi gaat vinden?

Over smaak valt niet te twisten, maar je kunt ook zeiken om het zeiken...
Ik denk, alhoewel ik natuurlijk nooit zeker zal kunnen weten waarop jij je mening baseert, dat dat in ieder geval deels komt door de enige kleur waar het toestel nog in te zien is tot nu toe; grijs. Dat geeft het toestel toch een veel zakelijker karakter dan bijvoorbeeld dat mooie HTC-bruin, wit, of zwart, naar mijn mening. Dat heb ik dus in ieder geval wel, ik kan niet echt om de kleur heen kijken maar in het grijs vind ik hem veel te zakelijk lijken om mijn volgende toestel te worden. Devices die net een iets speelsere, rondere vorm hebben, zoals de Wildfire die aan de onderkant van het scherm net wat ronder loopt, kunnen dat naar mijn mening nog wel een beetje hebben, maar als ze hoekiger zijn zoals de overige nieuwe toestellen van HTC (Desire, Legend en de twee nieuwkomers) is het al snel die combinatie die het toestel (veel te) kantoormuis-achtig laten lijken.

Ik vind de nieuwe techniek trouwens enorm interessant! Zou ik zeker eens uit willen proberen, ligt zo heel anders in de hand en hij wordt er inderdaad ook compacter van. Als hij uit is maar even naar de Media Markt dan, haha. Ik denk wel dat het veel fijner werkt, en het onderscheidt de Desire Z zo ook mooi van andere qwerty-toestellen.
Serieus? Als iPhone bezitter vind ik dit toch een erg stijlvol toestel. :)
ik hoop dat je WiMo 6.5 Professional bedoelt..... WiMo 6.5 standaard zonder touchscreen is met de htc snap een ramp. Wat heb ik daar vaak ruzie mee. Niets extra geinstalleerd en gemiddeld eens per week een vastloper. :S Als in batterij erin en eruit om m weer op gang te krijgen. Nu hopef ik niet per se extra spelletjes en andere apps op mn telefoon en das maar goed ook. Het aanbod is echt beroerd.

Deze ziet er goed uit. Ik hoor weinig slechte verhalen over android en een fysiek toetsenbord is wel een must voor mij. Al vergt android nog steeds wat meer onderhoud en instellen dan iOS. Over een half jaar eens kijken hoe duur die is.
Het valt me op dat mensen in mijn omgeving, die per se een fysiek tobo'tje willen, vaak WM6/6.5 hebben.

Mijn HTC-TP met WM6.5 was zo traag als stroop, het touchscreen was een lachtertje, ik had echt een stukje nagel nodig om die microscopische kruisjes in de rechterbovenhoek te bedienen, en, ondanks dat HTC naar mijn mening ook de beste fysieke tobo's maakt, het typen was een hel door mijn te dikke vingers. Steeds weer die stylus pakken, dat ding zag ik niet als een feature maar als een escape, zoals er vroeger standaard een omgebogen paperclip in de buurt van mij cd-lade lag.

Ikzelf heb toch ook heel lang gedacht dat ik een fysiek tobo'tje echt nodig had, totdat ik een Desire nam. In mijn beleving ben ik van jaren WM-hell in een Android-heaven terecht gekomen. En ik heb echt dikke vingers (typ trouwens alleen nog maar met m'n duimen in landscape op de Desire). Had ik bij mijn vorige HTC-TP een sms-bundel van 20 per maand, die ik niet op kreeg, nu heb ik aan 10 per dag niet meer genoeg, los van de talloze emails die ik er mee verstuur. Ik typ na een paar maanden zo snel ermee, dat heb ik nooit gehaald op een fysiek tobo'tje. Ook de sotfware speelt mee: ik typ bijna geen letter correct maar het woordenboek heeft bijna alles goed.

