Door Jurian Ubachs

Redacteur

Alpha Protocol

06-06-2010 • 09:00

77

Singlepage-opmaak

Conclusie

Obisidian Entertainment heeft zeker geen slechte game gemaakt, maar mist een kans. Het concept van Alpha Protocol is vele malen sterker dan de uitwerking. De setting is goed, het verhaal is pakkend en het is niet moeilijk je als speler te verliezen in de wereld van spionage, die herkenbaar en geloofwaardig overkomt. Het conversatiesysteem werkt goed en je kunt op deze manier het verloop van het spel echt beïnvloeden. Zodra het echter op actie aankomt, zakt Alpha Protocol door het ijs. Daarbij komt dat het spel grafisch jaren achterloopt. De omgevingen zijn volledig afgesloten en zien er bovendien lelijk uit.

We willen Alpha Protocol desondanks het voordeel van de twijfel geven. Een topgame is het zeker niet, en we zullen het zelfs geen goede game noemen, maar de manier waarop je als speler invloed hebt op het verhaal en door je eigen acties en gesprekken het verloop van de missies kunt veranderen, is intrigerend. Wij verwachten dan ook dat rpg-liefhebbers best over de tekortkomingen van het spel heen kunnen stappen. Deel je die specifieke voorkeur echter niet, dan zal Alpha Protocol voornamelijk aanvoelen als een achterhaald spel.

Pluspunten

+ Verhaal
+ Conversaties
+ Intel lezen heeft nut
+ Invloed van de speler

Minpunten

- Schieten is dramatisch
- Dekkingsysteem bokt
- Slechte kunstmatige intelligentie
- Oogt lelijk en ongeïnspireerd

Cijfer: 7,0

Titel Alpha Protocol Box Alpha Protocol
Platform PC, Xbox 360, PlayStation 3
Ontwikkelaar Obsidian Entertainment
Uitgever Sega
Releasedatum Inmiddels verschenen
Alpha ProtocolAlpha ProtocolAlpha ProtocolAlpha ProtocolAlpha ProtocolAlpha ProtocolAlpha ProtocolAlpha ProtocolAlpha ProtocolAlpha ProtocolAlpha Protocol

Laagste prijzen voor: Alpha Protocol
Winkel Beoordeling Prijs Totaal

bol Plaza

€ 13,99

€ 13,99

Bekijk

Reacties (77)

77
77
39
1
0
12
Wijzig sortering
Ik zal het proberen zo kort mogelijk te houden aangezien dit is geen plaats voor een persoonlijke review, maar heb dit spel zelf gespeeld op de PC en Xbox 360 en zou vanuit deze ervaringen nog het volgende toe willen voegen:

De PC versie van Alpha Protocol lijkt echt een gerushte console port te zijn die echt dramatisch slecht is ontwikkeld. Het schieten e.d. gaat aardig, echter zijn de mini games een crime om te spelen; destemeer omdat de aansturing met keyboard en muis niet echt vlekkeloos gaat (en dan druk me nog netjes uit). Nadat ik bij de eerste hacking mini game na ruim 10 keer het nog steeds niet voor elkaar kreeg om de computer te hacken (wat een primaire mission objective was) ben ik er maar mee gestopt.

Vervolgens de Xbox 360 versie: Deze zit wat aansturing betreft wel wat beter in elkaar, waardoor ik zelf het vermoeden heb dat Obsidian deze titel in principe heeft ontwikkeld voor Xbox 360 en PS3 maar door druk vanuit Sega een PC port heeft moeten uitbrengen. Deze versies zijn dus wel redelijk goed speelbaar, en ik sta op het punt om de eerste "echte" missie te beginnen.

Qua eindconclusie ben ik het wel redelijk met de t.net review eens. Dit spel moet je echt niet spelen als je van über graphics houdt of een FPS ervaring in de trend van Modern Warfare verwacht; en qua FPS-RPG hybride hoef je ook niet een spel te verwachten wat zich kwalitatief kan meten met een game als Mass Effect, maar als je Alpha Protocol vooral beschouwt als een RPG game met wat FPS elementen tussendoor is deze game op de consoles best te doen. Op de PC is dit echter geen aanrader, tenzij Obsidian/Sega flink gaat werken aan patches (maar gezien de geschiedenis van deze game verwacht ik dat dit niet zo snel zal gaan gebeuren)

[Reactie gewijzigd door mindcrash op 24 juli 2024 06:36]

ik had het spel gespeeld zonder ueberhaupt een review gelezen te hebben (jaja, impulsaankopen zijn aan mij welbesteed).

enfin, 1e keer op 'normal' gespeeld, als generalist (de 4e optie, waar je zelf mag kiezen). En in deze stand is het spel prima speelbaar!

