Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Dimitri Reijerman

Redacteur

Conceptronic Grab'n'Go Cfullhdma getest

Solide apparaat

De Cfullhdma biedt zeker waar voor zijn geld: de mediaspeler spuwt vlotjes en probleemloos hd-video in alle resoluties en denkbare formaten op het beeldscherm. De foto- en audiomodus zal, ondanks het ontbreken van sommige functies, voor de gemiddelde gebruiker toereikend zijn. Ook de uitstekende ondersteuning vanuit de Nederlandse fabrikant met betrekking tot zaken als firmware-updates en het afhandelen van vragen verdient een pluim.

Het ontbreken van de mogelijkheid om een harde schijf in te bouwen, kan als een minpunt worden beschouwd. Doordat het kastje echter usb 2.0-opslagapparatuur ondersteunt en solide netwerkmogelijkheden heeft, is het mogelijk een harde schijf elders onder te brengen, bijvoorbeeld in een nas-systeem. Bijkomend voordeel daarvan is dat de gebruiker zo geen last heeft van het lawaai van een harde schijf.

Een kritiekpuntje is wel de gebrekkige ondersteuning voor streaming media op het web: de Cfullhdma mist een actieve community die zelf addons in elkaar knutselt. Voor wie dit kan missen, biedt de Cfullhdma met een prijs van circa 200 euro een uitstekende prijs/prestatieverhouding.

Conceptronic Grab'n'Go Cfullhdma Conceptronic Grab'n'Go Cfullhdma Conceptronic Grab'n'Go Cfullhdma Conceptronic Grab'n'Go Cfullhdma Conceptronic Grab'n'Go Cfullhdma

Reacties (89)

Wijzig sortering
Ik zou wel eens een showdown willen zien van een flink aantal van deze apparaten, waarbij eens ECHT kritisch gekeken wordt naar de A/V kwaliteiten. Dus waar ze verder gaan dan simpelweg 'het speelt'.

Om een beeld te geven - ik heb momenteel een popcorn hour te leen, deze speelt praktisch alles, maar vooral bij 1080P H264 materiaal stottert de speler regelmatig. Ook gaan camerapans niet vloeiend. Kleuren zien er ook minder mooi uit in vergelijking met bijvoorbeeld een TivX. Een TivX daarintegen speelt lang niet alles af en is bovendien een stuk duurder.

De gemiddelde consument zal dit soort zaken misschien aan zijn/haar derrière oxideren, maar voor de home cinema freaks / enthousiastelingen is dit soort informatie behoorlijk relevant. Op deze punten scheidt zich wat mij betreft ook het kaf van het koren.

Beter nog zou natuurlijk een online testdatabase zijn die voortdurend wordt geupdate met de laatste modellen, zodat je altijd een actuele top 10 hebt. Maar zoiets zou zich niet hoeven te beperken tot mediaspelers, dit kan voor allerhande hardware gebruikt worden.

Maar goed, dit wordt wel redelijk offtopic natuurlijk. Ben in ieder geval benieuwd hoe deze Conceptronic op het audio- en videofiele vlak presteert.
Wat ik echt mis aan dit apparaat is HDMI1.3 ondersteuning, dat vind ik toch echt een groot gemis voor een apparaat welke 1080p content kan afspelen.

Met HDMI1.3 ondersteuning kun je TrueHD afspelen, welke dus niet mogelijk is met dit kastje. Vandaar dat ik dan ook voor de DViCO TVIX M-6500A ben gegaan, welke dit wel kan.

Voor de mensen die zich wat meer willen verdiepen in de HDMI protocollen en ondersteuning: http://www.avblog.nl/2007-wordt-het-jaar-van-hdmi-13/
Volledig mee eens, ik hen alleen twijfels dat tweakers.net dit naar behoren kan de pre/reviews hier zijn meestal maar van matige kwaliteit.

