Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Jurian Ubachs

Redacteur games

NBA 2K10

15-10-2009 • 10:26

2 Linkedin

Traditioneel sterke punten

Echte liefhebbers kunnen met ESPN America inmiddels via digitale televisie hun hart ophalen met de nodige Amerikaanse sporten maar de populariteit bij het grote publiek blijft toch beperkt. Desodanks verschijnen er al jaren spellen op basis van de NFL, NBA en NHL op de Nederlandse markt en kennen spelseries als NBA Live en NBA 2K een trouwe schare fans, die elk jaar met smart zitten te wachten op de nieuwe versie van 'hun' sportgame. 2K Games brengt nu NBA 2K10 op de markt.

Getest op: Xbox 360
Ook verkrijgbaar voor: PlayStation 3
Afwijkende versies: Wii, PSP (verschijnen later)

De echte fans zijn uiteraard allang op de hoogte van alle mutaties en weten precies welke teams dit jaar sterk voor de dag zullen gaan komen. Zelf zijn wij geen experts, maar de finalisten van afgelopen jaar, Orlando Magic en de Los Angeles Lakers, lijken ons opnieuw vrij sterk. Zij zullen hun voornaamste tegenstanders vermoedelijk vinden in de Boston Celtics en de Cleveland Cavaliers, temeer omdat die laatste club zich versterkt heeft met de grote vriendelijke reus Shaquille O'Neal, die aan de zijde van wonderkind LeBron James op zoek gaat naar zijn vijfde NBA titel.

*Gehaktmolen

In de aanwezigheid van al die toppers ligt, zoals gebruikelijk, een van de pluspunten van NBA 2K10. Voor ons, niet al te ervaren NBA game-spelers, was het aardig om te merken hoe we weliswaar wonnen van de Chicago Bulls, maar tegen de Cavaliers ongenadig door de gehaktmolen werden gehaald. De fysieke en speltechnische eigenschappen van de spelers zijn prima vertaald naar het spel - zoals de 2K-serie dat overigens al jaren goed doet. De verdediging van onze Celtics was niet opgewassen tegen de onverzettelijkheid van O'Neal en de klasse van LeBron James, die werkelijk uit alle standen en vanaf alle plekken kan scoren, en dat ook graag doet.

Meer ervaren spelers zullen hier geen boodschap meer aan hebben. Zij weten hun defensie in te stellen op gevaarlijke mensen als James, Kobe Bryant en Kevin Garnett, snappen de tactiek achter het spelletje en kunnen zo op hun niveau potjes beslissen. Wij kunnen dat niet, en waren daarom erg geholpen met de vrij overzichtelijke besturing van NBA 2K10. Binnen de korste keren toverden we de spectaculairste dunks, zuiverste driepunters en leepste alley-oops op het beeldscherm. Zo kunnen ook beginnende spelers een basketball-arena laten ontploffen met een beslissende driepunter in de buzzer...

*Maximale score

Dat alles wordt op schitterende wijze weergegeven. De grafische standaard ligt in Amerikaanse sportgames altijd al vrij hoog en NBA 2K10 houdt die goede naam in stand. Vooral de tussenscenes, als het spel dus even stil ligt, zien er fenomenaal mooi uit. Tijdens de wedstrijd vallen vooral de animaties op; alle spelers bewegen zeer geloofwaardig, tot en met het dunken aan toe. Verder valt op dat de animaties in het publiek van geheel een ander - hoger - niveau zijn dan de publiekanimaties die we in voetbalspellen gewend zijn. Een speciale vermelding mag verder uitgaan naar het commentaar en de presentatie om de wedstrijden heen. Ook hiervoor geldt dat dit altijd een sterk punt is in Amerikaanse sportgames, maar NBA 2k10 scoort op dit punt maximaal.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Wat is er nieuw?

De tot nu toe besproken punten zijn vooral bekend materiaal. Uiteraard kent NBA 2K10 ook de nodige vernieuwingen ten opzichte van 2K9. De interessantste vernieuwingen zijn terug te vinden in de gameplay zelf. Een klein puntje van kritiek ten opzichte van NBA 2K9 was dat je spelers vrijwel onbeperkt kon laten sprinten, en dat is nu anders. Elke speler heeft een balkje dat aangeeft hoelang een speler kan sprinter voordat hij aan het einde van zijn krachten is. Zodra het balkje begint te knipperen, verliest je speler te veel energie. Dat kan leiden tot een wisselbeurtje, waarbij de speler langer nodig heeft om te herstellen naarmate je hem intensiever hebt gebruikt.

Een andere belangrijke wijziging is de toename van het aantal plays dat je kunt inzetten. Denk hierbij aan tactische manoeuvres als het opzetten van een 'screen', waardoor de speler aan de bal een vrije baan krijgt naar de basket. Kon je vorig jaar nog uit acht verschillende plays, nu kunnen spelers een keuze maken uit vierentwintig verschillende manoeuvres. Zeker op hoger niveau, waarbij de computergestuurde verdedigers de verdediging hermetisch gesloten houden en iemand vrij voor de basket zetten niet zomaar gedaan is, zijn deze plays een absolute must. Enig minpuntje hier aan is dat je tijdens het spelen dus ook door menu's aan het bladeren bent op zoek naar een leuke play. Dat kan ten koste gaan van je alertheid, waardoor je spelmaker zomaar met een steal geconfronteerd wordt, wat uiteraard resulteert in een score tegen.

