Door Yannick Spinner

Redacteur

Bitwarden kalmeert bezorgde gebruikers: gratis versie blijft altijd bestaan

26-05-2026 • 12:15

59

titel

Bitwarden is veruit de grootste opensourcewachtwoordmanager en heeft wereldwijd miljoenen gebruikers. Die gebruikers waren de afgelopen dagen mogelijk een beetje aan het zweten. Er gebeurden namelijk wat gekke dingen bij het bedrijf. De onlangs aangetreden ceo probeert de gemoederen te bedaren en benadrukt: er zal altijd een gratis versie van Bitwarden blijven bestaan. Maar neemt dat echt alle zorgen weg?

Gratis versie verdween

Meerdere tweakers deelden de afgelopen weken artikelen zoals deze over het verdwijnen van de gratis versie van Bitwarden van de website. Dat gebeurde kort na het aantreden van een nieuwe ceo, Michael Sullivan. De voormalige baas, Michael Crandell, ging in die periode als adviseur werken.

Al snel ontstond de conclusie dat de gratis optie zou verdwijnen. Kort daarna liet een medewerker op Reddit weten dat het verdwijnen van de gratis optie een fout van het marketingteam was. De pagina met abonnementen werd geüpdatet en daarbij zou de gratis optie per ongeluk verwijderd zijn. Inmiddels is de gratis optie weer beschikbaar in de vernieuwde lay-out van de Bitwarden-site.

Bitwarden-prijzen 2026
Voorheen stond het gratis account nog nadrukkelijk naast de betaalde versies. Dat is niet langer het geval en dat zorgde voor verwarring.

Argwaan bleef

Toch bleef er onder critici argwaan bestaan. Daar werden meerdere redenen voor aangehaald. Na het opnieuw tonen van de gratis optie stond eerst niet meer nadrukkelijk vermeld dat die voor altijd gratis zou blijven. Ook die bewoording werd later weer toegevoegd én benadrukt door de nieuwe ceo.

Bitwarden accountpaginaBitwarden accountpagina

Een andere indicatie van het vermeende afglijden van het merk had met het missiestatement van Bitwarden te maken. In 2022 werden de bedrijfswaarden samengevat in een acroniem: GRIT, ofwel 'gratitude, responsibility, inclusion and transparency', wat vertaald iets als 'dankbaarheid, verantwoordelijkheid, inclusie en transparantie' betekent. Maar sinds kort is dat acroniem veranderd. Het woord 'inclusie' is vervangen door 'innovatie'.

Bedrijf doet nadrukkelijke beloften

Critici wijzen naar het wisselvallige beleid rondom het gratis gebruik en het veranderen van het missiestatement. Volgens hen is dat bewijs dat Bitwarden aftakelt als beste opensourcewachtwoordmanager. Het is lastig te zeggen in hoeverre het bedrijf retroactief zijn beleid aanpaste vanwege oproer. Ook is onduidelijk of het vervangen van inclusie door innovatie een politiek statement is.

Hoe dan ook doet de ceo enkele harde beloften. Hij schrijft: "Bitwarden zal altijd een gratis versie hebben. Deze is niet beperkt. Geen bait-and-switch. Een echt nuttige, functionele gratis optie, want ieder individu heeft het recht op basaal wachtwoordmanagement." Volgens Sullivan is dat een 'permanente toezegging'.

Over de verandering van het credo zegt hij niet direct iets, maar benadrukt wel dat 'innovatie niet optioneel' is en dat Bitwarden gaat investeren in verbetering. Dat gaat veranderingen met zich meebrengen, zo erkent hij. "Maar als we veranderingen doorvoeren, dan vertellen we je waarom." Voorlopig zal de Bitwarden-fan het daarmee moeten doen.