Voor mij geen fysiek toetsenbord meer nodig \o/
Ondanks dat er voor blindtypen natuurlijk een tobo nodig is, vind ik dat met bijvoorbeeld swype het verschil in snelheid met invoeren tussen tobo's en touchscreens zo goed als nihil is. Dat is dan ook de enige reden voor mij om nog een telefoon met tobo te nemen, ik mis het nog steeds dat je zonder te kijken en haast zonder te denken ;) even snel een berichtje kan versturen.

Wat betreft het energie verbruik van dualcore's, de tijd dat een telefoon accu meegaat wordt alleen maar korter met alle nieuwe snufjes. Mijn oude nokiatje's deden makkelijk drie-vier dagen op een volgeladen accu, logisch ook met alle toeters en bellen op nieuwe telefoons dat deze meer energie gebruiken. Toch doet mijn nieuwe galaxy s ongeveer even lang op een volgeladen accu als mijn oude Iphone 3g, ondanks dat de Galaxy een stuk sneller is, een mooier en groter scherm heeft etc. Ik denk dan ook dat energiebesparende technieken gelijke tred houden met de vooruitgang in hardware. Misschien zijn ook de accu's tegen de tijd dat dualcore's standaard zijn weer verbeterd.

Dualcore's op voorhand afschrijven is onzin, stilstaan is achteruitgang.
Je hebt het over WM6.1. Knappe jongen die WM6.5 met kleine kruisjes vindt, of je moet wel bewust een hele brakke custom rom hebben gebruikt.
Ik heb zelf ook de TP en kan het niet geheel met je eens zijn. Het toetsenbord typt gewoon goed en snel. In ieder geval als je enig sinds normale vingers hebt kan je met de TP gewoon blind typen, iets wat volgens mij onmogelijk is met alleen een touchscreen.
Verder is het appels met peren vergelijken omdat de Desire 1. een veel groter scherm heeft (ongeveer een inch, dus 2,5 cm) en 2. een belachelijk veel betere CPU heeft en 3. ook nog eens een gigantisch beter touchscreen (imho). Al deze dingen zijn pas van de laatste 2-3 jaar, dus zijn WM niet aan te rekenen.
Waar het fout gegaan is bij de TP en de TP2 is de belachelijk trage CPU en niet goed geoptimaliseerd OS. Met een WM6.5 custom rom (energy) draait alles behoorlijk soepel, voor een 2 jaar oude telefoon, die toen hij uit kwam eigenlijk al traag was.
Nee, ik heb het over typen, daar heb je nu niet echt een hele zware CPU voor nodig. Ik stel dat ik, ondanks dat ik het tobo van de TP de beste vond die ik heb gebruikt, typen op de Desire fijner vind en daarom nu geen tobo meer hoef op een Desire.

