Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

Apple moet stralingsniveau iPhone 12 verminderen, maar ga je dat merken?

03-09-2025 • 10:00

90

blabla

Je zou kunnen zeggen dat er twee 'keynotes' tegelijk waren destijds. Terwijl Apple in de Verenigde Staten zijn iPhone 12-modellen aankondigde, kreeg Nederland op diezelfde avond via een persconferentie te horen over een 'gedeeltelijke lockdown'. Dat was de opvolger van de 'intelligente lockdown' van het voorjaar. Nog voor de iPhone 12 zou uitkomen, anderhalve week erna, had België alarmniveau 4 afgekondigd en de coronamaatregelen aangescherpt.

corona

Het ging daarna nog bijna anderhalf jaar duren voordat alle maatregelen rondom corona zouden verdwijnen. Intussen bleef de iPhone 12 te koop. Tot ineens, in 2023, het Franse telecomagentschap ANFR met een schokkende mededeling kwam: de iPhone 12 moest uit de verkoop, omdat de telefoon te veel straling afgaf. Apple voerde een update door in Frankrijk, een soort virtueel mondkapje voor de telefoon, en de telefoon bleef te koop.

Maar, zo betoogde het telecomagentschap, in andere Europese landen moet Apple die update ook doen. Apple was het daar niet mee eens en deze week publiceerde de Europese Commissie zijn beslissing over dit conflict: de ANFR heeft gelijk; de iPhone 12 moet ook in andere landen deze update krijgen. Dat betekent dat ook jij, als je een iPhone 12 hebt en in Nederland of België woont, met deze update te maken krijgt. Wat gaat dat betekenen?

iPhone 12 versus iPhone 11
iPhone 11 (links) en de iPhone 12

Wat de update precies doet

Goed om te weten: deze update komt alleen naar de iPhone 12 en dus niet naar de iPhone 12 mini, iPhone 12 Pro en iPhone 12 Pro Max. Telecomagentschappen over de hele wereld hebben die modellen ook getest, maar die zenden gek genoeg in geen geval te veel straling uit. De iPhone 12 doet dat wel en daarom moet die telefoon, en alleen die, de update krijgen.

Met de update laat Apple de iPhone denken dat hij altijd in je hand ligt of in je zak zit. Daardoor beperkt hij het zendvermogen. Dat is een functie die iPhones al jaren hebben en die is bedoeld om straling bij het lichaam te verminderen. Een iPhone die op tafel ligt krijgt van de software iets meer zendvermogen. De software detecteert dat met sensors, vooral natuurlijk bewegingssensors, zoals de gyroscoop. Apple noemt de functie Body Detect.

Het gevolg daarvan is dat iPhones liggend op tafel of op de bank minder zendvermogen hebben na de update. Volgens Apple is de impact minimaal. "In dekkingsgebieden waar het mobiele signaal zwak is, kan deze verandering in antennezendvermogen resulteren in iets lagere mobiele prestaties bij bepaalde toepassingen buiten het lichaam. De overgrote meerderheid van de gebruikers zal naar verwachting geen effect merken."

Hero 5G-telefoons
5G-telefoons, met iPhone 12 Pro (links)

Dat klinkt plausibel. Immers, in veel gevallen merk je alleen iets van een zwak signaal als je de telefoon gebruikt en dat gebeurt nu eenmaal vaker in de hand. Bovendien geldt het alleen op 4G, niet op 5G of op wifi. In veel gevallen dat klanten zwak signaal hebben is dat binnenshuis, thuis of op school of werk. In veel gevallen zitten iPhones daar vermoedelijk op wifi.

Ook belangrijk: Apple en de Nederlandse Rijksinspectie Digitale Infrastructuur zeggen beide dat een iPhone 12 ook vóór de update veilig is om te gebruiken. De RDI houdt het erop dat er geen 'acuut, ernstig gezondheidsrisico' ontstaat door het overschrijden van de norm.

Dat komt mede door de norm zelf. Er is een grenswaarde, maar het risico is uiteraard steeds hoger naarmate de straling meer wordt. Een waarde van 10W/kg zou veel ernstiger zijn dan de 5,6W/kg van de iPhone 12.

Gebeurt dit vaker?

Agentschappen over de hele wereld testen alle telefoons en die mogen alleen op de markt komen of blijven als ze voldoen aan de norm. Die norm is 4W/kg voor gebruik tegen ledematen aan. Bij het hoofd is de limiet 2W/kg. Daarbij gaat het om de specific absorption rate, of SAR-waarde.

Het gebeurt vaker dat telefoonfabrikanten over die limiet heen gaan. Xiaomi gebeurde dat bijvoorbeeld bij de Poco X3 en die heeft ook een update uitgebracht om het stralingsniveau te verminderen. Samsung had dat met bijvoorbeeld de Z Flip. Van de 1159 tests die het Franse ANFR uitvoerde bij alle smartphones tot nu toe bleek bij 70 telefoons dat de normen werden overschreden.

fpa 2 preview Samsung Galaxy Z Flip
Samsung Galaxy Z Flip

Bij Apple was het anders, omdat het drie jaar na release gebeurde. Vaak constateerde ANFR rond of vlak na release van de telefoon het probleem. ANFR testte de iPhone 12 een paar jaar eerder en toen was er niets mis.

Wat is er aan de hand?

In september 2023 deed ANFR een hertest van de iPhone 12 en toen bleek dat die boven de norm zat van 4W/kg. Het gevolg: Apple moest de iPhone 12 uit de verkoop halen. De te hoge SAR-waarde bleek geen incident, want de Nederlandse RDI kon de resultaten onderschrijven.

Apple bracht een update uit, maar die verminderde het stralingsniveau alleen in Frankrijk. ANFR vond dat die update in heel de EU moest werken en dat geschil kwam bij de Europese Commissie. Die gaf deze week ANFR gelijk: de update moet werken in de hele Europese Unie.

Die uitspraak gaf veel weg over het proces. Apple blijft beweren dat er een fout zit in de testmethode van ANFR. Die testmethode zou de Body Detect-functie niet aanspreken, waardoor de iPhone denkt dat hij op tafel ligt, maar in feite tegen een ledemaat aan zit.

Apple en ANFR spraken daarbij een testmethode af waarbij een mechanisch apparaat elke twintig seconden op de volumeknop drukt om te zorgen dat Body Detect geactiveerd zou blijven. ANFR constateerde nog steeds een te hoge stralingswaarde.

SAR-meting iPhone 12
SAR-meting iPhone 12

Daarop ontstond een rare discussie. Volgens Apple was het niet gelukt om de volumeknop in te drukken; volgens ANFR waren daarmee geen problemen. "Apple betwistte [de testresultaten, red.] door te stellen dat het apparaat in een positie stond die de persoon die de test uitvoerde verhinderde handmatig op de volumeknoppen te drukken om de Body Detect-functie te activeren. Apple heeft deze bewering echter niet onderbouwd met onweerlegbaar bewijs. Bovendien heeft CETECOM, een geaccrediteerd laboratorium en dus een laboratorium dat onafhankelijk is beoordeeld door een accreditatie-instantie, geen problemen gemeld met het indrukken van de volumeknop tijdens de test en als gevolg daarvan het activeren van de Body Detect-functie tijdens de tests." De Europese Commissie gaf bij gebrek aan onderbouwing vanuit Apple de ANFR gelijk en legde Apple op dat de update in de hele EU moest gaan werken.

Tot slot

De update zal vermoedelijk weinig effect hebben op iPhone 12-modellen. Het gaat alleen om 4G en het effect is alleen merkbaar bij zwak bereik. Het opvallendste aan deze zaak is het gebakkelei tussen Apple en ANFR.

De vraag blijft waarom dit probleem de iPhone 12 en alleen de iPhone 12 treft. Apple en de ANFR zijn daar beide niet op ingegaan. Wel heeft ANFR in totaal meer dan 30 iPhone-modellen getest en die bleken allemaal de limieten niet te overschrijden.

Het overschrijden van de limiet gebeurt bij andere telefoonfabrikanten ook weleens en vermoedelijk is dat vaak meer een softwarefout dan een ontwerpfout. De overschrijdingen zijn vaak relatief niet zo groot en daarom leveren ze vermoedelijk zelden tot nooit een acuut risico op voor de gezondheid van klanten met die telefoon. De limieten voor stralingen van telefoons blijven belangrijk, dat is wat deze zaak in elk geval ehmmm ... uitstraalt.

Redactie: Arnoud Wokke • Eindredactie: Marger Verschuur

Reacties (90)

90
88
39
3
0
35
Wijzig sortering
Mensen vragen zich wel eens af, of al die straling van Wifi, telefoons, APs enzo geen kwaad kan.
Dan kan ook geen kwaad.
Maar alleen als al die apparaten blijven voldoen aan de geldende regels omtrent straling.
Ik vind het heel goed dat ze dit regelmatig blijven testen en verifieren.
Ik kan nergens vinden dat er ook maar iets van een effect op de werking van lichamelijke functies (inclusief het brein) bestaat. Wel dat als er te hoge niveaus van straling zijn (in termen van energie niveaus) dat er schade op kan treden door warmte, maar die niveaus worden nergens gehaald in de publieke ruimte of met thuisapparatuur.

Het zou wat zijn als dat wel zo was, gegeven dat de aarde zelf een magnetisch veld heeft, maar dat is een hele planeet versus een telefoontje, en zelfs dan nog heeft de aarde amper genoeg energie om een compasnaald te draaien.
Ik heb met MRI gewerkt, de straling daar is te meten in W/kg, 3-4W/kg is veilig, 8W/kg voor 15 minuten is het maximum voor medisch gebruik, onderzoeksgebruik kan hoger liggen en daar treden ook geen brandwonden op, alhoewel op het hoogste niveau je zenuwen kunnen tintelen. Je moet al metaal zoals staal of lood in je lichaam hebben (vb kogels of bepaalde tattoos); en dan nog is het mogelijk om op een laag niveau voor medisch gebruik zonder risico te doen.

Een GSM heeft een 0.5-3W antenne voor de 50-150kg die mensen wegen, zelfs moest de antenne directioneel zijn, direct door je hoofd aan volle kracht zou je nog geen 1W/kg halen aan de buitenkant van je hoofd.

De SAR waardes en test opstellingen zijn echt volledig uit de lucht gegrepen door mensen die denken dat WiFi signalen kanker geeft. Ik geloof dat in Frankrijk ze de volledige oppervlakte van het toestel, 0 mm ver meten en je dan niet aan 2W/kg mag komen. Dus… als je het toestel inzwelgt of body mods doet, want anders komt er altijd een laagje lucht en/of je vel tussen het toestel en het deel van je lichaam dat “verbrand” kan worden (indien geen hoesje)

Let ook dat er dagelijks mensen rondlopen met veel zwaardere radio’s (walkie talkies tot 10W, amateur radio tot 100en W, DJs en militair personeel in een radiostation met meerdere kW) en we daar al meer dan 100 jaar geen probleem mee vinden en zelfs weten hoe dicht we bij een radarinstallatie mogen komen alvorens “problemen” te hebben.

[Reactie gewijzigd door Guru Evi op 3 september 2025 13:32]

Let ook dat er dagelijks mensen rondlopen met veel zwaardere radio’s (walkie talkies tot 10W, amateur radio tot 100en W, DJs en militair personeel in een radiostation met meerdere kW) en we daar al meer dan 100 jaar geen probleem mee vinden en zelfs weten hoe dicht we bij een radarinstallatie mogen komen alvorens “problemen” te hebben.
Nou ben ik geen kenner, maar op het dak van ons kantoor staat een mast die UIT moet als er mensen het dak op moeten. Ik wil best aannemen dat dat voorzorgsmaatregelen zijn die ver, ver beneden de marge zitten, maar die regel is er wel.

Dat regelgeving deel mis ik ook in jouw betoog. Dat de marges zo laag zijn is misschien reden tot heroverweging, maar zolang die regel er is moet Apple zich er aan houden. Als we dat niet doen geef je een vrijbrief aan burgers en fabrikanten om allerlei regels aan hun laars te lappen.

[Reactie gewijzigd door roffeltjes op 3 september 2025 15:00]

Inderdaad, maar die masten zenden wel enkele kW uit. Op dat moment zijn er mogelijk problemen als je vb. een schroevendraaier in je zak hebt kan die warm worden. Het grootste probleem met op een radio te werken is niet de straling maar de elektriciteit om de straling op te wekken. Zelfs een klein schokje is veel gevaarlijker als je 100m hoog hangt (zelfs al op een 5m ladder).

Radarinstallaties zijn iets anders, daar kan je wel degelijk "mensen" opwarmen als ze heel dicht komen, maar dat is hogere frequentiebanden (GHz) en MW pulsen, die frequenties liggen dicht bij de frequentie van waterstof.
Aha, dus het gaat om hitte uit metalen die je bij je draagt, klinkt logisch. Ik geloof ook dat het om een X aantal meters gaat, maar de regel is, dak op, zender uit.

[Reactie gewijzigd door roffeltjes op 3 september 2025 15:02]

Zowiezo als je aan iets elektrisch werkt (meestal) moet de stroom eraf, vooral op een ladder of een toren.
Nee,volgens de instructies gaat dit expliciet om de straling.
Nou ben ik geen kenner, maar op het dak van ons kantoor staat een mast die UIT moet als er mensen het dak op moeten
Zo’n dergelijk mast zit op het niveau kilowatt. dat is een heel andere orde grootte.

Dat is alsof je twee magnetrons aan zou zetten en dan met de deur open je hoofd ervoor houd. Reken maar dat dat warm wordt.

Dan heb je daarnaast ook nog het issue met metaal (gereedschap) waarbij de straling intern rond gaat springen en daarmee dus heel snel het metaal opwarmt vergelijk het met een beetje aluminiumfolie in een magnetron, heel slecht idee.

En dan is het terecht dat ze uitgaan als er onderhoud moet worden gepleegd.

@Guru Evi De 2100MHz en 2600MHz van 4G zitten exact rond de 2450MHz van Magnetron. Dat is overigens niet gekozen omdat het zo goed werkt met waterstof, maar gewoon omdat het vrije zendruimte was. Het beste werkt 20GHz voor water.

Anyways. Is dus wel degelijk gevaarlijk als je je lichaam ervoor hebt.
Interessante info!

Maakt het dan niets uit dat je in de praktijk met meerdere telefoons tegelijk te maken hebt? Ik zit hier bijvoorbeeld met 3 andere in de ruimte dus dan heb ik het idee dat je de waardes x4 moet nemen, want er zijn 4 toestellen.

Kan mij ook voorstellen dat dit niet zo zwart/wit werkt vanwege bijvoorbeeld de afstanden tussen de toestellen en de personen, maar ik heb werkelijk geen idee :)

[Reactie gewijzigd door Mit-46 op 3 september 2025 14:15]

Nee, want vermogen/kg valt kwadratisch af met afstand en in concentrische cirkels. Op een paar cm ver is het W/kg verwaarloosbaar klein (praktisch onmeetbaar).

Ter vergelijking, van de zon valt er gemakkelijk 1.5kW/m2 op de grond over een hele grote frequentieband, en je ziet er ook honderden mensen op het strand aan het bakken.

Als je je heel leven dagelijks in de zon gaat bakken krijg je een paar percent grotere kans op huidkanker. Dat is meetbaar maar in vergelijking een relatief verwaarloosbaar percentage over 50 jaar+ aan alle andere dingen die kunnen verkeerd gaan.

Moesten we problemen hebben met draagbare telefonie in alle vormen sinds de jaren 80 zouden we een verhoging in oor en breinkanker zien, geen verlaging (volgens de data 0.8% per jaar sinds 1980), grotendeels zien we de verlagingen vanwege vroegere detectie met MRI/CT.

[Reactie gewijzigd door Guru Evi op 3 september 2025 15:28]

Mocht het ook maar impact hebben zou ik oor- / breinkanker niet zo snel verwachten. Je hebt dat apparaat doorgaans de ganse dag in je zak.

Wat dan wel opvallend is, is de onverklaarbare toename aan o.a. zaadbal- / baarmoederhalskanker.
Ik weet niet waar jij je telefoon steekt... :+

Het artikel heeft het ook over borstkanker en dat het bij vrouwen vaker voorvalt, terwijl ik eerder zie dat mannen met een telefoon in de broekzak lopen terwijl vrouwen al vaker in een handtas of "ergens anders" steken, heel weinig in de broekzak.

Daarnaast is wel degelijk bekend waarom vrouwen "vaker" en "vroeger" borstkanker etc krijgen - omdat we vroeger screenen, veel meer preventie hebben dus krijg je "meer gevallen" maar "minder doden" op de lange termijn. Vroeger keken we niet tot mensen een bolletje hadden, nu krijgt een 40jo dame al de borsten in de machine geperst.

Daarnaast zijn bepaalde virussen die baarmoedelhals en zaadbalkanker veroorzaken gewoon seksueel overdraagbaar ziektes en het "moreel verval" is ook redelijk omhoog gegaan.

[Reactie gewijzigd door Guru Evi op 3 september 2025 20:31]

Daarnaast is wel degelijk bekend waarom vrouwen "vaker" en "vroeger" borstkanker etc krijgen - omdat we vroeger screenen, veel meer preventie hebben dus krijg je "meer gevallen" maar "minder doden" op de lange termijn.
Nou, van wat ik ook begreep is dat Borstkanker eigenlijk symptoom vrij is, maar wel makkelijk uitzaait. Van borstkanker zul je dus geen last hebben, maar van de uitzaaiingen naar lymfen en ander weefsel wel.

Dus voorheen zal dat dan waarschijnlijk ook veel minder vaak opgevallen zijn doordat een andere kankervorm al als problematisch op was komen zetten.
Inderdaad, het was nog maar 10-20 jaar geleden dat we in Europa “voor bolletjes” moesten voelen alvorens een onderzoek in te stellen. Echter een bolletje is een symptoom van verspreiding naar het lymfsysteem, veel te laat.

Vandaag zitten we veel dichter bij de VS en andere “eerste wereld” landen en ik geloof dat je nu 45/50 jaar al jaarlijks een borstscan krijgt. In de VS beginnen ze nu al aan 30jo te screenen.
Wat een interessante materie!
Klinkt heel plausibel voor iemand zoals ik die er echt niets vanaf weet.


Bedankt voor de uitgebreide uitleg/toelichting! _/-\o_
Ik ben een totale leek, maar komen die tintelingen door een electrostatisch veld?
Zenuwen of spieren die activeren (een elektrisch veld dat in je lichaam wordt opgewekt). Een MR machine is gewoon een grote magneet die het waterstof (of andere stoffen adhv frequentie en puls) in je lichaam magnetisch in een richting trekt en dan terug laat vallen. Het radiosignaal van alle waterstof die dan terug vervalt naar een willekeurige richting (en hoe snel etc) zegt hoeveel waterstof een bepaald lichaamsdeel heeft tov andere deeltjes en ook (na duizenden metingen) waar die zich bevinden. Echter magnetische velden wekken ook stroom op in geleidende materialen, en blijkt nu dat een mens relatief geleidbaar zijn.
Fysicus hier met een aanvulling: Magnetische velden wekken alleen stroom op als ze (sterk) variëren (wet van Faraday). Voor de plaatsbepaling van de waterstofkernen tijdens een MRI worden gradiëntspoelen gebruikt die magnetische velden induceren. Deze gradiëntspoelen worden in rap tempo aan en uit gezet waardoor er een snel variërend magneetveld gegenereerd wordt. Dan gaat er dus volgens de wet van Faraday een stroom lopen in geleidende materialen zoals je zenuwbanen. Dit veroorzaakt de tintelingen, met name in lange zenuwbanen. Een dynamo werkt overigens volgens hetzelfde principe. Die tintelingen worden trouwens niet door iedereen ervaren. Bij mij was dit dus niet het geval.

Een radiofrequentie (RF) puls is in een MRI nodig om de waterstofkernen te exciteren nadat deze netto uitgelijnd zijn door het basis homogene magneetveld die altijd aan staat. Na deze RF-puls zullen de waterstofkernen terug relaxeren naar de uitgelijnde toestand. Dit wekt twee soorten signalen op die wij kunnen meten. Hoe snel een stukje weefsel relaxeert hangt af van de weefseleigenschappen, niet van de hoeveelheid waterstofkernen. RF-pulsen veroorzaken opwarming maar geen tintelingen.

Gek genoeg kan je toch tintelingen voelen bij je vingers bij aanraking als je telefoon of laptop aan het opladen is. Dit komt omdat er een elektrisch veld gegenereerd wordt tijdens het opladen.
Ik wou niet teveel in detail gaan, ik heb bijna 20j in de onderzoek-MR gewerkt. Met kleine velden (tot 3T) inderdaad geen tintelingen, maar 7T begint wel 'vreemd' te voelen (DTI en fMRI), na een 30-tal minuten begin ik te voelen alsof ik in een droom/gewichtloos ben, veel mensen vallen in slaap, echt een 'trip', andere mensen zeggen niets te voelen.
In slaap vallen heb ik bij elke veldsterkte, maar dat komt omdat ik in trance raak van het geluid. Ik vind het geluid juist interessant!
Van militair personeel is juist wel bekend dat er mensen ziek van worden. En volgens mij gaat het om het verhogen van de temperatuur van je hersenen, en niet om 'kankerstraling'.
Bij sommige eerdere 'koelkast'-modellen werd de temperatuur v.d. hersenen meetbaar hoger als je een half uur aan het bellen was.

[Reactie gewijzigd door kimborntobewild op 3 september 2025 19:39]

Zou ik wel eens literatuur van willen zien wat je hiermee bedoelt. Mensen in het leger worden om allerlei redenen ziek, soms is daar ook geen verklaring van te vinden, correlatie, causatie etc - als je met een nieuwe radar naar Afrika gaat wil dit niet zeggen dat de machine malaria veroorzaakt.
De frequentie van een MRI is compleet anders dan die van 4G of 5G

Het issue van Wifi-wappies slaat ook nergens op.
Ga eens langs in een hospice en verwonder je hoeveel mensen worden opgenomen met een glioblastoom.
En dat zijn ook personen jonger dan 45 jaar.

Vanuit onderzoeksoogpunt zou het interessant zijn om te onderzoeken of het iOS of Android gebruikers zijn (geweest).
Op planten blijkt het effect van hoog frequente straling wel wat te doen.
Ik kijk er niet van op dat we andere organismen en onszelf behoorlijk verstoren op de lange duur.

Risky radiation – DW – 11/26/2010
Is het normaal dat er nog iets geforceerd moet worden aangepast aan iets dat 5 jaar geleden uit kwam?

Het idee er achter is goed, maar is dit bij nieuwe modellen niet meer van toepassing dan?
Het probleem is alleen met de 12, ook niet de 12 mini of de 12 pro, alleen de standaard 12.
Zolang het nog in gebruik is en geüpdatet dan wel, in een serieus geval, teruggeroepen kan worden, dan is er voordeel bij.
Ja, wat dacht je van terugroep acties bij auto's? of dat je een product direct terug moet brengen naar de winkel. Het is heel normaal
Is het normaal dat er nog iets geforceerd moet worden aangepast aan iets dat 5 jaar geleden uit kwam?
Ja, dat is absoluut voor de volle 110 procent normaal. Het toestel is gewoon nog te koop, zowel refurbished als nieuw (zie bijv Apple iPhone 12 128GB Zwart - kopen - Belsimpel)

Zolang hij in de handel verkrijgbaar zijn mensen hier dus potentieel door gedupeerd. Ook al gaat het niet om een acuut gezondheidsprobleen en relatief lage niveaus, het is nooit uit de sluiten dat het lange-termijn wél eventuele gezondheidsschade kan opleveren.


Zoals ze zeggen: better safe than sorry, en geen enkel risico nemen. Aanpassen dus die hap.
Het toestel is gewoon nog te koop, zowel refurbished als nieuw (zie bijv Apple iPhone 12 128GB Zwart - kopen - Belsimpel)
Beetje off topic, maar zouden er echt mensen zijn die 560 euro betalen voor een 5 jaar oude telefoon?? Bij dit soort dingen denk ik toch meer aan overvoorradige modellen of gedateerde advertenties/aanbiedingen.
Ik heb een Pro Max en daarvan zijn de batterij en laadpoort bijna overleden,

De reparatie zal wel ongeveer 120,- euro kosten, dat is nog net te doen. Maar veel meer ga ik er niet aan besteden.
Aiaiai, zo kort door de bocht.
De waardes dat ze nu hanteren gaan enkel maar over de termische effecten van de straling. Gewoon even een 6 minuten test op een met water gevuld dummy-hoofd. Heel ons lichaam werkt electromagnetisch dus wees er maar zeker van dat straling invloed heeft.
Ik zou nooit naar buiten gaan als ik jou was, de zon straalt veel meer elektromagnetische uit dan je telefoon.
De zon is geen gepulserende straling. En net deze onnatuurlijk pulserende straling veroorzaakt een stressreactie in het lichaam. Daarom vind ik het toch belangrijk dat men deze stralingen probeert te beperken.
Heb je ergens een artikel wat jouw reactie over pulserende straling, (welke golflengte en duty cycle?) kan onderbouwen?

Over puur het magnetische aspect;

https://tweakers.net/i/r5cweFV48CgZuzKWIRHC16MRpsQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/XZInQiBzbJPUICJuhz8TpkRY.jpg?f=user_large

[Reactie gewijzigd door JeroenT op 3 september 2025 19:26]

Het straalt heel licht wat uit als neveneffect, maar reageerd nergens op, aldus Nature.

PS: toon me waar de antenne-receptor in neuronen zitten die electronagnetische golven in electrische signalen omzet, graag.

[Reactie gewijzigd door Some12 op 3 september 2025 11:44]

Het stralings niveau wat in potentie op lange termijn schade kan veroorzaken (de aanleiding) is een wat realistischer beeld dan aliens die ons er tegen beschermen 😅
Logica vereist een aanleiding voor je claim, anders kan er geen logische conclusie getrokken worden.
Gaat het je echt om de logica? Mooi, dan kan de discussie over wat die (wettelijk te hoge) waardes wel of niet kunnen doen in ieder geval stoppen :Y)

De logica is namelijk heel simpel de wet schrijft voor dat er een max is aan straling en daar moet ieder bedrijf dus binnen vallen! Dat is de logica welke gehandhaafd wordt en moet blijven worden.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 3 september 2025 11:56]

Je kunt zonder bewijs geen stelling aannemen. Waarom is dat realistischer?
Maar er is dus willens en wetens teveel straling blootgesteld aan gebruikers van de iphone 12? ik vind dat naast pacemaker debacle, onveilige laders toch wel bijzonder van Apple die haar gebruikers zo "hoog" in het vaandel heeft staan.
Nee, dat is veel te sterk uitgedrukt. De grenswaarden zijn bizar veilig neergezet, juist zodat als iemand er net overheen gaat het geen gevaar voor de gezondheid is.
Als hij doelt op het wettelijke aspect dan hebben ze dat inderdaad willens en wetens gedaan.
Dit lijkt me zelf verzonnen verhaal, want eerder had het zelfde instituut geen probleem geconstateerd.

Blijkbaar heeft men toen verkeerd getest, of is er meer vermogen gekomen door een software update.

Graag zie ik een onderbouwing van deze aannames.
Vind ik ook. Los of de grens nu te laag ligt of niet heeft Apple hier weer eens de wet overtreden. En dadelijk beginnen mensen hier dat het allemaal zo erg niet is.
Het zend en ontvangst gedeelte van de telefoon, toch een redelijk belangrijke eigenschap, was al niet het sterkste punt van de iPhone. In gebieden met mindere dekking zal die het na de update wel opgeven. Een Android van een paar tientjes doet dat beter….
Een wifi antenne heeft ook verschillende standen voor EU en US regels, lijkt me toch dat radioapparatuur eenzelfde soort structuur aan regels zou moeten hebben waar die simpel onder vallen.
Logisch natuurlijk want mensen uit de VS of EU zijn gewoon hele andere wezens . Die kun je niet dezelfde normen op leggen.
Waarom heeft de Europese Commissie 2 jaar nodig om een conclusie te trekken die in 5 minuten gemaakt had kunnen worden? En andersom, waarom verzet Apple zich hiertegen? De update is er immers al, dus het doorvoeren in heel Europa kost ze vrijwel niets. Alles wijst erop dat de consument weinig tot niets van de update zal merken, dus Apple wint er niets mee om hier hard tegenin te gaan. Zonde, op deze manier kost het zowel de Europese Commissie als Apple een hoop extra tijd en geld om een discussie te voeren waarvan de conclusie voor beide partijen eigenlijk geen impact had, ongeacht welke kant de conclusie op viel.
Het is in het belang van Apple om de testmethode te betwisten. Als ze niks zouden doen en de testmethode klakkeloos zou worden geloofd, dan ontstaan ook voor toekomstige toestellen problemen.
Alle andere modellen hebben dit probleem niet, dus dat lijkt mij vergezocht. Bovendien had de Europese Commissie in een halfuurtje kunnen beslissen, of Apple had in een halfuurtje kunnen bepalen dat ze voor dit model alvast de update in heel Europa zouden uitbrengen in afwachting van de discussie. Het klinkt alsof hier vooral heel veel tijd (en dus geld) over de balk gesmeten is, zonder dat er daadwerkelijk iets te winnen was voor beide partijen.

Apple had natuurlijk ook actiever kunnen helpen bij de test, dat was waarschijnlijk goedkoper (ook voor Apple) en had er misschien zelfs voor gezorgd dat de test wel geslaagd was. Het is duidelijk dat de telefoon tijdens de test niet in de "Body Detect" mode stond, want na de update staat de telefoon permanent in die modus en is de test wel geslaagd.

Ik vraag mij ook af wat het nut van het extra zendvermogen is, omdat dat alleen beschikbaar is als de telefoon niet vastgehouden wordt. In de meeste gevallen is de telefoon dan ook niet in gebruik, dus waar is dat extra zendvermogen dan voor nodig? Dat betekent dus ook dat Apple telefoons wel teveel zendvermogen gebruiken als de telefoon vlak naast je ligt, omdat de telefoon het lichaam dan niet kan detecteren. Als de telefoon met het lagere zendvermogen prima werkt, waarom zit de ondersteuning voor een hoger zendvermogen er dan in?
Als iets vlak naast je ligt is er een grotere afstand tussen jou en het voorwerp. Laat de afstand nu een van de belangrijke factoren zijn.

Ook als een telefoon gewoon ergens ligt kan die updates en backups maken of installeren, en daarbij heb je gewoon ook zendvermogen nodig.
Goed dat dit getest wordt, ik denk dat we hier niet vaak genoeg bij stilstaan.
De hertest van de iPhone 12 was niet zomaar een standaardmeting. Het toestel lag op nul millimeter van een kunstarm, echt ertegenaan. Normaal zit er wat speling in, omdat je een telefoon niet letterlijk op je huid plakt.

Daar kwam nog iets geks bij. Een mechanisch apparaat drukte elke twintig seconden op de volumeknop om Apple’s Body Detect actief te houden. Die functie schakelt normaal zelf tussen in je hand of op tafel. Maar in deze test werd dat niet herkend, dus moest er een robotvinger meedoen.

Apple protesteerde. Volgens het bedrijf werkte de test niet goed, omdat de volumeknop niet ingedrukt zou kunnen worden. Daardoor zou Body Detect uitgeschakeld blijven en leek het alsof de telefoon meer straling afgaf dan in werkelijkheid. De toezichthouder en het onafhankelijke lab CETECOM reageerden dat er helemaal geen probleem was met die knop. Zij konden die gewoon indrukken en Body Detect bleef actief. Toen Apple vervolgens geen bewijs kon aanleveren, gaf de Europese Commissie de toezichthouder gelijk.
In ons gebied erg weinig dekking (1 streepje tot niets). Hebben een iPhone 12, dus ben erg benieuwd wat het effect gaat zijn :).
Dat gaat het vrijwel zeker (minder straling uit je telefoon is al een effect)! Of het merkbaar is dat is een andere vraag. Zie liever daar antwoord op :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 3 september 2025 12:05]

Het gevolg daarvan is dat iPhones liggend op tafel of op de bank minder zendvermogen hebben na de update.
Wat is het concrete voordeel hier van? Ik snap dat het minder straling oplevert, maar was een telefoon die op tafel ligt überhaupt een echt risico? Gaat dit echt enig nuttig verschil maken?

Bij straling telt de afstand tot de bron heel zwaar mee (via een derde macht). Een klein beetje meer afstand verlaagt de hoeveelheid straling je opvangt enorm. Het verschil tussen een telefoon tegen je hoofd aan houden of op een paar cm afstand is enorm. Dat er een aparte instelling is voor tegen het lichaam aan snap ik, maar op een meter afstand zou de straling al zoveel zwakker moeten zijn dat het niet meer is dan gerommel in de marge, denk ik.
Regels zijn regels. En Apple snapt dat, ze vechten niet de stralingsnorm aan. Dat deze regel te scherp is zou kunnen, maar als je dat als reden ziet om een regel te mogen breken is het hek van de dam.

Grenswaarde Clenbuterol in je vlees, super, superlaag, hoef ik me niet aan te houden als boer? Ik rij met mijn motor even naar het einde van de straat, hooguit 25kmpu, ik hoef dan toh geen helm? Op deze provinciale weg zijn er 4 kilometer geen kruisingen, dus ik kan hier best 120, regel is onzin?

En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Onzin. Het gaat hier om de tekefoon in rust, als die dus niet gebruikt wordt en dus minimaal centimeters verwijderd is van een menselijk lichaam.

Bij gebruik voldoet de tekefoon aan de vastgestelde limiet.
Ach ja, "you are holding it wrong".

De Europee regelgevende instantie oordeelt dat het anders moet. Je suggereert dat Apple dat mag negeren omdat jij de testmethodologie onzin vindt. Het zal je verbazen, maar zo werkt regelgeving niet.

Nogmaals, er zijn wel meer regels die discutabel zijn... maar die mag ik niet breken. Het is niet een arbitrair "Ik vind het onzin dus ik doe wat ik wil" verhaal.
Dat is het punt niet, de discussie is dat de telefoon in gebruik aan de norm voldoet. De Franse hebben een test met een robotarm gedaan waarbij de telefoon in ruststand ging en dus de norm overschreed.

Het meningsverschil draaide dus om de testmethode, Apple vond die niet representatief voor normaal telefoon gebruik. De toezichthouder dacht daar anders over en kreeg nu dus gelijk van de EC.

Het is dus allemaal een stuk genuanceerde dan het simpele zwart-wit denken van regels zijn regels.
Dit is het punt wel.

De toezichthouder is het met jou en Apple oneens. Hoe de test is gehouden is niet relevant voor het feit dat Apple zich te houden heeft aan deze beslissing. De nuance die jij probeert te vinden is er niet... het is een zwart-wit verhaal. Apple houdt zich aan de beslissing of de telefoon moet van de markt.

En nee, ik geloof ook niet dat die telefoon gevaarlijk is. Maar of jij, ik, of de bakker om de hoek een regel onzin vinden is hartstikke leuk, maar die regel moeten we ons wel aan houden, of we lopen de kans om een sanctie om de oren te krijgen

[Reactie gewijzigd door roffeltjes op 3 september 2025 23:04]

De test is wel degelijk bepalend. Dat is namelijk hoe de toezichterhouder bepaald of de regels overtreden worden of niet. Oorspronkelijk was de telefoon ook goedgekeurd. Maar met de nieuwe testmethode niet meer.

Neem je eigen voorbeeld. Je mag niet te hard rijden maar hoe wordt bepaald of je te hard reed? Eigen inschatting van een agent? De kilometerteller in de auto van de agent of door gebruik te maken van speciale apparatuur zoals een lasergun? En wordt die lasergun dan ook regelmatig gecontroleerd en opnieuw geijkt?

Als jij ineens een boete krijgt omdat je te hard reed maar jij weet zeker dat het niet zo was, betaal je dan gewoon of maak je bezwaar en wil je bewijs zien en weten hoe de overtreding vastgesteld is?

Dat is precies wat hier speelde.
Sorry, ik merk dat je blijft denken dat Apple de regels mag breken omdat jij het oneerlijk vind.

Wat jij ervan vindt heeft echter geen enkele impact op het keiharde feit dat regels regels zijn. En dat Apple zich hieraan heeft te conformeren.

Betreft de boete... dat is nou net het punt. Apple heeft verloren en moet de regels volgen.
Dit artikel gaat over het verplichten van de aanpassing die in Frankrijk al uitgerold was, in de hele EU uit te rollen.

Andere landen, waaronder Nederland, vonden het allemaal niet zo spannend en namen daarom geen maatregel om de aanpassing ook hier uit te laten rollen.

Hierop heeft de Franse toezichthouder een procedure aangespannen bij de EC. Na aanvankelijk protest heeft Apple het verder laten lopen en geen moeite meer gedaan de EC te overtuigen. Snap ik wel, de iPhone 17 komt alweer uit en dit gaat over de iPhone 12.

Ik vind het inderdaad allemaal een storm in een glas water. Een iPhone 12 in rust op 4g zit iets boven de norm. Dan vijf jaar later ga je dit alsnog blokkeren in landen die het zelf wel best vonden. Gaat toch nergens over?
Wat is er zo lastig on te zeggen, "Apple moet zich nu eenmaal aan de regels houden".

Ik moet echt heel erg lachen om hoe je een heel verhaal afsteekt om deze ene conclsie maar te vermijden. Regels zijn regels is geen onzin, het is zoals de maatschappij werkt. Voor jou, voor mij, voor Apple, voor AH, voor KLM. Breek je de regels krijg je een sanctie. Hoe die regel tot stand komt maakt op dat moment niet meer uit, Apple heeft ongelijk gekregen.

Wat ik iets minder grappig, vind, maar meer een teken van de tijd, is hoe je de waarheid verdraait. Om maar naar Nederland te kijken, de toezichthouder heeft zeer zeker NIET gesteld dat Apple niets hoefde te doen. Ze gaven aan dat omdat er vanuit Frankrijk al een zaak liep ze (samen met de andere toezichthouders) de telefoon opnieuw te beoordelen.

https://www.rdi.nl/actueel/nieuws/2023/09/28/iphone-12

Maar goed, succes met je verontwaardiging, helaas heeft dat geen invloed op hoe de zaak is geiendigd.

[Reactie gewijzigd door roffeltjes op 5 september 2025 07:35]

Apple hoefde zich van de toezichthouders in België en Nederland niet aan dit ene regeltje te houden. De toezichthouders zagen er geen enkel kwaad in en stelde de iOS 17.1 update die in Frankrijk uitkwam in oktober 2023, niet verplicht voor België en Nederland. Ze kozen er dus voor om niet te handhaven.

En dan nu, twee jaar later wordt de update alsnog via de EC verplicht. Dus twee jaar na dat de update beschikbaar was in Frankrijk. Vijf jaar nadat de iPhone 12 gereleased werd. Terwijl de iPhone 12 allang niet meer geproduceerd wordt.

Gewoon mosterd na de maaltijd, het gaat werkelijk nergens over.

Hoe de zaak is geëindigd boeit toch allang niet meer? Niet voor niets liet Apple het lopen bij de EC en diende ze geen stukken meer in.
Waarom ga je zo in het verzet tegen de waarheid?

Onze toezichthouder heeft de Franse gevolgd, niet omdat de gemene Fransen dit uit rancune afdwongen. Om deze even heel scherp te zetten, onze toezichthouder heeft zeer zeker niet gezegd dat Apple zich niet aan de regel hoeft te houden.

[quote]Eerder had de Franse toezichthouder ANFR Apple opgedragen het toestel aan te passen aan de eisen die voor mobiele telefoons gelden. Apple heeft aangegeven dit te zullen doen. Als de aanpassing gereed is zullen de Europese toezichthouders gezamenlijk bekijken of de iPhone 12 dan wel aan alle eisen voldoet. En ook of er eventueel vervolgstappen genomen moeten worden. Frankrijk zal daarin het initiatief nemen.[/quote]

Ga niet dingen verzinnen die niet waar zijn, je schildert jezelf in de fanboy hoek ,
Je kan kletsen wat je wil, terwijl in oktober 2023 in Frankrijk de patch uitkwam, vonden Belgie en Nederland het verder wel prima en ondernamen geen enkele actie om dezelfde patch hier uitgerold te krijgen.

Dat is gewoon de waarheid.
Onzin. Het gaat hier om de telefoon die denkt dat hij in rust staat. Als er iets mee misgaat gaat die vrolijk op vol vermogen. Heeft er ook helemaal niks mee te maken want er zijn geen regels voor een telefoon in rust.
Er zijn regels hoeveel vermogen een menselijk lichaam op mag nemen van een telefoon, de SAR waarden. Die regels stellen dat er maximaal 2 Watt per kilogram vermogensopname door het hoofd en maximaal 4 Watt per kilogram door het lichaam opgenomen mag worden.

Dus is het wel degelijk is het een andere situatie als de telefoon in rust op tafel ligt.
Rare beredenering. Radiostraling meet je in de ongelukkigste toestand, want begrenzers of "body detectors" kunnen falen. Mensen kunnen ook hun iPhone 12 naast zich hebben liggen op het matras.

Feit is ook dat de Fransen wel meten en dit ontdekten. Het is natuurlijk een kromme redenering dat een wet of richtlijn die voor de hele EU geldt, alleen in een land tot daadwerkelijke ingrepen leidt.

