2010 FIFA World Cup

Samen spelen

Toen Tweakers.net eerder dit jaar in Londen een eerste voorproefje van deze game kreeg te zien, waren de reacties overwegend positief. Het spel ademde sfeer, het zag er prachtig uit en het speelde als een zonnetje. Het leek er dus op dat EA zich geen zorgen hoefde te maken over het spel, zeker gezien het feit dat de verkoopcijfers stevig mee zullen liften op de toenemende wereldwijde WK-honger. Het zegt ook wel iets dat dit spel, sinds op het Tweakers.net-kantoor een previewversie arriveerde, het favoriete pauzespel is van een aanzienlijk aantal medewerkers. En we kunnen niet nalaten om het te melden: vrijwel iedere poging die Pricewatch-medewerkers hebben ondernomen om van de gamesredactie te winnen, bleef zonder succes.

Getest op: Xbox 360
Ook verkrijgbaar voor: PlayStation 3
Afwijkend: PSP, DS

Daarmee doen we op de redactie precies wat EA met deze titel voor ogen heeft: samenspel. Niet voor niets verzon de ontwikkelaar een modus waarin spelers hun eigen WK volledig online tegen anderen kunnen spelen. Toch moeten we, voor we dieper in het spel duiken, hier een klein puntje bij aanstippen. De feature die ons in FIFA 10 uiteindelijk het meest heeft aangesproken is de FIFA Party, waarin je al je vrienden een eigen profiel geeft en die profielen steeds selecteert als je een 'potje' speelt. Op deze manier houdt het spel een algemene rangschikking bij, aangevuld met een berg statistieken zoals over onderlinge ontmoetingen. Deze feature zit niet in 2010 World Cup, en dat vinden we toch wel jammer. Misschien is de toevoeging wat minder van belang omdat je FIFA 10 langer speelt dan een World Cup-game, maar zo blijven de onderlinge wedstrijdjes op de bank losse potjes. Dat hadden we graag anders gezien!