Bekijk alle uitvoeringen
Specificaties HTPC, 2 interne + 1 externe bays - Bekijk alle specificaties

Silverstone Sugo SG06S Review

Opinion 21 juni 2013, laatste update op 26 mei 2014, 703 views

Silverstone Sugo SG06S

Pluspunten

• USB 3 aan de voorkant
  • Goede inbouwmogelijkheden in een kleine behuizing
  • Fan maakt weinig geluid en koelt goed

Minpunten

• Geen mogelijkheid om infrarood in te bouwen (geen opening voor line of sight)
  • Optische drive niet in stijl van de behuizing te krijgen
  • Voeding is niet modulair

Kwaliteit voeding Score: 4
Onlangs heb ik besloten om een HTPC in elkaar te zeten. Criteria voor de behuizing waren als volgt:
- Mooi (is uiteraard subjectief)
- Kleur zilver of wit vanwege de inrichting
- Afmetingen max 48 x 43,5 x 20,3 cm (L x B x H)
- Ruimte voor minstens 1 x 3,5" HDD en 1 x 2,5" HDD
- USB 3 aan de voorkant
- Maximaal 120 voor behuizing + voeding
- Stil genoeg voor in de woonkamer

Best veel eisen dus en uit de Pricewatch van Tweakers bleek dat ik niet veel keuze had. Met een ruwe zoekopdracht had ik slechts 10 treffers, waarvan het merendeel afviel vanwege de kleur of prijs. Blijkbaar is zwart een populaire kleur voor HTPC's.

Wel bleven er 2 behuizingen van Silverstone over. Daarom heb ik daar meer onderzoek naar gedaan. Uit reviews blijkt dat Silverstone fatsoenlijke behuizingen maakt. Ook even de site bekeken en daaruit de conclusie getrokken dat de SG06S aan alle eisen zou moeten voldoen. Na veel zoeken heb ik de behuizing inclusief 300W 80-plus voeding gevonden voor 105. Hiermee lijk ik dus helemaal goed geslaagd te zijn. Maar hoe is de behuizing in de praktijk?

Uiterlijk
Laat ik beginnen bij de doos:
Bij de specificaties staat stom genoeg bij front I/O USB2.0 vermeld. Ergens anders is een sticker te vinden waar USB3 op staat. Als je de doos opendoet, zie je dat de behuizing goed wordt beschermd door piepschuim en zie je tevens de handleiding.

Gelukkig zijn de USB poorten aan de voorkant blauw, wat in mijn woordenboek USB3 betekent. Achter het alluminium front zit een 120mm fan, welke op 1200 rotaties per minuut draait en hierbij 19dBA produceert. Qua geluid moet dit zeker acceptabel zijn.
Als het apparaat aan staat, brandt de power-led en knippert de hdd led. Beide led lampjes zijn blauw en redelijk fel naar mijn mening. Achter het frontpaneel zit ook het stoffilter. Om de bracket voor de HDD los te maken, moet je het frontpaneel los halen om bij twee schroeven te komen.
Het frontpaneel is met een kliksysteem bevestigd. Het is dan ook redelijk eenvoudig om deze te verwijderen.

Ik zit nog wel een beetje met de optische drive. Waarschijnlijk zal ik deze toch niet installeren, maar als ik dat zou willen moet ik de frontplate eraf halen en ik kan mij niet voorstellen dat dat mooi wordt. De frontplate is namelijk niet zomaar op de voorkant van de optische drive te plakken, omdat er de open/dicht knop dan bedekt wordt. SilverStone schijnt zelf een dvd drive op de markt te hebben gehad welke bij de behuizing hoort, maar deze is -zelfs in het buitenland- amper verkrijgbaar en duur. Zie maar eens een optische drive te vinden waarvan de voorkant in stijl van deze behuizing is! Voor de zwarte variant is dit natuurlijk anders.

Het geborstelde aluminium op de voorkant van de SG06S geeft wel een 'high end' uitstraling. Ook zie je de lucht inlaat aan de zijkant.

De achterkant van de behuizing, waar ook direct de SFX 300W 80-plus voeding en de reset knop te zien is. Er is geen fan controller aanwezig, maar mogelijk biedt het moederbord hier nog wat mogelijkheden.

Meegeleverd zijn de volgende zaken
Stroomkabel, wat schroeven, rubberen pootjes en inderdaad zoals Niels.68 al zei, een plakbare kabelbinder.

Als je de kast openmaakt, ziet het er als volgt uit:
Je ziet duidelijk de USB header, audio en power aansluitingen en de grote fan aan de voorkant. Ook zie je de bracket waar de 3,5" HDD in komt te hangen.

Om een goede indruk van de ruimte te krijgen heb ik alle kabels uit de behuizing gehangen. Zo kan je ook goed zien waar het mini-ITX moederbord komt.

Een foto met alle onderdelen ingebouwd in de behuizing:
Zelfs met een Scythe Shuriken Rev. B., een 2,5" HDD en een 3,5" HDD past het allemaal netjes en is er genoeg ruimte voor airflow. Met name met kabel management zou het nog overzichtelijker kunnen worden. Ik vind het ook jammer dat de voeding niet modulair is.

Nog een foto van de andere kant van de behuizing:

Bouwkwaliteit
De algemene beoordeling van de bouwkwaliteit is goed. Er zijn geen scherpe randjes of onderdelen waarvan ik verwacht dat het snel stuk gaat.

Het viel mij wel op dat de zijkanten redelijk dun zijn. Als je de behuizing met beide handen aan de zijkant vastpakt, voel je deze merkbaar indeuken. Het raakt er echter niet door misvormd en in de praktijk zal je er geen last van hebben. Het uiterlijk bevalt in ieder geval prima!

Voeding
Zoals gezegd is dit model voorzien van een 300W 80-plus SFX voeding. Er is ook een 450W 80-plus bronze uitvoering en zelfs een 'lite' uitvoering welke zonder voeding komt.
Als je de lite uitvoering wilt kopen is het wel handig om de afmetingen te weten. Deze kon ik zelf nergens vinden dus heb het zelf opgemeten.
Zoals je kunt zien is de voeding 12,5 cm breed. Daarnaast is de voeding 10 diep en 6,5 cm hoog. Op de foto is ook het bevestigingssysteem te zien.

Edit 22-06-13: afbeeldingen verbeterd, binnenkant van behuizing en voeding toegevoegd
Edit 04-07-13: afbeeldingen toegevoegd en review uitgebreid

Heb jij ook een Silverstone Sugo SG06S?

Stroomkabel, wat schroeven, rubberen pootjes en ?? dat moet ik nog eens opzoeken in de handleiding.

De ?? is een zelfklevende kabelbinder. Je plakt deze aan de binnenkant van de behuizing om kabels te geleiden.

M.v.g. Niels
Ah weer wat geleerd :) Ik zal het meenemen in de review, bedankt!
Als je een paar kasten in elkaar gepuzzeld hebt, blijven er meestal wel van over. Naast elkaar tegen de muur plakken en je hebt een mooi rekje haakjes om USB kabeltjes op te hangen ipv de klassieke knoop van 'tig kabeltjes in de schuif te leggen ;)

Nette review by the way met duidelijke foto's.

[Reactie gewijzigd door RickMayall op 5 juli 2013 11:37]

Mooie review :D Zo zie je maar weer dat een product er in het echt toch nog anders uit ziet dan op stock fotos, en zo te zien nog beter ook...