Redactie: Yannick Spinner • Eindredactie: Monique van den Boomen

Reacties (59)

Sorteer op:

Weergave:

Een andere indicatie van het afglijden van het merk had met het missiestatement van Bitwarden te maken. In 2022 werden de bedrijfswaarden samengevat in een acroniem: GRIT, ofwel 'gratitude, responsibility, inclusion and transparency', wat vertaald iets als 'dankbaarheid, verantwoordelijkheid, inclusie en transparantie' betekent. Maar sinds kort is dat acroniem veranderd. Het woord 'inclusie' is vervangen door 'innovatie'.
Wat is dit nou weer voor rare, gekleurde passage in het artikel hier :+ sinds wanneer is een bedrijf dat 'innovatie' als kernwaarde kiest aan het "afglijden"..

[Reactie gewijzigd door Halfscherp op 26 mei 2026 13:37]

Innovatie is een hype woord dat echt totaal geen inhoud heeft. Het wijzigen van de kernwaarden valt samen met het vervangen van de CEO door een M&A CEO. Vooral dat is de grootste zorg, die vervolgens wordt gevoed met meerdere "fouten" van een "marketingteam" en volstrekt onnodige wijziging van kernwaarden naar iets vaags.

Het Tweakers artikel is erg mager. Hier wordt het een stukje duidelijker omschreven: https://itsfoss.com/news/bitwarden-quiet-changes/
The new CEO is Michael Sullivan, who was previously CEO of Acquia and, before that, InsightSoftware. What got people worried was his experience of working across "all facets of mergers and acquisitions," with named private equity firms, including Hg, Vista Equity Partners, and TA Associates.
That is a very particular background for someone to be stepping into a head honcho role at a password manager company. Bitwarden's CFO also changed, where Stephen Morrison left in April and Michael Shenkman, who previously ran InVision, came in as his replacement.
Ziet ernaar uit dat een overstap noodzakelijk zal worden. Erg irritant om dat te gaan doen voor mezelf ouders etc.

Geen idee of Proton gratis versie limieten heeft die Bitwarden op dit moment niet heeft..

[Reactie gewijzigd door Jazco2nd op 26 mei 2026 12:38]

Waar ik tegenaan liep is dat Proton Pass Free geen TOTP in de password manager toestaat. Dat vind ik heel fijn aan BitWarden. Meer informatie: https://proton.me/support/pass-2fa.
Proton Pass makes it convenient to use 2FA in this way. Instead of requiring a separate authenticator app, Proton Pass can securely generate TOTP codes for websites that you have saved login details for. Note that Proton Pass 2FA is a premium feature. You can view the specific plans that include this option here.
Dat vind ik juist het meest onlogische aan Bitwarden. En dan noemen ze het in je quote zelfs nog 2FA. Als je die code net als het paswoord in Bitwarden zet heb je dus 1FA.

Voor mijn 2FA codes gebruik ik Ente Auth. Werkt super goed. Heel tevreden mee en de backup infrastructuur van Ente (zie ook Ente Photos, Google Photos alternatief) is ongeëvenaard. De app is super gebruiksvriendelijk (ouders van 75 gebruiken het).
Dat is wel erg kort door de bocht. Zolang je wachtwoordkluis zelf met 2FA beveiligd is, blijft er gewoon sprake van tweefactorauthenticatie — die kluis is dan namelijk je zwakste schakel, en die zit dus áchter twee factoren. Het idee dat "alles in één app = 1FA" klopt pas als die app zelf met enkel een wachtwoord beveiligd is.
Daarnaast doet het label "1FA" enorm tekort aan wat 2FA-codes in een wachtwoordmanager wél oplossen:
  • Phishing via hergebruikte wachtwoorden — als je wachtwoord ergens lekt, beschermt de TOTP-code je nog steeds.
  • Credential stuffing en geautomatiseerde aanvallen — die stoppen bij de tweede factor, ongeacht waar die opgeslagen ligt.
  • Database-lekken bij de dienst zelf — je wachtwoordhash kan uitlekken, je TOTP-seed niet.
Het enige scenario waarin het écht uitmaakt of je codes apart staan, is wanneer iemand volledige toegang tot je kluis krijgt. Dat is een serieus risico, maar het is één specifiek dreigingsmodel — niet "geen 2FA".
En het wordt sowieso een achterhaalde discussie: steeds meer diensten stappen over op passkeys, en die staan per definitie in je wachtwoordmanager (of op je device). Dan zit je sleutel en je "tweede factor" hoe dan ook op dezelfde plek. Niemand noemt dat 1FA.
Natuurlijk zijn het inhoudsloze hype woorden, dat is hele punt van "bedrijfswaarden". Gratitude, Responsibility, inclusion en transparancy zijn ook inhoudsloze hype woorden.
Op gratitude na, zijn die andere 3 laaaang niet zo vaag en inhoudsloos als innovatie.
Tuurlijk wel. Zij bepalen toch zelf wat innovatie inhoudt? Of bepaal jij dat voor ze (en luisteren zij naar jou).

