Fifa 09

Realistisch voetbalspel

Als het om verkoopcijfers gaat is de Fifa-serie van Electronic Arts zijn leidende positie in het voetbalspel-genre nooit kwijtgeraakt, maar kwalitatief blijft de serie al jaren achter bij Pro Evolution Soccer. Afgelopen jaar werd dat verschil kleiner met Fifa 08 en de eerste ervaringen met Fifa 09 op de Games Convention in Leipzig waren zeer positief. Inmiddels ligt het spel in de winkels en is het tijd voor het definitieve verdict. Heeft EA het gat met Konami's PES weten te dichten?

Getest op: Playstation 3 en Xbox 360
Deze review is niet representatief voor de overige versies die verkrijgbaar zijn, te weten voor de PS2, PSP, Wii, DS en pc

Het antwoord op die vraag is voor een aanzienlijk deel afhankelijk van Pro Evolution Soccer 2009, dat vanaf 17 oktober verkrijgbaar is. Op de redactie van Tweakers.net is ook dat spel al aanwezig, zodat we vast wat kleine vergelijkingen kunnen maken, zonder daarbij over PES 2009 te oordelen. Beide spellen verschillen overigens dermate in opzet, dat je jezelf kunt afvragen in hoeverre het nog om concurrenten gaat. Waar het in Japan gemaakte PES 2009 iets meer naar arcade neigt, gaat Fifa 09 voor realisme. Een persoonlijke voorkeur voor een van deze richtingen zou zwaarder kunnen wegen dan de daadwerkelijke kwaliteit van beide spellen.

Fifa 09

Fifa 09 noemen we dus 'realistisch', maar waarom precies? Dat heeft alles te maken met de manier waarop voetbal wordt gespeeld in een game. Stel bijvoorbeeld dat het in een spelserie als Fifa mogelijk zou zijn om in vijf seconden van de middenlijn naar de achterlijn te sprinten - dat zou niet realistisch zijn. Ook speelt het tempo waarin het spel verloopt een rol. Zet de televisie eens aan op zondagmiddag en je ziet dat beslissende momenten weliswaar snel voorbij kunnen zijn, maar dat het spel op het middenveld vaak traag verloopt. Spelers spelen de bal rustig naar elkaar over, op zoek naar een opening. Het predicaat 'realistisch' geeft aan dat Fifa 09 het voetbalspel is dat ons het meest doet denken aan het echte werk.

Dat begint al bij het meest in het oog springende onderdeel: de beelden. Fifa 09 is simpelweg het mooiste voetbalspel ooit. De stadions zijn mooi, de spelers worden haarscherp weergegeven en alles ziet er soepel uit. De animaties van de spelers zijn indrukwekkend. Verschillende spelers zijn van op grote afstand herkenbaar aan hun manier van lopen of schieten. Bovendien zien al die bewegingen, van het dribbelen met een bal tot het aannemen en geven van een pass, er geloofwaardig uit. Dit is misschien nog wel belangrijker dan het feit dat de graphics haarscherp en de beelden kleurrijk zijn, want onrealistisch bewegende spelers zijn funest voor een voetbalspel. Niet funest, maar wel jammer is dat veel spelers niet erg op hun echte evenbeelden lijken. De grote spelers zijn goed nagemaakt, maar in de Nederlandse competitie zul je vrijwel geen herkenbare spelers tegenkomen. Zelfs de internationaal wat bekendere clubs als Ajax, Feyenoord en PSV komen er karig vanaf. Het heeft weinig invloed op het spel, maar is voor de Nederlandse gamer wel een minpuntje.

Desondanks doet dat kleine puntje geen afbreuk aan de algemene sfeer in het spel die, zoals eigenlijk altijd bij Fifa, erg goed is neergezet. Het publiek laat zich constant horen en de reacties reflecteren goed wat er op het veld gebeurt. Schoten die net naast zeilen worden begeleid met een diepe 'ohhhh', terwijl het stadion uiteraard in gejuich uitbarst als er wordt gescoord. Ook de prima soundtrack draagt bij aan de sfeer in het spel.