Los van dat ik nooit zoiets droefs als WM (ja ik heb ook custom roms, Tael, Exquisite bla bla geprobeerd, bedenkelijk dat je die moeite moet doen voor een telefoon) heb ervaren op mobiel gebied.
Ik heb windows phone 7 uitgeprobeerd in een media markt in duitsland. Ik moet zeggen dat het ontieglijk veel beter is dan windows mobile. Maar of het beter dan android is, niet echt.
Ja, dat zijn de mensen die wel echt iets nuttigs doen op hun telefoon. Zoals mailen etc. Zakenlui dus.
Helemaal mee eens een mooi plat toestel en tog een qwery toetsenbord.
De Desire Z doet HTC z'n slogan wel eer aan ('Quietly Brilliant') als je alleen al kijkt naar het officiele HTC 'A close look' filmpje op youtube:
http://www.youtube.com/watch?v=IYtC-LFn63E
Zitten een paar erg leuke functies tussen (HTC Sense (cloud), GSM omdraaien --> Stil etc)
Een groot aantal "nieuwe" features in de nieuwe Sense zitten ook al in de huidige Sense (zoals bv het muten wanneer je het toestel omdraait, etc.). Denk dat ze dit als features opnieuw benadrukken voor de mensen die nog niet vertrouwd zijn met HTC en de Sense UI.
Om eerlijk te zijn ben ik niet zo'n fan van die feature, want ik leg meestal mijn Desire ondersteboven zodat ik de speaker beter hoor bij mijn wekker of gelijk welke andere notificatie. Hoewel ik die feature nog niet ben tegengekomen op mijn Desire, ik weet dat ze bestaat en neem aan dat het op andere smartphones met Sense wel aanwezig is.
GRappig dat je dat zegt. De wekker staat los van die feature, ja kan gewoon het toestel plat op het scherm leggen zonder gestoord te worden van iemand die belt. Je wekker daar in tegen zal gewoon af gaan. :)
Ik stond net op het punt een Desire te kopen, en dit maakt de keuze er niet gemakkelijker op. Zijn deze nieuwe toestellen een vervanging of aanvulling op de originele Desire, maw gaat de originele end-of-life of blijft hij er naast bestaan ?
Ik vraag me ook af of er een mogelijkheid zal bestaan om de nieuwe Sense op de originele Desire te draaien want er lijkt me niet direct een reden waarom dat niet mogelijk zou zijn.
Volgens mij zijn het eerder aanvullingen, of variaties op de "gewone" desire. De z is voor mensen die wel de desire willen, maar liever met fysiek toetsenbord werken. de HD die liever het wat groter willen, of de HD met winmo wel leuk vinden, maar liever android willen. Het hangt er beetje vanaf wat je nodig hebt, toetsenbord of niet, of toch net dat groter scherm.

De nieuwe sense update is theoretisch mogelijk, het is wat afwachten of HTC er de moeite wilt insteken.
Jammer dat T.net met deze review probeert de hype voor te zijn. Uit veel punten blijkt dat de snelheid van publicatie veel belangrijker was dan de kwaliteit van de review.

Verschillende zinnen lopen of kloppen niet, sommige besproken specificaties kloppen volstekt niet met de persvideo van HTC zelf en een deel van de review is het bespreken en het beoordelen van de gepubliceerde specificaties en software.

Hoe de telefoon werkelijk werkt, komt (behalve het toetsenbord) vrijwel niet tersprake.

Om wat voorbeelden van interessante journalistieke vraagstukken te geven:
- Hoe werkt de slider echt (in plaats van 'vermoedelijk') - hebben jullie hier geen foto's van gemaakt?
- Hoe (re-)ageert het toestel? Merk je iets in het gebruik van de Scorpion en/of de Adreno 205?
- Hoe zou dit toestel zich houden in het dagelijks gebruik?

Zonder deze informatie biedt deze review niet meer meerwaarde dan het persartikel van HTC zelf.
Het is dan ook geen review, maar een preview. Het is inderdaad een samenvatting van persberichten en nieuws items over de HTC Desire Z. Een totaal plaatje van deze nieuw aangekondigde telefoon, waar verder nog geen ervaring mee is opgedaan.

Alle puntjes die jij noemt heb je dus volledig gelijk in, en zullen (hopelijk) allemaal in de definitieve review behandeld worden.
Hoeveel geheugen zit er nu in? In de specsheet staat 1,5 gb, in de tekst staat 4gb...
De site van HTC geeft 1,5GB aan, dus daar zou ik vanuit gaan als ik jou was. Is met de Desire HD overigens ook zo.
Verleiding en nog eens verleiding die wij als consument maar moeten weerstaan, vooral die koppel verkoop maakt het interessant ( Zie advertentie van telfort ).
Die advertentie is volgens mij voor een ander toestel, nl. de Desire HD. :)
Ja dan nog, is de andere versie inderdaad.
Ook ik zit serieus te overwegen dit toetsel aan te schaffen. Het lijkt wel dé ultieme high-end Android Smartphone mét volledig qwerty toetsenbord.

