Door Marc Rademaker

Redacteur

Htpc-test: H55-wolf in mini-itx-schaapskleren

30-08-2010 • 09:00

75

Multipage-opmaak

Inleiding

In onze voortdurende zoektocht naar de perfecte htpc hebben we een high-end machine samengesteld die is gebaseerd op Intels H55-platform. Zotac kwam als eerste bedrijf met een mini-itx H55-moederbord en onlangs bracht ook Gigabyte een mini-itx H55-moederbord uit. Beiden moederborden werden getest en zullen elk zo hun voor- en nadelen blijken te hebben.

We monteerden de borden in een behuizing van Silverstone, waar enkel een slim-line dvd- of blu-ray-speler in past. Verder kozen we voor een ssd, waarop alleen het OS draait. De films kunnen dan vanaf de dvd- of blu ray-drive afgespeeld worden, terwijl uiteraard ook diverse soorten fileservers geschikt zijn om content te leveren.

We keken naar het energieverbruik als er blu-ray- of andere hd-content wordt afgespeeld en we onderzochten of de igp van de cpu wel in staat was om de content zonder horten en stoten weer te geven.

De SG06-behuizing biedt verder genoeg ruimte om een videokaart van het kaliber GTX 470 te plaatsen. Dat is voor htpc's meestal niet de beste keuze, maar wie per se in de huiskamer de modernste games in hd wil spelen of wie ondanks een hernia toch graag lanparty's bezoekt, kan uiteraard wel wat kleinbehuisde paardenkrachten gebruiken.

Silverstone SG06

De hardware

Het moederbord

We beginnen met het mini-itx-moederbord van Zotac. Dit H55-moederbord valt op vanwege de aanwezigheid van een wifi-module en bovendien is er standaard een pci-e x16-slot beschikbaar. De H55-chipset is ontworpen voor Clarkdale-cpu's, die een igp aan boord hebben. Dat is ook de reden dat het moederbord over een dvi- en een hdmi-uitgang beschikt.

HTPC review 1 HTPC review 1 HTPC review 1

Het mini-itx-moederbord van Gigabyte, uiteraard ook voorzien van een H55-chipset, wijkt op twee belangrijke punten af van het Zotac-moederbord. Er is geen wifi-module aanwezig, maar er zijn wel twee usb 3.0-poorten ingebouwd. Dat kan handig zijn voor het snel overzetten van data, al is de usb 2.0-standaard snel genoeg om 1080p-content vanaf een externe hdd te spelen.

Gigabyte H55 mini-itx Gigabyte H55 mini-itx Gigabyte H55 mini-itx

De cpu/gpu

Om het aantal componenten in eerste instantie tot een minimum te beperken, maken we gebruik van een Core i5 655-cpu. Er kan natuurlijk net zo goed voor de goedkopere Core i3 530 worden gekozen, zolang de cpu maar uit Intels Clarkdale-serie komt. Het voordeel van deze relatief snelle hardware is dat 1080p-content door de cpu gedecodeerd kan worden als een aparte gpu ontbreekt. De cpu wordt in onze testopstelling verder bijgestaan door twee ddr3-modules van 1GB, wat voldoende is als Windows 7 wordt gebruikt.

Let wel dat de igp van de cpu weliswaar 1080p-content kan afspelen, maar dan niet veel power overhoudt voor zaken als postprocessing. Wie een tv-tuner in de htpc wil bouwen of 720i- of 1080i-content wil upscalen naar 720p of 1080p, kan beter uitkijken naar een echte videokaart, zoals de HD 5450 of de HD 5550. De videokaarten van Nvidia zijn in dat geval minder geschikt, omdat deze geen audio-bitstreaming ondersteunen.

Asus HD 5550

Opslag

We zetten het besturingssysteem op een ssd, omdat die weinig energie verbruikt en geen geluid produceert. Voor extra opslagruimte kan er in de behuizing een 3,5"-harddisk worden bijgeplaatst, al zal een htpc in veel gevallen natuurlijk op een nas of een andere server worden aangesloten, die de benodigde content naar het thuistheater kan streamen. Een ssd is overigens ook handig vanwege de korte boottijd, al kan de pc natuurlijk ook gewoon in de slaapstand worden gezet, wat amper energie vergt.

