Door Dimitri Reijerman

Redacteur

Kan de Popcorn Hour A-200 de A-110 overtreffen?

10-02-2010 • 09:00

106

Singlepage-opmaak

Conclusie en gallery

De A-200 is door het ontbreken van een blu-ray-speler weliswaar niet zo'n alleskunner als de C-200, maar daar staan een aangenamer prijskaartje en voldoende functionaliteit tegenover. Bovendien wordt dezelfde Sigma Designs-processor gebruikt, wat tot gevolg heeft dat de gui van de speler aanmerkelijk soepeler is dan die van de A-110.

De behuizing had van ons wat minder goedkoop mogen aanvoelen, maar de inbouwmogelijkheid voor 2,5"- of 3,5"-harddisk is weer een pluspunt. De keuze voor een fan om de processor te koelen vinden we echter vreemd, aangezien vrijwel alle andere spelers - inclusief de C-200 - met passieve koeling uit de voeten kunnen. Ook is de wifi-dongle niet snel genoeg om alle draadloze content te kunnen streamen.

Met het afspelen van zowel sd- als hd-materiaal kwamen we, zeker na de fimware-update, weinig grote problemen tegen, al hebben we nog geen sluitende verklaring voor het schokken van de Quicktime-trailers kunnen vinden. Wellicht dat een volgende firmware-update hier een oplossing voor biedt. In elk geval biedt de A-200 voor een redelijke prijs - op het moment van schrijven circa 180 euro - een degelijke mediaspeler met voldoende processorkracht en toegang tot het brede NMT-platform. De A-200 is dan ook een waardige opvolger van de A-110.

Popcorn Hour A-200 gui Popcorn Hour A-200 gui Popcorn Hour A-200 gui Popcorn Hour A-200 gui Popcorn Hour A-200 gui Popcorn Hour A-200 gui Popcorn Hour A-200 gui Popcorn Hour A-200 gui Popcorn Hour A-200 gui Popcorn Hour A-200 gui Popcorn Hour A-200 gui Popcorn Hour A-200 gui Popcorn Hour A-200 gui Popcorn Hour A-200 gui Popcorn Hour A-200 gui

Onze dank gaat uit naar HD Supplies voor het ter beschikking stellen van een testexemplaar.

Reacties (106)

106
106
62
1
0
22
Wijzig sortering
Mooie review en ook mooi om te lezen dat deze FW al stukken beter werkt dan de eerste FW's van de A-110

Volgens de product-site van PCH, gaat een Popcorn Hour A-200 met WN-150 20 dollar meer (199 dollar) kosten dan de Popcorn Hour A-200, welke een adviesprijs heeft van 179 dollar.
Ik verwacht dat deze extra kosten ook rond de 20 euro zal liggen.

[Reactie gewijzigd door Matis op 22 juli 2024 15:58]

Volgens mij is het grootste voordeel dat er een gigabit netwerk aansluiting op zit. Met de oude versie kon ik geen HD content streamen over het netwerk. Dat was ook de reden waarom hij retour leverancier ging en dat ik gekozen heb voor een eigen HTPC op basis van XBMC.

Nu lees ik dat de doorvoersnelheid tegenviel; slechts 8MB/s, maar met die test werd de hardeschijf van de mediaspeler ook gebruikt. Misschien gaat streamen sneller?
Hoo.... wacht... jij kan geen HD content streamen over een 100mbit connectie? HD content die meestal amper 20mbit is? Volgens mij heb je zwaardere problemen dan het ontbreken van een gigabit poortje.
de 100mbit netwerkaansluiting van de A-110 is gewoon bagger. (Full) HD content streamen verloopt schokkerig... Om deze reden heb ik een harde schijf ingebouwd voor (Full) HD content, en ik stream (voor de overige data) van mijn NAS.

Als ik nu lees dat die 1gbit aansluiting niet veel beter is...zet je dat toch aan het denken!