Dat inclusie wegvalt, heeft naar alle waarschijnlijkheid te maken met de campagne die Trump voert tegen woke gedoe. Ze zijn misschien bang dat ze daardoor overheidscontracten kwijt raken oid.
Dat zal te maken hebben met het schrappen van inclusie, wat hier onderdeel is van het 'kiezen voor' innovatie.
Tja, je zegt het niet hardop, of ik lees niet genoeg tussen de regels door, maar je kunt het ook interpreteren als: laten we inclusie maar even niet heel hard meer benoemen in het huidige politieke gesternte, want dat is vragen om ongewenste aanvallen van een zekere politieke hoofdpersoon en zijn entourage. Zelfcensuur dus, waar ik eigenlijk best iets van begrijp al ben ik het er niet mee eens. Dat zou je ook gewoon als toekomstige problemen voorkomen kunnen zien, en dus een vooruitziende blik.
En/Of:

Het is een trend (geweest?) waarbij je als bedrijf niet kon achterblijven om je logo een maand lang(!) In een regenboog te veranderen. Zelfde geldt voor inclusie toevoegen aan een slogan.

Virtue signalling, net als dat men dwangmatig iedereen moet vertellen dat je 100% alles groen of elekrisch doet.

Doe het gewoon, maar hou erover op. Ik had prima collega's 20 jaar geleden, lang vóór deze trends, die homo/lesbienne/anders waren dan ik. Nog nooit een bedrijf gewerkt waar men niet gewaardeerd wordt (en mijn CV en vrij lang). Echt geen "inclusie" voor nodig in de slogan or regenboog logo's.
Het zijn de kleine dingen soms die soms toch veelbetekenend zijn. Bij Google verdween 'Don't be evil' ook heel stilletjes. Ik vind deze verandering bij Bitwarden dus wel degelijk typerend, want het betekent dat de waarden en cultuur van het bedrijf ook veranderd zijn. En dit bedoel ik helemaal los van de betekenis van de woorden zelf.
Dat van Google was absoluut niet klein: een verschil van tientallen miljarden per jaar want ze stelden hun services open voor militaire doeleinden.
-

[Reactie gewijzigd door Bedge85 op 26 mei 2026 12:39]

Je opmerking lijkt een beetje samengevat te kunnen worden met "ik vind inclusie maar niets". Ik weet dat het niet is wat je zegt, maar ik zit al lang genoeg op het internet om te weten dat mensen die zo reageren altijd ook dezelfde wappies zijn die transgenders maar vreemd vinden en die DEI allemaal onzin vinden.
Het is mij om het even, maar claimen dat een bedrijf aan het afglijden is qua bedrijfsvoering omdat ze de "Inclusive" omgeruild hebben voor "Innovation" is absurd. Als je die logica volgt stijgt de kwaliteit van bedrijfsvoering van alle grote corporates iedere juni een maand lang omdat ze overal regenbogen op plakken.

[Reactie gewijzigd door Halfscherp op 26 mei 2026 16:42]

Inclusie is in bepaalde kringen een woord waar men kokhals neigingen van krijgt en die wil je misschien niet tegen de haren in strijken. Naar mijn bescheiden mening had het een stuk sterker over gekomen als ze het acroniem hadden aangepast naar GRIIT.
Daar moest het woordje 'vermeende' of zo voor staan. Schrijffoutje en zeker geen poging tot kleur ;)
Hopelijk gaat het niet de kant van Lastpass op, dan moet ik weer switchen. Dan wordt het wel een opensource passwordmanager waar ik naartoe switch.

