Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Paul Hulsebosch

Redacteur audio en games

Beaterator

Timbaland

Rockstar doet gewaagd met Beaterator, een programma dat nu eens helemaal niets met games te maken heeft, maar enkel met muziek. Beaterator is bedoeld om op basis van samples en loops zelf songs in elkaar te sleutelen, compleet met toeters en bellen - in dit geval zowel letterlijk als figuurlijk. Het programma is niet bedoeld voor de pc of de Mac - de platforms waar dit soort programma's doorgaans voor gemaakt worden - maar voor de PlayStation Portable, de kleine handheld van Sony.

Getest op: PlayStation Portable (exclusieve titel)

Voor de ontwikkeling van Beaterator heeft Rockstar de hulp ingeroepen van Timbaland, als producer verantwoordelijk voor de sound van Justin Timberlake, Madonna, Aaliyah en Missy Elliot. Ongetwijfeld heeft Rockstar de naam van Timbaland willen gebruiken om het programma hip te maken, maar de man heeft zich wel degelijk serieus met de ontwikkeling ervan bemoeid. Tussen zijn optredens en producersklussen door heeft hij losse sounds en complete loops gemaakt, die het hart vormen van het programma. Hij leverde zo'n 1300 geluiden, waar de mensen van Rockstar er nog een slordige 1700 aan toevoegden. Genoeg om uit te kiezen, zou je zeggen, maar misschien nog wel de beste feature van het programma is dat je ook zelf samples kunt opnemen, of, via een geheugenstick, samples kunt importeren, zowel in mp3 als in wav. De eigen samples kunnen als sound aangemerkt worden, maar ook als vocal. Het is heel goed dat Rockstar die feature aan het programma heeft toegevoegd, want als je er serieus mee aan de slag gaat, wil je de songs die je maakt vroeg of laat een persoonlijk tintje geven met dat ene geluid dat je mist en vooral met vocals.

*Volwassen voorbeelden

Serieus aan de slag gaan met Beaterator is overigens nog niet zo eenvoudig. Met Beaterator verandert je PSP in een behoorlijk compleet digital audio workstation. Voor wie bekend is met vergelijkbare programma's: het laat zich het best vergelijken met Fruity Loops. Met extra's, want Rockstar heeft geprobeerd het programma zo laagdrempelig mogelijk te maken en daarbij komt Timbaland weer om de hoek kijken. Rockstar heeft over de vele mogelijkheden van het daw-gedeelte namelijk Live Play gelegd, waarmee het heel simpel is om met beats en samples te jammen. In Live Play zie je Timbaland in beeld, met in de vier hoeken van het scherm een speaker. Elke speaker vertegenwoordigt een 'instrument' binnen de jam. Dus linksboven vind je de drums, rechtsboven de synth, linksonder de bas en rechtsonder de blazers, al wisselt de indeling binnen de preset-opstellingen die Rockstar opgenomen heeft. Bovendien scroll je heel makkelijk naar een volgend scherm, met nog vier instrumenten. Je kunt dus jammen met acht tracks. Per track kun je heel eenvoudig een sample aan- of uitzetten. Bovendien zijn er per track vier gelijksoortige samples of sounds beschikbaar, dus eigenlijk kun je jammen met 4 x 8 geluiden, waarbij je erg simpel een track kan stoppen of juist kan laten meelopen. Live Play is ideaal om snel even met sounds te stoeien en een 'schets' van een song te maken op basis van beats en samples.

*Afdalen

De lol begint pas bij Live Play, want je kunt het resultaat gebruiken als basis voor veel meer. Ten eerste kun je elk van de 32 geluiden vervangen door eentje die je meer aanstaat. Als je dan een opstelling hebt met geluiden die je aanspreken en je hebt daar een sequentie mee verzonnen die goed klinkt, kun je die opnemen. Niet als wave of mp3, maar als song waarmee je in een 'Studio Session' aan de slag gaat. Je daalt dan het daw in, waar je nog van alles aan de song kunt veranderen.

Video (Beaterator_Trailer02.flv)

De studio in

Het hart van de Studio Session is een scherm waar je opnieuw geluiden of loops kunt koppelen aan de acht tracks van het programma. Je kunt ook hier vier verschillende geluiden aan een track toewijzen. Als je dat in Live Play al gedaan hebt, kun je deze stap dus overslaan. Je kunt hier echter ook al per track het basisvolume en pan instellen. Ook het aantal beats per minute kan hier ingesteld worden.

