Specificaties Socket 1156 met Intel H55 chipset - Bekijk alle specificaties

Gigabyte GA-H55N-USB3 Review

TERW_DAN 20 september 2010, laatste update op 17 november 2015, 4.766 views

Gigabyte GA-H55N-USB3

Pluspunten

• prestaties
  • formaat
  • compleetheid

Minpunten

• energieverbruik had misschien nog wat lager gekunnen
  • geen RAID

Layout Score: 4
H55N-USB3.0

Een tijdje geleden heb ik een Gigabyte H55N-USB3.0 onder handen mogen nemen.
De H55N-USB3.0 is een mITX bordje, maar is ondanks z'n kleine formaat van 170 x 170 mm toch een heel compleet moederbordje.
Het bord beschikt over een H55 chipset en socket 1156 voor core i3, i5 en i7 CPU's.

Specificaties
ChipsetIntel H55
Socket1156 (Lotus).
Powersupply24 + 4 pins ATX
Geheugen2x DDR3 (max 8GB)
PCIe x161x
SATA4x SATA 3Gbps
1x eSATA 3Gbps
USB4x USB2.0 via header
4x USB2.0 op backpanel
2x USB3.0 op backpanel (NEC D720200F1)
LAN1Gbps (Realtek RTL8111E)
Audio6x 3.5mm jack, optical (RTL ALC892)
VideoDVI, HDMI, DSUB
PS/21x PS/2 keyboard/muis

Als er gebruik gemaakt wordt van een Pentium, Core i3 of Core i5 met geïntegreerde graphics is het niet nodig om nog een losse GPU te gebruiken, waardoor het mogelijk is om een heel klein systeempje te bouwen. Met het bord worden een setje SATAkabels, een handleiding, driverDVD, en I/Oshield meegeleverd, wat het een vrij compleet pakket maakt.

Eigenschappen

Het bord is verder uitgevoerd in de welbekende blauwe Gigabytekleur en met Ultra Durable 3 technology. Dit bord beschikt dus over solid caps, een dikkere laag koper in 't PCB en betere mosfets en chokes.

De NEC USB3.0 chip biedt de mogelijkheid van transfersnelheden tot 5Gbps, wat dit bord het eerste USB3.0 ITX bord op de markt maakt. Verder heeft Gigabyte het bord voorzien van USBpowerboost, waarmee er meer stroom van een USB poort gevraagd kan worden, waardoor er in plaats van 500mA tot 1500mA gevraagd kan worden, waardoor bijvoorbeeld externe schijven geen meerdere USBpoorten meer nodig hebben om te kunnen functioneren.
Benchmarks voor de USB3.0 chip kunnen hier gevonden worden (http://tweakers.net/produ...gabyte-ga-790xta-ud4.html). Alle moederborden die nu USB3.0 bieden gebruiken dezelfde NECchip, dus een vergelijking maken is niet heel zinnig. De tests die ik heb gedraaid met USB3.0 op diverse moederborden/PCIekaarten leverden exact dezelfde resultaten op, dus die heb ik niet in deze review gezet.

De 4 SATA poorten kunnen in IDE of AHCImodus gezet worden, RAID wordt niet gesupport met deze chipset.

Voor een ITX bord heeft het bord een vrij uitgebreide bios, met dezelfde overclockopties als die terug te vinden zijn op de ATX en µATX borden. Daarnaast beschikt ook dit bordje over Q-Flash, de mogelijkheid om vanuit de bios gelijk een biosupdate te doen vanaf bijvoorbeeld een USBstick.

Layout
Het kleine formaat maakt dat er niet zo heel veel mogelijk is met de layout. De SATApoorten zitten op een ietwat ongewone plaats, rechtsbovenin, vlak achter de PS/2poorten. Daarnaast zit de ATX stekker, zodat deze niet midden op het bord komt te zitten, iets wat in ITXkastjes lastig kan zijn. De chipset zit onder de SATA poorten geplaatst, de CPU zit tussen de chipset en het PCIe slot, terwijl normaliter de chip achter het PCIeslot zit, maar daar is in een ITXformaat simpelweg geen ruimte voor. Doordat er geen northbridge meer is (deze zit immers in de CPU geïntegreerd) is er geen flinke koeling meer nodig, waardoor de CPUkoeler voldoende koeling levert.