# Product Prijs Subtotaal
1 Silverstone SST-SG06B € 92,07 € 92,07
1 Intel Core i3 530 € 96,26 € 96,26
1 Intel Postville X25-V SSDSA2M040G2C1 40GB € 92,99 € 92,99
1 Zotac H55ITX-A-E € 120,- € 120,-
Importeer producten Totaal € 401,32

De behuizing

De hardware wordt in de Sugo 06-behuizing van Silverstone geplaatst, die net groot genoeg is voor een itx-moederbord, een 2,5"- en een 3,5"-hdd, een slimline dvd- of blu-ray-speler en een dubbelslots-videokaart. De behuizing is standaard voorzien van een 300W SFX-voeding, die over voldoende sata- en molex-connectors en een enkele pci-e-voedingsplug beschikt. Er is overigens wel een verloopstekkertje nodig om de optische drive van prik te voorzien.

Silverstone SG06

We kozen ervoor om de cpu op temperatuur te houden met Intels stockkoeler, aangezien deze bij een lage processorbelasting stil genoeg is. Voor de echte stilte-freak zijn er genoeg low-profile-koelers beschikbaar die met gemak in de SG06 passen. Passief koelen zou ook mogelijk moeten zijn, met bijvoorbeeld de Scythe Ninja Mini, maar dan kan de 120mm-fan aan de voorkant van de behuizing niet worden wegbezuinigd.

HTPC review 1 HTPC review 1 HTPC review 1

De SG06-kast heeft een aardige voorkant om naar te kijken, met name vanwege de geborstelde aluminium afwerking. De voeding, die voor de meeste systemen meer dan sterk genoeg is, maakt de behuizing ook vrij compleet. Aan de binnenkant is de kast echter weinig bijzonder. Wel zijn de 2,5"- en 3,5"-bays slim in de behuizing verwerkt, zodat ze geen onnodige ruimte innemen. Kabelmanagement is alleen mogelijk met wat tie-wraps.

Silverstone SG06

De kast is klein genoeg om in de huiskamer, in de buurt van de televisie, niet al te veel op te vallen. Wel is de kast groot genoeg om toch nog een flinke videokaart te kunnen herbergen, zoals een GTX 470. Nu kunnen wij ons amper voorstellen dat iemand een GTX 470 in een dergelijk systeem monteert, maar HD 5770's en dergelijke passen ook prima, en maken van de htpc een vrij snelle game-pc, waar eenvoudig mee op de televisie gegamed kan worden.

GTX 470 in SG06

Om een high-end videokaart te gebruiken is een sterkere voeding wel aan te raden. Silverstone heeft onder andere een 450W SFX-voeding in zijn assortiment, die met twee zespins pci-e-connectors de meeste videokaarten van stroom kan voorzien. We draaiden enkele tests met de GTX 470 om te laten zien dat het in ieder geval mogelijk is.

Energieverbruik

Aangezien een htpc vaak en lang aan zal staan, is het energieverbruik erg belangrijk. Gezien de gekozen componenten zal het energieverbruik geen laagterecords breken, maar we zijn wel benieuwd naar de verschillen tussen de beide moederborden.

Als eerste werd het idle-verbruik gemeten, waarbij de pc enkel de Windows-desktop hoefde weer te geven. Dat is bovendien vergelijkbaar met het verbruik bij het afspelen van muziek, en dat zal de htpc vaker doen. Er werd tevens getest met een HD 5550, dat in het Gigabyte-moederbord werd geprikt.

Vermogensopname systeem - Idle
Watt (minder is beter)
Giga HD 5550 - blu-ray
**********
56
Gigabyte H55
********
47
Zotac H55
*****
29

In de idle-stand viel op dat het Gigabyte-bord veel meer energie verbruikt. De reden daarachter is onduidelijk: de spanningen op de cpu en andere onderdelen kwamen grotendeels overeen en beide moederborden zorgden ervoor dat de cpu's op een zo laag mogelijk kloksnelheid liepen. Wel viel het ons op dat zaken als Speedstep niet in het bios van het Gigabyte-moederbord waren terug te vinden.

De toevoeging van een HD 5550 zorgt voor een toename in verbruik van 9 watt. De HD 5550 kan een noodzakelijk kwaad zijn voor hen die gebruik willen maken van bepaalde post-processing technieken.

Vervolgens werd het energieverbruik onder load gemeten. Een htpc zal doorgaans geen rekenintensieve taken hoeven af te handelen, zoals bijvoorbeeld het recoden van films, vandaar dat we onder 'load' in dit geval het afspelen van dvd- en blu-ray-films verstaan.