*Momentum

Dit soort momenten is funest. Meer dan ooit speelt momentum een grote rol in het spel. Iedereen die ooit NHL- of NBA-games heeft gevolgd is bekend met het concept van momentum; een ploeg komt lekker in de wedstrijd, scoort meerdere punten op rij en wordt dat momentum niet gebroken, dan ontstaat er een beslissende voorsprong. Deze streaks maken in NBA 2K10 vaak het verschil. Vooral als een van de sterspelers acht tot tien punten op rij maakt, is de beslissing in de maak. Zo wonnen onze Celtics van de Lakers dankzij een periode in het derde kwart waarin we zeventien punten maakten tegenover drie voor de Lakers - veertien daarvan op naam van Kevin 'KG' Garnett.

NBA 2K10 laat zich verder soepel spelen maar de gameplay kent wel enkele onzorgvuldigheden. Zo lijkt er af en toe wat vertraging te zitten tussen het moment dat je op de schietknop drukt en het daadwerkelijke schot. Ook heeft het spel, zeker bij drukke momenten onder de basket, vrij serieus last van framerate-drops op de Xbox 360. Dit zorgt af en toe voor lichte irritaties, vooral als je - naar jouw mening in elk geval wel - de bal verliest door die vertragingen. Een laatste kritiekpunt in de gameplay is voor de kunstmatige intelligentie, die over het algemeen prima werkt en je echt een flinke uitdaging geeft, maar ook rare fratsen uithaalt. Zo zagen we een aantal passes naar niemandsland en liepen AI-spelers in balbezit af en toe zonder reden terug over de middenlijn, wat in het basketbal niet is toegestaan.

*Eigen speler

In de spelmodi vinden we een de My Player-feature terug, die je in staat stelt een eigen speler te maken en die in het spel te stoppen. Je kunt deze speler via uitdagingen zelf trainen, of mee laten spelen met de NBA-sterren waar je wellicht altijd mee hebt willen samenspelen. Spelend met je eigen spelers krijg je ook persoonlijke feedback op je spel, zodat je jezelf kunt blijven verbeteren. Een niet zozeer nieuwe, maar wel veranderde spelmodus is de The Association. Hierin bestuur je min of meer de hele NBA, als je dat leuk vindt. Deze spelmodus bestond al, maar kent in NBA 2K10 enkele vernieuwingen, met als meest in het oog springende toevoeging de ontwikkelingscompetitie waar je jonge spelers naar toe kunt sturen om verder te ontwikkelen.

Conclusie

In de basis is NBA 2K10 geen al te grote verandering ten opzichte van NBA 2K9. Dat is logisch genoeg; het spel van 2K geldt al jarenlang als de beste basketbalgame op de markt en dus lijken al te grote aanpassingen niet nodig. Van een revolutie is dan ook zeker geen sprake. 2K Heeft een aantal vernieuwingen doorgevoerd, waardoor het spel weer aantrekkelijk is voor ervaren basketbalgame-spelers, terwijl NBA 2K10 ook voor beginners leuk is om te spelen, al zullen die wel even flink in moeten komen omdat het spel niet je handje vasthoudt bij het spelen. Vooral als je om leert gaan met tactieken en de diepgang van een basketbalpotje snapt, is NBA 2K10 een heerlijke game, al zul je af en toe even door wat technische oneffenheden moeten doorbijten.

Pluspunten

+ Audiovisuele presentatie top
+ Snel te leren
+ Veel diepgang, leuk voor de die-hards
+ Meer diepte in The Association-modus
+ Meer mogelijkheden in aanvalsspel

Minpunten

- Vertragingen in de gameplay
- Rare AI-foutjes
- Begin is lastig, je wordt een beetje in het diepe gegooid

Cijfer: 8,0

Titel NBA 2K10
Platform Xbox 360, Playstation 3
(Afwijkend: Wii, PSP)
Ontwikkelaar Visual Concepts
Uitgever 2K Games
Releasedatum Inmiddels verschenen

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Reacties (2)

Wijzig sortering
Ik heb van het weekend de demo gedownload en al is het het 1e b-ball spel wat ik speel sinds NBA JAM moet ik zeggen dat het wel een erg vermakelijk spel is. Het ziet er daarnaast prachtig uit en het is gewoon leuk en dat terwijl ik niet echt van basketball houd.
Dit spel is echt top, een welkome verbetering ten opzichte van NBA 2K10, vooral de nieuwe My Player mode is erg leuk.

Enige is dat bepaalde bugs nog niet zijn opgelost, maar ik hoop dat er binnenkort een Patch uitgegeven gaat worden.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True