Door , , 71 reacties

Het afschieten van zombies heeft iets vreemds. In B-films en games vallen ze met bosjes, maar nooit wordt de vraag gesteld of het eigenlijk wel mogelijk is, om iets dat uit de dood weet te herrijzen om zeep te helpen met een simpele kogel. Gezien de hoeveelheid zombies die in Left 4 Dead het ondode leven laat, heeft ontwikkelaar Valve - onder andere bekend van Half-Life - zich niet erg druk gemaakt over deze kwestie. Dat betekent niet dat de game de zoveelste platte zombieshooter is geworden. Integendeel.

Getest op: PC
Ook verkrijgbaar voor: Xbox 360

Left 4 Dead, dat niet toevallig precies tien jaar na de eerste Half-Life is uitgebracht, speelt in een stad waarvan de bewoners via een infectie zijn gemuteerd tot zombies. Alle bewoners? Nee, uiteraard niet; drie stoere kerels en een - onvermijdelijk bevallige - dame zijn overgebleven en ze staan voor de uitdaging te overleven, in een stad waarin honderden doorgedraaide zombies het op hun leven hebben voorzien. Hiermee is de volledige verhaallijn uit de doeken gedaan en kunnen we ons concentreren op dat waar het in Left 4 Dead echt om gaat.

L4D

*Ambivalent

Bij een zombieshooter als Left 4 Dead verwacht je een weinig subtiele gameplay waarin knallen, slachten en afmaken centraal staat. Zeker, het verhaal biedt weinig meer dan het afschieten van ondoden, maar op een ander vlak biedt het spel meer dan genoeg diepgang. Veel meer dan in vergelijkbare games staat hier de samenwerking met je teammaten centraal. Logisch, het gaat om een co-opgame, maar Valve heeft het team-aspect er zo briljant in verwerkt, dat het de game - op een positieve manier - overschaduwt. In eerdere games was co-op voor mij vooral een bron van ergernissen, maar Left 4 Dead heeft deze notoire lone-wolfspeler eindelijk weten te overtuigen. In het spel is een geweldige ambivalentie ingebouwd. Enerzijds is er een competitie-element: aan het eind van een missie wil je uiteraard dat jouw naam in de verschillende stats bovenaan prijkt. Je teamleden vormen dus concurrentie, maar wie geen gebruik maakt van hun diensten en ze niet beschermt waar nodig, legt zonder meer het loodje. Om de tegenstand, bestaande uit een immens, tamelijk intelligent en van bijzondere leden voorzien zombieleger, te breken is teamspirit een absolute voorwaarde.

L4D posters L4D posters L4D posters L4D posters

De singleplayer bestaat uit vier korte campaigns, die als losse films worden aangekondigd.

*Kogels tellen

In singleplayer speel je als een van de vier 'Survivors' die als laatste bewoners van de stad niet zijn ge´nfecteerd. Samen met je AI-teamgenoten ga je in vier korte campagnes de strijd aan met de 'Infected' - de enorme meute tot zombie gemuteerde bewoners - om je aan het eind van iedere mini-campagne op te laten pikken en in veiligheid te laten brengen. Een save-optie is er niet en de enige rust die je in een campagne wordt gegund, krijg je in een 'safe house'. Dat is een zombievrije bunker waar je - in iedere campagne vier keer - naartoe speelt, als ware hij het eindpunt van een tussenmissie. In het 'safe house' vind je de broodnodige munitie en medkits en je kunt er desgewenst van wapen wisselen. Op andere locaties in het spel kom je maar in zeer beperkte mate wapentuig, munitie en medkits tegen, reden waarom je - hoe verleidelijk dat ook is - beter niet als een hersenloze Rambo blind om je heen kunt knallen. Echt zuinig met munitie omgaan is in een game als Left 4 Dead onmogelijk, maar het kan absoluut geen kwaad om je voorraad in de gaten te houden. Wel echt zuinig zul je moeten zijn op je medkit, waarvan je er maar een kunt dragen. Een mooi dilemma is of je je kit gebruikt om jezelf op te kalefateren, of dat je er een teamlid in acute nood mee op de been houdt. Bij dit soort afwegingen komt het belang van je teamverband duidelijk om de hoek kijken.

Populaire gebruikersreviews