[Reactie gewijzigd door rmulder op 26 mei 2026 12:23]

he?

BitWarden is een opensourcepasswordmanager.

Je kan het gewoon zelf hosten en de code inzien/forken op github https://github.com/bitwarden
Zie inderdaad dat het opensource is, de client in ieder geval. De backend zit onder een andere licentie lees ik.

Er was laatst ook een gratis dienst waar je kon selfhosten, maar daar werd ineens toch een licentie en abonnement verplicht ook voor selfhostedd. Weet zo niet meer wat dat was.

Probleem is een beetje als er zon graai CEO aan het roer komt, dan vinden ze wel een manier om je toch te laten betalen.

Nu gebruik ik het via hun hosting en daarmee ben je toch afhankelijk, opensouce of niet.

Wat ik beter had kunnen schrijven, is dat ik het dan selfhosted wil hebben, met volledige vrije opensource.
Zoals Vaultwarden bedoel je?
Ook van de backend bestaat gewoon een FOSS variant, genaamd Vaultwarden. Als je alles zelf wenst te hosten, dan kan dat gewoon. En dan heb je alle functionaliteit, ook de functionaliteit die achter een betaald abbonement zit, maar dan sta je natuurlijk ook zelf in voor de hosting.
De nieuwe CEO, dit nieuws en de plotselinge verdubbelingen en soms verdrievoudigingen van de prijzen zonder fatsoenlijke communicatie doen mijn wenkbrauwen fronsen hoor.

Er is alle reden om de ontwikkelingen scherp in de gaten te houden, ook een Open Source product kun je stap voor stap 'uitkleden' of geslotener maken. Kijk maar naar wat er bij Android is gebeurd. Bij Bitwarden denk ik dan aan: het verslechteren van de export functionaliteit, het moeilijk(er) maken om met de Bitwarden extensie of app Vaultwarden te kunnen benaderen etc.

Mijn advies: voor de zekerheid alvast periodiek een export van je Bitwarden Vault maken. Ik zie hier nl. echt een stevig 'Corporate Greed' risico.
Er zijn ook verschillende organisaties die Vaultwarden vrij aanbieden zoals disroot en vaultwarden.net.

Disclaimer: Ik ben niet bekend met de organisaties die deze gratis vaultwarden dienst aanbieden, dus doe goed onderzoek als je van plan bent er mee in zee te stappen. En natuurlijk, maak regelmatig een offline backup zoals altijd verstandig is als je een clouddienst gebruikt :).
Dan kan ik alleen maar adviseren dat zsm te doen.

Ik was voorheen ook een gratis LP user tot ze met de melding kwamen dat je nog één of twee maanden de tijd had om te migreren of over te stappen naar een betalende versie. Je kon de gratis versie daarna wel blijven gebruiken, maar slechts op één toestel tegelijk, wat het dus quasi waardeloos maakte.

Ik begrijp ergens wel dat LP geld kost en dat gratis gebruikers uiteindelijk alleen maar kosten met zich meebrengen. Maar de termijn die ze gaven vond ik absurd kort. Aangezien ik ook niet van plan was te betalen voor wat uiteindelijk neerkomt op een veredelde saas met een UI die wat zoekopdrachten doet op bestanden en alles opslaat, en daarbij ook nog is onderhevig bent aan hun grillen; stel ze slaan het volgend jaar 2 dollar op enz, was dat voor mij echt een wakeup call.

Daarna ben ik op zoek gegaan naar alternatieven. Bitwarden kon (of kan?) je self hosten, maar de systeemvereisten zijn behoorlijk overdreven (het starte niet op met minder dan 1.5gb ram). Uiteindelijk ben ik bij Vaultwarden terechtgekomen (dat toen nog gewoon Bitwarden heette), waarbij die min sys requirements normaal zijn (is dus ook gewoon compatible met de browser plugins etc) en sindsdien heb ik er eigenlijk nooit problemen mee gehad.

Ik host het zelf in de cloud en dat kost me ongeveer 10 dollar per maand incl backups. Rekening houdend met het feit dat ik daarop ook nog een paar andere zaken host, komt het uiteindelijk zelfs goedkoper uit dan een aparte password manager.

Ik vermoed trouwens dat het met Bitwarden dezelfde richting zal uitgaan. Bedrijven zien gratis gebruikers nu eenmaal als kostenposten, en besparen daarop is altijd een quick-win

[Reactie gewijzigd door miitjohn op 26 mei 2026 16:13]

Het is jammer dat bedrijven nooit tevreden zijn met de winst die ze hebben.

Het moet altijd meer, meer, meer zijn, en daarmee de aftakeling van de kwaliteit als gevolg.
Kosten worden ook gewoon hoger. Werknemers willen meer verdienen, hosting wordt duurder. Als je groeit als bedrijf, krijg je ook met wat meer overhead te maken. Het is echt niet altijd een samenzwering van kwaadaardige kapitalisten.
Geen samenzwering denk ik, maar het model is alijtd meer, meer, meer en het hele systeem bevat perverse prikkels.
Waarde voor de aandeelhouders is prio 1. Onderaan de streep profiteert een heel klein deel enorm van dergelijke kostenverhogingen en de rest daaronder wordt er vaak niet veel beter van of wordt uitgezogen.
Met name grote private equity hebben daar een handje van.

Met gezond winst maken is niets mis en is zelfs noodzakelijk om te kunnen voortbestaan. Maar een prijsverhoging van 300% vind ik moeilijk te verkopen i.vm. hogere kosten en overhead.
Ben jij als werknemer ook tevreden met je salaris? waarom ben je niet tevreden met je huidige kennis en blijf je jezelf ontwikkelen en wil je steeds meer en meer in alle opzichten?

Als de kwaliteit slechter wordt dan is het natuurlijk einde verhaal en raak je je klanten kwijt. Dat is geen slimme strategie.
Niet alleen bedrijven. Het is de essentie van ons kapitalistische systeem waar we vooral in een land als NL enorm van profiteren: groei is noodzakelijk.

Niet dat ik er een voorstander voor ben hoor. Maar altijd maar de schuld leggen bij bedrijven is niet helemaal juist..

[Reactie gewijzigd door Jazco2nd op 26 mei 2026 13:55]

Het is bij mensen net zo. De een is tevreden met zijn werk en kan dat 40 jaar lang blijven doen, de ander zoekt de uitdaging op en blijft zich ontwikkelen. Voor beide is er wel ruimte denk ik, al denk ik dat het beter is voor iedereen om te blijven leren en innoveren. Het kan altijd beter, sneller, goedkoper, efficiënter enz.
De tijd dat je gerust 10+ jaar ergens kan blijven zitten is in de meeste sectoren wel voorbij..

Naar mijn mening is blijven ontwikkelen in beide situaties een vereiste.. helaas gaat dat juist mis bij de zittenblijvers.. die erg comfortabel zijn met verouderde kennis en nul prikkel ervaren. Tot ze worden ontslagen of hun afdeling overhoop wordt gehaald. En dan hard piepen..
Dit ruikt nog steeds naar het verdwijnen van de gratis versie of het verder uitkleden hiervan. Ik heb de betaalde versie, dus zal hier (voor nu) weinig van merken.
bitly, dropbox, slack, trello om maar een paar te noemen hebben hun gratis versie of in de ban gedaan of serieus gelimiteerd.
...Lastpass heeft laten zien hoe dat kan gaan voor betalende klanten: de verschillende abonnementsvormen zo herinrichten dat je bijna altijd bij de duurste versie uitkomt. Dat kan bij Bitwarden ook gebeuren. De prijzen van Bitwarden zijn recent al zonder fatsoenlijke communicatie al verdubbeld (Premium) en soms verdrievoudigd (Family).
Zo'n aanpassing doet een marketing afdeling ook niet zomaar. Ik kan mij echt niet voorstellen dat hier niet iets van bovenaf over werd gezegd en dat er nu schadebeperking word gedaan.
En wat ruikt er dan juist naar het verdwijnen van de gratis versie? De uitdrukkelijke uitspraak dat er altijd een gratis versie zal zijn? Wantrouwen moet er altijd zijn maar als ik beheerder van mijn paswoorden niet geloof, dan verander ik beter van paswoord mananger.