Vermogensopname systeem - Load
Watt (minder is beter)
Giga HD 5550 - blu-ray
**********
66
Gigabyte H55 - blu-ray
*********
57
Zotac H55 - blu-ray
********
51
Gigabyte H55 - dvd
********
50
Gigabyte H55 - blu-ray hdd
********
50
Zotac H55 - dvd
*******
45
Zotac H55 - blu-ray hdd
*******
45

Onder load nemen de verschillen iets af, omdat het Zotac-moederbord relatief gezien meer gaat verbruiken. Desondanks is dit mini-itx-moederbord nog steeds zuiniger.

Geluidsproductie

Omdat de htpc dikwijls in de huiskamer staat is de geluidsproductie net zo belangrijk als het energieverbruik. Je wilt immers geen stofzuigergeluid horen als er net een spannende scène aan de gang is.

De behuizing is voorzien van een enkele 120mm-fan, die naar ons oordeel erg stil is. De cpu-koeler van Intel maakt eveneens weinig geluid, ook al omdat de cpu amper harder hoeft te werken als er een film wordt bekeken. Dan rest nog de voeding, die door een 80mm-fan wordt gekoeld. De maximale belasting ligt echter rond de 60W, waar de voeding geen moeite mee zou mogen hebben en waarbij weinig restwarmte hoeft te worden afgevoerd.

Geluidsproductie systeem
Geluidsproductie (dBA)
Load
**********
40,1
Idle
**********
39,4

Er is gemeten op een afstand van 20 centimeter. In de idle-modus is de htpc zo goed als onhoorbaar en tijdens het afspelen van een dvd komt daar amper verandering in. Op een metertje afstand is de htpc praktisch onhoorbaar.

Overkill?

Een htpc hoort goed te zijn in het afspelen van media zonder daarbij veel energie te verbruiken. Ook de geringe afmetingen en het lage gewicht zijn zonder meer pluspunten. De Silverstone-behuizing is echter groot genoeg om een high-end videokaart te herbergen - we konden de verleiding niet weerstaan en plaatsten achtereenvolgens een Radeon HD 5770 en een GeForce GTX 470 in de behuizing.

De HD 5770 kan nog relatief eenvoudig in het pci-e-slot geplaatst worden en de 300W-voeding die standaard in de Sugo 06 zit, kan deze videokaart zonder problemen van prik voorzien. Het plaatsen van de GTX 470 daarentegen is een stuk bewerkelijker. De 120mm-fan aan de voorkant van de behuizing moet verwijderd worden, waarvoor de voorkant losgehaald moet worden. De GTX 470 heeft verder wat meer prik nodig, zodat we de 300W-voeding vervingen door het 450W-exemplaar. Deze beschikt over twee pci-e-voedingspluggen, waaronder een achtpins exemplaar.

Het plaatsen van deze videokaarten brengt behalve extra rekenkracht ook extra stroomverbruik en geluidsproductie met zich mee, dus haalden we onze meetapparatuur weer van stal.

Vermogensopname systeem - Idle
Watt (minder is beter)
GTX 470 Blu-ray
**********
81
HD 5770 Blu-ray
**********
78
GTX 470 Idle
*********
72
HD 5770 Idle
********
65

De HD 5770 is in de onbelaste staat zuiniger, maar tijdens het afspelen van blu-ray-content vanaf de ssd is het verschil maar een luttele drie watt.

Vermogensopname systeem - Load
Watt (minder is beter)
GTX 470
**********
231
HD 5770
******
140

Om het energieverbruik van dergelijke videokaarten te testen, is een dvd'tje onvoldoende. We startten dus de benchmark van Far Cry 2 op. De setup met de HD 5770 gebruikte daarvoor maximaal 140W; bij het systeem met de GTX 470 stopte de meter pas bij 231W.

Geluidsproductie
Grootheid (eenheid)
HD 5770
**********
41,3
GTX 470
**********
39,8
IGP
**********
39,4

Met de videokaart produceert het systeem uiteraard meer geluid. De GTX 470 is echter zo stil, dat deze nauwelijks iets toevoegt aan de normale geluidsproductie. De HD 5770 maakt iets meer lawaai, maar is ook nog erg stil te noemen. Bij het afspelen van een blu-ray-schijfje verandert de geluidsproductie niet.

