Football Manager Live

Door , 22 reacties

Introductie

Toen de gebroeders Collyer begin jaren negentig van de vorige eeuw het voetbalmanager-spelletje 'Championship Manager' uitbrachten, konden ze niet voorzien welke status de franchise een kleine twee decennia later zou hebben. 'CM' is inmiddels omgedoopt tot Football Manager, en met die gameserie heeft Sega zonder twijfel het beste voetbalmanagerspel ter wereld in huis. Ontwikkelaar Sports Interactive brengt jaarlijks vernieuwingen aan in de serie, maar toch lijken de spellen altijd weer veel op hun voorganger. Mede hierom is het nieuw ontwikkelde Football Manager Live een interessante titel.

Gespeeld op: pc
Ook verkrijgbaar voor: Mac

Football Manager Live is een spin-off van de serie en volledig gericht op online spelen. Daarmee heeft Sega in feite de eerste 'voetbalmanagement-massively multiplayer online'-game in huis. Op basis van het concept zou je kunnen concluderen dat FM Live een beetje het midden houdt tussen een web-based spel als Online Soccer Manager, en de traditionele Football Manager-games. In FM Live voegt Sports Interactive het idee van spelen tegen duizenden andere echte managers samen, met de features die er al jaren voor zorgen dat Football Manager een fantastische spelserie is. Stel je dus een heel uitgebreide versie van Online Soccer Manager voor, en je hebt een beeld van wat FM Live ongeveer is.

*Fictieve club

Er zijn echter aspecten waarbij FM Live duidelijk anders is dan een online spel als Online Soccer Manager, nog los van de kosten die aan een abonnement zijn verbonden. FM Live is bijvoorbeeld niet gebaseerd op werkelijk bestaande competities. Elke speler die een gamewereld binnenkomt, formeert een fictieve club en selecteert vervolgens binnen een bepaald budget een selectie van - wel echt bestaande - spelers. Daar ben je vrij in, zolang de betreffende spelers beschikbaar zijn en je binnen je startbudget van 100.000 pond blijft. Een budget waar helaas geen al te goede spelers mee kunnen worden gekocht.

*