NBA 2K10

Traditioneel sterke punten

Echte liefhebbers kunnen met ESPN America inmiddels via digitale televisie hun hart ophalen met de nodige Amerikaanse sporten maar de populariteit bij het grote publiek blijft toch beperkt. Desodanks verschijnen er al jaren spellen op basis van de NFL, NBA en NHL op de Nederlandse markt en kennen spelseries als NBA Live en NBA 2K een trouwe schare fans, die elk jaar met smart zitten te wachten op de nieuwe versie van 'hun' sportgame. 2K Games brengt nu NBA 2K10 op de markt.

Getest op: Xbox 360
Ook verkrijgbaar voor: PlayStation 3
Afwijkende versies: Wii, PSP (verschijnen later)

De echte fans zijn uiteraard allang op de hoogte van alle mutaties en weten precies welke teams dit jaar sterk voor de dag zullen gaan komen. Zelf zijn wij geen experts, maar de finalisten van afgelopen jaar, Orlando Magic en de Los Angeles Lakers, lijken ons opnieuw vrij sterk. Zij zullen hun voornaamste tegenstanders vermoedelijk vinden in de Boston Celtics en de Cleveland Cavaliers, temeer omdat die laatste club zich versterkt heeft met de grote vriendelijke reus Shaquille O'Neal, die aan de zijde van wonderkind LeBron James op zoek gaat naar zijn vijfde NBA titel.

*Gehaktmolen

In de aanwezigheid van al die toppers ligt, zoals gebruikelijk, een van de pluspunten van NBA 2K10. Voor ons, niet al te ervaren NBA game-spelers, was het aardig om te merken hoe we weliswaar wonnen van de Chicago Bulls, maar tegen de Cavaliers ongenadig door de gehaktmolen werden gehaald. De fysieke en speltechnische eigenschappen van de spelers zijn prima vertaald naar het spel - zoals de 2K-serie dat overigens al jaren goed doet. De verdediging van onze Celtics was niet opgewassen tegen de onverzettelijkheid van O'Neal en de klasse van LeBron James, die werkelijk uit alle standen en vanaf alle plekken kan scoren, en dat ook graag doet.

Meer ervaren spelers zullen hier geen boodschap meer aan hebben. Zij weten hun defensie in te stellen op gevaarlijke mensen als James, Kobe Bryant en Kevin Garnett, snappen de tactiek achter het spelletje en kunnen zo op hun niveau potjes beslissen. Wij kunnen dat niet, en waren daarom erg geholpen met de vrij overzichtelijke besturing van NBA 2K10. Binnen de korste keren toverden we de spectaculairste dunks, zuiverste driepunters en leepste alley-oops op het beeldscherm. Zo kunnen ook beginnende spelers een basketball-arena laten ontploffen met een beslissende driepunter in de buzzer...

*Maximale score

Dat alles wordt op schitterende wijze weergegeven. De grafische standaard ligt in Amerikaanse sportgames altijd al vrij hoog en NBA 2K10 houdt die goede naam in stand. Vooral de tussenscenes, als het spel dus even stil ligt, zien er fenomenaal mooi uit. Tijdens de wedstrijd vallen vooral de animaties op; alle spelers bewegen zeer geloofwaardig, tot en met het dunken aan toe. Verder valt op dat de animaties in het publiek van geheel een ander - hoger - niveau zijn dan de publiekanimaties die we in voetbalspellen gewend zijn. Een speciale vermelding mag verder uitgaan naar het commentaar en de presentatie om de wedstrijden heen. Ook hiervoor geldt dat dit altijd een sterk punt is in Amerikaanse sportgames, maar NBA 2k10 scoort op dit punt maximaal.