Door , , 20 reacties

Hij blijkt moeilijker tegen te houden dan een hogesnelheidstrein zonder remmen. Hij is groot, kaal en gespierd en hij heeft een stem die knuffelaap Bokito niet zou misstaan. We hebben het natuurlijk over actieheld Vin Diesel, de ongekroonde koning der scherpe oneliners. Na het dramatische Wheelman-incident van vorige maand keert de beste man terug. Dit keer in een game die, als sequel op een stevige cultclassic, eigenlijk wel wat aardigs op zou moeten leveren.

Getest op: Xbox 360
Ook verkrijgbaar voor: pc, PlayStation 3

In 2004 verraste ontwikkelaar Starbreeze in samenwerking met Vin Diesel’s Tigon Studios gamers wereldwijd met een voor die tijd vooruitstrevend en tamelijk innovatief actiespektakel. The Chronicles of Riddick: Escape from Butcher Bay bleek een ijzersterke combinatie van stealth-capriolen, shooter-elementen, platformactie en het nodige puzzelwerk te zijn. Bovendien brak de game voor het eerst met de traditie dat alle games op basis van een filmlicentie per definitie slap zijn. Nu, ruim vijf jaar later, trakteren dezelfde makers ons op het directe vervolg op Butcher Bay, genaamd Assault on Dark Athena. Hoewel de game een op zich staand deel is, heeft men ervoor gekozen het Butcher Bay-avontuur enigszins opgepoetst mee te verpakken. Hier is onder andere voor gekozen omdat de originele Xbox-game niet backwards compatible bleek en de ontwikkelaar vindt dat gamers er recht op hebben die ook te kunnen spelen. Twee donkere sci-fi-games voor de prijs van een; wat willen we nog meer?

Chronicles of Riddick - Assault on Dark Athena

*Autosave-adder

Voordat je begint te spelen wordt je gevraagd te kiezen met welke van de twee games je aan de slag wilt gaan. Het is mogelijk om beide games door elkaar heen te spelen, maar er zit daarbij wel een klein addertje onder het gras. Wanneer Riddick in game A een gebied uit loopt, een belangrijke handeling uitvoert of een stevige confrontatie afrondt, wordt tussentijds een autosave gemaakt die met name in de latere levels bijzonder welkom is. Wanneer je dezelde game weer zou opstarten en voor ‘Continue’ zou kiezen, dan wordt Riddick ook precies weer op dat punt losgelaten. Speel je echter game B tussendoor en sla je ook daar een game op, dan vervalt de autosave van game A en moet je vanaf het begin van het betreffende level starten. Het lijkt misschien een detail, maar het werkt in de praktijk het prettigst om een game te kiezen en die te blijven spelen.

*In memoriam

Met nog altijd goede herinneringen aan de eerste Riddick-game, kon ik het niet laten eerst Butcher Bay te gaan spelen, met als voornemen om met de levensgevaarlijke crimineel ‘Rust’ af te rekenen. Altijd leuk om wat oude herinneringen op te halen. Escape from Butcher Bay mag in wezen niets nieuws zijn, maar omdat de game de helft van het totaalpakket bestrijkt leek het me toch nodig een oordeel te vellen en de game de nodige aandacht te schenken in deze review. Het spel wist me na al die tijd nog met gemak uren te vermaken, al was Butcher Bay in mijn herinnering mooier, moeilijker en omvangrijker. Grafisch kan de game echter nog steeds meekomen en ook het verhaal, de dialogen en de grimmige sfeer zijn nog altijd prima. Butcher Bay biedt variatie, diepgang en tactische uitdagingen, maar ook de mogelijkheid om lekker ongecompliceerd te knokken en te knallen.