Far Cry 2 - 1920x1200 - Ultra high - 4xAA/16xAF
GPUMinimum » Gemiddelde Score (fps)
GTX 470 X58
X******
+
**
58,0 / 74,7
GTX 470 H55
*****
+
**
51,5 / 71,3
HD 5770 H55
***
+
*
28,2 / 39,8
HD 5770 X58
***
+
*
27,3 / 38,9

In Far Cry 2 vergelijken we de uitkomsten van de GTX 470 en de HD 5770 op het H55-platform met de resultaten uit onze gpu-reviews, waar gebruik wordt gemaakt van een X58-moederbord met een op 3,8GHz geklokte Core i7 920. De X58-cijfers zijn dus gemeten met een quadcore, waar het H55-bord met een flink lager geklokte dualcore zijn uitgerust. Opvallend genoeg zien we alleen bij de GTX 470 een subtiel verschil, terwijl de cpu-keuze voor de HD 5770 in feite niets uitmaakt.

Stalker: CoP - 1920x1200 - DX11 - max - 0xAA/16xAF
GPUMinimum » Gemiddelde Score (fps)
GTX 470 X58
******
+
**
26,7 / 37,6
GTX 470 H55
******
+
**
26,6 / 37,3
HD 5770 H55
***
+
*
16,1 / 20,5
HD 5770 X58
***
+
*
15,3 / 20,2

Ook bij de Stalker-benchmark zien we dat de cpu voor de GTX 470-setup niet van belang is. Het spel leunt zo zwaar op de gpu, dat een Core i5 655K al snel genoeg is om alles uit de videokaart te halen.

Conclusie

De moederborden van Zotac en Gigabyte leveren in combinatie met een Core i3 of Core i5-cpu meer dan genoeg prestaties voor een krachtige htpc. Dankzij het pci-e x16-slot kan een htpc vrij eenvoudig worden uitgebreid tot een high-end game-pc. Het energieverbruik ligt voor een pc erg laag, maar ten opzichte van een mediaspeler is een volwaardige pc nog wel een grootverbruiker. Daar staat weer tegenover dat een htpc ook meer kan, sneller is en minder snel tegen formats aanloopt die niet ondersteund worden. Ook willen mediaspelers nog wel eens een frame laten vallen, terwijl zelfs de igp aan boord van de cpu elk stukje 1080p-content vlekkeloos af wist te spelen.

De behuizing, afkomstig van Silverstone, is ook niet de kleinst mogelijk kast voor een htpc, maar biedt wel voordelen ten opzichte van bijvoorbeeld de Antec NSK-310-150. Zo is er een 120mm-fan aanwezig, in plaats van de vaak lawaaiigere 80mm-fans. Ook is er ruimte voor een normale videokaart, in plaats van low-profile-videokaarten. Het voordeel van een sfx-voeding is dat deze meer vermogen kan leveren dan een pico-itx-voeding, wat de hardwaremogelijkheden verder uitbreidt. Wat wel ontbreekt is een lcd-schermpje, wat bijvoorbeeld het afspelen van muziek kan vergemakkelijken.

De Zotac- en Gigabyte-moederborden hebben zoals gezegd elk hun eigen voor- en nadelen. Zo is het Gigabyte-bord goedkoper en heeft het twee usb 3.0-poorten. Zotac's moederbord verbruikt echter minder energie en beschikt over een wifi-module, die zonder meer van nut kan zijn bij het streamen van content naar de htpc. Beide moederborden moeten na installatie van Windows 7 nog wel handmatig van de juiste drivers voorzien worden, maar verder werkten ze eigenlijk vlekkeloos.

HTPC review 1 HTPC review 1 HTPC review 1 HTPC review 1 HTPC review 1 HTPC review 1 HTPC review 1 HTPC review 1 HTPC review 1 HTPC review 1 HTPC review 1 HTPC review 1 HTPC review 1 HTPC review 1

Reacties (75)

