Stormrise

RTS met nieuw perspectief

Dat The Creative Assembly best iets afweet van het maken van goede strategiegames, staat als een paal boven water. De Australische tak van de studio heeft zich altijd uitsluitend gericht op de ontwikkeling van de Total War-games, die stuk voor stuk staan voor grootschalige gevechten, kwaliteit en, daaruit voortvloeiend, hoge reviewscores. Of de volgende stap ook zoveel succes op zal leveren valt echter te bezien; de console-game Stormrise lijkt een even veelbelovend als risicovol project te worden. Tweakers.net kreeg de kans een vroege versie van de game te spelen, op het kantoor van uitgever Sega.

Getest op: Xbox 360
Verschijnt ook voor: PlayStation 3, pc

Volgens The Creative Assembly is er voor consoles nog geen enkele strategiegame uitgebracht die echt goed werkt. De ontwikkelaar stelt dat sommige games in de buurt komen, maar niet goed genoeg zijn. Het probleem daarbij is dat de makers van die games een systeem met een keyboard en muis als uitgangspunt namen, en vanaf daar de interface vertalen naar de besturing met een controller. Bij Stormrise wordt dit anders aangepakt. Het spel is volgens de Australiërs heel specifiek voor besturing met een controller ontwikkeld. Het spel beschikt over verschillende handigheden die nog niet eerder waren te zien.

Aan de setting van Stromrise is desalniettemin weinig vernieuwends te ontdekken. Het spel zet twee partijen tegenover elkaar, de Sai en de Echelon. De mensheid heeft geleerd de weersomstandigheden op Aarde te controleren, maar dat is aardig misgegaan en een volledig post-apocalyptische wereld is het gevolg. De Sai is een gemuteerd ras dat zich heeft aangepast aan de nieuwe omstandigheden, terwijl in de Echelon de wat traditionelere mensheid kan worden herkend, die nog vertrouwt op technologie om te kunnen overleven. De twee kunnen uiteraard niet goed met elkaar overweg, dus is het oorlog op Aarde. Niet al te origineel, maar ach, zolang we maar een reden hebben om elkaar de hersens in te slaan is het al snel goed.

*Denkfout

Vlak na het allereerste begin van het spel wordt duidelijk dat Stormrise misschien een weinig origineel verhaal heeft, maar toch geen standaard real-time strategiespel is. De camera staat recht achter een unit, alsof het een third-person actiespel betreft. Hadden strategiegames niet standaard een aangezicht van bovenaf? Denkfout één, als we The Creative Assembly mogen geloven. Strategiegames op consoles moeten juist een ander perspectief bieden, en niet vasthouden aan wat tot nog toe alleen op de pc werkt.

Dus presenteert The Creative Assembly in Stormrise een heel ander concept. De camera is flexibel en kan worden uitgezoomd, maar hangt vooral laag en dicht op je units. Het is dan ook niet nodig om een unit die je wilt selecteren in beeld te hebben. Door de rechter-thumbstick op een icoontje van de eenheid in kwestie te mikken, kun je die eenheid snel selecteren. Dit aanwijs-systeem werkt snel over lange afstanden, maar nog beter over korte afstanden. Dan hoef je niet eens precies te wijzen, maar kun je de thumbstick een kort tikje de juiste kant op geven, waardoor het spel automatisch de volgende unit in die richting selecteert. De camera verspringt dan meteen naar die unit. Op die manier kun je snel tussen units heen en weer springen, en het camera-effect ziet er ook nog eens flashy uit.

*Ook op pc

De besturing is dus ontwikkeld voor gebruik op de PlayStation 3 en de Xbox 360, maar hoe zit het met de pc-versie? Ook daarin heeft The Creative Assembly de nieuwe besturing verwerkt. Hoewel we het niet hebben kunnen testen, werd ons verteld dat het Whip-systeem, zoals het tikken met de rechter-thumbstick heet, ook in de pc-versie zit. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de rechtermuisknop. Door die knop in te houden en je muis een klein beetje te bewegen in de richting waar je moet zijn, krijg je hetzelfde effect als bij de Whip Select op de consoles.