Ik heb sinds kort namelijk een Tablet PC aangeschaft die op Android draait en ben erg te spreken over dit OS.

Momenteel heb ik een Nokia N97 Mini. Het grote minpunt hiervan in mijn ogen is het gebrek aan een 'officiele' market'... er zijn gewoon te weinig apps verkrijgbaar !

Wel zie ik dat de Desire Z net weer een maatje groter, breder en dikker is dan de N97 mini, die ook al een fors formaat heeft.

Hmm wat te doen wat te doen.. Android 3.0 trekt mij overigens ook wel heel erg, dus ik denk dat ik even de kat uit de boom ga kijken !

[Reactie gewijzigd door Freekers op 23 juli 2024 17:22]

Ik vind het wel een mooi toestel, maar ze hadden misschien nog iets ruimte onderaan de telefoon kunnen besparen waardoor de telefoon misschien kleiner kan zijn.
Het Tobo lijkt me ook een beetje klein maar ik heb nooit een toetsenbord gehad, dus misschien komt het bruikbare oppervlak wel overeen met andere toetsenborden.

Wat ik ook jammer vind is dat DLNA hier niet op zit. Ik weet zelf niet of dat iets hardwarematigs is, of dat het later alsnog softwarematig geinstalleerd kan worden, maar het is duidelijk iets voor de toekomst, en vind het ook raar dat deze het niet heeft, terwijl de Desire HD er wel over beschikt. maar goed... hoe vaak ga ik dat gebruiken, misschien over een jaar wel veel.

Ook vraag ik me af waarom ze niet gewoon de dezelfde chip met dezelfde frequentie kunnen gebruiken, waardoor het allemaal net iets makkelijker gaat, ok... het kan batterijduur verbeteren (of misschien juist niet).

Verder wil ik Android nou echt eens gaan proberen, omdat het zo flexibel is, alles zit erin en het schijnt ook nog eens heerlijk te werken, want hoor er alleen maar goeie verhalen over (behalve het energie-verbruik dat).

Dit word waarschijnlijk wel mijn volgende toestelletje komende maand.
Wat ik ook jammer vind is dat DLNA hier niet op zit.
Dat zit er wel op, zie op deze pagina het blok 'Capturing the moment'.
dan staat het verkeerd in hoofdstuk 6. Software, want daar staat (of ik lees het verkeerd):

Verschillen met Desire HD

Behalve in de hardware zijn er ook in de software verschillen met de Desire HD. Naast het ontbreken van ondersteuning voor dlna zijn er aan de Desire Z ook zaken toegevoegd;

Nu zie ik dus pas dat DLNA puur software is ;)

[Reactie gewijzigd door RealHeiny op 23 juli 2024 17:22]

Ik heb een aantal Windows Mobile toestellen gehad en nu een iPhone, waar ik overigens niet heel erg uitgesproken tevreden over ben, zeker niet met iOS 4. Ik heb gekeken naar een Android toestel als opvolger.

Ik heb de laatste tijd eens een aantal Android toestellen uitgeprobeerd, maar ik begrijp eerlijk gezegd het enthousiasme niet zo :? Ik vind het systeem in veel opzichten erg veel lijken op Windows Mobile 6.x en ik vind het opvallend dat men zo enorm tevreden over Android is en zoveel kritiek heeft op WM6.x. In de eerste plaats werkt Android niet vloeiend, scrollen is schokkerig, het zoomen in de browser gaat niet vloeiend, de hele ervaring doet in die zin veel denken aan WM6.x. De interface van de HTC's lijkt natuurlijk sowieso veel op de HTC's met WM6.x ivm Sense, hier zie ik ook niet zoveel verschil.

Het geheugenmanagement is behoorlijk slecht, het gebruikt dezelfde opzet als Windows Mobile deed, waarover het systeem tot in de dood is bekritischeerd, door programma's open te houden totdat ze expliciet worden gesloten. Daarnaast kun je met Android, net als met WM6.x, zelf met installatiepackages makkelijk nieuwe programma's installeren. Dit levert in mijn ervaring dezelfde problemen op als bij WM6.x, het systeem wordt uiteindelijk een grote zooi. Android is tijdens het uitproberen of werken met een telefoon van vrienden regelmatig vastgelopen of zo traag geworden dat het moest worden herstart.

Mij bekruipt het gevoel dat het vooral erg meelift op de naam Google en dat men nogal vergevingsgezind is. Hoewel ik absoluut niet fan ben van mijn iPhone, vind ik Android qua gebruikservaring nog lang niet op het niveau van het iOS systeem. Ik vind het opmerkelijk dat er weinig kritisch naar het systeem wordt gekeken. Voorlopig wacht ik in ieder geval nog op een release die naar mijn idee fatsoenlijk werkt voordat ik een Android toestel aan zou schaffen.
Je hebt er duidelijk weinig kaas van gegeten ;)

1) Er zijn genoeg toestellen die Android vloeiend draaien, voor een duppie op de eerste rang bestaat niet dus er zijn er genoeg die het niet kunnen maar dat is niet 'android' maar 'hardware' waar dat door komt...
2) Zelfs de high end toestellen zijn goedkoop vergeleken met een iPhone
3) Memorie management is veel beter als dat van MS, er zal altijd ruimte zijn of gemaakt worden om nieuwe apps te openen, het geheugen wordt gewoon volluit benut door er zoveel mogelijk in te laten staan, dat houd niet in dat een nieuwe app openen niet kan, android zal met een algoritme bepalen welke oude app dan uit het geheugen mag worden gehaald om ruimte te maken... Het kan dus prima lijken dat al het geheugen steeds vol is, wat een nadeel lijkt, maar helemaal niet is, ongebruikte mem is gewoon zonde aangezien minder ram gebruiken niet uit in hoger/lager verbruik ;) Het steeds in en uit laden van apps kost WEL meer stroom!

Vertel is welk toestel je precies hebt gebruikt, en enig idee hebt of die wel up to date was (wat bij winkels vaak niet het geval is)...

Mijn ervaringen:

G1, 1 van de eerste toestellen, te weinig geheugen hoewel de meningen daar over verdeeld zijn (het kan tenslotte nog steeds de laatste versie van Android aan via omwegen)...
Hero, Voelde al een stuk vlotter als G1 (voornamelijk door het geheugen en dezelfde CPU die hoger geklokt was), nog steeds niet je van het, maar voor dat geld (~350 euro) en wat ie allemaal kan is het zeker een goede deal geweest!
Milestone, Een beest van een device van die tijd, weinig op aan te merken gehad, zeer degelijk..

En nu komen de devices waarvan ik aan de hand van je verhaal niet kan geloven dat je er 1 van hebt aangeraakt aangezien ik en me huisgenoot daar echt 0,0 problemen mee hebben gehad, zeker geen vastlopers, die heb ik hooguit 10x gehad en dat was vooral te danken aan mijn eigen gekloot kwa overclocken ;)

Nexus One (ik) /Desire (huisgenoot), Vanaf hier werd Android echt super gewoon, bijna nergens geen hikje of tikje meer, een sloot aan geheugen (512MB tegenover ~256MB in de eerdere devices), enkel de GPU was nog wel wat aan de slome kant in sommige benchmarks, maar in de meeste spellen meer dan genoeg...

Galaxy S, Hier kan je in de winkel inderdaad wat vertragingen van hebben gemerkt, daar staat ie om bekend als die nog helemaal standaard is,maar enkel een zwart beeld bij het wachten op een app, geen trage animaties oid want die heeft ie altijd vlotjes gedaan :)

Maarja gebruiksvriendelijkheid is best breed, in smooth-heid zal de iPhone het van veel devices winnen, maar het niet mogen installeren van apps buiten de market vind ik totaal NIET vriendelijk, het niet mogelijk maken van flash ook niet, het verplichten van iTunes op je PC te installeren ook niet... Vind je email/muziek/homescreen/widgets/smsprogramma/keyboard niet lekker werken op Android kan je daar zonder problemen alternatieven voor downloaden, iets gebruiksvriendelijkers bestaat niet, aangezien het een feit is dat iedereen andere voorkeuren heeft is er niet 1 homescreen (en daar doel ik mee op iOS) goed genoeg voor iedereen! Ik vind Android daarom ook vriendelijker in gebruik dan iOS! Maar een ander kan dat prima anders zien, als die het huidige iOS homescreen het beste vind, so be it ;)
Je hebt er duidelijk weinig kaas van gegeten
Zo'n opmerking is niet nodig, het is mijn eigen ervaring en gezien ik jarenlang toepassingen heb ontwikkeld voor mobiele devices (en nog steeds doe), slaat je opmerking ook nog eens nergens op. Maar goed, no hard feelings.

Je opmerkingen over memory management bevestigen wat ik zei, namelijk dat het in de praktijk exact hetzelfde werkt als bij Windows Mobile.

Het kan best zijn dat er nu devices aankomen die vloeiend werken, ik geef aan dat de devices die ik toe nu toe heb geprobeerd nog niet up to speed waren en nog niet vloeiend werken.

Je commentaar op de iPhone kan ik helemaal beamen. iTunes is zwaar bagger en het systeem is veel te dicht. Daarom geef ik ook aan niet zo uitgesproken tevreden over de iPhone te zijn.

Ik hoor alleen dat Android vrijwel geen kritiek krijgt, terwijl er zeker tot nu toe nog voldoende op aan te merken was. Veel kritiek die WM kreeg, gold ook voor Android. Daar hoor je echter niemand over. Dat vind ik apart. Daar ging mijn punt over. Niet over een voorkeur van de een of de ander voor een bepaald systeem.
Uhm nee ik heb iig maar tot WM6.5 ervaring, toen kwam android aan het licht en ben ik overgestapt (daarvoor HTC Pro, HTC Diamond, HTC Touch Pro), maar als me geheugen daar vol was kreeg ik gewoon een melding dat het geheugen vol is vandaar dat ik denk dat het anders is, tenzij dat in latere WM versies nog veranderd is natuurlijki, dan heb je helemaal gelijk ;)
Het memory management in android is wezenlijk anders dan in WM. Apps worden inderdaad soms "open" gehouden in de achtergrond, maar zodra het geheugen nodig is, dan worden deze afgesloten... Met de huidige toestellen werkt dat prima..

[Reactie gewijzigd door Fly-guy op 23 juli 2024 17:22]

Nogmaals, dit doet WM al vanaf 2001, dus het werkt hetzelfde als bij Android.
Ik heb zelf een desire, vind het een geweldige gadget!
Alles loopt erg vlot, geen enkel probleem dus.

Maaaaarrrr, het scrollen en zoomen gaat echt wel schokkeriger dan op de iphone. Niet dat dat een probleem is trouwens, mensen leggen daar soms wel erg de nadruk op...
Ja, ik wel, schokken is iets wat ik al sinds Windows Mobile 2001 zie en ik verwacht dat smartphones anno 2010 en eigenlijk anno 2007-2008 (na introductie van de iPhone) dit ook gewoon op orde hebben. Het zegt namelijk wel iets over de efficientie van het onderliggende systeem.
of het zegt iets over de prioriteiten van het onderliggende systeem. Wat is er belangrijker, extra betterij opofferen voor vloeiende annimaties? of cpu tijd opofferen voor animaties, terwijl die cpu tijd eigenlijk nodig is voor andere draaiende apps... het zijn allemaal keuzes denk ik.

Android heeft zeker zijn nadelen, maar soms zijn het gewoon bewuste compromissen, daar kan je het mee eens zijn of niet ;)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.