Eerste indruk
De eerste indruk van het bordje is dat er ondanks het formaat geen concessies zijn gedaan in het ontwerp. Veel ITX bordjes voelen soms toch wat trager aan doordat er geen plek is voor een snelle CPU of GPU. Maar met een i3 op het bord voelt het bord niet anders aan dan de P55M-UD4 die ik in m'n casemod heb zitten. Je krijgt niet het idee dat je werkt op een lowpower compact systeem als je het gebruikt.
Doordat je een losse videokaart kunt gebruiken zit je niet vast aan een trage IGP. De IGP van een i3 is voor desktopwerk al vrij behoorlijk, maar een los kaartje werkt hier ook prima in.
Zelf heb ik het systeem gebruikt om fullHD content mee af te spelen door middel van media player classic home cinema. Mijn ervaring met AMDsysteempjes was dat dit met hardwareacceleratie zorgde voor een bescheiden CPUgebruik. Met de i3 is dit ook zo. Het afspelen gaat zonder schokken of stoten, en zelfs de beruchte birdscene uit Earth werkt zonder problemen, met een CPUgebruik van tegen de 35% op z'n max. Als HTPC is dit dus een ideaal dingetje.

Benchmarks

Om het bordje te testen heb ik deze vergeleken met een H55M-E33, een µATXbord van MSI.
Als CPU heb ik de Intel i3 530 gebruikt, met 4GB DDR3 geheugen, een 160W Gigabyte voeding en een 20” 1680x1050 monitor, draaiende op Windows 7 64b.

Als eerste heb ik SuperPi op de setup losgelaten, met een 1M run.
SuperPi 1M
H55N-USB3http://tweakers.net/ext/f/5tXmPRX9v8tCwHYJNcSWuMS9/full.pngH55N-USB3: 14.555 shttp://tweakers.net/ext/f/JvZSkCfe2x7hB08PSNZQNx9V/full.png 14.555 s
H55M-E33http://tweakers.net/ext/f/ktHPwRID9KKOKRwslcaCWldo/full.pngH55M-E33: 14.620 shttp://tweakers.net/ext/f/iPiePAgC5K3wZykNKBPKYzQc/full.png 14.620 s

De Gigabyte is ietsje sneller dan de MSI, maar het verschil is nog geen tiende van een seconde.

Om ook de GPU te testen heb ik Lightsmark 2008 gedraaid.

Lightsmark 2008
H55N-USB3http://tweakers.net/ext/f/5tXmPRX9v8tCwHYJNcSWuMS9/full.pngH55N-USB3: 14.2 fpshttp://tweakers.net/ext/f/JvZSkCfe2x7hB08PSNZQNx9V/full.png 14.2 fps
H55M-E33http://tweakers.net/ext/f/ktHPwRID9KKOKRwslcaCWldo/full.pngH55M-E33: 14.1 fpshttp://tweakers.net/ext/f/iPiePAgC5K3wZykNKBPKYzQc/full.png 14.1 fps

Ook hier liggen de resultaten weer erg dicht bij elkaar, met een verschil van 0,1 fps.

Zowel de CPU als GPU kunnen goed getest worden met Cinebench 11.5, dus ook die heb ik getest met deze 2 setups.

Cinebench OpenGL
H55N-USB3http://tweakers.net/ext/f/5tXmPRX9v8tCwHYJNcSWuMS9/full.pngH55N-USB3: 1.71 fpshttp://tweakers.net/ext/f/JvZSkCfe2x7hB08PSNZQNx9V/full.png 1.71 fps
H55M-E33http://tweakers.net/ext/f/ktHPwRID9KKOKRwslcaCWldo/full.pngH55M-E33: 1.63 fpshttp://tweakers.net/ext/f/iPiePAgC5K3wZykNKBPKYzQc/full.png 1.63 fps

Cinebench CPU
H55N-USB3http://tweakers.net/ext/f/5tXmPRX9v8tCwHYJNcSWuMS9/full.pngH55N-USB3: 2.46 fpshttp://tweakers.net/ext/f/JvZSkCfe2x7hB08PSNZQNx9V/full.png 2.46 fps
H55M-E33http://tweakers.net/ext/f/ktHPwRID9KKOKRwslcaCWldo/full.pngH55M-E33: 2.44 fpshttp://tweakers.net/ext/f/iPiePAgC5K3wZykNKBPKYzQc/full.png 2.44 fps

In Cinebench liggen de resultaten ook erg dicht bij elkaar, met een miniem voordeel voor de Gigabyte H55N.

Stroomverbruik

Een ITX systeem beschikt meestal over een vrij lichte voeding. De voeding die ik heb gebruikt voor dit testsysteem is een 160W voeding uit een Gigabyte T3140kast.

Om de vergelijking eerlijker te maken tussen de Gigabyte en de MSI heb ik op de MSI een Gigabyte GA-USB3.0 kaart gestoken om het verbruik van de USB3.0chip mee te pakken.
Het stroomverbruik is onder 3 situaties getest, gedurende het idlen van het systeem, onder 100% load en tijdens het afspelen van een 1080P Hdfilm met hardwareacceleratie van de GPU.

Stroomverbruik - idle
H55N-USB3http://tweakers.net/ext/f/5tXmPRX9v8tCwHYJNcSWuMS9/full.pngH55N-USB3: 44 Whttp://tweakers.net/ext/f/JvZSkCfe2x7hB08PSNZQNx9V/full.png 44 W
H55M-E33http://tweakers.net/ext/f/ktHPwRID9KKOKRwslcaCWldo/full.pngH55M-E33: 39 Whttp://tweakers.net/ext/f/iPiePAgC5K3wZykNKBPKYzQc/full.png 39 W

Stroomverbruik - load
H55N-USB3http://tweakers.net/ext/f/5tXmPRX9v8tCwHYJNcSWuMS9/full.pngH55N-USB3: 71 Whttp://tweakers.net/ext/f/JvZSkCfe2x7hB08PSNZQNx9V/full.png 71 W
H55M-E33http://tweakers.net/ext/f/ktHPwRID9KKOKRwslcaCWldo/full.pngH55M-E33: 66 Whttp://tweakers.net/ext/f/iPiePAgC5K3wZykNKBPKYzQc/full.png 66 W

Stroomverbruik - load
H55N-USB3http://tweakers.net/ext/f/5tXmPRX9v8tCwHYJNcSWuMS9/full.pngH55N-USB3: 65 Whttp://tweakers.net/ext/f/JvZSkCfe2x7hB08PSNZQNx9V/full.png 65 W
H55M-E33http://tweakers.net/ext/f/ktHPwRID9KKOKRwslcaCWldo/full.pngH55M-E33: 67 Whttp://tweakers.net/ext/f/iPiePAgC5K3wZykNKBPKYzQc/full.png 67 W

De MSI weet tijdens idle en load 5W minder te verbruiken dan de Gigabyte. Tijdens de videoplayback is de Gigabyte 2W zuiniger. Het verbruik van de USB3.0 chip ligt ongeveer op 1W. Dezelfde tests op het MSIbord zonder de USB3.0uitbreiding gaven in iedere tests een verbruik aan van 1W minder.

Het bord biedt een heel mooi platform voor een HTPC, een krachtigdesktopsysteempje of zelfs een flink gamesysteem. Het bord doet niet onder voor de ATX en µATX P55 en H55 die ik inmiddels in handen heb gehad. Als je een klein bord wilt en geen uitbreidingssloten nodig hebt naast een enkel PCIe x16-slot dan is dit een ideaal bordje. De prestaties liggen gelijk met een H55 bord en het verbruik ligt gemiddeld genomen slechts iets boven de MSI waarmee dit bord vergeleken is.
De prijs ligt momenteel onder de ¤100, wat het tot een goed alternatief maakt op andere borden als het een compact systeem moet zijn.
Ik was verrast door de snelheid van het systeem en het feit dat ondanks het kleine formaat, het toch een volwaardig systeem is.

Heb jij ook een Gigabyte GA-H55N-USB3?

Ik heb een klein lijstje gemaakt met cpu koelers die op dit bordje passen. Deze zal wel uitgebreid worden. Ben nu zelf op zoek naar een andere cpu koeler de stock koeler maakt het meeste geluid van mijn hele setup.

Corsair H50,past maar standaard backplate moet aangepast worden..
CoolerMaster Hyper 212 Plus , past, blokkeert pci-e /geheugen slot niet, wel oppassen icm geheugen met hoge heatspreaders
Thermalright Venomous X,past, verder geen info over bekend.
Thermalright AXP-140, past, blokkeert geen sloten.Perfect voor in een Lian LI PC-Q08
Scythe Shuriken, past blokkeert geen pci-e/geheugen sloten
Prolimatech Samuel 17 , past blokkeert geen pci-e/geheugen sloten.
Scythe Ninja 3,past maar blokkeert pci-e/geheugen sloten.

[Reactie gewijzigd door n0elite op 20 september 2010 01:30]

Heb zelf de Thermaltake slim X3 deze past prima maar is niet stil!
Weer een nette review!
Nou vraag ik me af, je hebt hem in een klein kastje gehad met een 160W voeding. Was dat alles lekker stil?
Ook tijdens afspelen van video?

Btw, het is gekund, ipv gekunnen (negatieve eigenschappen nr. 1) :)
Ja, dat was heerlijk stil (review over de kast komt nog, maar moet nog goede foto's maken etc). De stockkoeler is niet bijzonder luidruchtig, de voeding is ook lekker stil, dus dat maakt het op zich een ideaal bakkie voor een HTPC.
Ik vind negatieve eigenschap nr 1 het gebrek aan NCQ ondersteuning van de H55 chipset. Dit resulteerde bij mij met belachelijk slechte HD performance. Met name met 2 IOS tegelijk.
24 voor de grote TX stekker en 4 voor de CPU.
Mooie nette review
Daar maakte ik mijn fout.
Want meestal als je een voeding koopt staat er 20 +4 pin voor het moederbord en dan nog apart 4 pin voor de cpu.
bij de speceficaties staat 24+4 pin maar volgens mij moet het 20+4 pin
Nee hoor, 24 + 4 pin. Tel maar na op 't plaatje :)