Football Manager 2009

Introductie

Gamende voetbalfans kunnen ieder jaar naar een aantal vaste releases uitkijken. Zo zagen we eerder dit jaar Pro Evolution Soccer 2009 en FIFA 09 al verschijnen. Football Manager 09 is weliswaar een volstrekt andere game, maar hij hoort absoluut in het rijtje spellen waar duizenden voetbalfans jaarlijks op wachten. Elke fan heeft immers een mening over hoe zijn team zou moeten spelen en in Football Manager krijgt iedereen de kans om zijn managersgeluk te beproeven, in wat de meest realistische simulatie moet zijn die je maar kunt krijgen.

Getest op: pc
Ook speelbaar op: Mac

Dat laatste is eigenlijk geen prestatie meer, voor de heren van Sports Interactive. Sinds jaar en dag is Football Manager veruit het meest realistische managerspel. De belangrijkste concurrent van elke nieuwe release in de serie lijkt de versie die een jaar eerder verscheen. De enige uitdaging, in dat opzicht, is dus dat de ontwikkelaars keer op keer een product op de markt moeten brengen dat de vorige uitgave kan doen vergeten; andere ontwikkelaars komen per definitie niet in de buurt van dat niveau.

Football Manager 2009

Football Manager 2008 ging een beetje gebukt onder deze 'eigen' concurrentie. Het spel was heel goed, maar toch vielen de scores internationaal wat tegen, doordat het verschil met Football Manager 2007 niet al te groot was. Er was geen innovatie en het leek er een beetje op dat Sports Interactive vooral een bekend kunstje uitvoerde. Het werd dus hoog tijd om de boel eens goed op te schudden en vernieuwing in de serie aan te brengen, en dat heeft de Londense ontwikkelaar goed begrepen.

*Toch 3D

Bij de aankondiging van de nieuwe Football Manager sprong één element er duidelijk uit: de introductie van een 3d-engine. Jarenlang hield de ontwikkelaar vast aan de welbekende 2d-engine, waarmee wedstrijden van bovenaf werden bekeken. Dit gaf de speler een goed overzicht van de wedstrijd, en stelde Sports Interactive in staat zoveel mogelijk rekenkracht in te zetten om het voetbal zo realistisch mogelijk te simuleren. De aankondiging van de 3d-engine werd niet door iedereen even positief ontvangen. Hoewel veel mensen deze stap toejuichten, vreesden fans van de serie voor een vermindering van het realisme in het spel. Hoe dan ook: anders is het in elk geval wel geworden.