Door Jan Laros

Freelance redacteur

Red Steel 2

Uiterlijk en verhaal

Uitgever Ubisoft zet met Red Steel 2 in op het Wii-publiek dat genoeg heeft van de zoveelste fitness- of bowling-game. Het wil de hardcore-spelers bevredigen in hun vraag naar serieuze titels voor de Nintendo-console. Kijken we naar de line-up die klaar staat, dan lijken die spelers de komende tijd te worden verwend. Met titels als Super Mario Galaxy 2, Metroid: Other M, Monster Hunter Tri, No More Heroes 2 en Sin & Punishment 2 staat een imposant rijtje games klaar om in 2010 te worden uitgebracht. Kan Red Steel 2 zich onderscheiden van deze ijzersterke games, en zijn tegenvallende voorganger doen vergeten?

Getest op: Wii (exclusieve titel)

Laten we direct met de deur in huis vallen. RS2 zal het wat tegenvallende eerste deel uit de serie zeker doen vergeten. In het eerste deel was de besturing niet helemaal om over naar huis te schrijven, de graphics waren matig, het verhaal was dun en de game was vrij saai en kort. Ubisoft heeft zich de kritiek op de besturing aangetrokken, en RS2 volledig ontwikkeld voor gebruik met Wii MotionPlus. Deze accessoire wordt achterop de Wiimote geklikt en hij verbetert de precisie van de bewegingen die daarmee worden gemaakt. Ook met betrekking tot de graphics heeft Ubisoft de handen uit de mouwen gestoken. RS2 is voorzien van een alleraardigst cellshaded jasje en het ziet er lekker verfrissend uit. De look heeft wel wat weg van Borderlands, de populaire coöp-shooter die voor de Xbox 360, PS3 en pc verscheen. Voor een Wii-game is een associatie met die titel absoluut op te vatten als een compliment.

* Lone Ranger

Nu we de vooroordelen, die wellicht waren gerezen na het spelen van de eerste Red Steel, hebben weggenomen, kunnen we een korte introductie van het verhaal geven. Het gebrek aan diepgang in het eerste spel was een puntje van kritiek, en Ubisoft lijkt zich ook dit keer te hebben geconcentreerd op andere zaken. RS2 heeft geen immense diepgang, het kent weinig tot geen interessante plot twists en is redelijk recht-toe-recht-aan. Een lid van de Kusagari-stam komt na een periode van ballingschap terug in zijn thuishaven Caldera. In deze woestijnstad, die is gebaseerd op steden in de woestijn in de Amerikaanse staat Nevada, komt het hoofdpersonage erachter dat de complete Kusagari-club is uitgeroeid door de Jackals. Deze motorbende is ingehuurd door meneer Shinjiro. Hij heeft het voorzien op de vechttechnieken en andere geheimen van de Kusagari.

Via quests, die doorgaans in safe houses aan de zwaardvechtende gun slinger worden gebrieft, wordt het avontuur ontrafeld. Deze quests zijn redelijk simpel van aard, maar de vijanden die de weg versperren zijn soms pittig. De opdrachten zijn altijd in de safe houses terug te lezen op een soort schoolbord, waarop beschrijvingen van de missies zijn geplakt. De naamloze hoofdpersoon in RS2 wordt bijgestaan door een aantal bondgenoten. Zo zijn daar het jonge Aziatische meisje Tamiko, de oude martial arts-meester Jian en de hilarische Sheriff Judd. Laatstgenoemde werkt regelmatig op de lachspieren en hij heeft nog het meest weg van een oude norse countryzanger met een alcoholprobleem, inclusief verwassen rose Hawaiï-blouse.