Popcorn Hour A-200 Review

slamintje 6 februari 2010, 10.020 views

Popcorn Hour A-200

Pluspunten

• AVCHD
  • Bluray simple Menu support
  • Stroomverbruik
  • Sneller netwerk interface

Minpunten

• Lampje aan/uit niet duidelijk
  • Aan/uit knop niet aanwezig.
  • netwerk lampjes erg sterk

Geluidskwaliteit Score: 4
Ik heb de A200 een paar weken terug via HD Supplies in de pr-order gezet. Dit vanwege de support van Bluray menu's en AVCH en de cpu die sneller is.. Dit in de combinatie met mijn HP EX490 en topper.

Ter info: Ik heb ook de A-110

Menu
Het menu heeft ten opzichte van de A-110 een facelift gehad. De achtergrond doet je een beetje aan een PS3 denken. Verder lijkt het nog steeds op de A-110 en zijn de menu's van instelling nog steeds hetzelfde.

Wel zijn de menu's veel sneller te doorlopen dan de A-110. De CPU is duidelijk sterker.
Ik gebruik alleen het menu voor de bestanden op mijn mediaserver. Verder gebruik ik niets van de popcorn.

Device
Het apparaat zelf heeft een ronde afwerking gekregen. Dit in vergelijking met de A-110. Wat ik wel enorm mis is een duidelijk lampje die zegt of hij aan staat op op stand-by. Nu moet ik dat raden. Ook ontbreekt de 'uit' knop die A-110 nog wel had.

Hij staat in een kastje en vergeleken met de A-110 heeft deze bij de netwerkpoot velle lampjes. Netwerkverkeer knippert het nu in mijn kastje...beetje irri als ik in het donker een film kijk

Remote Control
De remote heeft ook een kleine face lift gehad. Het eerste wat opvalt is dat de knoppen van de remote enorm oplichten als je ze aanraakt. Leuk voor in de avond als je net als ik in het donker films kijkt.

Afspelen
De hoofdreden waarom ik heb hem gekocht heb ik natuurlijk meteen getest.
Blu-Ray: Werkt meteen: Is vergelijkbaar geworden als dat je een DVD gaat kijken. Het menu werkt gewoon. Het zelfde is ook voor de AVCHD ISO. Meteen beeld en menu.

Ik heb nu even snel van alles getest:
Bluray = OK Menu= Ja
AVCHD = OK Menu= Ja
DVD = OK Menu= Ja
MKV = OK Menu = nvt
Avi = OK Menu=nvt
MPEG (PS3) = OK Menu=nvt
m2ts = OK menu=nvt

Zelf gebruik ik ingebakken of srt. De Popcorn ingesteld voor default NL en dat pakt hij goed op. Ik hoef het zelf niet aan te passen.

Andere formaten voor beeld heb ik niet.

HDD
Heb ik niet dus ook niet getest. Ik maak een SMB share aan naar mijn HP EX490 en daarvandaan speel ik alles zonder enig probleem af (10/100 netwerk bedraad)
Reden is dat ik zo min mogelijk geluid wil in de huiskamer. Zo een HDD hoor je toch vaak spinnen.

Apps
Zonder HDD geen apps. Dus niet getest. Heb ik de HP EX490 voor.

Noice
Het is me opgevallen dat de A-200 meer geluid maakt dan de A-110 (zonder HDD) je kan de CPU toch wel horen als er geen andere geluiden in huis zijn. Een minpuntje.

Conclusie:
Ik ben erg blij met het apparaat. Eindelijk support voor bluray menu's wat het leven voor het bekijken toch weer wat makkelijker maakt. Prijs is in vergelijking wel wat duurder dan de concurrentie maar daar krijg je wel een snel apparaat voor.

Heb jij ook een Popcorn Hour A-200?

Leuke review. Ben zelf sinds gisteren eigenaar van een A-200 en bevalt met tot nu toe prima.

Heb jij de nieuwste firmware er al op zitten?
degene out of the box. Ik heb wel vanuit het menu gekeken of er een nieuwe FW is maar hij zei van niet. Online moet ik nog even checken.

Ik hoop wel dat ik meer keuze krijg in de menu's qua achtergrond en kleurgebruik
Er komt binnen afzienbare tijd een geheel nieuwe User Interface (gebaseerd op Flash) wat er totaal anders uit zal gaan zien. Zie ook hier een voorbeeld: http://www.networkedmediatank.com/showthread.php?tid=34869

Overigens wel apart dat Blu-ray menu's gewoon werken. Ben benieuwd wat dan het verschil zou moeten zijn met de C-200, aangezien er toch verschil tussen zou moeten zitten: http://www.popcornhour.co...uginoption=productcompare
verschil zit hem in full bluray content...zoals content die je dan kan downloaden enzo. Dat kan hij niet.

