Madden NFL 11 en NHL 11

Terugdenken aan de Admirals

Hoewel FIFA 11 natuurlijk het belangrijkste spel is waarvoor de Europese pers naar Vancouver was afgereisd, greep EA Sports zijn jaarlijkse Showcase-evenement ook aan om de rest van de line-up te presenteren. Eerder kon je al lezen wat de ontwikkelaars van plan zijn met EA Sports Active 2.0 en Tiger Woods PGA Tour 11. Vandaag behandelen we twee games die het vooral in de Amerikaanse markt goed doen.

Ondanks de geringe populariteit in Europa vinden we de nieuwe versies van Madden en NHL toch het bespreken waard. We kunnen ons overigens voorstellen dat veel mensen op informatie over NBA Elite 11 en NBA Jam wachten. De previews van deze games staan onder embargo tot na de E3, dus daar zul je nog even op moeten wachten.

Admirals

Met weemoed denken we op het Tweakers.net-kantoor wel eens terug aan de Amsterdam Admirals. Niet zelden loopt een van de oudste devvers van Tweakers.net, Crisp, met een Admirals-trui rond op kantoor, en American Football is in de eerste maanden van het jaar altijd een veelbesproken onderwerp. Het feit dat er jaarlijks feesten worden georganiseerd rond de Superbowl doet vermoeden dat de sport ook in Nederland wel degelijk wat populariteit geniet. De vraag is alleen: is het genoeg? "Hoe kunnen we onze game bij jullie populair maken?", vroegen de ontwikkelaars aan ons. Tja... hoe kun je een spel populair maken als het onderwerp van dat spel niet zo populair is?

Toch lijkt het er sterk op dat EA met Madden NFL 11 zijn pijlen op Europa richt. Logisch ook: de Amerikaanse markt is al lang en breed veroverd en Madden staat daar jaarlijks in de top drie van best verkochte games. Dat is in Europa natuurlijk nog lang niet het geval. Dat ligt, zoals gezegd, aan een gebrek aan aanwezigheid van de sport, maar ook aan de dynamiek van de sport zelf. Europeanen zijn voetbal gewend, een spel dat - op een kwartiertje rust na - nooit lang stil ligt. American Football-wedstrijden lijken daardoor al snel langdradig en ze liggen meer stil dan dat er daadwerkelijk wordt gespeeld. Bovendien is het concept ongrijpbaar. Wie wel eens een playbook heeft bekeken zal tureluurs zijn geworden van het oerwoud aan lijntjes, stippeltje en kruisjes. Om nog maar niet te beginnen over de vraag in welke situatie je een Nickel-formatie moet gebruiken, of wanneer je voor een Dime of een 4-3 kiest.