Conceptronic Grab'n'Go Gigabit Full HD Media Player Review

TabCam 16 september 2008, laatste update op 17 november 2015, 8.317 views

Conceptronic Grab'n'Go Gigabit Full HD Media Player

Pluspunten

• uitvoerresolutie is goed in te stellen
  • gaat echt tot 1080p en heeft p24 ondersteuning
  • eenvoudig te bedienen
  • eenvoudig aan te sluiten
  • pasief gekoeld
  • ondersteund heel veel video formaten
  • goede bedrijfsondersteuning
  • Nederlands product, viva hollandia ;-)!
  • Voor het gebodene niet echt duur

Minpunten

• bij DTS geluid moet ik audioconvertor gebruiken
  • functionaliteit muziekafspelen is iets te eenvoudig
  • FLAC nog niet ondersteund

Geluidskwaliteit Score: 4
Aanschaf
Ik heb de Conceptronics CFULLHDMA afgelopen juni gekocht als speler voor full HD materiaal en omdat deze 1080p24 kan afspelen en weergeven. Nou, ik heb er geen spijt van. Aansluiten en afspelen maar. Tip: ga wel direct je firmware updaten.

Werking
De speler is qua menu eenvoudig en ongecompliceerd. Er zit geen harde schijf in maar hij zoekt zelf naar USB-drives, netwerkschijven en mediaservers. Ik gebruik bijna altijd mijn USB drive, dan staat er maar twee apparaten aan. Je kiest wat je wilt doen (muziek, film, foto's of internetmedia) en kan dan browsen langs de media die je hebt. Je krijgt de niet compatible media gelijk al niet te zien. Dat is soms onhandig, maar raak je snel aan gewend. Het icoontje wat je aan het browsen bent staat continue in beeld dus is duidelijk.

Design
Qua design is het een mooie zwarte ovaal. Hij wordt geleverd met een voet en de kabels zijn vrij eenvoudig aan te sluiten. Hij is passief gekoeld en dat is voor een mediaspeler erg goed. Mijn beamer maakt nog het meeste lawaai. Dat is met een HTPC vaak anders.

Beeld
Qua beelduitvoer is de CFULLHDMA echt super. Ik heb een Optoma HD80 beamer en kan kiezen welke uitvoer ik wil. Het scheelt echt heel veel als je een film op p24, i25, i30, p50 of p60 kan zetten. Geen schokkerig beeld en bijna alles wordt correct weergegeven. Ik ben zelfs overgestapt om mijn films naar resolutie te sorteren. Het zou nog mooier zijn als hij dat zelf deed, maar je kunt niet alles hebben.

Films afspelen
Qua afspelen verslaat de CFULLHDMA alles wat ik totnogtoe ben tegengekomen. Op een enkele titel na wordt alles probleemloos afgespeeld. Je kan tijdens de film vrij eenvoudig van geluidsspoor en van ondertiteling wisselen. Qua ondertiteling is er nog een klein minpuntje, je kan die nog niet erg eenvoudig uitzetten. Wel kan je meerdere talen neerzetten, dus zet ik een dummy .srt neer en is dat dus geen groot probleem. Een ander minpuntje is DTS geluid. Dat wordt alleen direct doorgegeven aan de digitale uitgang en daar heb ik geen versterker voor. Het is wel vrij snel te verhelpen met het programma audioconvertor.

Verder gaat afspelen probleemloos. De afstandsbediening is helder en reageert snel. Je kan pauzeren, stoppen, de setup veranderen (outputresolutie en frequentie) en daarna doorgaan waar je gebleven was. Hij onthoud alleen niet meer waar je gebleven was als hij is uitgezet. Je kan ook nog de kleur e.d. beïnvloeden, maar dat doe ik eenvoudiger op de TV en mijn beamer.

Muziek
Qua muziek is de CFULLHDMA iets beperkter. Je kunt totnogtoe alleen een volledige folder af laten spelen. Je hebt daarbij ook een TV of ander apparaat nodig om te zien wat je aan het doen bent. Ik had iets liever gezien dat ze het zoals een mp3 speler hadden geïmplementeerd, alles achter elkaar in de volgorde van folders.
Tijdens het afspelen krijg je de informatie per nummer te zien. Als er een plaatje van het album is wordt dat ook getoond. We positief vind ik dat de totale tijd en een meelopende tijdsbalk wordt getoond.
FLAC wordt ook nog niet ondersteund, maar dat komt eraan. Ik heb ook maar weinig FLAC bestanden dus is dat voor mij geen minpunt. Afijn, dat was maar een bijzaak voor mij maar het had wel mooi geweest als het iets meer af was geweest.