Verder ziet dit er goed uit zeker de ondersteuning van ass/ssa subs is voor mij van belang dus dit is in zo verre een leuke kandidaat.
Hier heb je er één, alleen jammer genoeg is alles niet zo goed zichtbaar.
Ik heb hier ( http://www.cdfreaks.com/r...er/Network-streaming.html ) een aantal screenshots gevonden van de film-interface en de PC streaming software.

[Reactie gewijzigd door Adrianb op 22 december 2008 10:33]

Ik ben wel benieuwd naar wat screenshots van de interface, misschien een idee om die een paar toe te voegen?
Ik heb geen screenshots zelf, maar de interface is erg makkelijk en intuïtief. Zoals inderdaad in de test genoemd, heb je 3 hoofdmenu's. Als je bijv. voor Mijn Media kiest, kan je daarna kiezen voor foto's, films of muziek. Ga je bijv. naar films kan je selecteren welk apparaat/stream je wilt gebruiken, in mijn geval een externe hdd. Dan krijg je gewoon een lijst met een mappen-/bestandsstructuur waar je doorheen kan browsen, net als op de PC.
In de handleiding staan enkele kleine screenshots die wel een indruk geven: http://download.conceptro...CFULLHDMA_MAN_ML_v1.0.pdf (pagina 10, 11 en 12 oa)

[Reactie gewijzigd door Wilbert de Vries op 22 december 2008 11:32]

hoe zit het met 1080p mkv's die op L5.1 zijn ge-encode? bij de WD TV gaat dit niet lekker, ik verwacht dat het bij deze Conceptronic ook niet zonder artifacts speelt?
Ik heb hier een review gevonden die zegt het volgende:
Onze mkv-testbestanden spelen probleemloos af, op zowel 720p als 1080p. Ingebakken ondertiteling en losse srt-bestanden vormen ook geen probleem voor de CFULLHDMA. Met andere woorden: qua afspeelmogelijkheden doet deze adapter niet onder voor de Popcorn Hour.
thx voor het uitzoeken, maar helaas zegt dit niet zoveel over de specifieke compressie van de mkv's die zijn getest. eerlijk gezegd verwacht ik dat deze speler ook niet goed overweg kan met L5.1 mkv's, net als alle andere (duurdere) media players.
update: with the beta release of 1.09.11 firmware we were able to have L5.1 supported. Although not 100% of all files can be played without artefacts (there are some reasons why it can’t be all) but I think 95% of the content we can .. And that is a huge huge improvement compared to other Sigma Designs 8634/8635 players.
http://www.aroundmyroom.com/tag/l51/
De vraag is waarom je L5.1 zou willen?
De meeste bluray stuff is zelfs daarop niet geencodeerd

Het volgende geldt voor sigma designs chipsets: standaard is er geen ondersteuning voor L5.1

Er is beperkte ondersteuning en het is per fabrikant verschillend hoe deze de implementatie vanuit de SDK van sigma designs hebben geimplementeerd

L5.1 kan de CFULLHDMA afspelen maar bij erg heftige streams kan dit als resultaat opleveren dat je blokkerige artefacts te zien krijgt. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de beschikbare memory en dus per film, per device kan het resultaat anders zijn.

zie:
http://www.aroundmyroom.c...n-playing-mkv-h264-files/

Mijn advies: L5.1 films links laten liggen .. (of omzetten naar L4.1)
het is niet dat ik er zelf bewust voor kies, maar zo wordt het vaak aangeboden. in mijn ervaring is een groot gedeelte van de beschikbare mkv's wel degelijk op L5.1 gecodeerd. misschien komt het omdat er nog geen 'officiële' standaard is voor het omzetten van BD naar H264/WMV, en een hoop mensen dus niet precies weten waar ze mee bezig zijn als ze een mkv maken van een BD film.

anyhow, bovenstaand bericht van MAZZA klinkt enigszins hoopvol, binnenkort maar eens kijken of ik dit apparaat zelf kan uittesten.
Echter ik vond deze:
http://www.aroundmyroom.c...n-playing-mkv-h264-files/

This image from MediaInfo is showing the information of a MKV file which is causing artefacts on a SD 8635 based mediaplayer (like the Conceptronic CFULLHDMA).