75
74
48
0
0
9
Wijzig sortering
Goede review. Ik heb zelf ook overwogen om een HTPC samen te stellen. Maar ik ben toch maar voor de ION 330 weg gegaan. Mijn Asrock ION 330 HT die verbruikt praktisch niks, en in combinatie met XMBC is het echt een pareltje. Ik moet natuurlijk wel het TV kijken via de HTPC missen (Asrock is underpowered, en XBMC heeft die ondersteuning nog niet). Maar je kan ook niet alles hebben.
Underpowered? Ik heb hier TVHeadend draaien, samen met Oscam op een Asrock ION 330 en dat draait zelfs met HD zenders heerlijk soepel met een recente SVN van XBMC.
misschien bedoeld ie dat ie hem lager geklokt heeft, net zoals ik. Mijn Marantz ION330 (owkee een zotac ;) ) draait soepel @1200MHz (wel zonder TVHeadend) Heerlijk stil en zuinig :+

Maar wat een onzin artikel als ik het mag zeggen. Als ik ergens de doelstelling van een HTPC uit het artikel kan halen is het dit:
Een htpc hoort goed te zijn in het afspelen van media zonder daarbij veel energie te verbruiken. Ook de geringe afmetingen en het lage gewicht zijn zonder meer pluspunten.
Dan kom je dus niet op een dergelijk systeem en moet je lekker blijven bij een Atom ION systeem o.i.d.

[Reactie gewijzigd door tinus73 op 23 juli 2024 19:48]

Helemaal eens,
Vind de hiergenoemde oplossing weinig met een HTPC te maken, power heb ik echt niet nodig op een HTPC die op mijn t.v. staat aangesloten.
De ION330 doet het perfect, voor ruim de helft van de prijs. (ook onder win7)
Ik vind dit erg overkill voor een HTPC.

Wordt ook gezegd in het artikel dat je makkelijk de overstap kan maken naar een high end game pc......dan sla je imo de HTPC plank mis.
Het framedrop en format ondersteuning vink wat een non-argument.

Hier ook een tevreden gebruiker van Arock 330 en XBMC :)
XBMC heeft een ingebouwde mythtv client. Wanneer je eergens nog een myth server draait dan kun je dus ook met XBMC gewoon tv kijken.
Inderdaad jammer. Een leuk mediaspelertje heb je al voor 70-80 euro oid. Het totaalplaatje van deze Htpc's komt toch wel wat duurder uit ;) Flink duurder! Je kan er natuurlijk wel meer mee, maar als je het echt als mediaspeler wilt gebruiken zou ik er niet aan beginnen.
Langs de andere kant: als de interface je niet ligt, je ook even T.net en De Standaard wilt nakijken, een paar filmpjes naar je externe HDD wil kopieren... dan ben je gewoon aangewezen op een HTPC. Er is gewoon geen enkele mediaspeler die eigenlijk alles kan wat ik wil met de HTPC kan doen.h
En wat dacht je van materiaal downloaden, uitpakken etc. Dat is met een htpc ook even net allemaal wat makkelijker en het uitpakken gaat vrij rap met een Core i3 / i5-cpu.

Ik heb zelf verder weinig goeds gehoord over mediaspelers. Niet alle formats ondersteund, trage menu's, traag browsen door netwerkmappen. Een htpc lijkt mij wel ideaal ...
uitpakken van meteriaal etc, vind ik niet echt iets dat je een media pc moet laten doen,
de meeste media pcs moeten zo klein mogelijk zijn, dat betekend vaak minder optimale koeling en dus OF heter, of zuiniger & trager. persoonlijk gaat mijn voorkeur dan naar de laatste, want downloaden (duurt vaak langer) doe ik snachts wel direct op de fileserver (dat is dan weer het voordeel van een volwaardige server tov een nasje) voor de mensen die newsgroepen gebruiken, kan een beetje fileserver, parren, rarren en eventueel transcoden, dat kan net zo goed als je in plaats van nzb torrents gebruikt..

die server staat toch wel aan, omdat een server os vaak trager boot dan een desktop OS. dus waarom zou je dan een htpc laten downloaden, zo'n htpc moet n aar mijn idee vooral veel beeld kunenn geven, gemakkelijk te bedienen zijn, eventueel snel wat simpele pagina's kunne browsen, en eventueel als frontend dienen voor je PVR verder moet ie zuinig en stil zijn, en bijna instant booten.. liefst onder de 10 sec van bios tot ' volledig operationeel'

[Reactie gewijzigd door i-chat op 23 juli 2024 19:48]