Foto's
Voor foto's kijken acht ik het apparaat niet zo geschikt. Het kan wel maar het gaat niet erg snel en er zijn geen mooie overgangen e.d. Wel kan je de muziek aanzetten en dan de foto's gaan bekijken.

Menustructuur, gebruikersvriendelijkheid en software
Het menu is eenvoudig en overzichtelijk. Het startscherm laat zien of je met internet verbonden bent middels een IP adres, standaard DHCP maar je kan het ook zelf vast instellen. Je loopt vrij vlot langs alle mogelijkheden en die zien er strak uit. Bij langere teksten loopt de tekst maar dat beweegt niet vloeiend.
Door de iconen en de tekst weet je altijd waar je bent. In het setup-menu (aparte knop op de afstandsbediening) kan je firmware updaten, taal, TV, geluids en andere instellingen veranderen. Als je dan op één van de gekleurde knoppen drukt kom je terug in de folder waar je daarvoor aan het grasduinen was.
De handleiding heb ik nog niet echt nodig gehad. Er zit ook nog software bij, maar ik heb die nog niet nodig. Wel lijkt het me nog interessant om de mogelijkheden van uitzendinggemist e.d. toe te voegen, maar dat staat laag op mijn prioriteitenlijstje.

Firmware
In het begin had ik nog last van wat incompatibiliteitsproblemen. Het bedrijf is lekker actief op zowel fora als zijn eigen homepage:
Er zitten ook nogal wat undocumented features op die ik via het topic op tweakers heb gevonden:
Wat ik grappig vond is dat ik na de aankoop merkte dat het een Nederlands product betreft :D.

Afijn, ik heb het apparaat vooral voor de full HD mogelijkheden gekocht en die zijn pico bello. Ik heb hem nu drie maanden in bezit en hij bevalt prima. Als je een muziekspeler zoekt zijn er veel gebruikersvriendelijke apparaten met meer functionaliteit, maar qua video heb ik nog niks beter gevonden. Een echte aanrader.

• Optoma HD80 Full HD Beamer

Heb jij ook een Conceptronic Grab'n'Go Gigabit Full HD Media Player?

Reviews door de redactie

Leuke review, echter mis ik wat secundaire "belangrijkheden" die niet beschreven zijn.
En dan praat ik even in het algemeen en niet specifiek tegen jou! Mensen die willen gaan reviewen maar niet weten waar ze moeten beginnen. Kunnen simpel de kopjes waar je een beoordeling aan geeft opnemen in hun review.

Voor een review moet je de tijd nemen en hem zeker niet afraffelen, wat is anders nog de lol om een review te maken, of überhaupt voor ons om hem te lezen.

Bij deze is dat helaas ook niet gebeurd. Alleen het doel en de functionaliteit is beschreven, geen gebruikersgemak, (ja heb het kopje "Werking" gezien) is de software makkelijk te configureren, betrouwbaarheid, enz.

Dus als je die kopjes ook zou beschrijven met wat begeleidend beeldmateriaal zit je al snel op 4 a 5 sterren. Nu blijf je hangen op een magere twee.

[Reactie gewijzigd door loewie1984 op 16 september 2008 15:54]

Pff, het was even lastig de menustructuur in een plaatje te krijgen, maar het is toch gelukt. Alleen jammer dat dat plaatje niet 1024x768 mag zijn, nu is het net niet leesbaar :-(.
Is de netwerkaansluiting trouwens gigbit ondersteund?
Yep, maar aan 100Mb heb je meer dan genoeg voor FullHD. Ik heb zelf ze via een ADSL modem aangesloten en weet niet eens of het dus 1Gb is. Je kan de detail is de manual vinden:
Echt een topding. Ik heb ook de Nas Media Store en die werken goed samen.

ps is de standaard bij jou ook zo los? Bedoel ermee dat hij er zo uit kan glijden
als je heb echtop hebt staan.

[Reactie gewijzigd door Xelation op 13 november 2008 15:36]

Ik vraag mij af of deze jongen wma 10 (pro) kan afspelen. Ik zit met een aantal wmvhd bestanden die ik er graag me wil afspelen maar ik ben niet zeker of het geluid wel zal werken.. mijn ps3 kan het jammer genoeg niet afspelen, xbox dan weer wel maar ik zoek nu een apparaat om ook al mijn films af te spelen zonder ze allemaal te moeten converten.
ik las in je review dat ie netwerkschijven zelf opzoekt. Heeft ie een echte server nodig of is een gevonden Smb-client / netwerk hd voldoende om content vanaf te spelen ?

Ik heb een freecom achter mijn fritzbox hangen, waar mijn media op staat, waar ik de handel vanaf wil spelen. Het alternatief is de pc, maar ja, die maken altijd nèt ff meer lawaai...het bepaalt mijn keuze voor dit apparaat of een met ingebouwde HD.