Let wel, blu-ray en HDDVD gebruiken L4.1, dus waarom men daar L5.1 van zou maken, is een raadsel. En wie komt er nu niet toe met 25Mbit voor een videostream?
De Conceptronic Cfullhdma kan perfect 1080p @ 30fps aan, en een tikkeltje hoger nog. Dat zou toch volstaan... Anders voorzie je een PC die het werk verricht.

Echter ja.... L5.1 komt 'in the scene' precies wel vaak voor, ik zeg zo maar een titel:
Eastern.Promises.720p.HDDVD.x264-SEPTiC.mkv
En zoals sommigen wel zullen weten, SEPTIC brengt wel vaker een film naar 'het net'.

Punt 2
Support WMA tot 192Kbps of VBR

Waarom zou 256Kbps niet lukken voor zo'n krachtpatser? :-|

[Reactie gewijzigd door Mizitras op 22 december 2008 12:03]

Momenteel heeft de popcorn issues met ssa/ass subs dus deze speler zit zelfs een stapje hoger..
Aangezien deze itt andere soortgelijke apparaten wel een gbit netwerk aansluiting heeft, mis ik dat soort testjes eigenlijk of dit wel degelijk meerwaarde heeft. Dat 100mbit genoeg is geloof ik best wel, maar hetzelfde zegt ook een winkelverkoper aan zijn potentiele klanten.... :)
Lees over de gbit netwerkaansluiting opde cfullhdma hier meer: CFULLHDMA and GIGABIT

[Reactie gewijzigd door MAZZA op 22 december 2008 17:27]

Inderdaad, een HD stream verbruikt 8-30mbit, dus theoretisch zou een 100mbit verbinding 3 tot 12 HD films tegelijk kunnen streamen. Niet dat dit in de thuispraktijk snel zal voorkomen, maar om een idee te krijgen.
Maar misschien was de gbit interface goedkoper voor Conceptronic om in te slaan? :)
Ik heb ook een NAS met een gigabit aansluiting maar in de praktijk is de doorvoer +- 5Mbit/s. Hoe is dat bij dit apparaat?
Damn wat zijn de menu's van die standaard systeemen toch lelijk!
Media Portal is the way to go...
Mediaportal is een bitch om een beetje fatsoenlijk te configureren. Misschien leuk voor een tweaker (hoewel ik na 2 dagen nog geen ondertitels de handoek in de ring heb gegooid) maar niet voor een gemiddelde enduser waar dit apparaatje voor gemaakt is.
Mediaportal ziet er schitterend uit en eigenlijk krijg ik toch wel de kriebels om eens flink te tweaken en een stille mini-pc onder de tv te zetten ipv de lawaaibak genaamd xbox360. Maarrrr, ik ben een beetje bang dat ik net als "vroeger" weer continue aan het tweaken ben ipv dat ik ook daadwerkelijk relaxed op de bank films aan het kijken ben... waar blijft die film-verhuur-service van Apple toch

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 22 december 2008 12:31]

Zelfde verhaal hier...

Wil heel graag een htpc bouwen icm Mediaportal, maar wil het hele zaakje installeren en er dan klaar mee zijn! 1 keer alles instellen en dan moet alles werken.

Ik wacht totdat Mediaportal oid weer verder in ontwikkeling is en stap dan over. Het schijnt dat versie 2.0 erg veelbelovend is.

Als ik nu lees oa hier op tweakers wat voor een configuratie ellende je op je hals haalt met het installeren van een fatsoenlijke htpc....