Vanuit het hoofdscherm kun je naar de Song Crafter. Die is vergelijkbaar met het hoofdscherm van het gemiddelde audioprogramma. De acht tracks zijn nu boven elkaar geplaatst, met een cursor die langs een horizontale tijdsbalk loopt. De samples en loops zijn als blokjes op de tijdsbalk geplaatst. De blokjes kunnen naar believen verplaatst, gekopieerd of gewist worden. Bij het plaatsen van blokjes kun je steeds kiezen uit de vier sounds die je per track geselecteerd had, al hou je de mogelijkheid om alsnog geluiden te vervangen door geheel andere.

*Effecten toevoegen

Vanuit de Song Crafter kun je nog dieper, bijvoorbeeld naar de Effects Editor, waar je voor de hele song of per track effecten volume en reverb kunt instellen. Daarnaast zijn er twee slots waar effecten als compressor, chorus, flanger, phaser of distortion zijn in te stellen. In de Effect Editor kun je op verschillende momenten tijdens het afspelen van je song het effect naar jouw wens bijstellen. Het verloop van het effect wordt weergegeven als een lijn langs een tijdsbalk en je kunt zelf nieuwe punten op de lijn plaatsen die bepalen waar het effect bijgesteld wordt.

*Synth

Dat is nog niet alles. Je kunt nog veel gedetailleerder aan geluiden sleutelen. Zo kun je zelf nieuwe maken, want Beaterator heeft een complete synthesizer aan boord, met drie oscillatoren, twee lfo's en knoppen waar instellingen als shape, attack, decay, sustain en release mee ingesteld kunnen worden. Je kunt uiteraard ook bestaande geluiden aanpassen. Voor wie liever op basis van samples werkt, heeft Beaterator een wave-editor aan boord, waarmee samples op maat geknipt en uitgerekt kunnen worden. Tot slot is er een drum-editor, waarin eigen beats samengesteld kunnen worden, en een vergelijkbare editor waar melodie-loops vastgelegd kunnen worden.

*Platform

Aan mogelijkheden ontbreekt het niet in Beaterator. Live Play is een ideaal schetsboek voor nieuwe ideeën, die vervolgens tot in indrukwekkend veel detail uitgewerkt kunnen worden in de Studio Session. Uiteraard is geluid niet van studioniveau, maar voor het uitwerken van een idee biedt het programma meer dan genoeg. Wat dat betreft is het goed dat Rockstar voor de PlayStation Portable gekozen heeft, en niet voor de Nintendo DS, waarvoor in 2008 het enigszins vergelijkbare Korg DS-10 verscheen. Beaterator klinkt, dankzij de PSP, beduidend beter.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Herinnering

Toch dook de herinnering aan Korg DS-10 en dan vooral aan de Nintendo DS herhaaldelijk op tijdens het werken met Beaterator. Het grootste probleem van het programma is niet het geluid of de mogelijkheden, maar de bediening. Het is Rockstar nauwelijks aan te rekenen, want de makers hebben merkbaar goed over de besturing van het programma nagedacht, alleen zijn sommige instellingen makkelijker aan te passen met de stylus van een DS dan met de knoppen van een PSP. Vooral bij de Effects Editor zou een stylus van pas komen, maar ook het draaien aan virtuele knoppen, zoals bij de synthesizer, is makkelijker met een stylus. Verder zitten sommige opties wel erg diep weggestopt in menu's. Vooral het zoeken naar nieuwe geluiden uit de enorme voorraad had gebruiksvriendelijker gekund.

*Conclusie

Beaterator is een heerlijk programma voor onderweg of op vakantie. Je kunt eenvoudig een opzetje maken en dat tot in behoorlijk detail uitwerken. De geluiden die Timbaland en Rockstar meeleveren zijn lang niet allemaal even bruikbaar, al zitten er meer dan genoeg bruikbare tussen. Bovendien kun je, en dat is misschien wel de beste optie van het programma, zelf geluiden toevoegen. Een nadeel is dat het wat lang duurt voordat de preset-geluiden van de umd gelezen zijn. Dat is waarschijnlijk minder hinderlijk in de versie voor de nieuwe PSP Go, die tegelijk met Beaterator op de markt verschijnt, maar dat hebben we helaas niet kunnen testen.

Beaterator is geen game en is daarmee vergeleken moeilijker onder de knie te krijgen. Wie geen ervaring heeft met muziekprogramma's, moet wel even studeren voor alle mogelijkheden verkend zijn. Toch zal ook wie wel met dergelijke programma's gewerkt heeft, af en toe even moeten puzzelen hoe iets voor elkaar gekregen kan worden. Er is echter voldoende hulp ingebouwd. Van elke editor is er een introductievideo waarin Timbaland zelf uitlegt wat je ermee kunt doen, maar er is ook een geschreven handleiding aan boord. De grote hoeveelheid uitleg maakt echter tegelijk duidelijk dat er heel wat uit te leggen valt. Gelukkig begint de lol al met Live Play; de kinderlijk eenvoudige manier waarop dat werkt maakt het erg laagdrempelig en leuk om met Beaterator aan de slag te gaan.

Pluspunten

+ Live Play laagdrempelig en leuk
+ Veel opties
+ Mogelijk om eigen geluiden op te nemen of in te voeren

Minpunten

- Lastig om hele programma onder knie te krijgen
- Bediening niet ideaal

Cijfer: 8,5

Titel Beaterator
Platform PlayStation Portable
Ontwikkelaar Rockstar Leeds
Uitgever Rockstar
Releasedatum al uit

Laagste prijzen voor: Beaterator, PSP
Winkel Beoordeling Prijs Totaal

NedGame

Score: 5 (7)

€ 1,-

€ 3,99

Kostenoverzicht

Productprijs € 1,-
Pakketpost tot € 75,- € 2,99
iDeal € 0,-
Totaal € 3,99

Bekijk

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Reacties (29)

Wijzig sortering
hmm ja. Niet duidelijk te plaatsen programma dit. Voor gamers misschien te geavanceerd, voor producers gewoon te kinderachtig. Misschien enkele wannabee hiphoppers en R&B-ers die denken hiermee een vette hit te maken ofzo.

Doet me denken aan zo'n programma Magix musicmaker van enkele jaren geleden, waar in de reclame er zo'n enorm hippe techno jongen 's middags beats zat te bakken en 's avonds in een +5000 man volle zaal zijn sjizzel aan het draaien was....heheheh wat kansloos was dat.

bottomline is dat je hier netzo met grotendeels door iemand anders gebakken werk bezig bent en daarmee gedoemd bent om 13 in een dozijn prut in elkaar te flansen.

toch moet zo'n gameconsole toch wel in staat zijn om iets fatsoenlijk te draaien denk ik, midden jaren 80 had je nl al Cubase op de Atari en kun je tegenwoordig op een 450Mhz AMD K6 II al fatsoenlijk Reason draaien.

Duidelijker een doelgroep aanspreken was denk ik beter geweest voor Rockstar Games
Het doel van dit programma is volgens mij geenszins om een productierijpe hit te maken die rechtstreeks naar de CD perser kan. Het is bedoeld om zeer laagdrempelig met muziek bezig te zijn, zodat de creativiteit kan blijven stromen en ideeën uitgewerkt kunnen worden, ook als je even niet in de studio achter je DAW zit.

Beaterator wordt geleverd met een karrevracht aan samples, maar niets staat jou in de weg om je eigen samples in te lezen, sterker nog, je kan ze zelfs direct uit het programma opnemen met je PSP! Dus als je niet de 13e wil zijn in de doos maar daar juist buiten denkt, kan dat prima.

En waarom je dit niet 'fatsoenlijk' vindt snap ik niet. Het voldoet volgens mij prima aan de doelstelling van anytime, anywhere, any beat kunnen gebruiken om creatief bezig te zijn. En de doelgroep daarvoor is volgens mij erg groot.
Je noemt in je verhaal 0 argumenten waarom ze volgens jou geen duidelijke doelgroep aanspreken. Ik hoor wel meerdere argumenten over waarom je dit ruk vindt en dat Cubase beter is.

Dat jij into Cubase bent wil nog niet zo zeggen dat iedereen daarmee overweg kan of dat uberhaupt wil leren. Zelfs voor Magix Music Maker is een doelgroep. Toen ik jong was (en nog geen flauw benul had van de diversiteit aan (muziek)software) heb ik me daar behoorlijk mee vermaakt. En daar draait het om bij dit soort dingen.

Dit pakket is ook helemaal niet bedoeld om hits te stampen. Zoals eerder al aangegeven is het meer een drijfveer om creativiteit te uiten en gewoon lekker met muziek bezig te zijn. Het maakt dus ook geen kont uit of je hiermee 13 in een dozijn muziek maakt of uniek bent. De meeste mensen die dit gaan gebruiken zullen zich daar niet eens van bewust zijn.

Maar waarschijnlijk ben je zo iemand die kotst op alles wat pop is, omdat het pop is. Muziek dien je niet af te schrijven op hoe complex of origineel het is, maar op of het je kan boeien. En ja er zijn mensen die bij hoog en laag beweren alleen voor underground te gaan of het nou metal, hiphop of weet ik 't wat is, maar ik denk dat de meeste van hun zichzelf voor (een deel) voorliegen.

En alhoewel ik hem vroeger een sukkel vond (waarschijnlijk heeft dat te maken met bovenstaande alinea) begin ik zo langzamerhand wel respect te krijgen voor meneer Timbaland.

Dat gezegd hebbende lijkt me dit dus best een leuk "pakket". Laagdrempelig maar toch redelijk diepgaand, voor dingen als Cubase heb ik allemaal geen tijd joh.
mijn eerste alinea lijkt mij toch de beargumentatie? "Voor gamers misschien te geavanceerd, voor producers gewoon te kinderachtig"

Ik zie er eerlijk waar geen nut in om in mijn studio een PSP met beaterator toe te voegen ipv de middelen die ik al gebruik, daar heeft deze software gewoon nada toegevoegde waarde. Ook voor portable gebruik zijn er betere opties.

ik ben echter wel van mening dat je als artiest moet proberen origneel te zijn en zo min moglijk gebruik moet proberen te maken van "iedereen kan schilderen met ravensburger" originaliteit..

Voor een gamer lijkt me dit niet echt een spannende bezigheid omdat het te weinig resultaat oplevert in korte tijd.

ook erg bedankt voor je insinuatie over mijn kotsneigingen, zeer sterk onderbouwd, echter is dat niet mijn visie. Ik vind "pop" wel leuk heur :P
"ik ben echter wel van mening dat je als artiest moet proberen origineel te zijn en zo min moglijk gebruik moet proberen te maken van "iedereen kan schilderen met ravensburger" originaliteit.."

Er zijn al een paar reacties op je verhaal geweest waarin gemeld wordt dat Beaterator meer is dan dat. Als DAW-software is het weliswaar minder uitgebreid dan bijvoorbeeld Cubase, maar fundamenteel toch veel hetzelfde.
Waarom voor producers te kinderachtig? No way! Behalve de kinderachtige interface waarbij Timbaland te zien is, oogt het programma best serieus en kan er op een best diep niveau gewerkt worden. De patterns kunnen zelf geprogrammeerd worden, effecten kunnen best goed geprogrammeerd worden, etcetera, etcetera.

Je bent dus helemaal niet met andermans werk bezig, je kan je eigen samples importeren en hier kan je eigen patterns van bakken.

Cubase op de Atari hiermee vergelijken is een beetje een kwestie appeltje/peer. Op de Atari was het namelijk alleen een kwestie van sequencen wat erg handig was vanwege de ingebouwde midi-interface. Dit gaat veel meer richting de DAW's met allerlei audiotoepassingen.

En dan nog over Magix; Magix maakt tegenwoordige op het gebied van muziek echt gave producten. Music Maker heeft tegenwoordig ook een Januskop, aan de ene kant is het best kinderachtig en laagdrempelig, maar de fundamentele functionaliteit doet niet veel onder voor de goedkope sequencers. En dan heb je nog Samplitude van Magix, wat ik persoonlijk de prettigste DAW-software vind (en zelf ook in mijn studio gebruik). En dan heb ik Logic, Cubase en Sonar inmiddels afgeschreven.
Ik kan me nog herinneren dat ik veel fun had met magix music maker. Heb meerdere versies gehad, maar na versie 2005 ging het programma alleen maar achteruit naar mijn mening.
Hoezo kinderachtig?
Heb je alle 3000 beats beluisterd en geprobeerd een dikke HipHop/R&B/House/Dance/Pop beat te maken dan?

Iedereen is ergens laag begonnen. Rockstar en Timbaland proberen gewoon mensen te wijzen op het feit dat je muziek ook op een handheld kan maken en hebben hiervoor de toegang gecreeërd.

Als HipHop/House/Pop/Lockin' danser heb ik respect voor mensen die beats proberen te maken op wat voor manier dan ook.

Check Ryan Leslie. In 2005 kende niemand nog die gast, maar kijk nu iedereen vind hem nu de shit.
Hij wordt al diverse malen vergeleken met grootheden als Timbaland & Missy Elliott.
Persoonlijk vind ik het dat hij zeker het niveau heeft geëvenaard als die van Timbaland.
Hij brengt beats zoals niemand ze kan maken. Hij legt zijn ziel in het beats maken en zingen.

Veel mensen hebben talent genoeg om beats te maken, maar doen dat niet om dat ze het niet durven of omdat ze de middelen niet kennen.

Mensen kunnen gruwelijke shit maken met elk programma alleen hoe ze hun talent benutten per programma is anders. De 1 is de shit met Fruity de ander met Reason, weer een ander met Cubase.

Als de samples goed zijn van Beaterator dan weet ik zeker dat iemand met een gekke beat komt waarvan velen zullen zeggen dat diegene talent heeft.

just my scents

[Reactie gewijzigd door crzyhiphopazn op 7 oktober 2009 12:46]

Doet me denken aan zo'n programma Magix musicmaker van enkele jaren geleden, waar in de reclame er zo'n enorm hippe techno jongen 's middags beats zat te bakken en 's avonds in een +5000 man volle zaal zijn sjizzel aan het draaien was....heheheh wat kansloos was dat.
Nergens om hoor, maar zo wordt wel veel muziek gemaakt tegenwoordig. Misschien niet met Magix maar iets professionelers, maar wel hetzelfde idee.

En 99% van de 'trance' die ik op de radio hoor klinkt ook allemaal alsof het met Magix gemaakt is. Misschien niet met de standaard samples die meegeleverd worden, maar het scheelt niet veel, en het is er wel mee te maken.
Ik zie echt niet in waarom iemand met beaterator geen hit zou kunnen maken. Het ding lijkt alles aan boord te hebben om creatief aan het werk te gaan. En als het wat goed klinkt is het zelfs een selling point.
Vergeet niet dat er ook een complete Synth in zit, en wat ook genoemd is dat je eigen samples kunt gebruiken. Vind dit wel erg tof, die Korg-DS10 is ook erg cool.

Voor m'n 2 telefoons heb ik Syntrax: http://www.finished.nl/
Ook zeer compleet, en gratis.
Gisteren aangeschaft via PSN store. Waarschijnlijk de beste manier op Beaterator aan te schaffen want presets worden direct geladen in tegenstelling met de UMD versie die gebruikt werd in de review.

Eerste reactie is Wow! Dit is een stevig stuk software waar je echt wel onmiddellijk mee aan de slag kan. Hier maak je echt wel deftig stuff mee als je van dansmuziek houdt.

tweede reactie is al wat minder wow. Je kan hier dus echt wel vette nummers meemaken maar de PSP is niet echt geschikt voor post productie wat wel spijtig is. Beaterator zou perfect zijn als je het achteraf op je computer kan aansluiten en je song kan importeren in Logic, Cubase of dergelijke.

Maar ja voor 30€ kan je natuurlijk niet verwachten dat het als een echt instrument zou kunnen dienen.
Exporteren naar midi kan, en ook de afzonderlijke alsook het eindresultaat zijn naar WAV te exporteren.

Ik had de omgekeerde reactie: meteen na download en installatie snapte ik er niks van, en ik kwam niet veel verder.
Toen even een dag niet naar gekeken, de handleiding doorgenomen, en scratch begonnen. Een paar loops en drumkits later had ik ook enkele WOW momenten. 8-)

Er zit zoveel in, onvoorstelbaar bijna voor onderweg. Nogmaals, het is verkeerd in ijn ogen om dit als een volwaardige vervanger voor de desktop soft- en hardware. Het is een draagbaar muziek concepten uitwerker en tijdverdrijver in mijn visie.

Ik weet alleen nog niet hoe ik mijn eigen wavjes kan importeren, hij geeft nog aan "No files found" 8)7
Ik weet alleen nog niet hoe ik mijn eigen wavjes kan importeren, hij geeft nog aan "No files found" 8)7
dat probleem had ik eerst ook, blijkt dat je deze files op de volgende manier op moet slaan:

root\MUSIC\BEATERATOR\

je kan de files overigens niet in subdirectories opslaan, iets wat ik hoop dat ze in de toekomst gaan aanpassen, nu is 't een beetje een rotzooi ;-)
In de tekst wordt Fruity Loops aangehaald, maar dat heet al een paar versies FLStudio ondertussen :)

http://flstudio.image-line.com/
En waar denk je dat FL voor staat in FLstudio :P ...zzzz..
Ja dus, dan heet het programma toch nog steeds FL studio? Dat de FL uit de naam Fruity Loops betekent wil niet zeggen dat je het maar zo kan noemen.
Fruity Loops wordt nu door Image-line alleen nog gebruikt voor de goedkoopste versie van FL studio. Die heet Fruity Loops edition.

Er is van fruity loops afgestapt omdat het kinderlijk en onprofessioneel klinkt. Het is een volwassen productieprogramma die gewoon een lage leercurve heeft.
Fruity Loops klinkt ook zo childish, terwijl er aardig wat pro DJ's en producers zijn die het gewoon gebruiken.
Ik vind het een aardig idee, al zou ik waarschijnlijk nog niet eens begraven willen worden met de resulterende muziek. Het zet een keer aan tot creativiteit in plaats van destructie!

Eigenlijk zouden er meer non-games moeten uitkomen. De portable gamedoosjes zijn zo krachtig en hebben ook een veelheid aan inputs (touchscreen, knopjes, audio) dat je best ook wel veel serieuzere dingen mee kunt doen, en niet perse voorbedachte rondjes rijden of beestjes meppen.

Een beetje de elektronische versie het van oude LEGO idee: Simpele blokjes die samen een complex geheel kunnen vormen, en die je eindeloos kunt combineren en varieren. Ik vond het geweldig speelgoed. Het was juist uitdagend in plaats van hersenloos afstompend vermaak waar de meeste games op neerkomen - die ik ook wel speel hoor.

Meer portable entertainment applicaties zouden die trend moeten volgen. Kun je als 13 jarige gameboyer aan je vriendjes laten zien hoe je je eigen muziekstemmingskeuzesysteem hebt getraind, in de pauze werk je aan een leuke tekenfilm met je vrienden, en thuis nog even wat samples uitwisselen met je broer.
Dit ziet er wel vet uit, hopelijk gaan er veel 'creatieve' jongeren er nu ook 'creatief' mee aan de slag!
Onverwacht, maar ik moet stiekem toegeven dat die Timbarland best wel overkomt als sympatiek persoon :)

Minpunt van de redactie lijkt me terecht: bediening met alleen een paar knopjes moet bijzonder lastig zijn. Overigens, hadden we dit niet al 10 jaar terug op de PC met dingen als Magix music maker o.i.d.? Was ook laagdrempelig.
"Ik zou ook zéér sympathiek zijn mocht ik zoveel verdiend hebben met (kuch) "zelfgeproduceerde" beats."

Ontopic : Als dit mensen aanzet tot het maken van ORIGINELE muziek, al is het er maar één, is de missie geslaagd.
Teveel DJ's DENKEN dat ze ook muziek kunnen maken en de software is zo geautomatiseerd dat ik (Ablethon Live) de laatste 10-15 jaren niets anders dan voorgekauwde shit op de dansvloer hoor.
Een 4/4 bar, 4X herhaald,filtertje op/af, schuifje open/dicht en klaar. Zo krijg je een neerwaartse anti-kwalitatieve spiraal van steeds elkaar kopierende lutser. Variatie : zero :(

Ding zelf mijkt me wel leuk. Ik liep vroeger rond met m'n TB-303 en zat dan constant acidtunes te programmeren. De mensen wisten niet wat ze zagen 8-)
Met dit loop je dus rond met een synth/sample/studio workstation. Handig om idee'tjes on the road op te doen.

[Reactie gewijzigd door Cdude op 7 oktober 2009 22:11]

gaaf, had niet verwacht dat dat kleine ding genoeg CPU zou hebben voor iets dergelijks :)
De beste electronische muziek komt mijns inziens uit de tijd dat vrijwel alles alanloog was, en de samplers niet verder kwamen dan 1 seconde in 8 bit. Sinds midi zn introductie deed is t snel bergafwaarts gegaan met de innoviteit van veel muziekanten. Het maakt niet zoveel uit wat je geluidskwaliteit is, maar wel wat je er mee kan doen, en een paar minder mogelijkheden zorgen juist vaak voor interresante ideeen. Equinoxe is ook in een 8 sporen studio gemaakt. ik noem maar wat.
Commodore 64 deuntjes jatten, zo maak je toch muziek Timbaland :D
Hij jat wel meer dan alleen C64 tunes, zoek maar eens op Youtube. ;)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True