Een download kun je in veel gevallen ook dedicated door het "nasje" laten afwikkelen hoor. Gebruikt aardig wat minder stroom dan een fileserver en is ook zonder microsoft opleiding te installeren/beheren.
De mogelijkheden van een volwaardige HTPC ten opzichte van een mediaspeler zijn veel groter. Neem bijvoorbeeld een stukje software als Mediaportal. Dit kun je VOLLEDIG naar eigen wens inrichten/aanpassen. Je hebt dusdanig veel plugins/themes dat je het compleet je eigen ding kunt maken. Voor mij is het de extra paar euro absoluut waard! Ik kan je ook aanraden om eens te gaan loeren op de mediaportal site om te checken wat de mogelijkheden wel niet zijn.
Maar dat is dus hetzelfde als FF vs IE. FF kan je een zooi plugins beginnen installeren maar meerderheid mensen geven daar geen ruk om en zijn dus beter af met een IE.
Qua aankoop en jaarlijks verbruik is het sowieso al meer dan enkele eurotjes verschil.
Voor een Mini-itx HTPC zou ik persoonlijk voor de Asus M4A88T-I Deluxe AM3 met een ATI HD 4250 on-board, USB3 en WiFi, en een low power Phenom II X4 van 65W of goedkope Athlon II X2 gaan. Mobo+CPU+mem vanaf 200 euro.
Echter ondersteund intels IGP meer functionaliteit dan de HD4250, zoals 2 streams in hardware decoden (handig voor bijvoorbeeld BluRay PiP functionaliteit) en HD Audio over HDMI.

Daarnaast is de AMD oplossing niet veel zuiniger. En je bent voor de intel oplossing een 30-40 euro meer kwijt maar hebt dan ook een stuk meer rekenkracht wat handig kan zijn als je eens iets meer wilt doen met je HTPC, vooral bij multitasking.


Uiteindelijk gaat het om persoonlijke voorkeur, maar ik zou de ene of de andere oplossing in dit geval niet beter willen noemen.


@ION330 users: Mijn HTPC doet ook dienst als FTP-, HTTP-, media- en download server (en ik kan me voorstellen dat veel meer gebruikers geen geld/ruimte hebben voor meerdere systemen voor deze doeleinden). Er is dus continu CPU load voor de diverse taken, vooral PAR2, unrar en dergelijke zou een langzamere CPU al snel tot z'n knieën krijgen als ik tegelijkertijd ook een HD film aan het kijken ben, en resulteren in schokkerig beeld.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 23 juli 2024 19:48]

Echter ondersteund intels IGP meer functionaliteit dan de HD4250, zoals 2 streams in hardware decoden (handig voor bijvoorbeeld BluRay PiP functionaliteit) en HD Audio over HDMI.
De Asus ondersteunt 7.1 audio over HDMI, 8 kanalen dus. S/PDIF is gelimiteerd tot 6 kanalen. En de Intel HD graphics zijn een stuk zwakker dan de HD 4250.

Dus alleen als je extra rekenkracht nodig hebt, kan de Zotac met een Core i5 of hoger een logische keuze zijn. Echter ligt het prijsverschil dan ook een stuk hoger. Daarnaast heeft de Asus USB 3 en Bluetooth voor dezelfde prijs als de Zotac.

Makkelijke keuze naar mijn mening.
Ik ben het met je eens dat de Asus M4A88T-I Deluxe voor een HTPC de ideale keus is, Het heeft dezelfde uitgebreide opties aan boord als de Zotac, maar heeft ook USB3 en ingebouwde bleutooth in een enkel bord. Dat samen met het low power aanbod van AMD zou de Asus voor een HTPC de betere keus zijn.

Echter voor een klein gaming-rig zou ik voor de Zotac gaan, zeker omdat je er eventueel zelfs een core i7 in kwijt zou kunnen. Natuurlijk is dan wel een redelijk grote case nodig, iets zoals de Lian li Q08. In ieder geval, met de komst van 1156, en AM3 mini-itx bordjes moet er voldoende keus zijn lijkt mij.
dat je dit bordje kiest snap ik wel maar waarom je in de naam van alle goeden een phenom X4 wilt is me ECHT een raadsel.. een htpc wil je zo ligt en koel mogelijkheouden, kijk dus liever naar 30 watt tdp's dan 60wat...

helaas is er daarvan niet veel te vinden, dus zou ik overwegen om op bijv de Athlon II 240 (65watt) eens sirieus te undervolten . en de snelheid waar nodig terug te brengen van 2x 2,8 naar maximaal 2x 1,5 (waarbij je dus kiest voor de max undervolt met bijbehorend hoogst mogelijke klock)

met zo'n setup en de op jouw gekoze mobo aanwezige chipset, donder je over elke atom heen als een tsunami over.... naja, misschien moeten we een iets socialer voorbeeld kiezen.
dat je dit bordje kiest snap ik wel maar waarom je in de naam van alle goeden een phenom X4 wilt is me ECHT een raadsel..
Omdat dit artikel is gewijd aan een meer krachtige HTPC.
Krachtig: AMD chipset en AMD CPU
Zeer krachtig: Intel chipset en Core i5 of hoger
Zeer zuinig: nVidia Ion platform met Atom CPU

Je kan in het Asus mobo natuurlijk ook een 45W Sempron prikken wat in feite een single core Athlon II X2 is.
Jammer dat de prijzen er niet bij staan. Is het dan niet goedkoper om gewoon een simpele player neer te zetten? Als er toch al gebruik word gemaakt van externe bronnen voor de content is dit kwa prestatie en prijs wel overkill.
De prijzen staan rechts bij "gerelateerde producten" en een HTPC is meer dan een player alleen.
De prijzen staan vermeld onder het stukje "De Hardware" inclusief winkelwagen linkjes :)
Of check de wishlist die is aangemaakt voor deze HTPC
:) ik snap zowieso niet waarom je een zware videokaart in een mini behuizing wil proppen het word zoweiso warm en koop dan een laptop ofzo da krijg je nog een kleinere behuizing en ben je net zo veel kwijt heb ik het idee en de fan eruit slopen van voor omdat anders de kaart niet past hmm das dan ook weer verneukte koeling
Had liever geweten hoe warm deze GTX470 en/of HD5770 worden in deze HTPC kleine behuizing.
Tuurlijk ben je veel meer kwijt voor een laptop. Als we uitgaan van de HD5770 ben je voor zo'n 500 euro klaar. Dan moet er nog wel een scherm bij maar voor dat geld heb je geen even snelle laptop. De mobiele HD5870 GPU is namelijk voor zover ik weet even snel als de desktop HD5770, en dan praat je toch al snel over laptops van 1200+ euro.

Bovendien kun je dan niet uitbreiden, wordt een laptop veel warmer en zal ie daarom gemiddeld gezien veel sneller stuk gaan.
Mooi. Is dit systeem ook compatibel met de nieuwste Ubuntu?
Het zotac moederbord is out of the box compatible met de laatste Ubuntu. Verder kun je dan ook gebruik maken van XBMC.
Zowel dvd's als HD films werken prima. Het is jammer dat de blu-ray speler nog niet ondersteund wordt, waardoor ik Windows7 ernaast moet draaien.

Ik gebruik hiervoor een I3 cpu zonder extra videokaart.
Het geluid gaat via hdmi naar de tv.

Helaas is mijn moederbord nu terug gestuurd ivm het upgraden van de bios.
Helaas is mijn moederbord nu terug gestuurd ivm het upgraden van de bios.
Een mobo terug sturen voor een BIOS update? Daar heb ik nog nooit van gehoord. Als je toch al Windows 7 draait, gewoon nieuwe BIOS downloaden, uitpakken, uitvoeren en rebooten.

En XBMC ondersteunt wel Bluray, zowel discs als images.
Ik zit op tweakers..

Wat ik bedoel is dat hij door een biosupdate onbruikbaar was geworden.
Geflashed in Windows 7, na een herstart startte Win7 niet op. Ik kon via mijn BT toetsenbord niet in de bios en hierdoor de pc nogmaals een herstart gegeven en daarna was deze geheel onbruikbaar geworden.

XBMC ondersteund inderdaad blu ray, maar je os moet het ook ondersteunen.
XBMC ondersteund inderdaad blu ray, maar je os moet het ook ondersteunen.
De handleiding die ik je in m'n vorige post gaf, heeft betrekking op Ubuntu en werkt ook voor Debian. BD ondersteunig heeft weinig met het OS te maken; het is een plug-in voor XBMC.
Leuke review, ik ben momenteel aan het kijken voor een tweede HTPC. (MediaPortal in client/server setup).

Echter vind ik het stroomverbruik nog aan de hoge kant, ik ben dan ook meer benieuwd wat bijv. een Asus eeeBox verbruikt en hoe deze presteert of uiteraard alternatieven,

Nadeel van MP is nml. dat er wel een "volwaardig" OS benodigd is, dit in tegenstelling tot veel dedicated mediaplayers.

