Door Jurian Ubachs

Redacteur

Je eigen avontuur op Arrakis

Dune: Awakening Preview

20-06-2024 • 18:30

65

Multipage-opmaak

Alternatieve geschiedenis

Spoilers: soms zie je van mijlenver aankomen en soms sluipen ze erin zonder dat je het doorhebt. Hoe dan? Nou, ik bedacht me pas tijdens het schrijven van deze preview dat de hele insteek van Dune: Awakening eigenlijk een spoiler is voor de Dune-films. Daarom is deze waarschuwing op zijn plaats: als je de films, en dan vooral de tweede, nog wilt kijken, kun je beter geen informatie over Dune: Awakening lezen. De game staat los van de films, maar heeft in zijn setting uiteraard raakvlakken met de films en de boeken. Wil je die liever zonder voorkennis tot je nemen, dan kun je deze preview beter overslaan.

Titel Dune: Awakening

Dune: Awakening

Platform Steam
Ontwikkelaar Funcom
Uitgever Level Infinite
Releasedatum Nog niet bekend

Wat als Lisan al-Gaib nooit had bestaan? Wat als de moeder van Paul Atreides naar haar bevelen had geluisterd en een dochter had gebaard, in plaats van de zoon die zij kreeg? De trailer van Dune: Awakening stelt deze vraag en schetst een alternatieve tijdlijn voor planeet Arrakis, waar het verhaal van de Dune-films en -boeken zich grotendeels afspeelt. Gelukkig heb ik die films al gezien, maar het drong pas later tot me door dat deze premisse best vervelend is als je de films nog moet zien. De vraag of Paul Atreides de Lisan al-Gaib is, vormt immers nogal een centraal plotpunt in de tweede film of het eerste boek. De trailer van Dune: Awakening onthult direct dat Paul Atreides dus inderdaad de Lisan al-Gaib is … en daardoor afwezig is in Dune: Awakening.

Wel Atreides, Harkonnen en Sardaukar, geen Fremen?

Dune: Awakening draait om jou. Het is een mmog waarin je een eigen personage aanmaakt en met dat personage naam moet zien te maken op Arrakis. Dat kun je op allerlei manieren doen en in samenwerking met verschillende facties. De alternatieve geschiedenis, zonder Lisan al-Gaib, verandert namelijk veel voor Arrakis. Zo is House Atreides nooit weggevaagd, en zijn zij samen met de Harkonnen aanwezig op de planeet, terwijl ook de keizerlijke Sardaukar-troepen op de planeet zijn. Arrakis zelf is immers niet veranderd: de planeet is nog steeds enorm belangrijk vanwege zijn spice. Het feit dat de verschillende facties strijden om controle over de planeet, is dan ook onveranderd. Wel anders is dat de Fremen in deze versie lijken te zijn uitgeroeid, doordat de andere facties in grotere getale aanwezig waren op de planeet. Let daarbij op het woord ‘lijken’, want in de presentatie die ik bijwoonde, werd in het midden gelaten of je de Fremen in latere fases of op andere plekken misschien alsnog tegenkomt. Aanvankelijk zullen ze echter geen rol spelen in Dune: Awakening.

Zandwormen en ornithopters

Je voortgang kun je op allerlei manieren bewerkstelligen, maar die draait om het verkrijgen van steeds meer mogelijkheden. Door grondstoffen te verzamelen kun je een basis opbouwen en in die basis steeds betere dingen maken. In de game is het vinden van zeldzame grondstoffen niet het enige onderdeel, je moet ze ook soms bewerken om de benodigde materialen te verkrijgen voor wat het ook is dat je probeert te maken. Aanvankelijk zijn dat nog niet al te ingewikkelde voorwerpen, maar later in de game kun je zelfs complete ornithopters bouwen, die mechanische libellen waarin de personages in de film ook vaak rondvliegen. Volgens de makers duurt het echter tot ongeveer level 40 voor je in staat bent zo’n apparaat te bouwen. Voordat je zo ver bent, kun je echter al wel missies tegenkomen waarin een factie je een ornithopter uitleent of waarin je er een kunt proberen te stelen. Of dat verstandig is, is een tweede, maar het kan wel.

