×

Command & Conquer: Red Alert 3

Door , 126 reacties

Alternatieve werkelijkheid

Het is alweer even geleden dat er een Red Alert-game op de markt verscheen. Command & Conquer: Red Alert 3 is het eerste spel sinds de uitbreiding Yuri's Revenge uit 2001. Heeft de serie de tand des tijds een beetje doorstaan?

Getest op: pc
Ook verkrijgbaar op: Xbox 360, Playstation 3 (in 2009)

Over de top, dat is het. Geheel in stijl met de voorgaande delen begint Red Alert 3 met een heerlijk onwaarschijnlijk verhaal. Twee Russische generaals stappen op een wat verwarde geleerde af. Ze vertellen hem dat hij zijn experimentele tijdmachine op moet starten en in moet stellen op de opgegeven coördinaten. Het trio reist terug in de tijd en ziet Albert Einstein een toespraak houden, om hem na de laatste zin pardoes over de kling te jagen. Daarmee start een spel dat in een alternatieve versie van het heden speelt. Door de eliminatie van Einstein is de atoombom nooit uitgevonden en de Russen hopen daardoor een strategisch voordeel te hebben. Ze staan op het punt het Westen te veroveren, maar een onverwachte inval vanuit het Verre Oosten gooit roet in het eten. Het Empire of the Sun, een tot de tanden bewapend Japan, valt de Russen in de rug aan met een hypermodern leger. Al doende mengt zich een derde partij in het aloude conflict.

Review Command & Conquer: Red Alert 3

*Diepgang

Veel dieper dan dit gaat het verhaal niet, maar het is net diep genoeg om de singleplayercampagne boeiend te houden. Het verhaal wordt vooral tussen de missies door verteld, via de van Command & Conquer bekende filmpjes. Die zijn beter dan ooit, kosten noch moeite lijken gespaard. Zo is de resolutie waarop ze zijn opgeslagen beduidend hoger dan voorheen en zijn de acteurs niet alleen bekender, maar ook beter. Vooral J. K. Simmons als de nieuw gekozen Amerikaanse president Howard T. Ackerman is op dreef, maar ook Peter Stormare als de verwarde Dr. Gregor Zelinsky speelt uitstekend. En dan is er nog de grote hoeveelheid vrouwelijk schoon die uitgever Electronic Arts heeft aangetrokken. Er zijn minstens zeven schoonheden die een rol spelen in het verhaal, met Gemma Atkinson en Jenny McCarthy als de bekendste. Voormalig topmodel McCarthy speelt Special Agent Tanya, ook aanwezig in Red Alert en Red Alert 2.

Review Command & Conquer: Red Alert 3

*