Hebben concurrerende apparaten hier geen last van trouwens?
Wat een onzin. Ik heb een NAS, een A110 en een HDX1000. Beide kunnen ze HD tegelijk streamen zonder schokken. Het lijkt me echt aan je netwerk liggen of je NAS.
Ik heb hier een tijdje de goedkoopste NAS van Synology aan de tand mogen voelen, namelijk een 109J.

Het nodige full hd materiaal werd na een A-100 gestreamd, welke ze vervolgens met het grootste gemak eruit poepte, even inladen en gaan.

Afgezien van het inladen geen verschil mogen merken tussen het streamen van de NAS en de ingebouwde hd.
Volgens mij moet je eens naar je NAS/router kijken! Ik heb een Synology staan en stream daarmee met geen enkel probleem full hd naar een HDX1000 en een A100.

Lijkt me nogal sterk dat HD content >100mbit/s doet.

[Reactie gewijzigd door catchingfire op 22 juli 2024 15:58]

Met mijn NAS is gelukkig helemaal niets mis; ik haal met gemak 600Mb/s dus dat zal het probleem niet zijn geweest.

Over hetzelfde netwerk, zelfde kabels etc..

Het is alweer een tijdje geleden maar ik heb gekeken op de fora van networkedmedia en daar stond het bekend als een algemeen probleem.
Ik speel hier bijna dagelijks 1080P af over 100 Mbps verbinding met de A-110. Meeste HD content zit ruim onder de 20, heb er maar een paar die net over de 20 mbps gaan
Vreemde zaak dat je geen HD content kan streamen ?
Ik heb aardig wat HD over mijn A-110 bekeken en alles gaat goed...

Hoe verklaar je anders dat het bij mij wel gaat?
Goeie review, duidelijk.
Voor een leek als ik met misschien iets meer dan gemiddelde kennis goed te lezen.

Over het apparaat zelf kan ik duidelijk zijn, ik vind het er niet uit zien.
Het lijkt wel en lamineerapparaat (je weet wel om kaartjes te plastificeren) met afstandsbediening.
Men is vergeten dat een apparaat als dit vaak in de buurt van een tv staat en zichtbaar moet zijn voor de afstandsbediening.
Een AC Ryan PlayOnHD ziet er kwa looks veel beter uit.

Dat vind ik een gemiste kans.
Anoniem: 22659 @hgr10 februari 2010 09:46
Ik ben het volledig met je eens. Ik probeer mijn audio te kopen met een zo strak mogelijk uiterlijk (weinig knopjes, geen overbodige ledjes, etc), maar dit apparaat zal in zo'n beetje iedere setup uit de toon vallen. Ze zouden de behuizing gewoon moeten vormgeven als een audio-component, dat zou waarschijnlijk voor velen de drempel verkleinen om een dergelijk apparaat aan te schaffen.

Daar staat uiteraard tegenover dat ook ik zo min mogelijk wil uitgeven en een grotere behuizing uiteraard een hoger prijskaartje tot gevolg heeft (meer materiaal, meer verpakkingsmateriaal, hogere opslag en transportkosten). In mijn geval zou het dubbeltje toch naar de kant van het uiterlijk vallen :)
Jullie hebben helemaal gelijk wat het uiterlijk betreft, ik denk dat ik dit de lelijkste mediaplayer vind die er nu beschikbaar is. Omdat het zoals jullie al aangeven vaak in het zicht staat is dit een gedrocht wat je niet in je (met zorg) vormgegeven huiskamer wilt hebben.

Daarnaast ben ik natuurlijk niet de enige in huis, de vrouw wil ook graag dat het een beetje oogt, het moet passen bij de rest. En dit ding past werkelijk nergens bij. Persoonlijk heb ik op een bedrag van ongeveer 180 euro best 1 à 2 tientjes over voor een gelikt uiterlijk wat beter bij de audio/video apparatuur past, en ik denk velen met mij. Dat enkele tientje gaat de verkopen echt niet drukken.
Er is in ieder geval 1 fabrikant die dat begrepen heeft... kijk maar eens naar de Dune mediaplayers: http://dune-hd.com/index.php?do=players