Samenwerken

Die missies krijg je meestal van een van de grote facties in het spel. Je bent vrij om samenwerkingen aan te gaan met die facties en afhankelijk van hoe vaak je met ze samenwerkt of hoe heftig je ze hebt tegengewerkt, benaderen ze je vriendelijk of minder vriendelijk. Als je echter een goede relatie opbouwt met een van de facties, heeft dat voordelen. Ze delen meer van hun mogelijkheden met je en je kunt zelfs bouwplannen verdienen voor specifieke onderdelen voor je basis. Zo kun je elementen uit de basis van de Harkonnen of Fort Atreides verwerken in je eigen thuisbasis. Die basis mag je overal in de spelwereld bouwen en die is dan ook zichtbaar voor alle andere spelers op dezelfde server. Je hebt zo dus echt je eigen plekje op Arrakis.

Dune: Awakening

Tijdens het uitvoeren van allerhande missies, die vaak vragen om enige verkenning, word je ook geconfronteerd met de wetten van Arrakis. Of eigenlijk vooral die ene hele belangrijke wet: loop niet te lang op het zand, want dan komt de worm. In Dune: Awakening is de dreiging altijd zichtbaar, want zodra je op of rond het zand bent, zie je een geluidsmeter in beeld. Hoe harder die meter uitslaat, hoe groter de kans dat er een zandworm opduikt. Voorzichtig lopen is zelfs al niet helemaal veilig, maar als je technologie gebruikt, worden de wormen enorm getriggerd. In de demo had de speler een suspension belt, waarmee hij zichzelf kleine stukjes kon laten zweven, waardoor hij bijvoorbeeld van grote hoogten naar beneden kan springen, zolang hij maar net boven de grond die boost even activeerde. Superhandig, maar dat werkt bij de worm als een rode lap op een stier. Ook voertuigen als buggy's hebben dat effect, maar daarmee ben je tenminste snel en kun je wellicht op tijd van het zand af komen, voordat de zandworm je te grazen heeft genomen.

Rijden op zandwormen?

De aanwezigheid van de zandwormen roept de logische vraag op of er dan ook op deze beestjes gereden kan worden, zoals Paul Atreides leert in het originele verhaal. Helaas, deze functie zit er in elk geval bij de release van de game niet in, maar de ontwikkelaars sluiten niet uit dat het later nog toegevoegd wordt. Misschien introduceren de Fremen, die deze techniek kennen, het berijden van wormen later in het spel.

Persoonlijke ontwikkeling en de Deep Desert

Voor nu ben je dus aangewezen op lopen, rijden en vliegen om te komen waar je moet zijn. Die bestemming kan op verschillende plekken op de wereld zijn. In de wereld zagen we namelijk een specifieke map van acht bij acht kilometer, genaamd Hagga Basin. Die map kun je echter verlaten. Je komt dan in de Overland Map terecht. Zo kun je naar andere delen van de wereld reizen, waaronder de Deep Desert. Die map is aanzienlijk groter en biedt de speler allerlei interessante uitdagingen. De Deep Desert ligt vol rijkdommen, maar ook vol gevaren. Niet alleen zwerven hier de grootste zandwormen rond, de hele Deep Desert is ook een pvp-gebied. De game is grotendeels player-versus-enemies, maar in dit deel kunnen spelers elkaar dus ook te lijf gaan. De Deep Desert verandert daarbij wekelijks. Een grote storm passeert dan, waardoor de lay-out en alle interessante plaatsen volledig veranderen.

Diepe kloof

Spelen in de Deep Desert is dus niet iets wat je snel zult doen. De focus ligt meer op missies in de veiligere gebieden, hoewel 'veilig' op de vijandige planeet Arrakis altijd een betrekkelijk begrip is. Dat blijkt wel als de speler in de demo op avontuur gaat in het wrak van een gecrasht schip. Legers van de Harkonnen en House Atreides strijden rond dat schip, maar daar hebben we nu even geen boodschap aan, want er liggen rijkdommen te wachten. Op weg naar het schip worden we verrast door een enorm diepe kloof, waarin we moeten afdalen omdat het schip helemaal op de bodem ligt. Dit geeft een mooi voorproefje van hoe veelzijdig de spelwereld belooft te worden. Dat moet trouwens ook blijken uit de variatie in omgevingen. We kennen natuurlijk de woestijnachtige omgeving van Arrakis, maar volgens de makers zijn er ook gebieden met heel andere biomen. Daarvan hebben we tot nu toe nog niet veel gezien.

Dune: Awakening

De social hubs hebben we op Summer Game Fest niet voorbij zien komen.

Tijdens de missie in het wrak krijgt de speler wat weerstand van bandieten, die vaak te vinden zijn op dit soort locaties. Dat is niet per se vervelend, want verslagen vijanden zijn bronnen van water. Water is op Arrakis een zeer waardevolle grondstof en menselijke lichamen hebben daar aardig wat van aan boord. De spelwereld verbergt echter ook allerlei zeldzame en minder zeldzame grondstoffen. Die kun je binnenhalen met je miningtool en daar is een minigame omheen gebouwd. Tijdens het minen kun je een patroon tekenen, wat ervoor zorgt dat je sneller en effectiever mijnt. Dit proces heet ‘active mining’ en Funcom hoopt dat het een normaal gesproken saai onderdeel van games op deze manier iets leuker maakt.

Blauwdrukken opnieuw vinden

Naast grondstoffen kun je op locaties als neergestorte schepen ook blauwdrukken vinden waarmee je speciale wapens of voorwerpen kunt maken. Dat werkt in Dune: Awakening op een interessante manier. Wanneer je een blauwdruk vindt, kun je daar eenmaal het wapen mee maken dat daarbij hoort. Je verliest daarna die blauwdruk. Wanneer je dat wapen vervolgens verliest of wanneer het stuk gaat, heb je dat wapen niet meer. De enige manier om zo’n wapen dan weer terug te krijgen, is om de benodigde blauwdruk opnieuw te vinden in de spelwereld. Dat is interessant omdat het afwijkt van de norm, maar het is de vraag of dit beter is. Het voelt omslachtig om, als je eenmaal een favoriet wapen hebt, steeds dezelfde blauwdruk te moeten zoeken in de spelwereld. Ik zou daar na een tijdje wel flauw van worden.

Verschillende skilltrees

In de game kun je je als speler specialiseren in allerlei soorten vaardigheden. Er zijn vijf afzonderlijke skilltrees waarin je kunt investeren; mede door de hulp van verschillende mentors kun je jezelf verbeteren als bijvoorbeeld Sword Master, Planetologist, Mentat of Trooper. In de skilltree speel je zo techniques en abilities vrij. De abilities zijn actief te gebruiken en staan voor speciale aanvallen, terwijl de techniques passieve buffs zijn die je bij je kunt dragen. Je kunt abilities en techniques uit verschillende skilltrees combineren en, als je lang genoeg speelt, ook alle onderdelen van elke skilltree te pakken krijgen. Je hebt dus alle vrijheid om je personage naar eigen inzicht op te bouwen.

Nog niet stabiel

Zo maakte de gameplay, of eigenlijk de opties binnen die gameplay, best wat indruk. Dune: Awakening belooft een veelzijdige game te worden waarvan we waarschijnlijk nog lang niet alles hebben gezien. Dat geldt trouwens ook voor een element dat raakvlakken heeft met de technische kant van het spel. Funcom is de ontwikkelaar achter Conan Exiles. Dat is een game die erom bekend staat dat spelers vrijwel alle elementen in de omgeving kunnen beklimmen. Dat element zit ook in Dune: Awakening, dus dat biedt wat meer mogelijkheden tijdens het verkennen van Arrakis.

Dune: Awakening

Arrakis oogt herkenbaar en ziet er over het algemeen goed uit. De woestijnomgeving kan er soms wat eentonig uitzien, maar dat ligt meer aan het type biome dan de ontwikkelaars van Funcom. De grote, weidse omgevingen maken alsnog indruk, inclusief de eerder genoemde kloof. De game maakt gebruik van Unreal Engine 5, een engine die inmiddels in meer games heeft laten zien enorm geschikt te zijn voor het renderen van grote, open gebieden. Een van de voordelen van deze engine is dat werelden soepel worden gerenderd, zonder merkbare pop-in van textures. Senua’s Saga: Hellblade II is hier een goed voorbeeld van. Het zorgt ervoor dat de wereld stabiel aanvoelt en het beeld rustig oogt.

Haperingen

Dat effect zien we in Dune: Awakening nog niet. Niet dat pop-in een probleem is, maar tijdens het half uur dat we de game in actie zagen, zien we op meerdere momenten haperingen in de framerate. De reden daarvoor is lastig te achterhalen. Dune: Awakening is een mmog, dus tegenvallende prestaties kunnen aan de serververbinding liggen, maar ook aan gebrekkige optimalisatie. Het gaat immers om een vroege versie van de game. Die vroege versie wordt overigens al door een klein groepje spelers getest in de vorm van een gesloten bètatest. Funcom is van plan om in een later stadium meer spelers toe te laten.

Voorlopige conclusie

Dune: Awakening heeft uiteraard baat bij de recente hype rondom Dune, al komt de game misschien net iets te laat om daar optimaal gebruik van te maken. Aan de andere kant is het misschien maar beter zo, want zoals op de eerste pagina uitgelegd, is de premisse van deze game dus best een spoiler voor wie de tweede film nog moet zien. De game zelf heeft potentie, maar het valt nog te bezien of hij ook echt leuk is. Een basis opbouwen en steeds sterker worden: het dient meestal een groter doel. Wat is de reden dat je sterker wilt worden? Wat is de reden dat je tientallen, misschien wel honderden uren op Arrakis wilt rondlopen? Dat hogere doel zie ik nog niet helemaal. Een deel van het antwoord zal te vinden zijn in pvp en in de Deep Desert. Bovendien zal Funcom de komende tijd vast nog wel meer informatie over Dune: Awakening delen, dus tegen de tijd van de release hebben we waarschijnlijk een beter beeld van de hogere doelen van dit spel.

Reacties (65)

65
65
27
1
0
31
Wijzig sortering
Ik had gehoopt op een herinterpretatie in de vorm van adventure RPG Dune (1992) of van Dune 2. Helaas, het nadeel van een ouwe Lollie worden, nostalgie.
De muziek van Stephane Picq en Frank Klepacki... _/-\o_ Ze hadden elk een heel andere stijl, maar het zijn beide meesterwerken en beiden behoren tot de muzikale hoogtepunten uit het MS-DOS-tijdperk.
Ik heb jaren geleden ooit ergens een reactie achtergelaten dat ik het zo jammer vond dat ik als arme student toen niet de Deluxe versie had gekocht van Dune met de Spice Opera CD en ik deze nergens kon vinden (tenzij voor de hoofdprijs). Een paar maanden geleden reageerde Stephane daarop met het nieuws dat hij de CD opnieuw had uitgebracht: https://stphanepicq.bandc...spice-opera-2024-remaster (beter dan de mp3s die ik ooit ergens gevonden heb)
Ik hoor niet echt het verschil om eerlijk te zijn, misschien komt dat omdat ik ook een oude lollie begin te worden :)

Als iemand de hele (geniale) soundtrack wil horen, je hoeft enkel "Dune Spice Opera" te zoeken op Youtube.

De originele Dune heeft per definitie een plekje in mijn hart, vooral de CD versie met voice acting. Om de een of andere reden hadden games in die tijd vaak voice acting met een enorme galm, alsof alles in de kerk is opgenomen. Als ik dat weer hoor dan gaat de nostalgie in volle kracht.
.oisyn Moderator Devschuur® @gimbal21 juni 2024 01:15
"Yahoooo we've won the battle Muad'dib!"

Ik heb de originele Dune toevallig een paar maanden geleden nog eens doorgespeeld. Er zitten best wel rare stukjes in. Ook de uitspraak van Harkonnen (HARkonnen of harKONen) verschilt per stem.

PS. Volgens Frank Herbert is HARkonnen juist. Dune2 had het verkeerd :Y)

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 22 juli 2024 13:37]

[...]
De originele Dune heeft per definitie een plekje in mijn hart, vooral de CD versie met voice acting. Om de een of andere reden hadden games in die tijd vaak voice acting met een enorme galm, alsof alles in de kerk is opgenomen. Als ik dat weer hoor dan gaat de nostalgie in volle kracht.
Ik kon het me niet zo meer herinneren, maar dit YouTube filmpje (met op 13.24 Kim Jong-un :+ ) bracht herinneringen terug. Niet alle situaties/stemmen hebben het, maar wel vaak: meestal als je in een ruimte bent: ik denk om de indruk te wekken dat alles heel groot(s) is.

[Reactie gewijzigd door Jack Flushell op 22 juli 2024 13:37]

Ik hoor niet echt het verschil om eerlijk te zijn, misschien komt dat omdat ik ook een oude lollie begin te worden
De gevonden mk3 rips bevatte een paar foutjes/corruptie. Ik heb niet de aparatuur om verschil tussen simpele CD en 96 kHz 24 bit te horen, naast gehoorbeschadigingen tgv jaren motorrijden.
Wat een gouden tip! Tnx!
Helemaal mee eens! Dune 2 (en Dune 2000) waren voorlopers van Command & Conquer. Daar heb ik destijds ook veel plezier aan gehad.
Een RTS Dune zou zeer welkom zijn. Maar dat is geen verdienmodel meer tegenwoordig bij de grote studios. Alhoewel het wel nog geprobeerd wordt met een reboot van Age of Mythology. Kan alleen maar hopen.
Dune: Spice Wars is sinds September 2023 uit. Ik heb het nog niet genoeg gespeeld om er een oordeel over te hebben, maar het is een Dune RTS.

Edit: typo.

[Reactie gewijzigd door MasteRoDisastr op 22 juli 2024 13:37]

Het heet RTS maar dan wel 4X RTS. Hierbij ligt de focus veel meer op economie en ook politiek dan in de traditionele RTS games. Het heeft wel wat maar de gameplay wordt er heel traag van. Even een snel potje met flink machtsvertoon de vijand verpletteren is er niet bij.
Zonde.
Ik keek er erg naar uit maar het speelde gewoon niet lekker. Het verveelde mij al na een paar potjes.
Zelfde naam, zelfde setting maar buiten dat is het gewoon geen Dune.
Heb mij ook best vermaakt met Age of Empires 4 en 2 DE kan nog steeds goed mee. Verder moeten we het hebben van de indie studio's, maar er is best veel in ontwikkeling. Beyond all Reason (F2P) en Godsworn zijn al te spelen en best goed en ik kijk uit naar Tempest rising en Ratten Reich. En ondertussen speel ik weer Emperor : Battle for Dune die met een klein beetje moeite ook op win 11 speelbaar is.

Grote studio's zullen helaas niet meer instappen bij dit genre al hoop ik nog steeds dat Relic weer terug kan keren naar de oude kwaliteit (COH 3 deed pijn).
Alleen Dune 2. Dune 2000 kwam na Red Alert.
De kids van nu hebben geen idee... Dune 2 was mijn eerste echte liefde.. _/-\o_
Mee eens! In mijn tienerjaren heb ik hier de nodige uurtjes aan verspeeld. Terwijl ik de boeken nooit gelezen had dus van het verhaal niet veel snapte :)
De vriend tegen wie ik Dune 2 via nullmodemkabel(!) speelde maakte mij altijd in door zoveel mogelijk ornithopters te bouwen en dan met alles tegelijk aanvallen. Daar begon ik weinig tegen met alle turrets op mijn basis. Anyway, ik word oud. 👴
Ik denk dat je Dune 2000 bedoelde. I’m Dune 2 gingen je Ornithopters er direct vandoor. Daarmee had je er effectief niet zo veel aan.
Je kon muren om je raffinaderijen heen bouwen. In dat geval reden je harvesters niet de raffinaderij uit, maar werden ze door een Orni opgepikt en direct op een spiceveld afgezet. Dat was buitengewoon nuttig als je spice op grote afstand van je basis moest oogsten, want de Orni's vlogen een stuk sneller dan de harvesters kosten rijden.

Je kon ook je fabrieken ommuren, zodat je tanks opgehaald werden. Dat was evenwel minder nuttig, omdat de Orni's ze gewoon ergens in de buurt van je basis afzetten.
.oisyn Moderator Devschuur® @dmantione21 juni 2024 01:27
In dat geval reden je harvesters niet de raffinaderij uit, maar werden ze door een Orni opgepikt en direct op een spiceveld afgezet.
De carry-all deed dat, de ornithopters waren niet-bestuurbare air units die de vijand automatisch aanvalde. Alleen Atreides en Ordos kunnen orni's bouwen.
Je kon ook je fabrieken ommuren, zodat je tanks opgehaald werden. Dat was evenwel minder nuttig, omdat de Orni's ze gewoon ergens in de buurt van je basis afzetten.
Het was dan weer extreem nuttig bij een repair bay, omdat de gerepareerde tanks dan afgeleverd werden waar ze werden opgepikt :)
In dune 2,.Idd carryall, en je gerepareerde voertuigen werden wel terug gebracht mits er een carryall beschikbaar was en je de repair yard had afgesloten met gebouwen of muren. Ook je harvester werden terug gebracht, als het spiceveld niet leeg was en een carry all beschikbaar was, ommuren was niet per se nodig Je moet genoeg carryalls kopen of maken, ze werden ook wel eens neer geschoten bij een pickup, en het was lastig bij een unable to create more, nieuwe dingen te maken… aantal harvesters plus 2 deed ik.

Orni’s waren niet heel nuttig vond ik, ze waren altijd stom bezig en gingen te snel dood, een carry all is beter qua investering…

[Reactie gewijzigd door jeanj op 22 juli 2024 13:37]

.oisyn Moderator Devschuur® @lenwar21 juni 2024 01:32
Ik denk dat je Dune 2000 bedoelde
Dune 2000 was dan wel weer een Windows game met LAN support, tegen die tijd waren null-modem kabels niet heel gebruikelijk meer.

De originele C&C ondersteunde wel multiplayer over modem. Ik heb dat nog wel met een vriendje over de telefoonlijn gedaan. Maar we hebben nooit een potje afgemaakt door de regelmatige desyncs.
Dune 2000 heb ik nooit gespeeld.
.oisyn Moderator Devschuur® @reinouts20 juni 2024 22:00
Dune 2 had geen multiplayer. En de orni's zijn niet bestuurbaar. Ben je niet in de war met C&C?
Join de club van oude geslachtsdelen. Heb tegenwoordig dan ook dune2 op mijn telefoon staan.
Staat zo in de top 3 van RTS-en die ik het meeste speel op jaarbasis, maar ja, is niet moeilijk met een telefoon. ff skirmish op het toilet.
Je speelt Dune2 op je telefoon? How??
Dune had ook een heel mooie setting kunnen zijn voor een reboot van Anarchy Online met mooie extra storyline.
Ik voel hetzelfde….
Ik hoop met je mee, lijkt me geweldig.
Jammer dat ze het een MMO gemaakt hebben. Volgens mij zijn zo een beetje alle mmos redelijk dood. Of men komt nog even de nieuwe expansion bekijken om vervolgens binnen een maand te levelen, gearen, raiden en weer klaar voor 6 maanden. Goede story driven SP games zijn er niet heel veel meer volgens mij. En dan moet t ook maar net het genre zijn wat je leuk vind.
Jammer dat het een MMO is. Ik hoopte op een single-player game.
Ja precies, jammer dat tegenwoordig alles MMO moet zijn.
Zeker niet alles moet een MMO zijn tegenwoordig. Je vermengt het misschien met het live service model, dat is zo populair tegenwoordig. Dat is in principe niks meer dan het MMO verdienmodel op steroïden, maar niet noodzakelijk met de eerste M uit MMO. Dit spel is in die zin wat klassieker als ik het goed begrijp, maar hoe "massive" het gaat worden is nog maar de vraag.

Dat gezegd; ja ik had het ook veel liever als een singleplayer game gehad.

[Reactie gewijzigd door Cowabungaa op 22 juli 2024 13:37]

Alles? Er komen maar weinig mmo's uit tegenwoordig.
Vind het als MMO speler wel fijn.

Ik heb namelijk niet het idee dat alles tegenwoordig MMO is, en dat er nogal een gebrek is aan nieuwe interessante MMO games die niet elke 25 jaar oude concept en richtlijnen volgen.

En MMO games kunnen nog steeds best wel een interessant verhaal vertellen, naast dat je ze vaak ook wel alleen kan spelen.
Ja ieder zijn ding, het was ook wel te verwachten dat ze voor een MMO zouden gaan. En ondanks dat het vast ook wel alleen te spelen is wil ik nooit meer games spelen waar ook anderen in rondlopen, ik heb daar ooit een enorme hekel aan gekregen en ik krijg die negatieve associatie moeilijk uit mijn systeem. Met uitzondering van race sims vermijd is alle multiplayer zoveel mogelijk. Goed, ik ben daar wel wat apart in, want het meerendeel lijkt het fantastisch te vinden en er wordt uitaraard meer geld aan verdient. Ik hoop dat ze ooit nog met een mooie single player Dune game komen, een RPG of een RTS die wat meer de oldskool vibes van dune2/2000 nastreeft.
Ik kwam hier om precies hetzelfde te zeggen. Met een beetje geluk is de campaign nog solo door te komen ondanks dat het een MMO is, dan heb je er niet teveel last van.
Je zou deze game eens kunnen proberen: Dune Spice Wars. https://store.steampowered.com/app/1605220/Dune_Spice_Wars/
Zowel singleplayer als online.
Ik hoop dat het een MMO wordt zoals FFXIV: Grootste deel van de content kan je gewoon solo doen, alleen dungeons heb je mensen voor nodig. Met een vriendelijke en behulpzame community (en developer).
Totaal off-topic: Ik heb met wisselend plezier de boeken gelezen maar vond de verfilming van David Lynch zo afgrijselijk dat het hele Dune-universum voor mij om zeep is en ik er gewoon een afkeer van gekregen heb. Vraag me af of ik de enige ben.
vond de verfilming van David Lynch zo afgrijselijk dat het hele Dune-universum voor mij om zeep is
De film uit 1984 is inderdaad een gruwelijke draak. Ik heb er spijt van dat ik die gezien heb. De nieuwe films daarentegen vind ik dan wel weer de moeite waard.

En de Dune serie blijft geweldig goed voor mij. De door Frank Herbert geschreven boeken dan wel. Toen na zijn dood de serie overgenomen werd door zijn zoon, is het niveau zienderogen achteruit gegaan.
Ik moet zeggen dat de film voor mij een van mijn favorieten is. Smaken verschillen gelukkig en dat is goed.
Ik moet zeggen dat de film voor mij een van mijn favorieten is. Smaken verschillen gelukkig en dat is goed.
De originele uit '84? Smaken verschillen soms héél veel.
Yep, de 1984 versie van David Lynch, met Kyle MacLachlan, Virginia Madsen & Sting😁
ik heb ze laatst nog eens herlezen en het is zo lekker jaren zestig/zeventig, de hoogtij dagen van de geestverruimende drugs als LSD en de nadagen van de heldhaftige revolutionairen als Che Guevara en zo. Ik ben zelf in 62 geboren dus ik herken net het staartje van het hippie tijdperk. Ik vond de boeken vroeger veel mooier dan nu moet ik zeggen, maar het verhaal zit wel slim in elkaar.
De verfilming van David Lynch is... bijzonder, inderdaad. Laten we het daar op houden. Die soundtrack van Toto daarentegen :9
Haha ja, bijzonder inderdaad. Wel geinig om te zien. Van de nieuwe films vond ik deel 1 erg goed en 2 erg tegenvallen.
Klopt helemaal. Lynch probeerde het boek inhoudelijk te vertalen naar film, in plaats van de geest van het verhaal te verfilmen. De grote hoeveelheden informatie die in een korte tijd het publiek in wordt gedumpt is idioot. Typisch genoeg gebeurd dit aan het begin en aan het einde van de film.

Eerlijk is eerlijk. Je kunt Dune niet goed verfilmen in ruim twee uur. Daarmee rekening gehouden had het nog veel erger gekund😂

De boeken zijn geschreven alsof het hele verhaal een historisch belangrijke gebeurtenis is. Lynch zag dat anders.
De recente films houden daar meer aan vast en dat voelt denk ik daardoor beter aan.


#mijn-persoonlijke-visie-hierop 😊
De 2 uur versie uit 1984 is niet de David Lynch versie. Dat is een verknipte versie door de studio voor de bioscoop. Er is veel meer materiaal geschoten in die tijd. Er is nog een verschrikkelijkere versie voor TV (in 4:3) en een redelijke versie die iets meer dan 3 uur zijn.

Voor 1984 en de 2022/2023 films is beide iets te zeggen. De werkelijke machtsverhoudingen en de stand van de technology (exclusief de "weirding modules") in het universum wordt beter uitgelegd in '84, '2x ziet er mooier uit en geeft wat meer informatie over de groei van de mythe. Maar de invasie scenes met gebruik van lasguns en schilden (waar een shielded thopter beschoten wordt met lasguns).... afknapper.
IMO is de miniserie nog altijd de versie die het dichtst bij het boek blijft. Het blijft wel jammer dat die serie dan weer gemaakt is op een budget waar je tegenwoordig twee pakjes boter mee kunt betalen, maar daar kunnen de makers weinig aan doen.

Maar goed, dan heb je natuurlijk wel veel meer tijd om het verhaal in uit te kunnen werken en dat is meestal het grootste gebrek in verfilmingen van dit soort werken.
Fan van de boeken en vond de films ook erg leuk. Dus ik deel je mening totaal niet. Een verfilming is nooit een 1 op 1 kopie van een boek, moet je ook niet verwachten. Soms heb ik mijn bedenkingen bij films over boeken, zoals de LOTR reeks, maar ik kan het prima los zien.

On topic over de review: prima, maar de verticale video vind ik dan weer ultiem ergerlijk. Waarom?

[Reactie gewijzigd door Jack Flushell op 22 juli 2024 13:37]

Vgm bedoel jij de nieuwe films van Dennis Villeneuve (die geweldig zijn, en heeft Superbra het over de film van David Lynch uit 1984.
Ja, dat had ik even gemist inderdaad!
Die film uit '84 is inderdaad niet te doen.

Wat een horror-"afkorting": "Vgm"? Daar krijg ik nou nachtmerries van. Vreselijk.
Je kan een verfilming ook los zien van de boeken? Er zijn nu 4 pogingen gedaan Dune te verfilmen die allemaal anders waren dan het boek. Soms kan je beter een film hebben die faalt op een interessante manier dan een saaie opsomming van 100% van het boekverhaal.
Heh, een waarschuwing voor spoilers over een verhaal van 59 jaar oud :D

Wat ik lees over het spel weet me tot zover niet te boeien. Klinkt als een grind met een sausje van een populaire IP, maar zonder de essentie van die IP mee te nemen. Maar misschien wordt het beter naarmate er meer info volgt...
Vind het niet zo raar om te benoemen dat er spoilers in zitten, gezien de nieuwe films nog maar net uit zijn en er behoorlijk wat mensen (jonger dan 59) zijn die nooit de boeken of eerdere films hebben gelezen en er met de nieuwe films, en aankomende serie, aan beginnen ;)
Spoiler voor de film?? Huh? Wel eens gehoord van een boek? Is dat dan ook een spoiler? Boek was eerst hoor…. Zal wel met de leeftijd te maken hebben?
Ja, iets verderop op dezelfde pagina staat het (eerste) boek ook gewoon vermeld, maar die boeken zijn al bijna zestig jaar oud. Dune 2 (de film) is pas net op streaming diensten released, dus de kans dat mensen die nog willen gaan kijken is wat groter dan ze acute plannen hadden om het boek alsnog te gaan lezen. Daarom daar de spoilerwaarschuwing primair voor de film.

Verder vind ik "wel eens gehoord van een boek?" geen vriendelijke toon, ik zou het fijn vinden als je voortaan iets beter je best doet het gezellig te houden. :) Als je de tekst wat verder had gelezen, had je dat boek immers vanzelf tegengekomen.
De tekst verder lezen durf ik niet, want je had het over spoilers. Is dit nou echt zo essentieel dat je het niet zonder deze spoilers had kunnen schrijven? Het is immers een preview, dus het hebben over mechanics en basics zonder het verhaal er inhoudelijk bij betrekken zou toch moeten kunnen denk ik?
Het feit dat er een waarschuwing staat wordt overigens zeker wel gewaardeerd hoor.

[Reactie gewijzigd door xSNAKEX op 22 juli 2024 13:37]

Nee, er zitten geen spoilers in voor de game, maar uit de insteek van deze game - van de hele game dus - kun je een en ander afleiden uit het verhaal van de films/boeken. Ik weet niet of je de trailer toevallig gezien hebt, maar dan heb je diezelfde spoiler ook al wel te pakken. Dat is geen kwestie van of ik een spoiler benoem, dat is een kwestie van hoe zij de game hebben ingestoken.

Zie het alsof ik een Lord of the Rings game maak en ik zeg 'wat als Frodo de ring nooit in de vulkaan had gegooid?' Tsja... dat is natuurlijk een spoiler voor de films/boeken dan. In die richting moet je een beetje denken. (Oh, voor wie LOTR nog niet gezien/gelezen had: that's on you 8)7)

[Reactie gewijzigd door Tweakjur op 22 juli 2024 13:37]

Ik had meer gehoopt dat het zoals die conan game zou worden. Single player met mogelijkheid om zelf grote servers te hosten.

Van wat ik nu gezien heb ben ik nog niet overtuigd. Dat hele blueprint idee spreekt mij niet echt aan.
Het blijft Funcom.. ik blijf voorzichtig. Ja, verhalen kunnen ze prima schrijven, maar game-mechanics... beetje hit&miss. De potentieel van een MMO en Dune is gigantisch, maar ze maken eerder het gevoel een game gebaseerd op recente settings dan de originele RPG/Dune2 style, weet niet hoe dat precies uit de verf gaat komen als dit een MMO moet zijn.

Wat ik wel mis in het verhaal, wat is het technisch aspect van MMO? Instanced-mission based? Multi-hubs met explorables? Of fullblown 'open world' maar met max 20-50 man per sessie?
Die vroege versie wordt overigens al door een klein groepje spelers getest in de vorm van een gesloten bètatest.

:X
Wat lopen jullie er tegenwoordig cool bij.
Sommige covers van songs vernaggelen het origineel zo erg dat je je afvraagt wie dat toestond. Zo voelt deze game ook. Het is... Fallout 4 in een woestijn waar later Dune elementen aan toe lijken te zijn gevoegd om de populariteit te vergroten. Dit is geen Dune. Enorme afknapper.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.