En als het toch opeens betalend wordt, dan is er vast wel iemand die het project open source verder zet. Er is bijvoorbeeld Vaultwarden

En dan die ophef over "inclusie" (niet door jou). Vind innovatief toch beter bij een mission statement van een bedrijf passen in dan "inclusion"
Thank god. Ik gebruik Vaultwarden al jaren self-hosted met de apps van Bitwarden, naar volle tevredenheid.

Heb alle managers al eens gebruikt en dit is voor mij veruit de beste. Plus geen wachtwoorden op een cloud dienst van derden.
Helemaal mee eens. Enige dat ik nog niet helemaal onder de knie heb, is de beste manier om collecties in een organisatie in te richten om bijv. sporadisch een nieuw of tijdelijk wachtwoord te delen.
Ik gebruik KeePassXC: database staat op een (on-premise) selfhosted nextcloud instance. Voor het gemak gebruik ik de KeePassXC Firefox browser extension voor autofill van credentials en pw's. Het geheel Is gratis en werkt prima. ook voor mobiel / off-site gebruik. Om dezelfde reden heb ik de Microsoft authenticator overigens ingeruild voor Ente Auth. Ik wil niet langer dat Microsoft toegang heeft tot mijn MFA secrets.

Belangrijkste motivatie voor KeePassXC was om een password oplossing te hebben die werkt los van US-cloud-tec/CloudAct, geen provider lock-in creëert (proton), cross platform (windows/ubuntu/android) integreert en geen abo afdwingt.

Mijn vorige oplossing was de Edge password manager (werkte prima, maar ik wilde van Edge (us-tech/lock-in) af en mijn passwords in eigen beheer hebben). Daarvoor had ik Lastpass (kosten / onbetrouwbaar) en daar ben ik weggegaan nadat ze waren gehackt EN hadden verzuimd dat direct te communiceren.

Belangrijkste nadelen van KeePassXC:
  • niet aan de praat gekregen met de Mullvad browser. Schijnt wel te kunnen maar heb dat opgegeven.
  • de build-in password generator heeft geen standaard instelling om "lastige" karakters ('"\\`$!;&|<>()[]{}:/?#% @=+,*) te vermijden voor PostgreSQL/Linux wachtwoorden
Nadeel van KeePassXC: als die lastige tekens niet mogen, waarom zet je dan /*+&... niet uit, of is het dan niet meer complex genoeg? Mij lijkt langer en minder complex veiliger dan korter maar complexer.
Dat ga ik eens uitproberen
Belangrijkste motivatie voor KeePassXC was om een password oplossing te hebben die werkt los van US-cloud-tec/CloudAct, geen provider lock-in creëert (proton), cross platform (windows/ubuntu/android) integreert en geen abo afdwingt.
Kortom, Vaultwarden self hosted met docker, en de Bitwarden applicatie draaien die naar je Vaultwarden verwijst.
Ja, er zijn natuurlijke vele wegen naar Rome. Ik heb zeker de wijsheid niet in pacht. Dank voor je aanvulling.
Een probleem waar ik tegen aanliep was dat KeePassXC bij het opslaan eerst de database verwijderd en vervolgens opnieuw aanmaakt. Dit is iets waar mijn cloudstorage cliënt niet goed mee om kon gaan. Er zijn wel wat instellingen in KeePasXC waarmee je dit kunt beïnvloeden en ook het probleem mee zou kunnen verhelpen. Mij is dit nooit gelukt in combinatie met de cloudstorage provider die ik gebruik.
Gevaarlijke uitspraak. Altijd is best lang :), en ze kunnen nu niet met zekerheid zeggen of de boel over 3 jaar niet wordt opgekocht en dat de nieuwe eigenaar daar een heel ander idee bij heeft.

Ik denk dat ze dat beter kunnen nuanceren naar. "We hebben op dit moment niet de intentie om ooit te stoppen met de gratis versie", of zo. En dat natuurlijk laten schrijven door een slimme communicatiespecialist om die intentie, echt duidelijk te maken.

N.B. Ik bedoel het zeker niet flauw, en Bitwarden is volgens mij gewoon een goede tool met een betrouwbare club erachter, maar bedrijven/organisaties moeten niet sparren met 'Altijd' of 'Nooit', want dat kunnen ze domweg niet garanderen. En het gaat op termijn altijd tegen ze gebruikt worden. (Kijk naar de reacties toen KPN stopte met XS4All als 'echt product'.)

Voor altijd is best een lang. En nooit is wel heel kort.
Ik denk niet dat het gaat om welke bewoordingen gekozen is, maar om het doelvewust wijzigen van die bewoording.

Daarnaast kun je prima spreken over altijd of nooit als dat je missie is op dat moment. Als er dan een nieuwe wind komt waaien en dat aanpast, weet de klant direct waar ie mee te maken heeft. Dit Bitwarden verhaal is daarvan het perfecte voorbeeld.
Maar nu verwoord je precies mijn punt :)
dat je missie is op dat moment.
Ik denk dat het belangrijk is, (of ik vind het in elk geval belangrijk), dat je dat er dan nadrukkelijk bij meldt. Uiteraard krijg je dan ook wat cynici die dan op dat zinsdeel gaan hameren en dan gaan focussen op het negatiefste, maar daar komt dan dat stukje van die communicatiespecialist erbij. :)

Met die cynici doel ik op wat er gebeurde toen HBO Max z'n abonnementen omgooiden. Hoeveel mensen er wel niet gingen klagen 'dat dan vast die 50% voor altijd' weg zou gaan 'omdat ze dan dat ene abonnement gewoon opdoeken en een nieuw abonnement aan hun portfolio toevoegen'. Einde van de rit hebben die mensen nog steeds die 50% korting, alleen heet het abonnement nu anders.
Ik denk eerlijk gezegt dat die zwart-witte interpretatie niet heel handig is. Er bestaat nergens in bedrijf/klant relaties iets als nooit/altijd, dus ment spreekt altijd over "op dat moment". Dat wetende, als bedrijf A iets aanprijst met "voor altijd gratis" dan interpreteer ik dat als "zolang binnen onze macht ligt". Als bedrijf B iets aanprijst als "voor nu gratis, maar we zien wel hoe het in de toekomst gaat", dan weet ik wel waar we heen gaan.

Echter, als bedrijf A de gratis versie verwijderd, ben ik weg bij hun. Mogelijk niet zozeer om het verdwijnen van de gratis versie, maar omdat hun eigen missie te grabbel hebben gegooit. Als bedrijf B de gratis versie in de prullenbak gooit, dan lag dat geheel in de lijn der verwachting.
Ik ben een tevreden Bitwarden-gebruiker en had dit nieuws even gemist. Ik betaal er overigens voor: op die manier kan ik mijn familie als "organisatie" instellen, waardoor we onderling wachtwoorden kunnen delen. Dat vind ik zelf heel handig. Ik vind het trouwens ook goed om te betalen: echt gratis bestaat niet. En zolang de prijzen redelijk zijn, draag ik graag bij in hun hosting kosten én de kosten voor verdere ontwikkeling.
Ik ben naar volle tevredenheid overgestapt naar het gratis Proton Pass. Deze applicatie vereist geen abonnement bij Proton, maar de app staat als een huis. https://proton.me/pass
vereist geen abonnement bij Proton
Misschien een beetje te semantische, maar technisch gezien vereist wel een abonnement bij Proton maar het abonnement is gratis :).
Storm in een glas water. Zoals 90% van alles wat gebeurt op de wereld. Wie kijkt er nu naar de markering van een bedrijf, dat zijn toch alleen leugens. Beoordeel het product. En dat werkt prima.
Opvallend genoeg zie ik op de prijzen pagina (in het Engels) nu alsnog de gratis versie niet meer...https://bitwarden.com/pricing/


-edit- Toch wel als optie onder de tabel met betaalde versies.

[Reactie gewijzigd door kalse op 26 mei 2026 13:09]


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn