HTC Desire Z Grijs

Niet beschikbaar
Specificaties 3,7" • 800x480 • 1,5GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

HTC Desire Z Grijs Review

Vlamonw 11 november 2011, laatste update op 11 november 2011, 578 views

HTC Desire Z Grijs

Pluspunten

• Fysieke QWERTY toetsenbord
  • Software
  • Sense Schil

Minpunten

• Loopt snel schade op
  • Redelijk zwaar en groot voor een smartphone

Ik heb nu sinds een maand of zes de Desire Z in mijn bezit (en gebruik hem als primaire telefoon). Ik heb gekozen voor deze telefoon omdat ik perse een fysiek toetsenbord wilde. Na verschillende besturingssystemen te overwegen heb ik vanwege de keuzevrijheid voor android gekozen (de voornaamste concurent was hierbij blackberry, die toch net wat minder mogelijkheden bied). Hierbij bleven de xperia mini en de Desire Z over als voornaamste kandidaten. Omdat ik een wat groter toetsenbord prettiger vond (en geen bezwaar heb tegen een wat grotere telefoon) is de keuze uiteindelijk gevallen op de Z.

Ik zal in deze review voornamelijk de punten behandelen die ik als voldoende of slecht heb aangemerkt.

Algemene Indruk

Over het algemeen ben ik erg tevreden over deze telefoon. Vergeleken met een gemiddelde smartphone is hij net wat lomper (en vooral ook een stuk zwaarder), maar dit vind ik persoonlijk geen probleem. Ik zou wel aanraden om hem een keer 'live' te zien alvorens tot de koop over te gaan zodat je hierbij niet voor verassingen komt te staan.

Over het besturingssysteem android ben ik erg tevreden, het bied voldoende mogelijkheden en zit over het algemeen erg logisch in elkaar. Ook de Sense schil van HTC is goed te noemen, het houd de boel netjes en overzichtelijk. Er worden wel redelijk wat standaard apps mee geinstaleerd die misschien niet voor iedere gebruiker even interessant zijn en niet te verwijderen zijn, ik denk hier voor mij persoonlijk aan de twitter app.

Featureset
Het sellingpoint van deze telefoon is natuurlijk het fysieke toetsenbord, wat dan ook erg prettig werkt. De telefoon ligt goed in de hand en typt fijn (ook als je geen hele grote handen hebt). Ik zou iedereen die een high-end smartphone met fysiek toetsenbord koopt deze telefoon dan ook aanraden.

Accuduur
De accuduur van deze telefoon is voldoende om de dag mee door te komen, maar hem iedere avond opladen is wel nodig. Ik gebruik mijn telefoon intensief, vooral om mee te mailen en te interenetten en zo af en toe een spelletje. Wel merk ik dat WiFi een zwaardere belasting voor de batterij lijkt te zijn dan 3G/H internet.

Bouwkwaliteit in Afwerking

Hoewel de telefoon stevig aanvoelt en de schade die hij opgelopen heeft in zes maanden gebruik voornamelijk cosmetisch is heb ik toch de bouwkwaliteit een slechte beoordeling gegeven. Dit heeft twee redenen.

Ten eerste was de batterij cover na een maand al erg versleten. Er lijkt een soort van laagje op te zitten dat er af slijt waardoor de telefoon er uitziet alsof hij erg versleten is. Ook zijn de letters die het HTC logo vormen weggesleten. Nou draag ik mijn telefoon altijd in mijn broekzak (zonder sleutels in diezelfde zak) en is de schade puur cosmetisch, ik vind het wel storend.

Een ander punt is dat de randen van het toetsenbord geel/groenig uitgeslagen zijn. Wederom slechts een cosmetisch punt, maar ik vind het toch net jammer.

Stabiliteit en Betrouwbaarheid

De telefoon is over het algemeen betrouwbaar en valt weinig uit. Sinds de update naar Android 2.3.3. is de software alleen soms wat lomig en wil de internetbrowser nog wel eens vastlopen. Opzich geen heel groot probleem, maar ik wil het toch even noemen.

Over het algemeen vind ik de Desire Z een degelijke telefoon met een prettig besturingssysteem. Het toetsenbord functioneert goed en typt prettig weg. Een nadeel is het feit dat de telefoon snel cosmetische schade oploopt bij normaal gebruik, maar ik snap dat niet iedereen zich hier aan zal storen. Ik zou deze telefoon dan ook zeker aanraden aan mensen die een high-end smartphone zoeken met een fysiek toetsenbord!

Heb jij ook een HTC Desire Z Grijs?

Vraag & Aanbod