(of zijn er mensen die hier die het wel simpel voor elkaar hebben gekregen?)
Ik heb niet echt een HTPC, maar ik sluit regelmatig mijn laptop op onze tv beneden aan en ik gebruik dan XBMC (voor pc natuurlijk :) ) en het enige wat ik moet instellen is de overscancorrectie, en dat is maar eenmalig als je niet steeds van beeldscherm wisselt. Dan ga ik op de bank zitten en kan ik zonder moeite van mn films genieten :)
gelukkig is deze site bedoeld voor tweakers... en niet voor een gemiddelde enduser
Het aantal "gemiddelde eindusers" op Tweakers is ook aan het stijgen, dat sommige mensen wegens deze reden dingen niet zelf (uit)zoeken, maar denken dat mensen het maar standaard voor je oplossen.

offtopic:
Dit is GEEN flame naar enige user. Enkel een reactie op de post van gassiepaart.
Hier ook een tevreden gebruiker. Het is inderdaad een goed apparaat. Zit heel degelijk in mekaar qua hardware, alle denkbare bekabeling meegeleverd. Gewoon top!
Ik heb hem ook, het is een mooi apparaat echter het mist ook wat praktische dingen.

- Niet logische interface, je moet eerst kiezen wat voor soort media je wilt kijken, bv muziek, dan krijg je als nog al je shares te zien, dus niet waar alleen muziek in staat, shares met films laat ie ook zien maar geen bestanden.... onhandig gewoon. Waarom niet gewoon alles tonen en bij starten bestand speelt ie af wat je hebt gekozen.... (dit doet elk systeem toch)
- Je kan zelf geen menu structuur aanbrengen van je samba shares, bij startup scanned ie je netwerk op servers. Als deze gevonden zijn krijg je alle shares te zien, je kan dus niet filteren. Ik zou graag een eigen indeling van de media willen aanleggen en sommige shares niet willen zien.
- Je kan geen "zoom" instellen, dus een films altijd op 16:9 laten zien. Hij laat het zien in het formaat wat het bestand is, de zoom functie op de AB is waardeloos(slecht) en kan niet vast gezet worden, dus de volgende film zelfde probleem.
- zoals al aangegeven, inderdaad een zeer eenvoudige interface, ook ik zie liever xmbc layout. Ik verwacht echter niet dat dit ooit komt....
- snel voor/achteruit spoelen is ook langzaam, 16x lijkt niet echt snel te gaan.....

Maar goed niet alleen negatieve dingen.
Hij streamt perfect, speelt bijna alles af zonder enig probleem.

Als de interface en persoonlijke config gedeelte nu nog zouden worden bijgewerkt is het het beste streaming apparaat wat je kan kopen.
Leuk al die mogelijkheden, maar ik zit echt niet te wachten op het zoveelste kastje met een onmogelijke vorm.
Mijn stereo installatie bestaat nu eenmaal uit 42 cm componenten en een bijpassende bouwvorm zou erg welkom zijn.
De vorm is inderdaad vrij onmogelijk maar wat het kastje moet doen doet het erg goed. En inderdaad, een prima ondersteuning en regelmatig nieuwe firmwares.
In dat geval kan je ook een Popcorn B-110 kopen (moederbord van de A-110 maar zonder kast, micro ATX uitvoering) en in een passende 42cm kast stoppen.
Dan kan ik net zo goed alles zelf bouwen, af en toe is kant en klaar ook wel fijn.
Jep sluit ik me bij aan, komt bij mij ook geen console in de woonkamer. ook allemaal van die onpraktisch gevormde zut, Of moet ik dan een plank maken waar al die dingen op een rijtje opkomen ofzo ?
En ikzelf gebruik met veel plezier een htpc, over flexibiliteit in vorm en mogelijkheden gesproken.
Je hoeft het kastje toch niet zichtbaar op te stellen? Het heeft geen enkele functie (afgezien van de ontvanger voor de afstandbediening misschien). Pleur het gewoon ergens achter, weg is weg.
Nou dan is dit kastje met zijn afmetingen van: Lengte 122mm Breedte 44mm Hoogte 205mm wel ligend te plaatsen in een mooi 42 cm kastje, leuk en mooi hobby klusje van maken (ovaalvijlen) bv: mooi mat zwart kast met glimmend oval erin :) zie het al voor me !

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True