Die menu's zijn leuk maar kost vast veel cpu en mem...maar ik gebruik de popcorn voor maar 1 ding en dat is het afspelen van media :) en dat kan hij prima en heb ik geen flash spul voor nodig
By de technical specs van de C-200 staat het volgende:
Other Formats:
ISO, IFO navigation
AVCHD navigation
Blu-ray** ready (requires addition of compatible BD-ROM and at least 2GB USB memory stick)

En bij de technical specs van de A-200 staat:
Other Formats:
ISO, IFO navigation
AVCHD navigation
Simple BD navigation

Volgens mij is het enige verschil dat op de C-200 echt een BD-ROM speler aangesloten kan worden en dat de A-200 alleen images van Blueray disks aankan.

Alle andere specs op bovengenoemde pagina's zijn namelijk gelijk.
Pas ook een a-200 gekocht en ben van alles gaan uittesten maar eerst moest ik de harde schijf inbouwen en dat was simpel er past een 2,5" en een 3,5 " schijf in alleen SATA type deze schijf schuif je op een connector op het enige boardje dat in het doosje zit.
dus geen kabels nodig.
Maar toen kwam het probleem de harde schijf moest geiniteerd worden via het menu.
maar dat lukte niet, er moest eerst een firmware worden gedownload maar helaas die stond (nog) (steeds) niet op de site. Erg slordig om een apparaat op markt te brengen die nog zeer onvoldedig is. Wel zat er een briefje bij om dit te downloaden maar dan moet ie er wel zijn.
Gelukkig liep het goed af want via een andere leverancier kwam ik op een forum uit die verwees naar deze site http://www.networkedmediatank.com/showthread.php?tid=35658
daar stond de software upgrade voor de popcorn a-200 en de speciale software voor diverse functies en services die via de harde schijf lopen zoals FTP samba. ook stond hier te lezen dat zeer binnenkort deze te downloaden zouden zijn via de officiele site

Na vele functies uitgeprobeerd te hebben is ook mijn conclusie dat ie alles afspeeld op een klein onderdeeltje na de MOV filmpjes van mijn fotocamera's zoals canon MJPEG formaat.
Hier valt mee te leven.

Verder is het leuk te spelen met allerlei functies zoals via internet radio Youtubefilmpjes
(ondanks andere berichten voor popcorn mediaplayers werkt dit prima).
Ook heb ik de software geinstalleerd op mijn pc voor de Network media Tank mogelijkheden nl myIHome hiermee kan je een eigen library opbouwen eventueel met de plugin mediainfo die in interenet databases info over films ophaalt.
Dat laatste is een te ambitieuse optie die bij mijn eigen dia shows grappige resultaten gaf bv een mpg diashow had de naam Marathon rotterdam en hij maakte er het volgende van: titel "de avonturen van pietje bel" met een plaatje van de marathon van rotterdam
Dit alles ziet er wel grafisch erg fraai uit.
Met die nieuwe GUI die er aan komt kan het allleen nog mooier worden.
Verder wil ik nog verwijzen naar een site voor meer informatie omdat de handleiding zeer slecht is en erg beperkt. de wiki van dezelfde site http://www.networkedmediatank.com/wiki/index.php/Main_Page en ga naar getting started. Hier zie je veel beter uitgelegd hoe o.a. bijvoorbeeld de afstands bediening werkt
Als er belangstelling voor is, wil ik nog wel een keer meer laten zien van deze mogelijkheden met plaatjes etc.

Verder heb ik ook het downloaden via Usenet geprobeerd. Het instellen lukte mij niet via de menu's maar wel via de webinterface ga naar pagina http://IP popcorn A-200:8066/
Het downloaden ging uitstekend prima snelheid alleen het repareren van par's gaat op een PC veel sneller.

Nog een tip als je nog een harde schijf moet aanschaffen kies dan een type die langzamer draait bv 5400rps en/of de green versie want nu is de harde schijf best erg hoorbaar en de snelheid is nog voldoende voor het afspelen. Ook op de vermelde site zijn hier types vermeld die geschikt zouden zijn.

en als laatste een tip voor diegen die denken dat je hem niet kan uitzetten druk 4 seconde op de uitknop totdat de led fel gaat branden en alles wordt uitgeschakeld ook de HDD dit duurt dan enkele seconden en het ledje blijft nu fel branden.

[Reactie gewijzigd door desponser op 8 februari 2010 15:45]

Heb m zelf ook sinds afgelopen zaterdag, mij is het ook opgevallen qua firmware. Via Google inderdaad op die site (forum) gekomen en de firmware op usb stick gezet.

Mij is het alleen wel opgevallen dat netwerk snelheid op gigabit voor geen meter werkt. Is dan ongelooflijk traag en valt vaak weg. Op 100 mbit werkt hij wel naar behoren. Toch jammer, had m mede vanwege de gigabit ondersteuning aangeschaft.
Op datzelfde forum zag ik al dat zo'n beetje iedereen met dit euvel zit. Hopelijk wordt dit nog verholpen met toekomstige updates

Overigens heb ik er een WD Scorpio Blue 500GB harddisk in gezet, die is 5400rpm en hoor je (bijna) niet. Ik heb alleen voorlopig nog niet veel aan de snelheid van die schijf omdat t netwerk nogal traag is zonder gigabit, een 45gig iso duurt zo'n 190 minuten nu.
Ik heb dat probleem niet. Met groot gemak speel ik alles van een share op het netwerk af. Zelfs een bluray folder van 50gb.

Ik heb wel bij het starten van de popcorn dat het lang duurt voordat hij netwerk connectie heeft. Ik heb hem al op auto negotiate gezet maar dat heeft nog niet geholpen.

Ook maar ff die nieuwe FW erop knallen morgen :)
Je geeft aan als positieve eigenschap: Stroom verbruik.

Maar hoeveel gebruikt hij dan?
Ik heb zelf de A-110, die gebruikt stand-by zonder hdd net zoveel als idle, ongeveer 11 a 13 watt.

Met hdd +/- een watt of 5 meer.

Als er geen aan/uit schakelaar meer op zit gebruikt hij nog redelijk wat aan energie.

Zie je kans om dat te meten en te vermelden?
Het is mij opgevallen dat hij uit of aan gewoon netzoveel herrie maakt.
Ik heb geen meter voor stroom

Men geeft dit op:

typical : 8 W (no additional device installed/attached)
maximum : 36 W

Als iemand een cheap metertje weet dan ga ik die wel even kopen

[Reactie gewijzigd door slamintje op 6 februari 2010 22:05]

Kun je hem niet echt uitzetten zoals mijn C 200? Powerknop langer ingedrukt houden of power en daarna delete (?)
Getest...als ik de powerknop langer vast hou dan gaat hij even knipperen en lijkt hij echt uit te gaan.

Dank voor de tip!

[Reactie gewijzigd door slamintje op 7 februari 2010 13:25]

Bedankt voor het delen van je ervaringen!

Ben je ook van plan de A-200 te gebruiken icm YAMJ? Ik heb een A-110 en wil die graag verplaatsen naar de slaapkamer, om dan een A-200 in de huiskamer te planten. Maarr dan moet YAMJ wel goed 'ondersteund' worden.
Ik heb geen HDD erin zitten dus nee ga ik niet gebruiken...
Is ook niet noodzakelijk, ik heb ook geen hd in mijn hdx zitten maar een Yamj Jukebox op de pc staan. Ik ben eigenlijk ook wel nieuwsgierig of deze ook goed funtioneert op de a200. Het lijkt me wel, is pure html maar to be sure..
Yamj werkt. Ik heb even een folder geindexeerd op mijn HP en dan lijkt het te werken.
Kan keurig het menu door.

Overigens is het niet iets wat ik zal gebruiken...ik weet wat er op staat. Al ziet het er wel leuk uit zo.

[Reactie gewijzigd door slamintje op 7 februari 2010 13:27]

ik heb een A-110 maar ga deze spoedig verwisselen voor een A-200.
Wat ik mij afvraag is of ik de HDD makkelijk zal kunnen verwisselen of krijg ik dan problemen met het herkennen of initiŽren? Ik heb hier al zo'n 100 films en series op staan en wil ze zo snel mogelijk weer kunnen gaan gebruiken.
Wie kan mij hierover raden?
Wat is het werkelijke verbruik van dit apparaat nou eigenlijk?
even over die downloadsnelheid met de A200. behaal je de maximale snelheid? ik behaal dit namelijk niet met de HDX-1000.. zou een grote meerwaarde zijn en mij overhalen tot aanschaf.
kan je hd audio bitstreamen? Ik lees nl. steeds andere verhalen op internet.
Dat zou ik graag ook eens willen weten of je Dolby True-HD en DTS-HD Master Audio kan doorsturen naar een compatible receiver !