Door , , 29 reacties

Het is onvermijdelijk, als een game wordt gepresenteerd met het cijfer ‘twee’ in de titel: het eerste deel wordt aangehaald in de intro. Red Steel was een middelmatige game. De besturing werkte prima, maar de graphics oogden niet al te denderend, het verhaal was vrij dun en ook aan de gameplay mankeerde hier en daar wel wat. Weinig woorden aan vuil maken dus, en op naar deeltje twee!

Getest op: Wii (exclusieve titel)

Dit was ook de gedachte die creative director Jason Vandenberghe van Ubisoft tijdens onze previewsessie bezighield, en hij kwam direct ter zake. Het tonen van Red Steel 2 leek voor de langharige reus haast een eerste schoolreisje, want Vandenberghe vertelde met immens enthousiasme en met wilde handgebaren over zijn project. Hij toonde een aantal levels en legde uit hoe bepaalde delen van Red Steel 2 zijn bedoeld en hoe ze in elkaar steken. Na de korte introductie van een half uur kregen we een Wiimote in onze knuisten gedrukt, en konden we zelf aan de slag met de bekende combinatie van zwaard en revolver.

Red Steel 2

* Cowboy Bruce Lee

Red Steel 2 speelt zich in en rond Caldera af. Dit betreft een fictieve stad in een woestijn die is gebaseerd op de echte zandbak in Nevada. Het mysterieus ogende hoofdpersonage maakt zijn intrede in de game als hij aan een ketting wordt meegesleurd door een motorrijdende bandiet. Het uiterlijk van onze hoofdrolspeler heeft nog het meest weg van een kruising tussen Bruce Lee en Clint Eastwood, met enkele invloeden van Uma Thurman uit Kill Bill. Met een lange regenjas en een hoed zijn de cowboyinvloeden niet van de lucht, terwijl zijn haar en zijn manier van springen en klauteren aan de legendarische Hollywood-martial artist doen denken.

De hoofdpersoon heeft geen naam, maar wordt door vijanden aangeduid als lid van de Kusagari. Deze bende, waar onze zwaardvechtende gunslinger blijkbaar toe behoort, is nagenoeg uitgeroeid door The Jackals, en het is dus tijd voor wraak. Hij weet zich los te wringen van de ketting achter de motor van de Jackal en kan op zoek naar zijn revolver en zijn zwaard. Dat zijn de wapens waar je het in het begin mee zult moeten doen, want in de paar uur die we met de game konden stoeien kwamen we geen nieuwe wapens tegen. Jason Vandenberghe liet in zijn demo echter wel wat nieuw wapentuig zien.

Door Jan Laros

- Freelance redacteur

Jan Laros werkt al sinds 2002 voor Tweakers.net, zij het met een aantal tussenpozen. Inmiddels is hij voornamelijk actief in de Games-sectie en verzorgt hij samen met redacteuren Paul Hulsebosch en Jurian Ubachs de dagelijkse stroom aan nieuws, reviews, previews, beursverslagen, interviews, etc. Jan is ook te volgen op Twitter en hij werkt als SAP-consultant.