Kortom meer reviews over HTPC's zijn van harte welkom :-)

[Reactie gewijzigd door BlackBurn op 23 juli 2024 19:48]

je zou dan eens 'kunnen' overwegen om in plaats van media portal XBMC te kiezen,
xbmc KAN namelijk ook in stand-alone modus draaien, via een kleingeknipte live cd van ubuntu ... (zonder bureaublad).

persoonlijk geef ik dan weer de voorkeur, aan een iets completere installatie met bijv
LXDE maar een dergelijk systeem verbruikt aanzienlijke minder neem dan bijv een atom met een ion2 chipset. of een amd athlon neo met amd 690G (of beter) chipset. en je bent er ook, (disclaimer genoemde hardware is ter voorbeeld van minimaal aanbevolen hardware)
Nadeel is dan alleen dat ik de TV functionaliteit kwijt raak.

Al zag ik wel dat er druk geknutseld wordt om xbmc te laten communiceren met MediaPortal TV-Server.
leuek review, lees lekker weg
maar inderdaad, waarom zou je een zware videokaart in zo'n kleine behuizing willen?
Men wil gewoon aantonen dat het kan en dat je daarmee je HTPC kunt omtoveren in een mobiele gamebak.
Jullie zeggen voor een ATI-kaart te kiezen wegens bit-streaming audio.

Mijn ervaring met ATI-kaarten is echter dat ze geen dxva kunnen toepassen op 1080p films met meer dan 4 reference frames (een 5.1-profile) terwijl nvidia dat perfect doet. Misschien iets om eens te testen met een ATI 5xxx-serie-kaart? Als je een test-bestand nodig hebt, laat maar weten :)
Dit probleem is verholpen sinds de 10.4 catalyst drivers. Dit is verder geen issue meer.

Het intel IGP i sniet krachtig genoeg om alle DXVA functionaliteiten te benutten. Daarom, vind ik, is het maar een matige review omdat onboard ATI (780G, 785G 880G en Nvidia (ION) niet mee in de vergelijking zijn genomen.
Om een complete HTPC op basis van deze onderdelen in elkaar te klussen heb je toch minimaal het volgende nodig:
  • Zotac H55ITX-A-E € 119,50
  • Silverstone SST-SG06B € 92,07
  • Intel Core i3 530 € 96,26
  • Samsung EcoGreen F2 1.5TB € 61,-
  • Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/2G € 44,70
  • Sony NEC Optiarc AD-7700S € 26,62
  • Microsoft Windows 7 Home Premium € 89,- (kan evt. ook Linux + XBMC op)
  • Enermax Aurora Micro Wireless toetsenbord met trackball € 75,23
Totaal € 604,38 (Pricewatch link)

Dan heb ik de SSD nog even weggelaten. Als er voor een goedkopere kast gekozen wordt zonder slimline kan het nog iets goedkoper. Een Trust of Logitech Mediaboard toetsenbord kan ik niet echt aanraden (werkt traag), al zijn die ook iets goedkoper. En Linux er op scheelt natuurlijk ook al negentig euro.

Een uitgebreide versie met digitale TV en Blu-ray er bij kost dan al tegen de duizend euro.. Dat neemt niet weg dat je dan wel een erg mooie HTPC hebt.

[Reactie gewijzigd door Flying Bobman op 23 juli 2024 19:48]

Wat wel jammer is, is dat misschien 1/3 van NL geen gebruik van die tv kaart kan maken doordat UPC dit blokkeerd. Verder is het inderdaad een prima pc en om de prijs omlaag te brengen heb je de kosten goed in beeld gebracht!
Nog toevoegen: Een afstandsbediening zoals de Microsoft Remote . Dit verhoogt de acceptatie bij de rest van het gezin enorm. Alleen voor installatie is dan soms nog een toetsenbord/muis nodig.
En een speaker set bijvoorbeeld: Logitech X-540

Beide heb ik al zo'n 4 jaar en voldoen nog steeds.
Haal je voor 400 euro een leuke mac mini (mplaats, prev gen) en dan heb je ook een leuke systeempje, alleen zonder blu ray en je motobo moet je ook nog even ritselen. :)

Frontrow, XBMC of Plex erop en gaan met die banaan!! ;)

Energieverbuik: ca. 11-15 Watt idle en 30-40 watt heavy loaded.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 23 juli 2024 19:48]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.