Overigens ook in Nederlandse webshops te koop.
Of je koopt zijn grote broer, de C200. Die heeft een mooi uiterlijk en is wat formaat betreft gelijk aan normale audio componenten (43cm breed dacht ik).
Anoniem: 166898 @macnerd10 februari 2010 13:05
Ziet er inderdaad gewoon normaal netjes uit en past zo in iedere setup. Gebruik je deze toevallig ook? Zie zo 123 niet een review.
Meh, heb je op zich wel gelijk in. Vind zelf die "holle" bovenkant visueel niet echt iets toevoegen, en het maakt het binnenwerk wel weer krapper.
Helemaal mee eens.
Snap niet waarom het binnenwerk zo klein moet zijn?

Maak het groter en voeg wat koel elementen er in zodat hij geen actieve koeling nodig heeft.
Een waardige opvolger misschien, maar kan die ook *meer* en *betere* dingen dan de A-110? Ik lees het nergens.
Dit is de indruk die ik ook kreeg. Ok, Gigabit-verbinding (hoe slecht het ook werkt, het zal toch wel beter werken dan de 10/100 verbinding van de A-110?) is wel handig voor de keren dat je iets wil overkopiëren via het netwerk. Maar voor het downloaden zal het de meeste mensen niet hebben, aangezien de meesten geen 100 mbit verbinding hebben. Snellere processor is leuk voor de GUI, maar uiteindelijk is die helemaal niet zo belangrijk. De weergave van films was ook al dik in orde op de A-110, en kwa formaatondersteuning zou je alleen bluray kunnen noemen of ondersteunt de A-110 dat tegenwoordig ook?). Maar dit heeft voor mij geen meerwaarde aangezien ik niet inzie waarop je die film niet gewoon in als mkv zou downloaden.

Kwa uiterlijk is het een achteruitgang. Verder is een actieve koelingsoplossing niet alleen luidruchtiger (ook al hoor je hem in de praktijk niet, kennelijk), maar ook onderhoudsgevoeliger; lees: iets dat kapot kan gaan.

Overigens vind ik het uiterlijk niet zo belangrijk. Ik stop het toch wel weg in een kast, aangezien hoe zeer men ook hun best doet; ik hoef mijn apparaten niet in het zicht te hebben staan. Maar er is wel duidelijk een designer aan de slag geweest. Ik bedoel, bespaar daar dan op, en maak gewoon een sobere, onopvallende doch stijlvolle vierkante kast. Het materiaal zal wel goedkoper zijn dan het ijzer van de A-110, en ook het gewicht biedt waarschijnlijk voordelen kwa opslag en verzending voor Syabas. Maar ook met kunststof kun je simpele doch stijlvolle ontwerpen maken.

Meest positieve: De prijs van het apparaat ligt een stuk lager dan die van zijn voorganger. Maar komt dat door het concept, of door het feit dat er voor rond de 100 Euro soortgelijke apparaten te koop zijn, die de functionaliteit bieden waar de meeste mensen gebruik van maken? (Bittorrent, nzb, etc. gebruiken de meeste mensen niet) En in het NMT-topic op GoT komen meerdere mensen voorbij die helemaal geen HDD gebruiken.

Waar ik benieuwd naar ben is de performance over WiFi bij het streamen van media. Dit is op mijn HDX-1000 met de N-dongle namelijk vrij karig.

[Reactie gewijzigd door RaJitsu op 22 juli 2024 15:58]

Voor mij zou de belangrijkste verbetering een betere en snellere gui zijn, naast verbeterde afspeelbaarheid van webcontent (waarom niet gewoon websites in zn geheel weergeven??). Afspelen kan mijn pch toch alles al. Ik kom dat vooralsnog niet tegen bij nieuwere versies, zowel apparaten als firmware.

Verder moeen ook sommige Microsoft formaten weleens ondersteund worden. Onder Linux kan dat al, dus dat kan er gewoon in gehacked worden.

Verder is gigabit lan leuk maar idd overbodig aangezien de gemiddelde mkv slechts enkele mbits nodig heeft (en niet 1000 :)).
Gigabit of 100mb maakt niet uit. De max doorvoersnelheid ligt maat op 8mb. Meer krijg je er gewoon niet doorheen. Gigabit is dus totaal overbodig.

Nee ik hou het wel bij mijn hdx 1080 :). Skin overheen gezet en TB disk erin (die bijna vol is) en klaar. 1 nadeel is dat je niet meerdere schijven erin kan stoppen zonder met verschillende bibliotheken te werken. Maar ja je kan nie alles hebben.
De processor zou iets krachtiger moeten zijn en meer geheugen.
Maar door de actieve cooler zeker een afrader en dan is de A-110 echt een stuk beter.

Een echte verbetering zou zijn als ze de sigma chip combineren met iets dat krachtig is.
Zodat we een soort van XBMC interface kunnen installeren..

voor je het weet stappen we allemaal over op de komende Boxee!
Ik mis een belangrijke feature op mijn a-110, die ik eigenlijk ook niet in de revieuw terugvindt.

Kun je met de a-200 via thumbnails door je foto's bladeren ? dit vindt ik echt een gemis bij de huidige PCH (en het feit dat foto's kijken gruwlijk traag gaat)
Thumbnails is mij (nog) niet gelukt, maar het weergeven van foto's is duidelijk sneller.

Ook hoef je niet perse vooraf aan te geven of je fotos, films etc wilt bekijken. Dit kan gewoon in de desbetreffende folder aangepast worden mbv de afstandsbediening. Dit is handig als je fotos en korte videos van je camera in één folder hebt.
Nog niet, maar er wordt gewerkt aan een nieuwe UI (voor de A&C-200) en dan kan het wel, zie preview: http://www.veoh.com/brows...g/watch/v196671333Ksg6NMF
Ik blijf die interfaces van dit soort apparaten toch lelijk vinden. Een dedicated HTPC met bijvoorbeeld XBMC biedt meer mogelijkheden en de interface is om te smullen. Die van mij kostte € 405,- dus voor mensen met een krappe kas is de Popcorn (of een vergelijkbaar ander apparaat) wel een oplossing....
Dat klopt tot op zekere hoogte, er zijn een aantal prima opties met betrekking tot de GUI en deze zijn eenvoudig te installeren door middel van de NMT Community Software Installer. Verder kan je met een YAMJ installatie het er prima uit laten zien.

[Reactie gewijzigd door Timv37 op 22 juli 2024 15:58]

xbmc op asrock ion boxje is slechts 250 euro. En dan heb je er een dvd speler bij. Wel vraag ik mij altijd af hoe de c-200 met Blu Ray speler (alsmede de Dune) de blu rays afspeeld, aangezien dat onder Linux nog neit werkt. Hebben die daar zelf wat voor geschreven?
Ik zie een aantal veranderingen maar voor het simpele afspeel werk ( mkv / avi ) paar keer in de week, wat zou mij moeten overtuigen om over te stappen? Er is toch verder niks noemenswaardigs waar door ik mijn A-110 de deur uit zou doen en zou willen vervangen voor deze? De andere GUI kan ik zelf ook prima veranderen op mijn A-110 met de NMT Community Software Installer. :9

Looks maken me verder niet gek veel uit maar ik moet toch zeggen dat deze er weer bijzonder goedkoop uit ziet als je het vergelijkt met een HDX of iets dergelijks. Vaak worden ze geplaatst op een vrij zichtbare plek in de huiskamer dus op zich een beetje beter design kan geen kwaad.