Het is wel goed dat er nu meer aandacht is. Vroeger had je van die handtas telefoontoestellen met een krulsnoer hoorn die rustig een aantal Watt uitzonden op de duidelijk aanwezige antenne.
Zodra er een al een minimale afstand is, bijvoorbeeld wat centimeters, geldt het al niet meer. Het is dus de telefoon in rust, met direct huidcontact en 4g moet aanstaan, dan kan je een kleine overschrijding van de norm meten, die dan overigens alsnog dik onder de gevarengrens blijft.

De andere EU landen vonden het niet spannend en namen na de Franse ingreep geen maatregelen. De TNO en het RIVM waren ook duidelijk, ze zagen geen enkel gevaar im de kleine overschrijding en Nederland ondernam daarom dus geen actie. Daarop stapte de Franse toezichthouder naar de EC, zodat ook andere EU landen de update verplicht uitgerold zouden krijgen.
Waarom verdraai je hier de waarheid?

Om maar naar Nederland te kijken, de toezichthouder heeft wel gesteld dat er geen acuut gevaar was, maar zeer zeker NIET gesteld dat Apple niets hoefde te doen. Ze gaven aan dat omdat er vanuit Frankrijk al een zaak liep ze (samen met de andere toezichthouders) de telefoon opnieuw te beoordelen. Men heeft het initaitief bij Frankrijk gelaten, omdat dat vooralsnog voldoende was.

https://www.rdi.nl/actueel/nieuws/2023/09/28/iphone-12

Sorry, maar het is heel kwalijk als je zelf dingen gaat verzinnen.

[Reactie gewijzigd door roffeltjes op 5 september 2025 07:39]

Kijk nou gewoon eens naar de datum van het artikel waarna je verwijst: 28-09-2023. Dat is twee jaar geleden!

In september 2023 werd de iPhone 12 verboden om te verkopen in Frankrijk. In Nederland niet.
Gebruikers van de iPhone 12 lijken zich niet direct zorgen te hoeven maken over de hoeveelheid straling die hun Apple-telefoon uitzendt. Volgens het Kennisplatform Elektromagnetische Velden is het risico op gezondheidsschade namelijk "heel klein". In Frankrijk worden de iPhones sinds woensdag uit de schappen gehaald, omdat de straling te hoog is volgens Europese normen. Het enige bewezen effect dat elektromagnetische straling heeft, is dat deze het lichaam opwarmt.
En in Belgie:
In reactie op het Franse verkoopverbod vroeg ook de Belgische staatssecretaris voor Digitalisering Mathieu Michel (MR) aan telecomwaakhond BIPT om het potentiële gevaar van de iPhone 12 te analyseren. Nadien zei hij dat het niet nodig was het toestel in België van de markt te halen. (blg)
Op 29 september 2023 werd de iPhone 12 weer goedgekeurd, na de update aankondiging, om in Frankrijk verkocht te worden: https://www.nieuwsblad.be...el-straling/54762001.html.

De update werd in Frankrijk uitgerold met iOS 17.1, die uitkwam in oktober 2023.

Er wordt helemaal niets verzonnen. De toezichthouders van Nederland en België vonden het gewoon niet nodig om zich er druk over te maken, ze zagen geen enkel gevaar.

Dus twee jaar lang konden de iPhone 12 nog gewoon gebruikt en verkocht worden in België en Nederland zonder de update die gewoon beschikbaar was voor Frankrijk. Het boeide werkelijk niemand.

Dan kan je wel steeds persoonlijker worden, maar je kan het gewoon niet accepteren dat het nergens overgaat. Regeltjes zijn regeltjes voor jou. En dat dan jarenlang niemand iets doet in België en Nederland terwijl de iPhone 12 toch echt een regeltje overschrijdt, tja moeilijk te accepteren kennelijk.
Het spijt me dat je blijkbaar veel moeite hebt met de feiten. Noch de Nederlandse, noch de Belgische toezichthouder hebben gezegd dat Apple de regels mag breken. Enkel dat ze geen noodzaak zagen om vooraf al stappen te ondernemen voordat het geschil was beslecht.

Eerder had de Franse toezichthouder ANFR Apple opgedragen het toestel aan te passen aan de eisen die voor mobiele telefoons gelden. Apple heeft aangegeven dit te zullen doen. Als de aanpassing gereed is zullen de Europese toezichthouders gezamenlijk bekijken of de iPhone 12 dan wel aan alle eisen voldoet. En ook of er eventueel vervolgstappen genomen moeten worden. Frankrijk zal daarin het initiatief nemen.

En nee ik wordt niet persoonlijk, ik wijs op de feiten. Dat die niet aansluiten bij jouw sentiment is vervelend, maar daar kan ik helaas niks aan doen. En regeltjes zijn helaas niet alleen voor mij.. maar dat blijkt hier ook wel omdat Apple gewoon doet wat het is opgedragen ;)

Succes ermee, het is zoals het is.

[Reactie gewijzigd door roffeltjes op 5 september 2025 13:33]

Noch de Belgisch toezichthouder ondernam actie, noch de Nederlandse toezichthouder ondernam actie. Terwijl de patch al twee jaar geleden gemaakt is en in Frankrijk uitgerold.

Dat noemen we in de volksmond gedogen.
Als de aanpassing gereed is zullen de Europese toezichthouders gezamenlijk bekijken of de iPhone 12 dan wel aan alle eisen voldoet. En ook of er eventueel vervolgstappen genomen moeten worden. Frankrijk zal daarin het initiatief nemen.

Gevolgd door:

deze week publiceerde de Europese Commissie zijn beslissing over dit conflict: de ANFR heeft gelijk; de iPhone 12 moet ook in andere landen deze update krijgen. Dat betekent dat ook jij, als je een iPhone 12 hebt en in Nederland of België woont, met deze update te maken krijgt

Hmmm... ohh... hmmm.. goh, Dus de Nederlandse Toezichthouder houdt zich precies aan wat ze in 2023 zeiden en Apple moet zich aan de regels houden. Ik weet dat je het vervelend vindt dat regels inderdaad regels blijken te zijn.... maar zijn hier klaar. O-)

[Reactie gewijzigd door roffeltjes op 5 september 2025 17:17]


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn