Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

Meer dan helft telefoons heeft audiojack

Het zijn alleen de minder populaire modellen

22-04-2024 • 06:00

362

Multipage-opmaak

Inleiding

Wat de smartphonemarkt betreft zitten we in een wereldwijde bubbel. De meeste aandacht gaat uit naar dure, luxe telefoons. Intussen verschijnen er echter veel meer goedkope telefoons, die bovendien beter worden verkocht. Betrouwbare cijfers zijn schaars, maar de top drie bestverkochte Android-smartphones van 2023 zijn alle drie van Samsung. Weet je welke modellen? De S23 Ultra of misschien een midrangemodel als de A54? Als je internet gelooft, is dat wat je zou denken.

Die bubbel maken we zelf als lezers en kijkers van reviews over technologie. De review van een dure telefoon krijgt vaak veel meer lezers en kijkers dan de review van een willekeurige goedkope telefoon. Een dure telefoon is ook vaak vernieuwender, dus er is meer over te vertellen. Hij kan vouwen, heeft nieuwe camera's of een functie die je nog niet eerder zag.

In de Benelux gaan aandacht en verkoopcijfers deels gelijk op. Het zijn relatief rijke landen en het is al jaren duidelijk dat we hier relatief veel dure telefoons kopen. In veel andere landen is het verschil tussen aandacht en verkoopcijfers veel groter. India heeft bijvoorbeeld een levendige markt voor goedkope smartphones met meer verschillende modellen dan hier, omdat er veel vraag naar is. Wereldwijd de bestverkochte Android-smartphones waren, op volgorde, de Galaxy A14 5G, Galaxy A04e en Galaxy A14 4G. En ze hebben alle drie iets dat op vrijwel alle dure Android-smartphones en op alle iPhones ontbreekt: een 3,5mm-jack.

Als je dit artikel aanklikte in de veronderstelling dat de 3,5mm-jack niet meer op telefoons zit, komt dat door de bubbel waarin we zitten. Hoe het aantal telefoons met een 3,5mm-jack zich echt ontwikkelt, gemeten in aantallen verschillende telefoons die je kunt kopen, lees je in dit artikel. En ja, we gaan ook in op hoe populair de telefoons met 3,5mm-jack zijn in de Pricewatch.

3,5mm-jack 2023
3,5mm-jack

Er verandert niet zoveel

Het verwijderen van de 3,5mm-jack raakte vooral in zwang nadat Apple hem wegliet op de iPhone 7 in 2016. In de jaren erna daalde het aantal telefoons met deze poort gestaag. Aan die daling kwam in 2022 een einde en ten opzichte van vorig jaar is er eigenlijk niets wezenlijks veranderd.

Het aantal telefoons onder de 500 euro met een 3,5mm-jack is iets afgenomen, maar we zagen geen grote schommelingen. Waar fabrikanten tot enkele jaren geleden nog weleens besloten om in een deel van de line-up ineens geen audioaansluiting meer in te bouwen of juist wel, is er nu ten opzichte van vorig jaar geen fabrikant van beleid gewisseld.

Sony Xperia 1 V 3,5mm Jack
3,5mm-jack op de Sony Xperia 1 V

Dat de cijfers iets wisselen, komt door de timing van releases. Zo hebben Sony en Nokia, beide merken die op elke of vrijwel elke telefoon een jack zetten, dit jaar nog geen enkele telefoon uitgebracht. Samsung, dat ze alleen gebruikt bij de goedkoopste telefoons, heeft juist veel modellen uitgebracht, waaronder de S24-telefoons, de A55 en de A35.

Merk Topmodel 2024 Andere modellen 2024 Topmodel 2023 Andere modellen 2023 Topmodel 2022 Andere modellen 2022 Topmodel 2021 Andere modellen 2021 Topmodel 2020 Andere modellen 2020 Topmodel 2019 Andere modellen
2019
Samsung S24, S24 Ultra A55, A35 S23, S23 Ultra A54, A34 S22, S22 Ultra Galaxy A53, A33 S21, S21 Ultra Galaxy A52, A72 S20, S20 Ultra Niet: S10 Lite, S20 FE
Wel: Note 10 Lite, A51
Wel Galaxy S10
Niet: Note 10+
Galaxy A50 etc.
Apple iPhone 15, Pro, Pro Max - iPhone 14, Pro, Pro Max iPhone SE iPhone 13 Pro, Pro Max iPhone 13, 13 mini iPhone 12 Pro, Pro Max iPhone SE, 12, 12 mini iPhone 11 Pro, Pro Max iPhone 11
OnePlus 12 11 Nord CE 3 Lite 10 Pro Nord CE 2 9 Pro Wel: Nord CE
Niet: 9, Nord 2
8 Pro Wel: Nord N10, N100
Niet: Nord, 8
7 Pro, 7T Pro 7, 7T
Sony Xperia 1 V Xperia 10 V Xperia 1 IV Xperia 10 IV Xperia Pro, 1 III Xperia 10 III 1 II 10 II 1 10, 10 Plus
Nokia G22 G21 G20 8.3 5G 5.3 9 PureView 4.2, 3.2,
1 Plus
Google 8, 8 Pro 7a 7, 7 Pro 6a 6, 6 Pro 5a 5 4a, 4a 5G 4, 4XL 3a (XL)*
Xiaomi 14, 14 Pro Wel: Redmi Note 13
Niet: Redmi K70
13, 13 Pro Wel: Redmi Note 12
Niet: Redmi K60
12, 12 Pro Wel: Redmi Note 11
Niet: Redmi K50
Mi 11 Wel: Redmi Note 10
Niet: Redmi K40
Mi 10 Wel: Redmi 8A, Redmi Note 9, Mi 10T Lite
Niet:
Mi 10T, Mi 10T Pro
Mi 9 Redmi 7,
Redmi Note 7,
Mi A3, Mi 9T Pro

Het is nog wachten op wat nieuwe releases van fabrikanten, maar tot nu toe we zien hierin geen verschuivingen. Xiaomi, dat met zijn vele modellen en zijn grote schaal een grote rol speelt, blijft op dezelfde lijn. Vanaf de hogere midrange hebben telefoons de aansluiting niet, maar de goedkopere modellen hebben die wel. Hetzelfde geldt voor OnePlus bijvoorbeeld. Google gebruikt de 3,5mm-jack helemaal niet meer en geruchten wijzen er ook niet op dat die zal terugkeren.

Een terugkerende vraag is: klopt het dat telefoons zonder 3,5mm-jack in Nederland en België populairder zijn? Om dat uit te vissen, hebben we click-outs in de Pricewatch vergeleken. Zoals eerder gezegd zijn de Nederlandse en Belgische markt sterk gericht op dure telefoons en bovenaan zagen we telefoons zoals de Galaxy S24-modellen, OnePlus 12 en Nothing Phone 2(a).

De populairste telefoon met 3,5mm-jack, de Galaxy A15, komt in populariteit op plek zes. Het aantal modellen met 3,5mm-jack is dus hoog, maar de meeste aandacht en de meeste clicks gaan wel degelijk naar de telefoons zonder 3,5mm-jack.

Populairste telefoons tot nu toe 2024 Indexcijfer 3,5mm-jack?
Samsung Galaxy S24 Ultra 100 Nee
Samsung Galaxy S24 97 Nee
OnePlus 12 47,7 Nee
Samsung Galaxy A55 46,2 Nee
Samsung Galaxy S24+ 34,7 Nee
Samsung Galaxy A15 32,0 Ja
Nothing Phone 2(a) 21,9 Nee
Xiaomi Redmi Note 13 21,2 Ja
OnePlus 12R 16,0 Nee
Xiaomi 14 15,3 Nee
Samsung Galaxy S24 Ultra
Samsung Galaxy S24 Ultra

Tot slot

De daling van het aantal telefoons met 3,5mm-jack is tot stilstand gekomen. In het duurdere segment van onder meer Sony en ASUS zijn er een paar telefoons over. Voor de rest gaat het vaak om zeer goedkope modellen. Wie een luxere telefoon wil met 3,5mm-jack, heeft heel weinig te kiezen.

Als je dus alleen maar hoort of ziet over telefoons zonder jack, zit je in een bubbel. Die bubbel is logisch in Nederland en België, want de duurdere telefoons zonder jack zijn nu eenmaal de populairste modellen en we klikken daar met ons allen in de Pricewatch vijf keer zo vaak op. Sterker nog, de duurste telefoon is ook de populairste. Stemmen doe je met je portemonnee en als dit het signaal is dat fabrikanten krijgen, is het logisch dat de audiopoort nooit meer zal terugkeren.

Zo is het gekomen dat ongeveer zestig procent van de telefoons de jack heeft en ongeveer veertig procent dus niet. Hoe zich dat vertaalt in daadwerkelijke verkopen, is lastig te zien en zal van land tot land verschillen. In Nederland zijn we verzot op duurdere telefoons; in België is dat traditioneel al iets minder. In landen als India en China hebben juist veel meer mensen wél een telefoon waarin je een koptelefoon kunt inpluggen.

De trend die was ingezet, is tot stilstand gekomen. De 3,5mm-jack is een blijvertje op goedkope telefoons en zal vermoedelijk niet terugkeren op duurdere modellen. Dat is, bijna acht jaar na het begin van de trend, inmiddels wel gebleken. Veel fabrikanten die de jack weglieten, hebben draadloze oordopjes uitgebracht, maar heeft dat geleid tot een goede positie op de markt voor draadloze audio? Dat is de hoofdvraag voor een ander artikel, dat we volgende week gaan publiceren.

Reacties (362)

362
360
156
7
0
156
Wijzig sortering
Nu is popularieteit op basis van de pricewatch natuurlijk wel een specifieke datasets, namelijk, gebruikers van tweakers. In hoeverre dat overeenkomt met een doorsnede van de bevolking is de vraag.

Daarnaast: kan je bij die clickouts ook rekening houden met het geselecteerde filter? Zo nee, als er niet wordt gefilterd op wel of geen 3.5 jack, kan het zijn dat men wel kijkt bij een telefoon zonder (of met) maar daar eigenlijk weer op afhaakt vanwege het wel of niet aanwezig zijn.

En dan is er nog een hele groep die het helemaal niet interesseert of er wel of geen jack aanwezig is omdat ze sowieso al gebruik maken van een draadloze set.
Voor iphone heb je de officiele lightning naar 3.5mm of usb-c naar 3.5mm. Bij Apple heb je geen keus wil je Apple (kiezen mensen vaak op andere argumenten als de 3.5mm jack) dan heb je geen 3.5mm op je device. En als je dan zelfs officiele verloop kabeltjes hebt dan kies je daar wel voor als bekabeld een must voor je is. Met andere woorden je kunt niet meten hoeveel mensen een iphone bekabeld gebruiken die verloopjes kan je overal online en offline kopen nadat je de device hebt gekocht evenals de bedrade dopjes. Ik gebruik voor werk de officiele lightning naar ligtning+usb-a. Zodat ik mijn telefoon permanent aan de lader kan laten en mijn USB headset kan gebruiken om te bellen.
Ik heb een Kruidvat lightning naar lightning + 3.5mm voor in de auto, zodat ik kan laden & luisteren. Het voordeel is dat deze maar 8 euro kostte. Het nadeel is dat deze ENORM stoort als je radio al wel aan staat maar je telefoon niet is ingeplugd :(
Plus dat ik het interessanter vindt om een topmodel te bekijken in de pricewatch ipv een budgetmodel zonder bijzonderheden. Ook al ben ik nog steeds een 3.5mm jack liefhebber waarop ik ook mijn koop baseer.
En dan is er nog een hele groep die het helemaal niet interesseert of er wel of geen jack aanwezig is omdat ze sowieso al gebruik maken van een draadloze set.
Of omdat ze helemaal geen headset of oortelefoon gebruiken.
Je kunt toch gewoon kiezen als je beide hebt. Ook is het fijn als je ergens je telefoon met een goede kwaliteit kunt aansluiten op een audiosysteem (b.v. in de sportzaal). Ik heb een Samsung zonder 3,5mm waarbij ik een speciale USB-C adapter heb gekocht om bedraad te kunnen aan te sluiten. En nu heeft die #%$!! USB-C bus kuren waardoor het niet meer werkt. Een 3,5mm aansluiting is zeker voor mij een selectiecriterium geworden.
Haha, ja had ik ook. Bij Amazon eentje gekocht van Ugreen met DAC en alles werkt weer top! :)
Twee jaar geleden las ik de tip om een Apple USB-C naar 3.5mm jack te gebruiken, ook voor Samsung telefoons. Tot nu toe werkt het probleemloos voor een S21+ en een S23.
En ik vind de prijs erg meevallen voor een Apple kabeltje: €12 incl. verzending.
https://www.amac.nl/apple-usb-c-naar-mini-jack-adapter
Wat is er mis met BT én jack? Er zijn momenten dat bedraad gewoon beter is. Mijn huidige foon heeft geen jack en ik mis hem toch wel. BTvis vaak leeg op cruciale momenten ook.

Graag zou ik een high-end toestel met jack willen. Jammer dat Sony zo'n verschrikkelijk brak update-beleid heeft voor hun bovengemiddeld dure telefoons. Anders zou ik die serieus overwegen. Maar er mogen er meer komen.
Voor de echte audiofiel heeft een jack wellicht nog een meerwaarde, maar voor de doorsnee gebruikers is het klooien met kabeltjes lastig en bovendien worden de populaire koptelefoons, tegenwoordig ook zonder kabels geleverd.
Ik word persoonlijk helemaal gek dat ik alles moet opladen (van horloge tot e-reader). Dus ik ben heel blij dat ik het niet hoef bij mijn koptelefoon. Daarom ben ik heel blij met 3,5mm-jack.
Erger nog: Nu moet je ook al je auto, fiets en deurbel opladen. Waar gaan we heen met deze wereld? :)
En dan moet je zelf ook nog regelmatig eten en drinken! :+
Vergeet vooral ook niet te blijven ademen 8)7
Ik geloof graag in een alternatieve realiteit waar men eerst draadloos heeft uitgevonden en men toen heeft bedacht dat we het beter gewoon meteen aan een kabeltje kunnen doen. Veel handiger, minder storingsgevoelig, etc.

In die wereld van mijn fantasie is zo een draadloze verbinding wel heel oubollig en ouderwets.
In jouw alternatieve realiteit hebben ze dat inderdaad gedaan. Ze begonnen met draadloze elektrische treinen maar kwamen er snel genoeg achter dat er beter een kabeltje boven kon. Nooit meer problemen, altijd stroom en geen vertragingen meer.

De kabel aan met elektrische auto is ook een stuk handiger. Wel jammer dat de range nu nog maar 8 meter is. Binnenkort maar een langere kabel kopen. ;)
... kwamen er snel genoeg achter dat er beter een kabeltje boven kon. Nooit meer problemen, altijd stroom en geen vertragingen meer.
Dan woon je niet in België? :P
In mijn ervaring (N=1) valt dat reuze mee hoor. Mijn telefoon gaat standaard aan de lader voordat ik naar bed ga. Mijn smartwatch gaat standaard om de dag aan de lader voordat ik naar bed ga. Mijn BT headset laadt zichzelf op in het doosje. Dat doosje moet ik hooguit eens per maand opladen (en ik gebruik de oortjes vrijwel dagelijks).

Ik ervaar 0 problemen, stress of gedoe met het opladen van mijn devices en zit ook nooit met een leeg apparaat op het moment dat ik het nodig heb. Voor noodgevallen heb ik altijd nog een powerbank in mijn werktas zitten, maar die heb ik echt zelden nodig, hooguit tijdens een lange vlucht, maar die maak ik niet zo vaak.

Daarnaast kun je moderne over-ear-headsets vaak ook met een USB-C kabel aansluiten, dus mocht je accu toch leeg zijn, dan kun je die vaak ouderwets met een kabel aan je telefoon aansluiten. Dus ook geen probleem.
Ik heb gewoon een setje bedrade oortjes met usbc, daar heb ik geen 3.5mm voor nodig. En voor goede noice cancelling over ear heb je toch al een accu nodig, en vind hrt fijn dat er dan geen draad nodig is.

Ik kies expliciet voor een telefoon zonder die oude port, ik ben hem liever kwijt dan rijk.
Ik loop verrassend vaak tegen het probleem aan dat ik bedraad muziek aan het luisteren ben en dat ik op wil laden. Het is echt heel irritant aan het worden, eerlijk gezegd
Ja, het is echt de use case hé. Ik gebruik de bedrade alleen bij lange afstanden hardlopen. Dan begin ik hoe dan ook met volle telefoon, dus ik loop daar nooit tegenaan.

Wel heb ik 2x een telefoon gehad die een barst kreeg op die dunste plek van het toestel, die die 3.5mm plek is. Alleen al voor die kwetsbaarheid wil ik dus liever geen poorten eigenlijk :-)
maar voor de doorsnee gebruikers is het klooien met kabeltjes lastig
Ik maak me oprecht zorgen over onze maatschappij als de doorsnee gebruiker niet uit de voeten kan met een kabel die met geen mogelijkheid verkeerd is aan te sluiten. Kan me ook geen enkele keer herinneren dat er een stuk is gegaan of dat ik in de war raakte ofzo.
Idem hier... Ik zet toch ook steeds vraagtekens bij statements als "een echte audiofiel wil dit of dat en een doorsnee gebruiker heeft genoeg aan dit of dat."

Ik ben zo'n doorsnee gebruiker en ik hebt desalniettemin geen boodschap aan draadloze earbuds dat ik moet opladen (en het doosje waarin ze zitten ook moet opladen) etc... en waarbij een altijd werkende interferentieloze connectie geen garantie is én met snel degraderende batterijen.

Zoals jij: nooit last gehad met een kabeltje, een béétje mechanical sympathy waardoor het nooit stuk gaat en na gebruik over 3 vingers oprollen en in een hoesje; zo zit het nooit in de knoop, in het slechtste geval de oortjes zelf die eens voor 2 seconden over elkaar gelust zijn... maar goed, ik zie wel in dat dat voor mensen met de aandachtspanne van de gemiddelde YT-short wel eens een probleem kan zijn die 2 seconden.

[Reactie gewijzigd door PinusRigida op 22 juli 2024 13:18]

...draadloze earbuds dat ik moet opladen (en het doosje waarin ze zitten ook moet opladen) etc... en waarbij een altijd werkende interferentieloze connectie geen garantie is én met snel degraderende batterijen.
Ik heb een setje Jabra Elite 4. Met een gebruikstijd van 8 uur (al 3 jaar, nauwelijks degradatie) zit ik nooit met een lege accu. Het doosje zelf moet hooguit eens per maand aan de lader, en als je dat 's nachts doet als je in bed ligt heb je daar geen omkijken naar. Ook de connectie is 100% probleemloos, zowel met mijn telefoon (Samsung) als met mijn smartwatch (Samsung) tijdens het hardlopen.

Dus ik kan met niet vinden in jouw bezwaren, in mijn praktijk zijn er die niet.
"doosje moet eens per maand aan de lader"

Ja. Als je eens per maand 20km met de auto rijdt hoef je ook maar 1x per jaar te tanken, wat zegt dat nou man :+

En nauwelijks degradatie heb je ook als je bijna geen cycles draait, jouw usecase is niet per se die van menig ander ;)
Ik gebruik mijn oortjes nagenoeg iedere dag, variërend van een uurtje tot enkele uren. Heel gemiddeld volgens mij voor mensen die ze in hebben tijdens 't reizen en incidenteel voor een telefoongesprek of wat muziek tijdens 't werk/studie of sport.
Inderdaad, ik weet niet of ik een doorsneegebruiker ben maar ik gebruik dat spul niet dagelijks en ik wil helemaal geen rekening houden met nog eens een extra paar batterijen, met welk BT device mijn telefoon deze keer verbinding moet maken en al dat soort ongein.

Ik moet er wel bijzeggen dat ik tegenwoordig oortjes ("iem's") heb met een veel betere kabel die bijna niet in de knoop kan raken, al zou je hem niet netjes wegsteken. Maar als je die niet zomaar wegpropt is dat ook met slechtere kabels geen probleem.
Inderdaad.
Ik gebruik momenteel zelfs nog steeds kabeltjes die al stammen vanuit mijn schooltijd, toch ook al 15 jaar geleden. Nog nooit één gekocht, gewoon een verzameling van uit de tijd dat je ze overal bij kreeg :+

Ik moet me geen zorgen maken over doosjes, opladen,batterijen of bluetooth aan/uit zetten. Of prutsen met veel te kleine dingen die dan kwijtraken. Gewoon inpluggen _/-\o_
Bij mij zijn er genoeg kapot gegaan die op ene gegeven moment draad breuk hadden dan deed een kant het niet meer.

Wellicht omdat met fietsen en hardlopen er af en toe meer belasting op kwam.

Maar mijn draadloze gaan nu al een stuk langer mee. En nog een voordeel is dat je de kabel niet voelt tijdens het lopen.

Maar het is wel jammer dat voor mensen die geen problemen hadden met de bedrade versies de optie er te vaak niet meer is.

Voelt voor mij toch een beetje als upselling je kan een dure telefoon betalen dan kan je ook onze dure draadloze oortjes kopen ipv een goedkope bedrade optie. Zelfde als het weg halen van het ad card slot bij high end toestellen maar de goedkope modellen hebben die vaak nog wel.
Ik heb van die dure pods gehad. Vallen alleen maar uit mijn oor, welke tips ik ook gebruik. Nu gewoon een action koptelefoon van 20 euro.
Heb ik ook last van, geen enkel dopje lijkt mij te passen. Weet niet hoeveel % van de gemiddelde mensen dit probleem hebben maar heb al vaker mensen hun dopjes zien verliezen. Bij een kabel versie hangt hij dan nog te bengelen ipv van een draadloos dopje dat meteen op de straat kletterd.En als je pech hebt meteen in een put verdwijnt.
We zijn sowieso met z’n drieën. Dus het n=1 commentaar gaat niet op :+
Ik ook, ben er 2 sets mee kwijtgeraakt
Anoniem: 454358 @Astennu22 april 2024 10:42
Wellicht gaan je bedrade ook langer mee omdat ze duurder zijn, en je er beter voor zorgt? Een setje doppen van 200 euro, vs een bedraad setje van 15 euro die onverschillig in een la geflikkerd word.
Je bedoeld draadloze?
De set waar ik me begonnen ben is 30 euro die werkt nog steeds waren echt niet duur.
Ik heb inmiddels ook een setje Sony 1000MX5's daar ben ik inderdaad zuinig op.

Maar op de bedrade setjes was ik ook zuinig maar ik gebruikte ze wel om mee hard te lopen en te fietsen wat met een draad er aan minder handig is. Maar probeerde er wel altijd op te letten dat ik voorzichtig was met de kabels.
Als je zoveel geld kan uitgeven voor een dure premium smartphone, kun je ook wel een draadloze ipv bedrade koptelefoon aanschaffen lijkt mij.
Of juist niet meer....
Zolang ze je de optie geven om een kabel aan te sluiten aan een draadloze koptelefoon is het goed. Bij mijn sony koptelefoon zat ook gewoon nog een kabel met aan elke kant die 3,5 mm jack. En met draad er aan kan ik ook gewoon de noisecanceling gebruiken (mits er genoeg accu lading in zit)

En over deze budget telefoons, ze moeten toch iets unieks hebben zodat mensen bereid zijn ze te kopen. En je noemde India (de auteur), als die mensen daar bedraad luisteren scheelt ze al 1x opladen. Dan is het alleen de mobiel.
[quote]Bij mij zijn er genoeg kapot gegaan die op ene gegeven moment draad breuk hadden dan deed een kant het niet meer.[quote]
Volgens mij ligt dat vooral aan de Fabricage. Ik had een Sennheiser die met zo'n oproldoosje kwam, die gaf nooit problemen tot mijn vrouw die in een boze bui kapot maakte.

Alles wat ik daarna kocht kreeg binnen enkele weken draadbreuk, ook bluetooth-modellen waarbij de oortje links en rechts met een draad verbonden waren maar de verbinding naar de telefoon via audio loopt. Ook bluetooth-modellen waarbij de oortjes links en rechts een draadloze verbinding moeten onderhouden hebben eigenlijk altijd problemen dat één kant het niet doet, maar daar is het meestal vanaf dag 1 of 2.
Wellicht omdat met fietsen en hardlopen er af en toe meer belasting op kwam.
Logiche verklaring, maar dat deed ik er dus niet mee. Van gewoon binnenshuis mee rondlopen gaan de meeste al kapot.

Wat mij betreft krijgen ze allemaal een 6,3mm jack. Ja dan moet de telefoon wat dikker worden, maar voor een telefoon vind ik 10-12mm geen probleem, zeker niet als je het vergekijkt met horloges (zowel smartwatches als de mechanische met opwindautomaat) die vaak 14mm dik zijn. Wat een horloge betreft is de ideale dikte volgens mij 2-3mm.
Mechanische horloges van 14mm dik? Ze zullen vast bestaan, persoonlijk houd ik erg van oude mechanische uurwerken. Mijn oude mechanische pols horloges zijn allen 9 a 10 mm dik. En het mechansche zak horloge wat ik voor mijn dochter heb gekocht (je weet wel zo'n ding aan een ketting en met een klepje wat openspringt voor de wijzerplaat wat je in je broek of vestzak doet) is ook maar 13mm dik.
Mechanische horloges van 14mm dik? Ze zullen vast bestaan, persoonlijk houd ik erg van oude mechanische uurwerken.
Ik ben niet specifiek geïnteresseerd in oude exemplaren en ik zoek op dit moment ook niet gericht - ik heb andere prioriteiten. Maar ik kwam pas op FB een add tegen van het merk Fullgear. Ik ken het niet maar er ware een paar aspecten die me aanspraken (waaronder volledige customizing). Ze hebben drie basismodellen zijnde Claymore, Orca en Pioneer.
Bij de Claymore geeft de tekening zelfs een totale dikte van 15,6mm.
Bij de Orca hebben ze het over 12,5mm. Bij de Pioneer zijn er drie submodellen: Paragon, Horizon en Nightmaster. Voor alle drie geven ze op Thickness: 14mm maar de tekening vermeldt 15,1mm (ik denk dat dit zit in de bolling van het glas).
Ook bij de andere modellen die ik de laatste maanden heb bekeken, o.a. van Citizen, zijn de opgegeven diktes steeds ongeveer 12 of 14mm.
Mijn oude mechanische pols horloges zijn allen 9 a 10 mm dik.
Heel incidenteel kom ik 10mm tegen, maar dat zijn meestal modellen die ik helemaal niet mooi vind.
En het mechansche zak horloge wat ik voor mijn dochter heb gekocht (je weet wel zo'n ding aan een ketting en met een klepje wat openspringt voor de wijzerplaat wat je in je broek of vestzak doet) is ook maar 13mm dik.
Mijn vader heeft er ook zoëen, Amerikaans. Ik heb geen idee of die het nog doet, noch hoe dik die is, exclusief of inclusief de houder met het kettinktje. Zoiets is leuk voor een gelegenheid. maar niet handig voor dagelijks gebruik. (kijk, in de auto en achter de PC heb je een klokje op het dashboard/scherm, maar er zijn zoveel gelegenheden dat je de tijd wilt weten, maar geen gelegenheid hebt om jeen zakhorloge of smartphone uit je zak te halen)
Maar het is wel jammer dat voor mensen die geen problemen hadden met de bedrade versies de optie er te vaak niet meer is.
Hoe bedoel je dat? Want je kunt je koptelefoon toch via USB-C aansluiten? En als je een wat ouder model hebt, dan via een verloopstekkertje minijack-->USB-C (zonder je USB-C te verliezen)
Mja dat is alles behalve ideaal steekt er nog meer uit en nog een extra connectie punt wat kapot kan gaan.
En een minijack die recht uit je telefoon steekt is dan wel een goed idee? 8)7
Nee.m maar al veel minder een issue en steviger. Die usb c connectors gaan wel eens kapot.
Voelt voor mij toch een beetje als upselling
Zeker niet want precies hierom :
Maar mijn draadloze gaan nu al een stuk langer mee.
Ik heb mezelf arm gekocht aan bekabelde in ear sets, want ik wilde altijd wel gedegen audio kwaliteit (dus niet goedkoop) maar versleet gemiddeld er 3 a 4 per jaar (dagelijks gebruik van discman en later Ipods).

Kabels in de knoop maar vooral die eeuwige zwakke kabels / connector waar je binnen no time weer een kabelbreuk had (en ja ook bij de dure Sennheiser sets die ik kocht).
Mijn huidige bluetooth doppen gaan nu al ruim 4 jaar mee en still going strong en ze waren nota bene goedkoper dan 1 bekabelde set.

Als je een beetje goed zoekt koop je voor 2 tot 4 tientjes een hele nette set doppen die een zeer net audio beeld neerzetten.
Misschien had je toentertijd beter kunnen kijken naar een fatsoenlijk setje IEM's met afneembare (=vervangbare) MMCX kabel, zoals bijv. Shure sinds jaar en dag aanbiedt :). Met 4 sets goede kwaliteit IEM's per jaar is dat zo terugverdiend.

[Reactie gewijzigd door mac1987 op 22 juli 2024 13:18]

Al zijn die losse kabels ook niet goedkoop ze zijn vaak wel heel erg sterk zelfs die van Aliexpress komen. En de geluids kwaliteit van die Shure SE215 is heel erg goed. Zijn vaak de modellen die je artiesten op podia in hun oor ziet tijdens optredens.
Grappig, ik moest ook meteen aan de SE215 denken. Geweldige kwaliteit en lekker stevige kabels. En vervangbaar inderdaad.
vermoed zo maar dat die destijds nog niet bestonden discmans / walkman dateren terug naar de vorige eeuw in de tijd dat als je überhaupt al gebruik maakte van Internet je dat deed met een inbelmodem en sites zoals AliExpress nog lang niet bestonden.

Destijds kocht ik mijn headsets nog bij de Kijkshop (ja echt)
Aha de SE215’s. Super bekend en populair bij hobby muzikanten. Heb zelf 2 setjes. Zijn trouwens nu in bruikleen bij iemand anders. Gebruik zelf alleen nog maar de airpod pro’s. Heb trouwens ook die UE’s van 400€. Maar vond ze nooit mega lekker zitten, maar t geluid met 4 drivers, subliem!
Klopt. Ik had op een gegeven moment zelfs speciaal een hoofdtelefoon van AKG met een losse kabel, omdat ze altijd stuk gingen, vooral bij de connector. Al was dat wel weer een propietary kabel. En dan heb ik het nog niet over de keren dat ik bijna mijn nek heb gebroken omdat de kabel achter een fietsstuur of trapleuning bleef haken.
Kan me ook geen enkele keer herinneren dat er een stuk is gegaan of dat ik in de war raakte ofzo.
Duidelijke first-world-problems maar dit was met bedrade oordopjes echt wel aan de orde van de dag hoor. Tenminste als je ze in je broekzak bewaarde.
En oortjes zonder snoer raken weer snel kwijt en zijn een heel stuk duurder, geneuzel met lege batterij. Kabeltje werkt altijd, wel zo fijn tijdens een lange vlucht oid
Kwijtraken? Heb al 3 jaar dezelfde set: of ze zitten in mijn oren, of ze zitten in het oplaaddoosje. En met een gebruikstijd van 8 uur, en zeer snel opladen, heb ik nog nooit een lege batterij gehad.
Spijkers op laag water dus als je het mij vraagt.
Zoals met al dit soort artikels.
De data wijst uit dat er weinig gezocht wordt op audiojack.

Zelf heb ik het nooit boeiend gevonden, ik hoor het verschil niet tussen de hoge en lage kwaliteit.
Audio is persoonlijk, als iemand in de comments al gaat gooien met merken en typenummers, ga je nooit wennen aan bluetooth oortjes, is gewoon een heel andere markt.

Ik heb de BT oortjes van Samsung, omdat die makkelijk onder mijn oorbescherming passen, en als ik in bed film kijk op een ipad, heb ik de meegeleverde bekabelde van Apple er in.
Alleen onhandig als de accu ver leeg is ... tegelijk opladen is (standaard) niet mogelijk.
En met “zoek” op iPhone zie je altijd waar je dopjes liggen en anders laat je ze een geluidje maken en vind je ze zo
Ik denk dat ie de jack zelf bedoelde.
dat ik in de war raakte
Hij bedoelt niet de kabel, maar dat hijzelf in de war raakte van het gebruiken van een kabel.
Die dingen zaten ALTIJD in de knoop, of kabeltjes waren te kort. Zeker als je met twee muziek aan het luisteren was op 1 koptelefoon
of kabeltjes waren te kort. Zeker als je met twee muziek aan het luisteren was op 1 koptelefoon
Ik heb een keer bij de V&D oortjes gekocht met een kabel van anderhalve meter ofzo, vel blauw met een soort veter om de kabel ofzo. Zag er niet uit maar was wel af en toe handig om met 2 personen te luisteren
Als je gewoon stilzit op kantoor of in een trein, kan dit inderdaad niet, maar ik heb het een paar keer voorgehad dat een kabel per ongeluk bleef haperen aan de metropoortjes, hekken op straat,...
Dat is niet bevorderlijk voor de levensduur van zo'n kabel.
Na een paar keer zoiets voor te hebben, stak ik die kabel altijd onder mijn kleren.

Mijn vader heeft ook een keer mijn bedrade oortjes doorgesneden met een snoeischaar, dan leende ik eens mijn MP3-speler uit... Nu heb ik zelf bij het snoeien er eerder last van dat die true wireless dingen uit mijn oren kunnen vallen en kwijt geraken tussen het gebladerte.
Gaat niet om het aansluiten van de kabel. Gaat om het geklooi ermee. Totaal niet handig als je ff bezig bent met het huishouden bijv.
Geregeld dat ik ze eruit trok bij bepaalde handelingen..
Met het hardlopen was het totaal niet lekker dat op en neer gedans van de kabels en het trekken ervan.
Een audiofiel hoort misschien echt veel verschil, de gemiddelde persoon is meer dan tevreden met de audiokwaliteit van bluetooth oordopjes wat gewoon vele malen fijner is.
Wandelen met oordopjes was hier al geen succes, laat staan hardlopen. Die dingen vallen constant uit mijn oor. Drama
Ik had met grote regelmaat draadbreukjes. Niet gek ook als zon flinterdun draadje in je zak gepropt wordt. Daarom kocht ik altijd Sennheiser in-ears, die hadden lang garantie.

Mijn professionele hoofdtelefoon (Sennheiser HD25) heeft een vervangbare en vrij stevige kabel (die dus ook behoorlijk stug is).
Heb deze koptelefoon ook al tientallen jaren (tussendoor eens vervangen) en ben dit zeker met je eens. Ik zal ook niet snel voor een draadloos setje gaan.
Jawel vroeger toen ik nog met een discman of MP3 speler in mijn jas krantjes aan het bezorgen zijn er regelmatig van die kabeltjes gesneuveld. Ook met fitness wel ooit waarbij ik de kabeltjes onder mijn shirt aan het ‘rerouten’ was.

Maar in een gemiddeld scenario van OV, kantoorwerk, school zie ik het niet zo snel gebeuren. Dat gezegd hebbende heb ik al jaren geen 3,5mm jack meer gebruikt :).
Oortjes gaan standaard in de war, no discussion ;)
Maar het gaat om het gemak, denk ik. iPhone in m'n zak, AirPods in en gaan.
Je zit er helemaal naast. Het probleem met bekabelde oortjes was de kabelbreuk. In het begin knipte ik de onderkant eraf, stripte de kabel en soldeerde ik een nieuwe plug aan mijn peperdure Sennheisers, maar op gegeven moment ging Sennheiser alle aders los van elkaar isoleren, waardoor het strippen ondoenlijk werd.

Net als @Astennu draag ik voornamelijk oortjes tijdens bewegen, meestal op de fiets, en daarom is kabelloos een extra voordeel. Het kabeltje bleef regelmatig ergens achter hangen.

Voor thuis (of zitten) heb ik goede, bedrade hoofdtelefoons, maar dat is een ander geluidsniveau en andere usecase.

Overigens hoeven draadloze oortjes niet duur te zijn. QCY verkoopt prima oortjes voor onder de €20. Ik heb jaren geleden de QS2 en T5 gekocht, respectievelijk voor €12 en15, en ze doen het nog prima. Een kwestie van schoonhouden, waaronder contactjes. Als je dat vergelijkt met mijn bedrade oortjes is dat een koopje. Soms gingen die slechts 2 maanden mee.
Bij mij komt die kabel altijd in de knoei met m'n bril jas etc. Ik houd echt van de draadloze dopjes, enkel voro het snowboarden gebruik ik nog bedrade oortjes omdat ik bang ben m'n draadloze te verliezen. Daar heb ik geen 3.5 jack voor nodig, gewoon usb of lightning werkt prima. Dan het liefst usb natuurlijk. Het zou fijn zijn als iets al een stekker nodig heeft dat gewoon alles 1 en dezelfde stekker heeft. Die 3.5 lijkt mij op zich best achterhaald. En ja natuurlijk weet ik ook wel dat je dan een dac nodig hebt in de usb stekker etc. Maar dat zijn allemaal technische dingen. Daar moet je als consument helemaal niet over hoeven nadenken.

ergo, liefst draadloos, kan dat niet, dan liever gewoon 1 soort stekker, klaar. Dus ik snap niet zo goed waarom het als pre wordt gezien dat er zo'n ouderwetse 3.5 jack op een tel zit. (Ben je ook nog eens afhankelijk van de dac van je tel)
Wellicht dat ze in de knoop raken, niet de aansluiting zelf bedoelt hij :D

Maar ik maak mij oprecht zorgen over de maatschappij als ze we ons druk maken over het wel of niet hebben van een 3.5 jack op een telefoon.
Maar ik maak mij oprecht zorgen over de maatschappij als ze we ons druk maken over het wel of niet hebben van een 3.5 jack op een telefoon.
Functionaliteit hebben en vervolgens kwijt raken lijkt me een hele valide klacht. Zeker vergeleken met zoiets futiels als kabeltjes die eens in de war raken.
Functionaliteit kwijtraken ... nou nou ...
Maar dat is niet zo, de fabrikanten hebben het geintegreerd in de USB-C / Lightning kabels.
Dus als je zonodig een bedrade headset wil, kan dat nog steeds ... zelfs de fancy koptelefoons, met een verloopstukje wat je nooit meer van de plug hoeft te halen.

Want het valt me tegen als je maar één koptelefoon gebruikt voor al je apparaten ( /s )
Echt? Kabels gaan niet stuk?
Niet perse de audiofiel, omdat die niet alleen een jack willen maar ook een degelijke DAC en daar is niet perse sprake van in telefoons. Het is the next best thing Als het geen optie is om een los apparaat mee te nemen of een losse DAC via USB-C aan te sluiten.

Maar het verschil in geluidskwaliteit is naar mijn mening gewoon overduidelijk, tenminste, als de jackaansluiting goed voor elkaar is. Voor minder geld heb je dan een betere geluidservaring. Zeker als je naar veel muziek luistert die je goed kent zal je dat verschil meteen merken en waarderen. Daar hoef je niet een kritische luisteraar voor te zijn.

[Reactie gewijzigd door RaJitsu op 22 juli 2024 13:18]

Ik ben juist naar TIDAL geswitcht omdat daar muziek in een hogere resolutie wordt aangeboden dan op Spotify. TIDAL doet 24bit / 192kHz, ofwel: tot 30x zoveel informatie, maar ook veel grotere bestandsformaten.

Nu ben ik geen audiofiel, denk ik, maar ik merk het verschil wel duidelijk in mijn auto (Dynaudio systeem); koptelefoon (Beyerdynamic DT 770 Pro), of PC speakers (Kef LSX II LT).

Als ik draadloos ga (Apple AirPods Pro of Sennheiser PXC 550) dan blijft er na bluetooth weinig van over natuurlijk. De Sennheiser komt ietsje hoger uit dankzij de aptX Codec (vergeleken met AAC voor de Airpods), maar niet echt merkbaar.

Nu zou ik best bedraad door het leven willen gaan onderweg, maar gemak dient de mens ;) Bluetooth volstaat prima, en goede bedraadde in-ear HiFi headphones heb ik het geld niet voor over, maar dan zou je uitkomen bij de Shure Aonic 3 of Sennheiser IE 900.
TIDAL doet 24bit / 192kHz, ofwel: tot 30x zoveel informatie, maar ook veel grotere bestandsformaten.
De getalletjes zijn daarin helemaal niet zo belangrijk.

Je kunt Bassie en Adriaan op een 4k blu-ray zetten en het geluid 7.2 surround uitzenden. Je hebt dan een veelvoud aan informatie van de stereo videoband. Daar wordt het beeld en geluid toch echt niet beter van als ze het bronmateriaal er niet op optimaliseren.

Lossless is vooral een technisch leuk iets. Hetgeen dat is opgestuurd naar Tidal is hetgeen dat wordt uitgezonden. Onaangepast (lossless) Als de bron ‘slechts’ een standaard CD is (16bit op 44.1kHz) dan is er dus onder aan de streep geen meerwaarde om er meer bitjes van te maken. Data is data.
Als de bron inderdaad is opgenomen op 24bit/192kHz, dan is het potentieel ‘zinvol’ om het zo uit te zenden. Of je het daadwerkelijk hoort is een andere discussie natuurlijk.
Klopt, de kwaliteit via Tidal is merkbaar beter. Daar kan ik ook gewoon prima naar luisteren als ik het thuis aanzet op de normale audio-set of via een serieuze koptelefoon.

Ik heb wel Spotify premium, of beter gezegd, mijn neefje heeft het en had nog een plekje over. Ik gebruik het voor casual luisteren wel, maar niet als ik echt ervoor ga zitten en naar muziek wil luisteren.

Ik heb gewoon een selectie van muziek staan op een micro-SD-kaartje in FLAC-formaat. Momenteel ben ik bezig met een soort tijdsreis waarin ik mijzelf klassieke muziek wil aanleren om te luisteren en begin daarvoor bij het vroege werk. Daarnaast ook weer MJ. Waren altijd enorm goed geproduceerde albums met zeer weinig distorsies.
Ik ben juist naar TIDAL geswitcht omdat daar muziek in een hogere resolutie wordt aangeboden dan op Spotify. TIDAL doet 24bit / 192kHz, ofwel: tot 30x zoveel informatie, maar ook veel grotere bestandsformaten.
Ik snap dat je verschil hoort, maar de wiskunde achter digitale audio en de kennis van menselijke oren is hier heel duidelijk over, dat komt niet door hogere samplerates en bitdieptes. Het is erg makkelijk om in de val te trappen van het doen van een technische 'conslusie' adhv subjectieve waarnemingen.
Je moet er natuurlijk wel het juiste bronmateriaal voor hebben. En de juiste kwaliteit koptelefoon. Met een goede koptelefoon en -aansluiting ga je je anders juist weer ergeren aan hoe plat een gratis spotify of YouTube video’s klinken. Daar is Bluetooth dus niet de beperkende factor maar juist een gemak waar toch niks aan verloren gaat.
maar voor de doorsnee gebruikers is het klooien met kabeltjes lastig
Wat? Omgekeerde wereld! Hoe is een kabel in een gaatje prikken "lastig" en "klooien met kabels"? Alsof bluetooth makkelijk is. Dat is pas "klooien".

Verbindingen die verbroken worden of storen. Koptelefoons die willekeurig verbinden met andere apparaten. Gedoe met pairen. Uitzoeken hoe je moet pairen. Zoeken naar apparaten. Dat ding opladen. En om de zoveel tijd een nieuwe kopen omdat er weer iets stuk is.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 22 juli 2024 13:18]

[...]

Wat? Omgekeerde wereld! Hoe is een kabel in een gaatje prikken "lastig" en "klooien met kabels"? Alsof bluetooth makkelijk is. Dat is pas "klooien".

Verbindingen die verbroken worden of storen. Koptelefoons die willekeurig verbinden met andere apparaten. Gedoe met pairen. Uitzoeken hoe je moet pairen. Zoeken naar apparaten. Dat ding opladen. En om de zoveel tijd een nieuwe kopen omdat er weer iets stuk is.
Of kwijt. Hoe vaak ik het huis al niet op de kop heb gezet als een van de pubers thuis de noodklok luidt omdat er 'een oortje', of het oplaaddoosje is zoek geraakt...

Ik moet zeggen, zelf heb ik een usb-c naar minijack verloopkabelje, daarmee kan ik mijn jaren geleden aangeschafte in-ears nog prima gebruiken. En ik hoef me ook niet druk te maken over het opladen van draadloze varianten.
maar ondertussen kan je de telefoon niet meer laden...
Er waren ook van die verloopjes met een splitsing waar je dan weer een oplader in kan doen of je laadt je telefoon draadloos op.

Maar goed, het zijn allemaal oplossingen voor een probleem die er niet had hoeven zijn als men gewoon een 3.5mm jack zou leveren.
[...]
Of kwijt. Hoe vaak ik het huis al niet op de kop heb gezet als een van de pubers thuis de noodklok luidt omdat er 'een oortje', of het oplaaddoosje is zoek geraakt...
Dat is echter met bekabelde oortjes weinig anders vermoed ik, toen ik een puber was en omging met een boel andere pubers waren de bedraade oortjes ook regelmatig kwijt, en zaten dan in een andere jas / broekzak of waren in de haast op de 'verkeerde' plek neergelegd. Daarnaast had je een redelijke grote groep pubers waarbij de oortjes iedere paar maand stuk waren vanwege kabelbreuk. Al met al denk ik niet dat zoiets ook zal veranderen, pubers vinden altijd wel een manier om de boel kwijt te raken of kapot te maken :P

[Reactie gewijzigd door Dennism op 22 juli 2024 13:18]

Nou, die van mij zijn opgevoed met de gedachte dat je zuinig moet zijn op je spullen en dat zijn ze ook. Maar dat heeft alleen niet kunnen voorkomen dat ze ook erg verstrooid kunnen zijn ;)
Ja zo'n usb-c dinges gebruikte ik ook, maar ik ben heel blij met de 3.5mm jack op mijn sony.
Zo'n verloopje kwam standaard bij mijn Xperia-5, wordt dit nu ook gezien als een telefoon met een jack?
klopt en wordt ook totaal niet meegenomen hier in de review dus die statistieken kan je in vraag stellen.

Er zijn zelfs leveranciers die een USB-c naar 3.5 standaard meegeven, er zijn ook leveranciers waarbij die usb-c naar 3.5 gewoon niet werkt... dus het is niet altijd 100% de garantie om met een 3.5 verder te gaan.

en zoals steeds wat je leest hier in de reacties, het is precies altijd zwart / wit - alles of niets over voor en nadelen. Er is nog altijd keuze...... loop even door de al 90 reacties en je gaat je afvragen waar een mens zich in deze maatschappij al om druk kan maken....

[Reactie gewijzigd door d3x op 22 juli 2024 13:18]

Is dat niet iets persoonlijks?
Hier in huis 3 telefoons, 3 tablets en wat Bluetooth speakers en nog nooit heeft iemand hier lopen klooien of met enige vorm van problemen gehad met pairen, willekeurige verbindingen of koptelefoons die vroegtijdig stuk gaan.
Misschien dat het uitmaakt dat het Apple spullen zijn, dat weet ik niet, maar het werkt gewoon altijd.
dat heeft dan ook nogal te maken met de bluetooth technieken en bluetooth versies die je gebruikt. Er zijn zo dingen als multipoint en multiconnect die niet overal op staan :) maarja in een bepaalde eco bubbel waar je extra voor betaald ga je dat idd niet merken.

[Reactie gewijzigd door d3x op 22 juli 2024 13:18]

nog nooit [...] koptelefoons die vroegtijdig stuk gaan.
Hoe oud is je oudste (bluetooth) koptelefoon? Is allemaal een paar jaar oud zeker :) Ik heb koptelefoons die ouder zijn dan wij.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 22 juli 2024 13:18]

Die komen nog met een rugzak zeker :+
Bij ons wordt de jack nog veelvuldig gebruikt, die kinderen (6&9) van ons zijn niet zo handig met Bluetooth en koppelen aan boxen en koptelefoons. Dus dan is zo’n plugje wel handig.

Toevoeging: wat voor mij ook belangrijk is dat alles wat draadloos is ook een accu heeft, en dat maakt het in mijn ogen meer een wegwerp product wat na een aantal jaren gewoon op is.

[Reactie gewijzigd door Jimijames75 op 22 juli 2024 13:18]

Dat is een kwestie van een keer uitleggen, dat hebben ze zo onder de knie.
Niet per se. Niet alle kinderen hebben zin in een ellenlange uitleg. Een plugje in een apparaat steken is één handeling en dan heb je geluid. En als de Bluetoothverbinding níet werkt, gaan zij ook niet troubleshooten. Dat moet jij doen ;)
Gewoon niet doen. Laat ze lekker zelf uitzoeken op die leeftijd, daar leren ze van en nog snel ook.
Bij de mijne plugde ik altijd de tablet laptop in de lader, want dat deden ze nooit. Toen ik daar mee stopte was het na 1x een leeg apparaat gelijk over, nu bij de melding 15% pluggen ze gelijk in.
Dat is ook een kwestie van een plugje in de laptop steken, hè? In dat geval heb je dan stroom ;)

Maar goed, of een kind het snel oppakt, ligt ook aan het type kind en aan de leeftijd. Onze bijna zesjarige weet best de weg op de laptop en de tablet, maar 'm uitleggen hoe je speakers pairt, interesseert 'm gewoon niet. Hij heeft liever een kabeltje.
Ja maar soms als er een probleem is ... Dan kan een kind dit nog niet oplossen. Omdat ze het achterliggende niet kennen of gewoonweg de "doorloop" dit allemaal om te troubleshooten niet kennen. En je kan hun dat uileggen, de ene zal er sneller mee weg zijn als de andere.

Maar er zijn genoeg volwassenen die hun eigen problemen ook niet kunnen oplossen. Ik geef zo een cursus programmeren aan volwassenen... En daar zijn mensen die altijd wat voorhebben op hun computer, dan werkt dit niet, dan werkt dat niet. En zelfs simpelweg iets opzoeken in Google en lezen is dus een probleem aan het worden. En het ergste van al dit is ... ze denken dat jij dat dan wel weet wat het probleem is en verwacht dan ook nog dat jij het voor hun gaat oplossen.
Problemen met kinderen en bedraad zijn/waren er ook.
Hoe vaak ik kinderen heb gezien waarbij maar 1 kant van de koptelefoon het doet, of helemaal niet of het kraakt.
Meestal zat de plug er niet helemaal in, of zat er stof of iets anders in de aansluiting.
Of scheve connectors zijn ook geen uitzonderingen.
en wat met ouderen? Die hebben heel hun leven met "kabeltje in, geluid uit" geleefd. Zelfs apps installeren en updaten vinden ze al lastig, laat staan bluetooth connecties troubleshooten.
Het is onnodig veel gedoe voor iets wat zo simpel had kunnen zijn.

Iets simpels als "mag ik je oortjes even lenen" en vervolgens moet je er eerst voor zorg dragen dat je oortjes niet met een voorgaand device verbindt, dan het in pairing mode krijgen van die krengen (wat altijd weer totaal niet intuïtief werkt) en tegenwoordig heb je er ook een app voor nodig om bepaalde instellingen te doen omdat je anders lag hebt tijdens het kijken van een video.

En dan heb ik het nog niet eens over het opladen van die dingen.

Prima als de "doorsnee" mens daar mee beter uit de voeten kan en het al doe moeite waard vind maar simpelweg de optie hebben om gewoon een draadje te gebruiken zou wel wenselijk zijn.

[Reactie gewijzigd door MegaBobsel op 22 juli 2024 13:18]

Of gewoon een kwestie van gebruiken wat werkt, dan hoeven ze niets onder de knie te krijgen. Ik dacht dat vooruitgang alles makkelijker en beter zou moeten maken?
Het zijn kinderen, die leren iedere dag. Zoiets als BT is kinderspel voor ze.

Makkelijker en beter? Denk het wel. Bluetooth speaker in de badkamer in de kast of op de wastafel, te bedienen vanuit bad.
Bluetooth oortjes in, apparaat lekker op de salontafel laten liggen als je even naar de keuken of het toilet gaat.
Ik heb niet het idee dat kinderen van vandaag slimmer zijn als vroeger. Ias laatst nog een artikel over dat tieners niet meer mer folders in een OS kunnen werken omdat ze voor alles de search-functie gebruiken…
Dat heeft niets met slim te maken maar een andere manier van werken/denken.

Vroeger had je geen goed werkende zoekfunctionaliteit dus was een (voor jou) handige folderstructuur meer van belang.
Ik heb dat in Outlook, jarenlang lopen klooien met mapjes maar dat is gewoon niet 'mijn ding' en tegenwoordig heb ik een hand vol mapjes. Per jaar en één voor heule belangrijke dingen die ik moet onthouden. De rest heb ik een zoekfunctie voor :X
Dat heeft niets met slim te maken maar een andere manier van werken/denken.
Is dat wel volledig zo? Deels kan ik er zeker inkomen, maar een mappen structuur is nu ook geen rocketscience en nog steeds, ook al werkt search nu beter, vaak nog altijd zeer relevant binnen on-premise, maar ook cloudoplossingen, en niet alleen in privé, maar ook nog zeker in het bedrijfsleven.

Dat iets soms nieuw is voor jongeren en ze er dus even aan moeten wennen kan ik dan zeker inkomen, maar komen ze het tegen bij bijvoorbeeld een nieuwe functie zou je toch verwachten dat er mee werken, ook al is het nieuw, nu niet direct een probleem mag zijn en dat ze dat zeer vlot oppakken. Als dat dan niet lukt, mist er mogelijk toch wel een beetje 'slimmigheid'.

[Reactie gewijzigd door Dennism op 22 juli 2024 13:18]

Dat is een andere manier van werken.
In onze Windows 3.11 of 95 zat dat nog niet.
Maar dat is toch niets bijzonders en kan toch met werkelijk elk toestel? Of je wel of geen 3.5 mm aansluiting hebt maakt niks uit voor deze setting. Elke telefoon heeft gewoon BlueTooth.
Het was een vergelijking van bluetooth vs bedraad. :)
Bij ons wordt de jack nog veelvuldig gebruikt, die kinderen (6&9) van ons zijn niet zo handig met Bluetooth en koppelen aan boxen en koptelefoons.
Als ik kinderen van 6 en 9 had, dan hadden ze de komende jaren sowieso nog niets in hun oren mogen stoppen wat geluid afgeeft.

Dit om te voorkomen dat ze na hun 40e permanent iets in hun oren moeten stoppen om nog wat te kunnen horen.
Mee eens. Ik heb een tijdje een aparte DAC gebruikt en/of aparte muziekspeler. Maar daar blijk ik niet audiofiel genoeg voor te zijn. Ik heb wel een aantal goede koptelefoons die het prima doen op een telefoon uitgang. Die de telefoon idd niet meer heeft. Geen zin in tussenstukjes die ik kwijt raak enzo, dus toch maar BT hoofdtelefoon aangeschaft. (tegen wil en dank). Meestal gaat dat goed maar soms wel gedoe met aansluiten of wisselen van apparaat.
hahah daar zit wel wat in ja... maar al met al moet ik zeggen, de combi iphone+airpods werkt echt perfect. Nooit problemen met verbindingen, pairen, onverwacht verbroken connecties of wat dan ook. Het genot van kabel loos muziek luisteren is voor mij echt een meerwaarde die ik ook niet meer kwijt zou willen.

Ik ben wel groot voorstander van het behouden van 3.5mm, maar een verloopstekkertje usbc>3.5mm is wat mij betreft dan ook wel prima.
[...]

Wat? Omgekeerde wereld! Hoe is een kabel in een gaatje prikken "lastig" en "klooien met kabels"? Alsof bluetooth makkelijk is. Dat is pas "klooien".
Ik denk dat dat heel erg merkafhankelijk is. Jaren terug heb ik veel gezeik met bluetooth gehad maar toen stond het nog in de kinderschoenen. Denk dan aan de autoradio die hoge kwaliteit stereo audio verwacht en een telefoon die bidirectioneel mono verstuurt.

Maar van dat soort dingen heb ik vandaag de dag totaal geen last meer. Nieuwe airpods? Telefoon ontgrendelen, doosje vlakbij de telefoon openen en ze zijn gepaired. Met alle Apple-producten die hetzelfde AppleID gebruiken.
En om de zoveel tijd een nieuwe kopen omdat er weer iets stuk is.
Oh hoeveel koptelefoons en oortjes ik wel niet heb vervangen vanwege kabelbreuken…
Wat? Omgekeerde wereld! Hoe is een kabel in een gaatje prikken "lastig" en "klooien met kabels"? Alsof bluetooth makkelijk is. Dat is pas "klooien".
Wat ze willen zeggen is dat het feit dat je vast hangt aan een kabel klooien is. Draadloos geeft je wat meer bewegingsvrijheid. Ook tijdens het sporten.
Het gaat dus niet over de kabel in het gaatje prikken of niet.

Bluetooth zorgt idd dan weer voor een andere vorm van complexiteit maar je kan via usb-c ook gewoon een verloopstuk kopen als je toch een draad wenst te gebruiken. Het één sluit het ander toch niet uit?
Inderdaad: hoe vaak ik wel niet bij collega's en of mezelf de muziek als een malle op de telefoon dan wel laptop staat te blerren omdat het onduidelijk is of er wel of geen Bluetooth connectie is. First world problems, maar toch.
Heb al jaren een bedraad oordopje, final e4000, waarbij je de kabel kan vervangen. Na een aantal jaren gedaan en kan nu weer een tijd vooruit.
Die problemen heb je allemaal niet met de Apple draadloze oortjes.
Leuk maar ik wil niet in Apple's ecosysteem vast zitten met alles. Ik heb ook niet-Apple spul, en Apple heeft nogal de reputatie om hun Apple meuk alleen goed te laten werken met ander Apple meuk.
Een echte audiofiel, wat dat ook moge zijn, heeft een draagbare dac. Ik had begrepen dat dat tegenwoordig zelfs zowel lossless als draadloos kan.

Wat relevanter is, is denk ik in wat voor bestaand ecosysteem de telefoon terecht komt.

[Reactie gewijzigd door emphy op 22 juli 2024 13:18]

kan draadloos maar dan heb je altijd wat verlies van kwaliteit. Er is idd een hele markt voor draagbare DAC's en muziekspelers (de kleinkinderen van de ipod), soms voor echt stevige prijzen.
Wat relevanter is, is denk ik in wat voor bestaand ecosysteem de telefoon terecht komt.
En dat is dus precies het probleem van een hoop tech tegenwoordig. Ecosystemen. Vroeger kon je alles aansluiten op alles, ongeacht de fabrikant. Tegenwoordig heb je veel fabrikanten met eigen protocollen en zit je vast aan hetzelfde merk. Sonos is berucht, maar Apple met hun airpods en airplay en andere proprietary meuk is al net zo erg. Alles moet expliciet ondersteuning hebben voor whatever Apple heeft en whatever Android heeft. Dat is toch wel een zware achteruitgang.
heeft een draagbare dac.
Er zit natuurlijk al een DAC in elk bluetooth headsetje. Dus iedereen zonder draadje heeft een draagbare DAC.
Kip en ei. Als Apple die jack nooit had weggehaald waren er ook gewoon weer oortjes en headset met kabels. Vind je dat lastig? 100% van alle telefoons van de afgelopen 10+ jaar hebben BT.

Maar ik vind het zo verdomd handig om gewoon even mijn bekabelde headset in te pluggen als ik handenvrij wil bellen. BT, DAT is pas een geklooi. Is hij wel gesynct? Heeft hij nog batterij? En de audio kwaliteit is altijd ruk en verre inferieur aan een bekabelde headset met mic.
Hoe is BT geklooi? Het is nog makkelijker dan bedraad.
Ik pak mijn AirPods, stop ze in mijn oren en klaar.
Omdat ik wel eens tegen beperkingen van bijvoorbeeld verschillende BT protocollen ben gelopen.
Vage "ik wil niet verbinden" problemen.
Een 3,5mm jack is insteken en t werkt. Versterker van 40 jaar oud? Hooguit een verloop van 3,5 naar 6.35 nodig.

Met oortjes heb ik persoonlijk het probleem dat ze altijd uit mijn oren vallen. Dus moet er toch een vangdraad aan. Kun je net zo goed bedraad gaan. Koptelefoon heeft daar natuurlijk geen last van, maar die kan ik met fietsen niet op ivm helm.
Vage "ik wil niet verbinden" problemen.
Dat is dan ook het verschil met Apple, werkt gewoon.
meer dan de helft van iedereen op aarde heeft dus geen appel. Snap je nu dat het voor veel mensen dus WEL een probleem is?
meer dan de helft van iedereen op aarde heeft dus geen appel.
Maar dat is natuurlijk oplosbaar door wel een appel te nemen. Die appels 'peeren' nu eenmaal veel beter.
Tot dat je Apple/Beats buiten het Apple eco systeem probeerd te gebruiken.
Dan hebben zij de zelfde problemen.

Of in mijn eigen beleving, soms zelfs nog erger en moest ik via commandline handmatig Bluetooth ID's opzoeken om te pairen en/of connecteren
als ik u mijn oortjes geef zal het toch niet zo vlot gaan...
omdat je die eerst nog moet koppelen...zoeken waar het knopje zit, welk knopje het is, hoe lang je het moet indrukken... en dan tussen alle bleutooth devices die zichtbaar worden hopen dat je de juiste gaat selecteren. Om dan een melding te krijgen dat het al met te veel devices is gekoppeld, krijg je uw oortjes terug, werken ze niet meer op uw eigen telefoon enz enz... nee, een kabel is wel degelijk makkelijker :-)
Waar een ellende met niet Apple producten ;) :+
Totdat ze een keer niet opgeladen zijn.
Die kans is klein, wanneer je ze uit de behuizing haalt zie je meteen hoe vol je AirPods zijn en hoeveel je case zit.
Ik heb ze zelf nooit zo lang in. Maar mocht het toch gebeuren, met 5 minuten opladen kan je er weer een uurtje tegenaan.
Ik heb met mijn bedrade oortjes nooit gehad dat ze leeg waren 8)7
Ik met mijn draadloze ook nog nooit 8)7
Met 1 device misschien, maar ik heb hier 4 liggen waar ik regelmatig een koptelefoon bij gebruik.
Wat heb je voor apparaten?
Hier wisselen tussen verschillende devices geen probleem (iPad/iPhone/MacBook)
Desktop, laptop, 2 smartphones, plus nog wat retrogaming spul wat niet eens bluetooth of wireless ondersteund. Van source wissellen is een kwestie van de kabel omprikken.
Maar dan heb je ook een heel andere usecase. Heb hier ook nog een platenspeler en minidisc waar ik bedraad naar luister.
De toestellen met een audiojack hebben ook gewoon Bluetooth. Dus kun je niet tegen kabeltjes, dan gebruik je Bluetooth.
Voor veel gebruikers van telefoons telt het feit dat ze gedwongen worden om over te schakelen naar BT hoofdtelefoons door het verwijderen van de jack aansluiting nogal zwaar. Je wordt feitelijk beperkt in je mogelijkheden door een nieuw toestel met minder voorzieningen, maar moet meer betalen voor dat nieuwe toestel. Dat valt al moeilijk te rijmen.

Daar bovenop zien sommigen ook dit als een vorm van betutteling: WIJ vinden dat BT beter is, dus moet JIJ je maar aanpassen, einde discussie.
tja laten we eerlijk zijn wat hebben ze zich op kosten bespaart door die aansluiting weg te laten... 20 cent? misschien een euro met plaatsen en gat boren in de behuizing... daar word hij echt niet goedkoper van :P

weglaten van de DAC/ die naar een USB kabeltje verplaatsen zal wat meer bespaart hebben.

[Reactie gewijzigd door anub1s17 op 22 juli 2024 13:18]

De aansluiting is ook lastiger stof en waterdicht te krijgen. De usb-c poort is verder verplicht(ish) en moeten ze het werk toch al voor doen. Qua garantie zal het dus ook nog wel het een en ander hebben gescheeld.
Weglaten van de DAC? Die blijft altijd in een mobile chipset zitten i.v.m. speaker en microfoon. :)

Stof/waterdichte 3.5mm connectors zijn iets duurder maar een klodder lijm met een goedkope werkt ook.

Weglaten is een upselling techniek, de aanwezigheid van de connector op budgetmodellen geeft aan dat het geen drol kost. Terecht om bezwaar tegen verwijdering te maken, als mensen het kabeltje willen handhaven is dat beter voor milieu en de portemonnee.
Welnee joh, dat is gewoon vooruitgang. Het is precies het zielige poortje wat ik al op mijn eerste Sony Walkman (DD-II) in 1986 had zitten. Die had er trouwens zelfs twee. Leuk voor toen.

Draadloos is helemaal van nu (en al jaren terug eigenlijk). Da's toch helemaal prima bij een mobiel apparaat? Je hebt toch ook geen ethernet kabel aan je tablet zitten? Of een RS-232 van je smartwatch naar je smartphone?

Die betutteling heb je overal: "WIJ vinden dat Windows 11 beter is, dus JIJ moet maar stoppen met Windows 10.".

Of: "WIJ vinden dat GSM beter is, dus JIJ moet maar stoppen met ATF-3".

...en zo geschiedde. Vooruitgang dus.
Het hele artikel gaat er juist over dat het merendeel van de telefoons daadwerkelijk nog een 3,5mm jack heeft, wat zelfs op wereldwijd niveau op alle populaire toestellen zit. De voorkeur voor draadloos komt dus (deels) door de verkoop van de highend modellen. Hoe dat 'de doorsnee gebruiker' is ontgaat mij even, ook het artikel ontkracht dat juist door te stellen dat we ook op dit punt (zouden kunnen) stemmen met de portemonnee, dan leren fabrikanten het vanzelf (wat wel of niet populair is).
Ik ben een droosnee gebruiker, vreemd dat je denkt dat ik met kabels loop te klooien en dat je denkt dat er geen koptelefoons meer met kabels bestaan. Ik heb er nog genoeg liggen die nogsteeds werken, dat kan ik niet van de bluetooth modellen zeggen. Bovendien hoef je niet altijd de populaire modellen uit te zoeken waar iedereen blind aan mee doet. Erg genoeg zou ik er extra voor betalen om die simpele aansluiting weer terug te krijgen op wat meer high end telefoons.

[Reactie gewijzigd door Gohan040 op 22 juli 2024 13:18]

Voor de echte audiofiel heeft een jack wellicht nog een meerwaarde
De echte audiofiel zal middels USB-C er een DAC aanhangen.
Buiten dat ik het niet eens ben met de "complexiteit" van een kabeltje heb ik een gruwelijke hekel aan hoe niet-duurzaam BT setjes zijn. Ik heb inmiddels twee versleten, een van Apple een van B&O en nadat ze op zijn, kun je ze gewoon weggooien. Dat was gezamelijk ruim 450 euro aan headset wat ik in de afgelopen 6 jaar heb weggegooid. Daarintegen ik zit nu achter m'n computertje met een Sony CDM580, die ruim 20 jaar oud is, goedkoper en beter in ieder opvlak.

BT setjes komen bij mij er gewoon niet meer in totdat wettelijk die dingen fatsoenlijk repareerbaar zijn. Hoe klein ze ook zijn, dit is landfill en niets meer.
De echte audiofiel heeft er alleen baat bij als er ook een goede dac en versterker in zit. Sony heeft een tijdje (misschien nog steeds) telefoons gemaakt die goed overweg kunnen met veeleisende koptelefoons. Die heb ik zelf nooit gebruikt, maar reviews waren positief.

Ik heb zelf voor onderweg (dus aan de telefoon) een draadloze koptelefoon. Die klinkt beter dan wanneer ik mijn goede koptelefoon aan mijn telefoon hang. (Met 3.5mm)
Vreemd genoeg lijkt hij wel hard te kunnen ondanks de hoge impedantie, maar het klinkt verschrikkelijk schril en iedere vorm van bas ontbreekt. Laatst ook geprobeerd een "gewone" bedraade koptelefoon eraan te hangen en dat klonk veel beter.

Het is echt een budget ding. Als je iets wil hebben dat redelijk klinkt is bedraad veel goedkoper. En veel goedkope draadloze oortjes hebben vaak nog steeds allerlei verbindingsproblemen. (Hoewel dit steeds beter wordt)
Zelfs voor de audiofiel is de mindere geluidskwaliteit BT een issue wat vaak (door audiofielen) wordt overdreven. Er zijn maar weinig mensen die het verschil echt kunnen horen.

Het "klooien" met kabeltjes valt eigenlijk wel mee. Stekkertje erin en het werkt. Gemakkelijker kan niet. Zonder kabeltjes geeft wel meer vrijheid. Je hoeft je telefoon niet continu in de hand te houden of op je lichaam te dragen. Een BT verbinding opzetten is niet altijd even gemakkelijk, zeker niet als je de oortjes met meerdere devices gebruikt.

Persoonlijk wil ik gewoon goed geluid, maar ik ben geen audiofiel. Ik heb de voorkeur voor BT vanwege de vrijheid. Mijn telefoon ligt meestal op mijn bureau of op tafel en ik wil niet dat die aan een draadje blijft bungelen als ik even opsta. Ik gebruik mijn oortjes met meerdere telefoons en computers, waardoor ik bijna altijd de verbinding handmatig moet maken.
Ik heb sinds kort Tidal met Hifi MQA en Flac, ik luister onder andere op mijn Sony WH-1000 XM3 ik vraag me af of dit inderdaad slechter is dan een 3,5 audio jack. Als ik kijk naar de bandbreedte dan kan BT dit makkelijk aan.
Ben dan wel benieuwd, wat is de bandbreedte van BT en wat kan dit makkelijk aan, de bandbreedte van wat?
Met de juiste codex zijn de moderne BT koptelefoons prima in staat om muziek weer te geven met een minimaal verlies. De compressie wordt wel aangepast aan de sterkte van het BT signaal.

Billy Ellish en haar broer vinden het leuk om met geluid te experimenteren. Ook om het verlies aan kwaliteit te testen hebben ze wat gevonden. Ergens in het midden van haar nummer “Bad Guy” is een signaal opgenomen wat alleen met een goede BT verbinding en koptelefoon te horen is. Als je dat signaal kan horen is je BT koptelefoon (en je gehoor) echt helemaal top. Hoor je het signaal niet, dan hoeft het niet aan de koptelefoon te liggen. Niet iedereen is namelijk in staat om het signaal überhaupt te horen. Mijn gehoor is door mijn leeftijd al te ver achteruit gegaan om dat soort subtiele signalen te kunnen horen.

@MerijnB De moderne BT varianten kunnen 16 Mb/s aan. Aangevuld met een (lossless) compressie is dat ruim voldoende om muziek in al zijn glorie door te kunnen geven, tenzij je echt kamer vullend 7.1 kanaals geluid wilt hebben. Voor stereo is niet eens compressie nodig.
Bij oudere BT varianten was de maximale snelheid 4 Mb/s en wanneer dat maximaal benut wordt is dat zelfs (net) voldoende om stereo geluid onverstoord door te geven. De gebruikte codex is dan van doorslaggevend belang.
@MerijnB De moderne BT varianten kunnen 16 Mb/s aan. Aangevuld met een (lossless) compressie is dat ruim voldoende om muziek in al zijn glorie door te kunnen geven, tenzij je echt kamer vullend 7.1 kanaals geluid wilt hebben. Voor stereo is niet eens compressie nodig.
Bij oudere BT varianten was de maximale snelheid 4 Mb/s en wanneer dat maximaal benut wordt is dat zelfs (net) voldoende om stereo geluid onverstoord door te geven. De gebruikte codex is dan van doorslaggevend belang.
Voor red book past dat wel, maar @Linke-soep heeft het over Tidal en Hifi, en dat doet mij vermoedden dat hij het over hi-res audio heeft, en dat past niet (48kHz 24-bit zou nog net gaan). Daarnaast zit je dan wel op het randje, als er even een dip zit in je BT verbinding zit je met loss.
De modernste BT codex kan dankzij de compressie in theorie tot 24 bit 96 KHz sampling in stereo aan zonder dat de compressie daadwerkelijk schade aan het geluid aan gaat brengen. Het signaal wat Billy Ellish in "Bad Guy" hebben gestopt is daar namelijk op gericht. Als de compressie wat schade aan de muziek veroorzaakt zal dat signaal gaan haperen.

Persoonlijk vind ik 48000 KHz 24 bit sampling (meer dan) voldoende om muziek weer te geven. Hogere sample rates hebben slechts zin als je boven gemiddeld goede apparatuur in een stille omgeving gebruikt.
24*2*96000 = 4608000
Lossless compressie doet als je mazzel hebt 50%, dus dan hou je 2304000 bps over, dat gaat niet passen in BT.

Daarnaast, hogere samplerates dan 44.1kHz / 48kHz hebben helemaal geen zin, zie Nyquist. 24 bit voegt
voor afluistering eigenlijk ook niets toe.
Dat klopt, ik doelde op hi-res 24bit/192khz
Dat gaat nooit ongecomprimeerd passen over BT, maakt voor de luisterervaring niet zoveel uit though.
Je kan het ook omdraaien. Degene die het qua audio niet uitmaken willen misschien geen 100 euro uitgeven. Maar vinden 10 euro ook prima.
Ik merk het tegenovergestelde. Mijn grootmoeder kan prima een ronde kabel in een rond gaatje prikken, maar naar de Bluetooth settings gaan, de oortjes in pairing zetten en dan de verbinding maken is toch een stuk lastiger.
Je bedoelt het klooien met USB-C naar jack kabels? Ik wordt er helemaal gek van, elke fabrikant heeft zijn eigen variant. Bij de een krijg je hierdoor mono geluid bij andere toestellen of werkt het helemaal niet; het is nooit duidelijk wat je kan verwachten. Daarnaast hebben die kabels de neiging om heel snel kapot te gaan, omdat de kwaliteit gewoon erg matig is.
Bij een jack plug weet je tenminste waar je aan toe bent en werkt het, daarnaast zijn die kabels vaak een stuk sterker.

Ik heb nu twee telefoons gehad met een USB-C aansluiting en ik zit er zwaar over te twijfelen om de volgende telefoon te selecteren op een jack plug. De rest van de hardware boeit mij helemaal niks, het is toch snel zat tegenwoordig. Enige voorwaarde is dat het GrapheneOS of iets vergelijkbaars kan draaien.
Dat is dan wel een voorwaarde die je keuze flink beperkt, weet ik uit ervaring. Gebruik mijn GOS met USB-C DAC en dat werkt prima in elk geval.
Ik liep altijd te mekkeren dat ik een 3,5mm jack echt nodig heb, maar ik heb er nu zo'n dopje in zitten om het vuil tegen te houden en die heb ik dus al twee jaar er niet meer uitgehaald. Mijn 'nodig hebben' bleek voornamelijk fictief te zijn. Vie bluetooth gaat het echt helemaal prima.
De echte audiofiel zal waarschijnlijk niet tevreden zijn met de DAC in de gemiddelde telefoon, dus daarvoor hoef je het denk ik niet te doen. De meerwaarde van een 3.5mm jack zit hem vooral bij gebruik van oudere apparatuur. Ik heb nog een oude auto waar enkel een AUX in aansluiting in zit. Dan was het wel handiger geweest dan met zo'n verloopkabeltje (die je altijd kwijt raakt).
Klooien met kabeltjes?

Ik hoor de draadloze mensen alleen maar klooien. "Kan je me horen? Oh nee, het werkt toch niet. Momentje hoor... verdraaide oortjes". Om vervolgens 5 minuten aan te moeten horen hoe ze de wereld met de moderne technologie beleven voor je je gesprek daadwerkelijk kan beginnen.
Een koptelefoon aansluiten met een kabeltje is eenvoudiger dan via Bluetooth. Kabeltje erin steken en klaar, 1 seconde werk. Werkt altijd, geen gezeik met pairing en opladen.

[Reactie gewijzigd door EnigmaNL op 22 juli 2024 13:18]

Ben nu ook al een tijd overstag met mijn Airpods en andere draadloze headsets.

En moet zeggen dat ik de 3,5mm-jack wel mis. Geen geklooi met kabels is wel fijn..., alleen mis ik de tijden wel zonder 'oplaadstress' en telkens syncen van ene naar andere device. Erin klikken en luisteren maar.
Ik ben géén audiofiel en ik heb een bloedhekel aan die klote draadloze oordopjes. Wat een ramp is het. Net op het moment dat je ze nodig hebt zijn de accuutjes leeg. Je moet ze dus constant opladen. Weetje hoe vaak ik mijn oordopjes met een draadje oplaad? Nooi!
Het verschil tussen links en rechts is verschrikkelijk, dan valt links uit, dan weer rechts. Weet je hoe vaak ik dat heb met een draadje? Ik zal niet zeggen nooit, want soms, heel soms wil een draadje wel eens breken. Dat is wel minder dan één keer per jaar.
En dan de vertraging die erop zit. Zeker met video, zit er gewoon soms een seconde vertraging op. Weet je hoeveel vertraging ik heb met oordopjes met een draadje? Nul, helemaal niets!

Leuk dat ze bij Apple er daar per se met alle geweld vanaf moesten zodat ze weer extra geld kunnen verdienen door nog meer troep te verkopen. Alleen ik wil geen Apple producten (komt mijn huis niet in). Ik zit niet op die ongein te wachten, Ik wil gewoon een 3.5 MM jack in mijn telefoon!
Anoniem: 718943 @Peatsmoke24 april 2024 01:49
De echte audiofiel gebruikt geen telefoon voor geluidsreproductie.
Het hebben van een audiojack is 1 maar hoe zit het met de impedantie? Wat voor DAC zit erin en hoeveel bits is deze? Wat zijn de specs van de versterker?
Tel daarbij op dat de meeste audio wel de een of andere lossy compressie heeft.
Wat de smartphonemarkt betreft zitten we in een wereldwijde bubbel. De meeste aandacht gaat uit naar dure, luxe telefoons. Intussen verschijnen er echter veel meer goedkope telefoons, die bovendien beter worden verkocht. Betrouwbare cijfers zijn schaars, maar de top drie bestverkochte Android-smartphones van 2023 zijn alle drie van Samsung. Weet je welke modellen? De S23 Ultra of misschien een midrangemodel als de A54? Als je internet gelooft, is dat wat je zou denken.
Dit statement over beter verkopen klopt niet. Zie het lijstje van forbes hieronder.

De top tien meest verkochte telefoons wereldwijd in het eerste half jaar van 2023:

Apple iPhone 14 Pro Max: 26.5 million
Apple iPhone Pro: 21 million
Apple iPhone 14: 16.5 million
Apple iPhone 13: 15.5 million
Samsung Galaxy A14: 12.4 million
Samsung Galaxy S23 Ultra: 9.6 million
Samsung Galaxy A14 5G: 9 million
Samsung Galaxy A54 5G:8.8 million
Samsung Galaxy A34 5G: 7.1 million
Apple iPhone 11: 6.9 million
Jawel hoor, als je data neemt die echt globaal is: https://www.idc.com/getdoc.jsp?containerId=prUS52032524

miljoen smartphones verkocht in Q1 2024
1. Samsung 60.1
2. Apple 50.1
3. Xiaomi 40.8
4. Transsion 28.5
5. OPPO 25.2
Others 84.7

Samsung + Apple hebben ongeveer 38% van de verkopen, de rest bij andere, veelal goedkopere merken.

Deze databoer geeft eenzelfde beeld: https://www.counterpointr...s-share-last-eight-years/
Ehm, ja dat zijn twee verschillende waarheden: de eerste gaat over smartphone modellen, de tweede over smartphone fabrikanten. Met de tweede lijst komen er uiteraard anderen in de top 5 bij - anders was het een top 2...
Kijken naar slechts best verkopende smartphones zegt dus niets, je moet kijken naar merken om tot een eerlijk beeld te komen, en dan blijken wereldwijd Samsung en Apple dus helemaal niet zo dominant te zijn als veel mensen denken.
Pfff, Apple verkoop echt heel goed. Een groot deel van dat getal wordt verkocht in de USA denk ik.
Ik denk dat het probleem met dit lijstje is dat er slechts 10 modellen op staan. De lange staart in de statistische distributie blijft daarmee dan onzichtbaar, waardoor het mogelijk is dat er heel erg veel goedkopere (met name) Android toestellen bestaan die opgeteld samen nog veel beter verkopen dan deze tien bestverkochte modellen. Waardoor de centrale stelling uit het stuk toch overeind blijft: namelijk dat er wereldwijd nog steeds meer toestellen met dan zonder 3,5 mm jack worden verkocht.

[Reactie gewijzigd door choogen op 22 juli 2024 13:18]

Anoniem: 345323 22 april 2024 06:23
Het is zolangzamerhand een non-issue geworden, zeker zaken als surround sound en noise cancellation gingen nooit opgelost worden met een audio-jack. Dus prima dat het vertrokken is, je kunt eventueel natuurlijk gewoon op je USB-C een bekabelde headset aansluiten.
Het is zolangzamerhand een non-issue geworden, zeker zaken als surround sound en noise cancellation gingen nooit opgelost worden met een audio-jack.
Er zijn bedrade ANC-oplossingen, zoals de Bose QC 20. Een voordeel daarvan is de lange accuduur van 16 uur aan één stuk door, wat handig is voor bijvoorbeeld lange vluchten.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 22 juli 2024 13:18]

Er zijn genoeg BT headsets met ANC die dat (of het dubbele van dat) halen. BT (wireless in het algemeen) is mogelijk nog een probleem bij sommige vluchten (veiligheids argument van de vliegmaatschappij).

Ik zat heel lang in 'kamp pro-jack' maar ik moet eerlijk toegeven dat ik het eigenlijk zeer zelden gebruik en niet echt mis. Op mijn vorige telefoon had ik heb en heb ik het een handjevol keren gebruikt.Op mijn nwe telefoon heb ik een usb-c-naar-jack dongle van een paar euro gekocht voor het geval al mijn BT headsets leeg zijn/niet werken en ik moet terugvallen op een bedraad oordopjes setje. Maar dat is echt in geval van nood.

In de dagelijkse praktijk is een fatsoenlijk setje BT oortjes/overears eigenlijk veel makkelijker wat mij betreft. Ik ben er nog steeds wel van overtuigd dat 'de markt' hier op aangestuurd heeft, voornamelijk uit commercieel oogpunt. Maar mss hadden ze toch ook wel een beetje gelijk :-).

Het audiokwaliteit argument vind ik bij mobiele toepassingen altijd een beetje vergezocht; in de meeste gevallen is er zoveel herrie om je heen die de audio beïnvloed dat je amper het verschil kunt horen. Moderne BT codecs zijn ook gewoon een dikke prima in dat soort gevallen. Natuurlijk moet iedereen dat helemaal voor zichzelf weten, maar bv. met je dure externe DAC en dito bedrade headset in de trein gaan zitten schiet zijn doel volgens mij een beetje voorbij.
Er zijn genoeg BT headsets met ANC die dat (of het dubbele van dat) halen.
Heb je een voorbeeld van in-ears die onafgebroken meer dan 16 uur meegaan?
Nee. Maar dit lijkt me een beetje cherry picking. Ik heb een setje Soundcore Liberty 4 NC's; die halen 8 uur met NC volgens specs. Geen idee of dat werkelijk klopt, want ik heb ze nooit zo lang achter elkaar in, zonder ze tussendoor een keer even terug in hun oplaad doosje te stoppen. Dat doosje laad ik 1x per 2 weken bij oid. Ik heb überhaupt geen luistersessies van 8 uur.

Maar goed, ze kosten ook geen 400 euro (of 179 euro, voor de 20i) en je hoeft ze niet EN op te laden EN met een draadje te klooien.

Ik heb ook nog een Teufel en MPOW NC overears; die halen op hun sokken 20+ uur met ANC aan. Punt is dus; je haalt 'gebruiksduur' aan als argument, maar dit is m.i. een beetje een non-issue.
Nee. Maar dit lijkt me een beetje cherry picking.
Voor (lang) reizen is dat zeker geen cherrypicking. Compact (in volume en gewicht) en een lange onafgebroken gebruiksduur zijn belangrijk. Zoals ik al eerder noemde kunnen een setje in-ears (ook de Bose QC 20's) gewoon in een binnenzak of broekzak meegenomen worden. Ook ideaal voor die onverwachte situaties waarin je geen tas met een koptelefoon bij je draagt.
Maar goed, ze kosten ook geen 400 euro (of 179 euro, voor de 20i) en je hoeft ze niet EN op te laden EN met een draadje te klooien.
Price is only an issue if there is no value. Verder is opladen op zich geen probleem als de accuduur maar lang genoeg is.

Verder is "met een draadje klooien" een beetje een non-issue. Hetzelfde argument slaat op Bluetooth, dat bijvoorbeeld ook problemen kan hebben met verbinden.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 22 juli 2024 13:18]

Voor (lang) reizen is dat zeker geen cherrypicking. Compact (in volume en gewicht) en een lange accuduur zijn belangrijk. Zoals ik al eerder noemde kunnen een setje in-ears (ook de Bose QC 20's) gewoon in een binnenzak of broekzak meegenomen worden. Ook ideaal voor die onverwachte situaties waarin je geen tas met een koptelefoon bij je draagt.
16 uur aan 1 stuk is gewoon een uitzondering; als dat voor jou een specifieke usecase is; fine. De BT in-ears waar ik het over had hebben dezelfde voordelen en inclusief laaddoosje zelfs 50uur gebruiksduur. Ik neem dat doosje ook gewoon mee in mn broekzak als ik van huis ga; kun je ze netjes opbergen en worden ze meteen bijgeladen. Het is een doosje van 5x6x2,5cm met afgeronden hoeken. Stop jij je inears met kwetsbaar draadje van ~200 euro achteloos los in je broekzak? En waar blijft dan je 16-uur-aan-1-stuk argument?
Verder is "met een draadje klooien" een beetje een non-issue. Hetzelfde argument slaat op Bluetooth, dat bijvoorbeeld ook problemen kan hebben met verbinden.
Het met een draadje klooien slaat op 'telefoon in hand / broekzak; draadje moet ergens naartoe / langs en blijft haken'. Maar ook daar geldt; als jij liever met een draad aan de gang gaat, dan gaat geen enkel van mijn argumenten jou overtuigen. En prima; suit yourself.
16 uur aan 1 stuk is gewoon een uitzondering; als dat voor jou een specifieke usecase is; fine. De BT in-ears waar ik het over had hebben dezelfde voordelen en inclusief laaddoosje zelfs 50uur gebruiksduur. Ik neem dat doosje ook gewoon mee in mn broekzak als ik van huis ga; kun je ze netjes opbergen en worden ze meteen bijgeladen. Het is een doosje van 5x6x2,5cm met afgeronden hoeken. Stop jij je inears met kwetsbaar draadje van ~200 euro achteloos los in je broekzak?
Je doet de aanname in je vraag dat ik over een dergelijke set beschik en gebruik. Al zou ik die hebben, dan zou ik het meegeleverde compacte beschermhoesje gebruiken om de set in op te slaan. Gekeken naar de afmetingen zou die nog steeds in een broek- of binnenzak passen.
En waar blijft dan je 16-uur-aan-1-stuk argument?
Als je ooit eens een vlucht hebt meegemaakt van +10 uur dan weet je de waarde van onafgebroken gebruik.
Het met een draadje klooien slaat op 'telefoon in hand / broekzak; draadje moet ergens naartoe / langs en blijft haken'. Maar ook daar geldt; als jij liever met een draad aan de gang gaat, dan gaat geen enkel van mijn argumenten jou overtuigen. En prima; suit yourself.
Dat is opnieuw gebaseerd op de aanname dat ik setjes met een draadje gebruik. Het is jammer dat je het op de persoon speelt.

Verder heb ik in het verleden wel eens draadjes gebruikt. Eigenlijk nooit problemen gehad. Pas na jaren moest ik wel eens intensief gebruikte setjes vervangen door draadbreuk. Voor BT-apparaten zie ik dat als hetzelfde, want na een vergelijkbaar aantal jaar zijn accu's immers ook versleten.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 22 juli 2024 13:18]

Je maakt een discussie van een theoretisch voorbeeld, want je hebt de set niet eens zèlf?! Ik speel niks op de man; ik probeerde aan te geven dat verder 'discussieren' geen zin heeft volgens mij. We verschillen van standpunt en dat is prima.
Bij ANC heb je inderdaad lokale processing nodig, en dus sowieso een accutje, en dan kan je net zo goed draadloos gaan, eens.
Maar surround sound? Enige manier waarop dat gemaakt kan worden met oordopjes (of een headset) is door wat digitale processing eromheen te gooien. Dat kan je telefoon net zo goed doen. Sterker nog, die kan dat beter doen, en dan via 3.5mm versturen. Onder de streep zitten er gewoon maar twee speakers in je oordopjes / headset.
Bij ANC heb je inderdaad lokale processing nodig, en dus sowieso een accutje,
Of een batterij. Zie de Bose QC 15/25.
Ergens vreemd dat er nog geen ANC is die gewoon op je telefoon draait en de microfoon van je telefoon gebruikt daarvoor, dan zou je ongeacht welke oortjes/headset je gebruikt ANC hebben.
Die telefoon die vaak in een (broek)zak zit? ;]
Maar niet altijd, genoeg situaties waarbij je hem toch vast hebt of hij op tafel ligt. de situatie waarbij je op straat loopt en hij in je zak zit, daar zou je naar mijn idee sowieso geen ANC aan moeten hebben bijvoorbeeld.
Mijn punt was dat telefoonmakers gewoon geen garantie op goeie noise cancellation kunnen geven. Ligt hij "te ver" van je af dan vangt de microfoon omgevingsgeluid niet goed genoeg op (t.o.v. waar de geluidsgolven jou bereiken). Zit hij in je zak dan is het gedempt en is de tegengolf compleet anders dan wat het had moeten zijn.

Verder luistert natuurlijk niet iedereen überhaupt via de telefoon. Als je dan toch thuis/aan een bureau zit (want (buiten) lopend vind jij geen goed idee) kun je je koptelefoon ook net zo goed verbinden met je PC, bespaart je telefoonaccu ook nog eens. :D
Ik zie niet echt in waarom het vertrek van de jack nodig was om ANC of surround sound mogelijk te maken. Mijn bluetooth QC45s met ANC (en vast ook een of ander surround ding wat ik nooit gebruik) werkten ook prima op mijn oude Samsung S10e, die nog altijd een jack uitgang heeft.

Overigens werken mijn ~15 jaar oude basic bedraadde oortjes die nog altijd standaard in mijn jaszak zitten ook prima via een USB-C dongle met mijn nieuwe Samsung S24 zonder jack ;)
zeker zaken als surround sound en noise cancellation gingen nooit opgelost worden met een audio-jack
ANC kan prima bedraad. Dat heeft niks met bluetooth the maken. Fabrikanten zijn daar alleen nooit mee verder gegaan nadat bluetooth headsets/oortjes populair werden.
Kip of het ei...
Bluetooth blijft klote werken..

Vooral als je veel schakelt tussen laptop en bijvoorbeeld je telefoon et cetera. Niet dat een kabeltje dan telkens ompluggen handiger of efficiënter is ofzo maar dat is wel stabieler, het zit erin en het werkt..

Dat erbij volgens mijn was het voorheen ook logischer dat je dan gewoon twee koptelefoons had een voor je telefoon en een voor je laptop nu omdat het kan gebruik ik ze voor beiden wat niet lekker werkt.
Met Multipoint Bluetooth heb je dit probleem niet. Dan ben je gelijktijdig verbonden met twee apparaten.

@Barrycade Apart. Ik werk met een iPhone en Surface Laptop, icm een JBL headsetje, en niks geen gegoochel, it just works.

[Reactie gewijzigd door bas-r op 22 juli 2024 13:18]

Ik heb dat met meerdere koptelefoons. Ook duurdere Jabra's/Plantronics. Maar in de praktijk werkt het niet zo lekker samen als je hoopt.

Ook geeft dubbel verbonden in mijn geval mindere audio in gesprekken dan wanneer als ik mijn telefoon BT uitzet.

En dat is precies niet handig, dus tussen calls lekker muziekje op en dan gewoon de call oppakken is gewoon gegoochel met settings op je telefoon.
Heb persoonlijk deze ervaring niet. Vooral voor telefoontjes schakelt mijn koptelefoon altijd heel gemakkelijk tussen twee apparaten. Telefoontje voorbij? Audio schakelt weer moeiteloos over naar de desktop. Enige wat ik heb ervaren is dat sommige desktop applicaties/websites soms een soort van minimaal audio signaal lijken te sturen. Waardoor de koptelefoon niet overschakelt als ik bijvoorbeeld een filmpje open op mijn telefoon.

Overigens ben ik nog steeds van mening dat een audio-jack heel handig is. Het komt nog wel meerdere keren per jaar voor dat ik audio wil afspelen op een apparaat zonder Bluetooth, vooral bij oude auto's.
Precies dit heb ik dus ook met mijn Poly headset ik moet dat werkelijk de bluetooth adapter uit mijn laptop trekken voordat hij normaal overschakelt naar mijn telefoon.
Daarnaast als mijn telefoon verbinding heeft met mijn headset moet ik deze soms dat werkelijk de bluetooth uitzetten voordat deze automatisch verbinding maakt met mijn laptop.


Dat zijn gewoon irritante handelingen die niet nodig zouden moeten zijn. Of geweest mij gewoon een Switch op mijn koptelefoon waarmee ik naar apparaat 1 2 of 3 kan verbinden zoals mijn Logitech muis ook heeft.
Vooral als je veel schakelt tussen laptop en bijvoorbeeld je telefoon et cetera.
De betere oortjes kunnen met twee apparaten tegelijkertijd verbinden. Ook hebben goede sets bedoeld om te bellen een USB-dongel meegeleverd, die de "intelligentie" vanuit de computer wegneemt (zoals het schakelen tussen BT-profielen) en daarmee de kans op fouten verkleint.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 22 juli 2024 13:18]

Dit is een Bluetooth headset van €380 van het merk plantronics uc8200.
Volgens mij een prima merk wat dit gewoon moeiteloos zou moeten kunnen.
Alleen merk je bijvoorbeeld dat de hp laptop of bepaalde apps een soort minimaal ruis signaal uitsturen welke de bluetooth signaal dus claimen. Deze heeft dus een Bluetooth dongel en werkt dus niet lekker... Alle verschillende merken hebben gewoon verschillende oplossingen om de bluetooth connectie heen gebouwd welke allemaal impact hebben en dus schijnbaar niet helemaal lekker werken en dus ook verschillende ervaringen creëren bij mensen.

[Reactie gewijzigd door Scripted op 22 juli 2024 13:18]

Mijn koptelefoon heeft de neiging om eerder met mijn tablet te verbinden, dan met mijn telefoon. En al mijn draadloze koptelefoons en oortjes vallen weleens weg door signaalstoringen, bijvoorbeeld als er veel mensen in de trein zitten. Ik probeer dan een tijdje volledig draadloos te gaan, en na een paar maanden maximaal switch it toch weer steeds vaker terug naar mijn AKG-oortjes. Geen hoogstaande kwaliteit, maar ze kunnen in de wasmachine, switchen tussen apparaten duurt 1 seconde ipv dat ik zit te kloten met opnieuw verbinden, ze hebben geen last van signaalstoringen en ze zijn nooit leeg
Toen ik met een Xperia 5V weer de optie had om met een jack naar muziek te luisteren merkte ik weer hoeveel beter het geluid kan zijn als je ook ion the move naar muziek wil luisteren.

Als je wat minder waarde hecht aan goed geluid dan kun je ook prima met je TWS in-ears aan de gang en die bieden ook wat praktische voordelen zoals multipoint naast natuurlijk draadloze vrijheid en evt ANC.

Maar nu ik tegenwoordig meer dan een uur in de trein zit heen en terug, is zeker naar huis gaan een moment om effe te downtunen. En het verschil tussen mijn TWS inears (die rond de 300 kosten) en mijn bedrade setje van 80 euro is werkelijk enorm.

Het ding is rond het wel of niet beschikbaar zijn van een jack dat dit niet gaat over het kunnen luisteren van muziek met een degelijke kwaliteit maar dat mensen die goedkopere telefoons vaker dit gebruiken voor een headset en dat deze toestellen vaak niet wateresistent zijn en het dus niet te veel kost om een jack aansluiting toe te voegen, aangezien dat een element is dat het wateresistent maken bemoeilijkt.

Het is mijnsinziens dus niet echt mogelijk om de beslissing om deze wel of niet op een telefoon toe te passen door een fabrikant, naast elkaar te leggen. De betreffende beslissing gaat immers over andere overwegingen richting de gebruiker. Voor Sony gaat het om het bieden van een volledige multimedia ervaring waarbij naast muziek, ook voor het kijken van video bedraad een hogere kwaliteit ervaring biedt. Sommige spelers en services hebben een prima compensatieconstruct ingebouwd zitten om met de vertraging van Bluetooth om te gaan. Denk aan YouTube en MXPlayer. VLC heeft dat echter niet. En als het gaat om YouTube en het kijken van bijv drumvideos, dan is dat compensatieconstruct het toch niet helemaal. Dat betekent ook dat het kijken van videocontent toch dat ideale net mist ondanks dat de meesten dat niet zullen merken.

[Reactie gewijzigd door RaJitsu op 22 juli 2024 13:18]

Grappig dat je het trein voorbeeld aanhaalt. Ik kan mij geen treinreis voorstellen zonder een goede noise canceling set. Ik zou nooit meer weg willen van een goede bluetooth headset met noise canceling.
Goedpassende eartips icm audio die je afspeelt maakt dat het geluid van een trein makkelijk overstemd wordt. Verder heb je ook niet dat drukkende gevoel dat ANC vaak geeft. Datzelfde gevoel vind ik overigens prettig wanneer ik wel van ANC gebruik wil maken om lawaai om mij heen zo veel mogelijk uit te bannen.

[Reactie gewijzigd door RaJitsu op 22 juli 2024 13:18]

Goedpassende eartips icm audio die je afspeelt maakt dat het geluid van een trein makkelijk overstemd wordt.
Hello tinnitus, my old friend...

Het voordeel van goede ANC (met nadruk op "goede") is dat je ook een rustige rit hebt zonder dat je iets afspeelt. En als je wel iets afspeelt hoeft het volume niet zo hoog. Ideaal in een maatschappij waar de nadelen van luid geluid niet altijd erkend worden, en waar sommige mensen in openbare ruimtes zo luid mogelijk zijn om maar hun eigen gedachten te overstemmen (ten koste van hun omgeving).

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 22 juli 2024 13:18]

Tsja, dit is persoonlijk. Hier thuis wil men niet dat ik de IE200 van Sennheiser draag omdat ik zelfs met casual luisteren achter een PC echt niets meer hoor. Zelfs niet als iemand vanaf een meter of drie tegen mij spreekt. Dit terwijl ANC als het om minder goed voorspelbare dingen als praten gaat, minder goed werkt.

Tinnitus heb je toch juist last van als je niets afspeelt en hoor je zeker met ANC juist goed?

[Reactie gewijzigd door RaJitsu op 22 juli 2024 13:18]

Dit terwijl ANC als het om minder goed voorspelbare dingen als praten gaat, minder goed werkt.
Ligt aan de ANC-implementatie. Ik heb ervaring met die van Bose (door veel reviewers omschreven als "second to none"), en achtergrond geroezemoes wordt goed weggefilterd. Een individueel gesprek wat minder, maar nog steeds aanzienlijk. Ik heb wel eens een QC-setje gebruikt tijdens luide bedrijfsfeestjes (binnen altijd in galmbakken, brakke muziek optioneel). De persoon voor mij met wie ik praat kan ik aardig verstaan (beter dan zonder oortjes), terwijl de rotzooi op de achtergrond wegblijft. Ook zijn earbuds wat makkelijker mee te nemen in bijvoorbeeld een binnen- of broekzak t.o.v. een koptelefoon.
Tinnitus heb je toch juist last van als je niets afspeelt en hoor je zeker met ANC juist goed?
Het punt is dat je tinnitus krijgt als je het volume op een headset moet verhogen om omgevingsgeluid te onderdrukken. Als je geen tinnitus hebt of je wilt tinnitus niet verergeren, dan biedt ANC uitkomst. ANC kan ook gebruikt worden in combinatie met de juiste ruis om tinnitus te onderdrukken.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 22 juli 2024 13:18]

Ik weet niet of je door hebt hoe goed oordopjes geluid kunnen onderdrukken als ze goed passen, ook zonder ANC. Je hebt dan helemaal geen hoog volume nodig om boven het trein geluid uit te komen.

ANC werkt natuurlijk nog wel een tikkeltje beter, maar ook zonder ANC zal je niet zomaar tinnitus krijgen... Een avondje in een club doet meer schade
Het voordeel van goede ANC (met nadruk op "goede")
Helaas is een koptelefoon met goeie ANC al gauw rond de 150 euro als niet hoger
Het is duur. Andersom is mijn gehoor en mijn geestelijke staat (minder vermoeidheid) mij best wel wat waard. Voor iets dat dagelijks gebruikt wordt valt de prijs wel mee.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 22 juli 2024 13:18]

Ik heb recent (november 2023) de Soundcore Space One gekocht na wat onderzoek te doen. Het voelt voor mij echt als een goed ontwikkeld premium product en hij kost maar €100. Ik heb ook een paar andere modellen getest van andere merken en die voelden toch vaak meer als de 'budget' optie van een duur merk, terwijl ik dat met de Space One absoluut niet heb. Het was toen een gloednieuw model dus het ondersteunt ook veel van de nieuwste technische QoL features.

Soundcore is trouwens een dochtermerk van Anker, dus het is geen vaag klein bedrijfje wat er achter zit.
Van ANC krijg ik barstende koppijn. Dat geeft inderdaad een constante druk. Een goeie IEM sluit je gehoorgang toch voldoende af.
Dit is persoonlijk. Los van dat drukkende gevoel heb ik er geen last van. Zeker geen hoofdpijn. Verder is de implementatie anders van fabrikanten. Waar bijv Sony kiest voor het hard tegengaan van omgevingsruis om zoveel mogelijk stilte te creëeren is de aanpak van bijv Bose bijna net zo goed maar heb je daar dat drukkende gevoel minder. Tenminste, dat is mijn ervaring. Misschien dat het voor jou zou betekenen dat er een oplossing bestaat die je geen hoofdpijn geeft?
Een fatsoenlijke over-ear koptelefoon dempt genoeg geluid van de buitenwereld. Neem een Beyerdynamics DT-770 Pro bijvoorbeeld.
Ik ben erg fan van mijn beyerdynamic koptelefoon maarre... ik zou 'm niet in de trein dragen. Veel te groot en demping is niet te vergelijken met een ACN koptelefoon. Op kantoor of onderweg gebruik ik zo'n Sony XM4, zodat ik echt niets meer hoor. De beyerdynamic geniet ik dan thuis van.
´Welke Beyerdynamic is dat?
Geen enkele koptelefoon zonder ANC dempt lage frequenties effectief, sterker nog, ze presteren het om juist vaak enkele frequenties luider te maken dan zónder koptelefoon.

Wat dat betreft zijn zijn zelfs goed afsluitende in-ears zonder ANC vaak effectiever, die vaak wel een verlaging van 10-20dB in de basregionen kunnen klaarspelen.

Maar om terug te gaan naar koptelefoons, vergelijk bijvoorbeeld de metingen van jouw DT-770 Pro met de populaire Sony WH-1000XM4 (en let ook op hoe ook de Sony met ANC uit een piek heeft tussen 120-150Hz waarin hij omgevingsgeluid versterkt i.p.v. dempt.

Dus als je met het OV reist, waarin het omgevingsgeluid vooral uit de bastonen van de busmotor of spoorrails bestaat, kan een klassieke koptelefoon echt niet op tegen een beetje ANC koptelefoon.

In omgevingen waar vooral menselijk stemgeluid storend is, zoals bijv. een kantoortuin, zal het verschil kleiner worden
Maar waar stoor jij je in de trein meer aan? Het geklets van iedereen om je heen of het gesuis van de trein?

Een vliegtuig met z’n doordringende motoren is een ander verhaal, maar een trein maakt amper geluid in vergelijking daarmee.
Ik moet eerlijk bekennen dat het alweer een tijd geleden is dat ik met de trein heb gereisd en mijn ervaring in het OV vooral met bussen met zware verbrandingsmotoren is. Daar merk ik echt een duidelijk verschil tussen in-ears met ANC en zonder.

Maar het kan goed dat het bij treinen een stuk minder groot verschil is.
Idem voor de bus, tegenwoordig heeft de chauffeur zijn muziek ook aan staan en zijn in ears al niet meer voldoende de volledige anc koptelefoon is nodig om he eigen muziek of boek nig te horen
Waarom zou je daar Bluetooth voor nodig hebben? Mijn koptelefoon (Sony WH-1000XM3) ondersteunt dat gewoon over de 3,5 mm-kabel.
Ik persoonlijk vind die jacks, met uiteraard de bijbehorende koptelefoons, juist niet prettig meer tegenwoordig. Die draadjes zitten nét altijd in de weg, je loopt risico op kabelbreuk etc etc.

Daarnaast vind ik de kwaliteit van moderne Bluetooth headsets tegenwoordig dermate goed voor normaal dagelijks gebruik dat ik daar toch echt de voorkeur aan geef.

Ik mis hem dus zelf niet meer, en voor mij is het ook absoluut geen selectiecriterium meer.

Voordeel van het weglaten is ook dat de telefoon net iets lichter kan blijven door het weglaten van benodigde chips, aansluiting etc voor die jack. In een tijd dat het gewicht van de telefoon letterlijk in grammen gemeten wordt kan dat wellicht weer mensen net over de streep trekken.
Voor een 3,5mm aansluiting en bluetooth valt wat te zeggen, beide hebben zijn voor en nadelen.
Alleen het één sluit het ander niet uit. En waar een 3,5mm aansluiting beschikbaar is, is ook bluetooth beschikbaar bij een smartphone.
En qua ruimte, grammen en centen: ja, het kost ruimte, grammen en centen. Maar ik ga er niet van uit dat iemand een telefoon laat liggen omdat er een paar kubieke millimeter meer ruimte gebruikt is, deze tien gram meer weegt en qua prijs zul je het denk ik niet merken, hooguit een afrondingsverschil (€299 --> €299,95).

Zelfs waterdichtheid is te realiseren met een 3,5mm aansluiting. En wat ik als fabrikant zou doen: laat de 3,5mm aansluiting weg, zorg dat je speciale kabels hebt die in de USB-poort kunnen en waar je een usb-poort en 3,5mm poort in hebt zitten waarmee je simultaan kan laden en geluid kan afspelen. Die lever je dan gratis op verzoek van de klant.

Dan heb je eigenlijk alles afgedekt: je hebt uiteindelijk een 3,5mm poort en je kan tegelijk laden. Je bespaart ruimte/geld/volume, omdat er geen aparte 3,5mm aansluiting in de telefoon zit en doordat je niet iedere telefoon voorziet van een extra kabel, is de impact op het milieu ook beperkt.
Nog niet wakker

[Reactie gewijzigd door readefries op 22 juli 2024 13:18]

En wat is je uitleg daarachter? Als dit klopt, zou je ook zeggen dat het beleid van Europa om standaard géén usb-opladers mee te leveren bij telefoons, leidt tot meer impact op het milieu.
Sorry, ik las over een woordje niet heen
Zelfs waterdichtheid is te realiseren met een 3,5mm aansluiting
Het woordje 'zelfs' doet impliceren alsof het een moeilijk iets is om te doen, maar het was en is vrij standaard.
Is Bluetooth audio nu eindelijk volwassen? Ik heb geen hedendaagse ervaring maar die van +/- 5 jaar geleden is niet al te positief. Dan heb ik het over het geluid, klonk echt slecht, als een 64/96kbps mp3 zeg maar.
Zou ik nu geen verschil meer horen?
Je wil echt APT-X HD of LDAC hebben voor goed geluid op bluetooth. Het is niet echt lossless, maar het zit al boven de kwaliteit van de AAC bestanden die de meesten gebruiken. Dus tenzij je echt lossless kwaliteit wil hebben (en dan is een externe DAC de beste optie) is het gewoon prima.
Dus tussen APT-X , HD of LDAC zit weinig verschil, zie nu dat de REAL BLUE NC van Teufel nu in de aanbieding is voor 130 ipv 230 en heb een zwak voor dat merk dus ga die overwegen? Deze heeft APT-X
Er zit wel verschil in, maar APT-X is ongeveer CD kwaliteit, APT-X HD zit daar iets boven. LDAC is ongeveer 3x cd kwaliteit. Maar het is wel met enige kwaliteitsverlies, maar voor de meeste gebruikers niet hoorbaar.

Helemaal niet als je de muziek als mp3, aac/mp4 op je telefoon opslaat. Dat is namelijk gelijk aan APT-X :)

[Reactie gewijzigd door ShadLink op 22 juli 2024 13:18]

Meer dan CD is überhaupt niet hoorbaar, want Nyquist.
Ok duidelijk, dus de Teufel real blue die 130 is heeft APT-X en de andere optie is de Sony uitvoering: Sony WH-XB910N (Blauw) en die heeft AAC, LDAC, SBC. Beide komen volgens de test van Tweakers met een goed geluid maar volgens jouw zou dan de Sony de betere moeten zijn vanwege LDAC? Ik luister alles via Spotify overigens.

Verder dacht ik slim te zijn door mijn Game headset via een bluetooth dongle draadloos te kunnen aansluiten op mijn mobiel maar ik denk dat je dan een hoop verlies krijgt? Het is de Steelseries Arctics 7+ die via een dongle op PC is aangesloten maar geen bluetooth heeft maar het geluid van de muziek is eigenlijk goed te doen, in ieder geval beter dan de draadloze Sennheiser HD 458BT die ik nu gebruik.
Ik hoor zelf echt maar een minimaal verschil met LDAC aan. Maar ik ben dan ook totaal geen audiofiel.
Over geluidskwaliteit kan ik niet oordelen, maar bereik en latency is pas goed sinds BLE 5.2/5.3 in mijn ervaring.
Ik moet je zeggen, alles van de MX3 van Sony is zeer goed te noemen.
Heb nu zelf de mx4 een jaartje of 3 en merk echt dat het niet aan de koptelefoon ligt maar aan het apparaat wat je erop "aansluit"
Telefoons en PC's allemaal bijna latency free.
Verbinden met diverse LG's zeker 30 a 40 ms latency.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.