Daarna maar eens reviews gelezen omdat ik geinteresseerd was in de mogelijke andere conversatieopties in het spel. En toen merkte ik, dat de reviews wel erg slecht waren.

Naja, niks van aangetrokken (maar wel de stoute schoentjes) en daarna nog maar een keer het spel begonnen, op 'hard' en als 'recruit' .. nou, dat heb ik geweten. Plots werkte de dekking niet zoals zou moeten, en waren de minigames nagenoeg onoplosbaar. Nu begrijp ik, waarom de reviews zo slecht waren; de testers speelden vast en zeker in deze modus.

Enfin, het is een best leuk intermezzo, zo in de luwte tussen deus ex 2 en deus ex 3 in *grin*
geen goede game noemt de reviewer het spel, en dan toch een 7 geven :?

geef dan een 6- !
Inderdaad, slechte AI, slechte textures, slecht miksysteem en dan 7/10 geven oO

Als we ff vergelijken met de schaal van gamespot:
6.0-6.5: Fair: Games that earn 6-range ratings have certain good qualities but significant problems as well.
5.0-5.5: Mediocre: A 5-range score refers to a game that's "merely average" in the negative sense. These games tend to have enough major weaknesses to considerably outweigh their strengths.
4.0-4.5: Poor
Games that just don't work right and maybe didn't spend enough time in production tend to fall in to this category. They simply lack the cohesion and quality that make other games fun.

lijkt een score tussen 4 en 6 veel geschikter.
Je moet niet vergeten dat de reviewer ook duidelijk zegt dat rpg-liefhebbers waarschijnlijk over de tekortkomingen heen kunnen kijken, m.a.w. zover ik zie betekend het dat voor een echt rpg-liefhebber het een 9 ofzo waard is en dan lijkt een 7 een best realistisch cijfer, ook al zou het beter zijn om een stuk of 10 cijfers te geven voor de verschillende gebieden of doelgroepen.
een 6?

key elementen in een shooter: (ook ala splintercell)

shieten!
duiken!

beetje puzzelen, maar dat kan op je gemak en beinvloed het spel niet

- Schieten is dramatisch
- Dekkingsysteem bokt
- Slechte kunstmatige intelligentie
- Oogt lelijk en ongeïnspireerd

en het ziet er ook nog eens slecht uit. Terwijl 4 zo goed als onbelangrijke punten als + worden gezien. Ik heb het spel niet gespeeld, maar als ik het zo lees is het een 2 waard.

Maar goed dat zijn we inmiddels gewent spellen < 8.5 zijn gewoon slecht, en dat allemaal omdat (game) websites (bijna) nooit onvoldoendes (durven?) te geven.
Anoniem: 174951 @Kevinp7 juni 2010 10:57
Ben het helemaal met je eens. Na het fiasco van de 'kane & lynch' review van gamespot.com is het nooit meer hetzelfde geweest in de wereld van gamereviews.

http://kotaku.com/328244/...d-over-kane--lynch-review

Alhoewel ik tweakers tot nu toe nooit op zo'n misser heb weten te betrappen. Overigens moet ik wel bekennen dit spel niet gespeeld te hebben, wie weet is de 7 ondanks de teneur van de review nog wel gerechtvaardigd, echter ik ga het risico niet lopen. Helaas, want ik had best wel goede hoop op deze game.
Het spel is een RPG, geen shooter.
Geheel mee eens, als je zo een lijstje ziet dan vraag ik mij af of het waarderings systeem niet meteen van 6 tot 10 loopt...
Eens. Het concept mag dan wel erg leuk zijn geweest, als de uitvoering halfbakken werk als dit is dan kun je daar niet zomaar overheen kijken. Zonde, dit had me best een vet spel geleken.
De gameplay is niet fantastisch, maar wat mij betreft leuk genoeg om het eind van het spel te halen. En daar tegenover staat het verhaal en de conversaties. De reviewer geeft hier zijn mening, als bepaalde punten voor jou zwaarder wegen, pas het cijfer zelf aan. Wat mij betreft is dit cijfer terecht.

Leuk spelletje, maar... Online activatie op de pc, he. :( Zelfde troep die ze voor spore gebruikten.
Heb je ooit een game hier een cijfer onder de 5 zien krijgen? Ik nog niet, ik ben al langer van mening dat tweakers.net te hoge cijfers geeft.
Dan denk ik dat je wat beter op moet letten ;) Slechts een paar maanden geleden werd er aan het spel Rogue Warrior een 2 gegeven: reviews: Rogue Warrior Daarnaast reviewen ze hier overwegend de spellen die vantevoren al hoge ogen gooien.
Je trekt toch niet je conclusie op basis van het cijfer maar op basis van de review?
Het viel mij ook op idd, naast Roque Warrior dan, maar dat is logisch. Elke review heeft een 7 of hoger..
Mee eens, zelfs de reviews zelf lijken soms bijna op advertorials, nog afgezien van het cijfer. Vol tegenstrijdigheden, onjuistheden (zo kan je vaak afleiden dat de reviewer zelden voorgaande games in een serie heeft gespeeld, terwijl hij wel loopt te doen alsof, met als gevolg tenenkrommende fouten).

Ik dacht de eerste paar keren nog dat T.net zich een beetje aanpapte met de grote uitgevers, maar het lijkt me juist dat uitgevers over elkaar heen struikelen om hier hun games gereviewed te krijgen (gezien de populariteit die T.net geniet), dus dat lijkt me ook niet waarschijnlijk.

Dan blijft eigenlijk maar één conclusie over, en dat is erg jammer.

@pizza; Rogue Warrior is dan ook een raar voorbeeld, kennelijk moet een spel wel heel erg slecht zijn om niet in de smaak te vallen, en die krijgt dan gelijk een 2. Terwijl games die (zelfs in vergelijking met Rogue Warrior) echt geen 6, 7, laat staan 8 verdienen, dat met gemak krijgen.
Ik vindt een 7 wel erg hoog voor dit spel. De pluspunten wegen lang niet op tegen de minpunten, hoe dit dan nog zo'n goede beoordeling krijgt is mij niet helemaal duidelijk.

Verder heb ik het spel ondertussen zelf ook gespeeld en o.a. het dekkingsysteem en het mik/schiet systeem vindt ik irritant genoeg dat ik het spel verder ga laten liggen.
hoog? het is een indy-studio.
verwacht jij een 50miljoen kostende mass effect ofzo? dit spel koste hooguit 4.5miljoen om te maken :+
Obsidian een indie studio? Hoe kom je daar nu bij? Dit is het bedrijf dat ondertussen aan de bigbudget Fallout New Vegas werkt.

Hier houd ik mijn hart overigens ook over vast omdat Obsidian een geschiedenis van buggy games die te vroeg de markt op komen heeft. Neverwinter Nights 2 anyone?
Obsidian heeft dan ook wel laten zien dat ze zeker goede ideeen hebben, ze lijken echter nooit de kans te benutten om een pareltje eruit te persen. Of dit door tijdsgebrek / geld / druk van Sega komt weet ik niet, maar ik krijg inmiddels wel het idee dat ze eigenlijk gewoon moeten verkassen en een think tank moeten worden voor betere developer ofzo.
Er zit en zat veel potentieel in alles wat ze uitgebracht hebben en eigenlijk is alleen de uitbreiding van NW2 (Mask of the Betrayer) er echt goed uitgekomen.
en? Je punt?

Als we zo gaan redeneren moet de kleinste club van NL ook maar de CL gaan spelen, voor hun budget spelen ze namelijk goed.

Nee slecht is slecht, ongeacht het budget.
Budget speelt daadwerkelijk een rol. De tijd voor je project, mensen beschikbaar, licenties op een 3d engine, etc worden allemaal direct/indirect beïnvloed door je budget. Toegegeven, een kleine budget alleen kan nooit de enige oorzaak voor een slecht spel zijn. Maar vaak genoeg speelt deze wel een grote rol. Denk maar aan spellen die met veel bugs uitkomen omdat de budget beschikbaar voor de testfase niet genoeg was.
maar voor zo'n laag budget is dit spel juist helemaal niet slecht.
er zijn spellen met een 50miljoen budget die er totaal niets van bakken, ik vind het knap dat ze toch nog zo'n vermakelijk spel hebben kunnen maken (ik vind het een leuk spel).

je hebt hollywood en je hebt bollywood, ga jij bollywood met hollywood vegelijken dan?
@krakbracket
er werken maar 100 mensen bij Obsidian dus het is indie.

[Reactie gewijzigd door stewie op 24 juli 2024 06:36]

Indie betekend volledig onafhankelijk te zijn, en heeft helemaal niets met medewerkers aantallen te maken.
Een Indie developer verzorgt zelf de ontwikkeling van de game én de uitgave. In dit geval is Sega de uitgever.

100 medewerkers is overigens best behoorlijk voor een ontwikkelstudiio, is echt niet één van de kleintjes.
een indie kan ook een derde als uitgever hebben zoals World of Goo bij Valve en andere online winkels die de distributie doen.

indie betekent alleen maar dat zij onafhankelijk games produceren en dat doen ze, en het maakt niet uit wie het financiert (want obsidian kan altijd de stekker eruit trekken).

onafhankelijk van uitgever, en dat zijn ze.

[Reactie gewijzigd door stewie op 24 juli 2024 06:36]

gaat er uiteindelijk om voor welke film je een kaartje in de bios koopt, Dit spel heeft iniedergeval geen bollywood prijzen (zoals world of goo).
hij koste mij slechts 23,49 en is dus een budget titel.
http://www.play.com/Games...spionage-RPG/Product.html

in september kun je hem vast voor 15 euro kopen net als world of goo..
Nederlandse retail zijn gestoord bezig met hun prijzen.

[Reactie gewijzigd door stewie op 24 juli 2024 06:36]

Of de pluspunten wel of niet wegen tegen de minpunten verschilt per persoon. Persoonlijk vond ik het wel een 7 waard. Ik had maar een paar keer last van de cover systeem en ik verwachte net zo min dat mikken een rol zou spelen in AP als in Fallout 3.

De assault rifle is inderdaad overpowered, maar de pistool is ook wel goed met een vergelijkbare skill als de mark & execute uit SC:Conviction. Trouwens in SC:Conviction had je ook weinig reden om een andere wapen dan de pistool(unlimitted ammo, silencer, etc.) te gebruiken, maar dat werd toen ook niet als minpunt genoemd.

De AI is inderdaad slecht, maar de graphics vond ik niet zo erg(wel ongeïnspireerd design).Persoonlijk vond ik de verhaal interessant genoeg en de gevolgen van conversaties beter uitgevoerd dan ME2(al zou ik ME2 door de betere polish hoger scoren).
Tweakers.net geeft helemaal geen te hoge cijfers. Het cijfer klopt ongeveer best goed met metacritics.
Als het cijfer klopt, maar niet in lijn is met de review, dan is de review zelf dus niet goed.
Het cijfer mag best verschillen van de review, zolang het maar verantwoord wordt in de conclusie en/of plus of minpunten
Anoniem: 197857 @Relief20096 juni 2010 11:50
Dat komt omdat alle sites te hoge cijfers geven.

Een slechte game krijgt bij de meeste sites een 6 of 7, terwijl een slechte game een lager cijfer hoort te krijgen.
Dat boeit niet. Iedereen beweert hier juist dat Tweakers altijd te hoge cijfers geeft. En ik zeg dus dat is helemaal niet zo ;)
Jawel, dat is zo, net al alle andere websites is het tenzij het echt iets is wat je leuk vind. Het niet de moeite waard om aan te schaffen als het spel niet minstens een 8.5 scoort.

Ik kan me de review van OFP 2 nog goed herinneren. Iedereen was erg positief, maar het spel was gewoon slecht(iig de pc versie). Nee, game reviews lijken veel te veel "wij van WC-eend" te zijn.
Dat jij het slecht vond wil niet zeggen dat iedereen dat ook vindt. :)
Ach, toen Prince of Persia in 2008 uitkwam vielen er ook hoge cijfers, zelfs af en toe in de 9. Het was werkelijk het slechtste spel dat ik ooit heb gespeeld.
Het kostte me een uur om erachter te komen hoe het "doodgaan" en de "respawn" in het spel was uitgewerkt. Van tien kilometer hoogte op de grond vallen voelde niet eens als iets wat in de buurt kwam van "pijnlijk", laat staan "gevaarlijk". Zou er in het echt ook een chick achter me staan om me nonstop te redden?

Metacritics gaf trouwens cijfers boven een 8,0 voor PoP.
Dat jij blijkbaar de moeite niet neemt om de tekst op het scherm te lezen of de handleiding er eens bij te pakken, wil nog niet zeggen dat het een slecht spel is.

Er was juist heel duidelijk vermeld dat die chick achter je, ervoor zou zorgen dat je niet zou sterven, maar dat je daardoor dus wel meer dingen kon proberen. Bovendien merk je dat heel erg snel. Spring een afgrond in en je wordt gered, waarna je weer op je oude positie wordt teruggezet. Dat jij dit blijkbaar niet door hebt gekregen is spijtig, maar als dit het enigste is waar je niet helemaal uit kwam, dan is dat nog veel spijtiger.

Ik heb me er super mee vermaakt en was verbaasd dat de laatste PoP ineens geen vervolg bleek van dat spel.
"Daarbij komt dat er geen enkele vorm van auto-aim in het spel zit." Wat is de lol van een spel als je niet eens zelf hoeft te mikken? 8)7 Anyhow, ik ga het op de PC spelen dus dan zal het geen probleem zijn neem ik aan.
Ik kan je de moeite besparen, de port naar PC is weer 's waardeloos. Het bewegen van je poppetje is weer 'heerlijk' zoals mensen het gewend zijn op de consoles. GTA4 kwam daar nog net mee weg maar hier is het het gewoon niet waard. Ben weer enorm blij dat ik eerst even de "probeer-versie" heb gedaan... Na 30 min was het weer de prullenbak in.
"Geen enkele vorm van auto-aim" interpreteer ik als het volledig zelf moeten mikken hoor ;)
Dat was een retorische vraag van ph4ge (hoeft dus niet beantwoord te worden). :Z
Anoniem: 301785 6 juni 2010 11:46
Echt zonde van deze game .Als ik de review zo lees .
En nog wel van de makers van fallout 3 ,een spel dat onevenredig goed is.

Het schieten gaat heel erg slecht
.De ai is van laag nivo.

Echt jammer ,zoals ik al zei.

Ik zit al te zoeken voor een game die ik na fallout 3 ga spelen ,maar deze gaat het dus ook niet worden.En dat baseer ik op deze review.
Dit lijkt mij ook weer zo liniair .

De screenshots zien er goed uit ,maar als er 1 ding is wat ik niet kan uit staan ,is dat als je weet & ziet dat je 100% raak schiet,maar er gebeurd niks.
Dat blijkt in deze game zo te zijn. Of ze hadden de moeilijkheid op exta high gezet ??

Ik denk dat het meer een rpg achtige game word ,want de actie lijkt mij idd zwaar tegenvallen.
Balen |:(
en de reactie`s zo te lezen denken er meer zo

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 301785 op 24 juli 2024 06:36]

Bethesda is verantwoordelijk voor Fallout3, wel is Obsidian bezig met New Vegas, maar zoals eerder al aangehaald, heeft Obsidian meer games op zijn kerfstok die op zich goed zijn alleen veel te vroeg gereleased werden.
"Oogt lelijk en ongeïnspireerd"

Zo slecht zijn de gfx toch niet...
Ik denk dat het vooral de nadruk is op ongeinspireerd. Het is te houterig en de omgevingen zijn beetje saai. Niks bijzonders :)
Lelijk is niet per definitie dat het er slecht uitziet, maar kan ook wijzen op het feit dat de omgeving gewoon een rare smaak heeft.
Dat je je af gaat vragen wat de level-designers hebben gerookt bij het ontwerpen van het level
Anoniem: 265288 6 juni 2010 11:08
Ach, cijfers zeggen mij niet zoveel. Belangrijker zijn de zaken die de reviewer noemt, waarbij ik dan voor mij zelf wel de relevantie bepaal en of ik hierdoor een game wel of niet koop. Tegenwoordig wordt alles maar aan cijfers opgehangen, terwijl dat imo niks concreets zegt over het betreffende onderdeel/onderwerp.

OT: Ik had al op meerdere sites gelezen dat Alpha Protocol nogal tegenviel. Zonde want het principe lijkt me namelijk wel heel aardig, zeker als het dan ook nog eens goed uitgewerkt zou worden. Maar tegenwoordig kom je er niet meer met alleen een goede sfeer en een goed uitgewerkt conversatiesysteem... Dit is dus een "budgetbak gevalletje".
*zucht* als je een game reviewt is dat compleet subjectief. de een vindt wat andere dingen belangrijker dan de ander. eigenlijk is een cijfer geven überhaupt belachelijk ,maar als iemand in een review een game dan een cijfer geeft moet je niet gaan zeuren en hou je het toch lekker bij je eigen cijfer.

ik was eigenlijk van plan dit spel uit te proberen maar nu ik dit lees. laat maar zitten

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.