[Reactie gewijzigd door Timv37 op 22 juli 2024 15:58]

Een goede reden om over te stappen voor mij zou het betere geheugenbeheer & hogere snelheid zijn. Als ik een of 2 1080p films speel moet ik de PCH A-110 rebooten omdat hij niets meer wil afspelen (komt vooral voor met FullHD films). Als ook het probleem met beperkte netwerkshares op de A-110 opgelost is stap ik zeker over.
Hier heb ik eigenlijk helemaal geen last van. Mijn A-110 speelt gewoon 3 a 4 films achter elkaar af zonder enig probleem. Dan heb ik het over FullHD BR films. Ik speel ze wel af van een USB 2.5 disk. Niet streaming, maar dat kon ik uit je bericht ook niet opmaken.
Hij doelt waarschijnlijk op een 2,5 inch USB 2.0 schijf. ;)
Anoniem: 171950 10 februari 2010 11:19
Ik dacht dat deze Sigma chip officieel geen gigabit ondersteunde? Het activeren van gigabit is/was namelijk een "experimental feature". Al is 100Mbit natuurlijk voldoende voor HD-content. Wat ik wel nog wil opmerken is dat 7,5Mib/sec zelfs voor een 100Mbit netwerk toch wat aan de trage kant is. Gemiddeld zou je toch zo een 9 à 10 Mib/sec moeten halen.
Hier heb ik geen bron voor maar ik spreek uit ervaring.
megabit of megabyte? je gebruikt nu 1 megabyte/s (wat overigens niet voldoende is voor het meeste HD videomateriaal)

tnx poweroy

[Reactie gewijzigd door M2M op 22 juli 2024 15:58]

Allebei nu fout?
als het inderdaad 7.5 Mb/s van 100Mb/s is dat enorm weinig. Dat is <1MB/s. geen enkele stream kan je dan afspelen.

M2M: je bedoeld 1 MB/s denk ik is inderdaad niet genoeg voor (HD) content.
Anoniem: 171950 @PoweRoy11 februari 2010 15:41
Lol, door er op te letten typ ik het nog fout ook O+ . 100 megabit is voldoende voor HD te streamen. En ik wou natuurlijk zeggen dat 7,5 megabyte per seconde toch wat traagjes is voor een 100 megabit netwerk. De theoretische maximumsnelheid ligt op 12,5 megabyte per seconde. Daar moet nog IP-overhead en evt. protocol overhead van af (brakke kabels en apparatuur buiten beschouwing gelaten). Ik haal keurig 11 megabyte per seconde met CIFS (volgens Vista + getimed met een chronometer ter controle).

Gemiddeld zou je 9-10 megabyte per seconde moeten halen.

Sorry voor de verwarring!
Interessante vraag is in mijn ogen of het een waardige opponenent is voor de concurrentie, en daar lees ik jammergenoeg weinig over.

Natuurlijk wel een beetje logisch, gezien de grote hoeveelheid aanbieders, maar juist daarom zou het handig zijn om wat inzicht te krijgen in de grote hoeveelheid spelers.
Helemaal mee eens! Ik heb nu een HDX 1000 (Vergelijkbaar met de popcorn hour a-110) en die speelt vrijwel alles uitstekend af. Dat is ook wel het minste wat ik verwacht van een dergelijk apparaat.
De A-200 is dan ook een waardige opvolger van de A-110.
Ik lees nergens wat nu precies de vooruitgang is t.o.v. de voorganger, behalve dat je nu een fan hoort en de menu's wat sneller zijn.

Eigenlijk lijkt het me het ook helemaal geen waardige opvolger, aangezien file transfers over het netwerk nog steeds traag zijn en ze er een fan in hebben gebouwd die hoorbaar is. Dat vind ik twee grove missers.

Wat ik had willen lezen is of deze Popcorn Hour meer (of andere) codecs ondersteunt, welke factor het sneller is met rarren en parren van Usenet downloads, en of het sneller downloadt met de bittorrent client. In deze review worden alleen de afspeelfuncties behandeld.
Anoniem: 132566 10 februari 2010 11:08
Ben ik de enige die positief is over deze speler :?

Ik vind het een mooi apparaatje, alleen voor de prijs zet ik toch liever een ION-pc'tje neer met iets meer mogelijkheden.
Eindelijk een mediaplayer in de redelijke prijsklasse met GB-lan.
Het werd een keer tijd.
Alleen jammer dat Gb-lan verder helemaal niets toevoegd. Had net zo goed 100 Mb kunnen zijn. En daarvan zijn er spelers zat. Je argument snijd dus geen hout.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.