The Chronicles of Riddick - Assault on Dark Athena

Remake, multiplayer-uitbreiding én nieuw spel

The Chronicles of Riddick: Escape from Butcher Bay maakte indruk op de E3 gamesconventie van 2004. Het spel van de Zweedse ontwikkelstudio Starbreeze beloofde een van de mooiste spellen op de oude Xbox te worden, en maakte die hooggespannen verwachtingen waar. Dit jaar komt eindelijk het vervolg uit. In The Chronicles of Riddick: Assault on Dark Athena spelen gamers niet alleen een heel nieuw spel, ze kunnen ook het oude spel nog eens doorspelen, in een nieuw, next-gen jasje. Tweakers.net zag een presentatie van het spel, tijdens het persevenement Atari Live.

Verschijnt op: Xbox 360, Playstation 3, pc

Typecasting wordt door veel acteurs gezien als 'het grote kwaad'. Verschillende acteurs en actrices wisselen daarom met opzet rollen af, om er maar voor te zorgen dat ze niet in een bepaalde hoek worden geplaatst. Vin Diesel's rol als advocaat in de film Find Me Guilty zou je als zo'n poging kunnen zien, maar als iemand bij uitstek geschikt is om gecast te worden in de rol van bad-ass antiheld, dan is het Vin Diesel wel. Het grote publiek leerde hem kennen als Private Caparzo in Saving Private Ryan, maar Diesel brak vooral door als Dominic Toretto in The Fast and The Furious, om er daarna met zijn rol als Xander Cage in xXx nog eens overheen te knallen. Het personage Richard B. Riddick, of kortweg Riddick, past prima in dit rijtje.

Riddick Assault on Dark Athena The Chronicles of Riddick: Assault on Dark Athena is meer dan een simpel nieuw spelletje. Allereerst kunnen spelers hun geheugen opfrissen in Escape from Butcher Bay. Het spel uit 2004 is speciaal voor de huidige generatie consoles bewerkt. Dat houdt in dat je hetzelfde spel speelt als op de oude Xbox, maar dan met verbeterde graphics. Daarnaast heeft Starbreeze ook een multiplayer-modus aan het spel toegevoegd. Bovenop deze volwaardige remake komt dan nog het nieuwe hoofdstuk Assault on Dark Athena. Zo brengt Atari dus eigenlijk in één keer een remake, een multiplayer-uitbreiding én een nieuw spel op de markt.

Assault on Dark Athena gaat verder waar het verhaal van Escape from Butcher Bay ophield. Riddick zit in cryostasis en is opgepikt door het piratenschip Dark Athena, maar hij ontwaakt en kan voorkomen dat hij door de crewleden gevangen wordt genomen. Het schip blijkt mensen om te zetten in geautomatiseerde drones. Zo begint een nieuw avontuur, waarin Riddick het schip moet zien te stoppen. Zoals het een goed antiheld betaamt, begint Riddick met niets meer dan de vaardigheden die hij van nature bezit... en een haarspeld van de kapitein van de Dark Athena.