GC: Fifa 09

Live updates

Voor uitgevers Electronic Arts en Konami lijkt het een traditie te worden om rond de jaarlijkse Games Convention nieuwe voetbalspellen voor het eerst te tonen. De concurrentie tussen de twee grootmachten is immens. Terwijl Konami's Pro Evolution Soccer jarenlang favoriet was bij liefhebbers van het genre, heeft de Fifa-serie van EA Sports met de laatste twee edities duidelijk terrein teruggewonnen. Fifa 08 kwam in kwalitatief opzicht angstig dicht bij PES 2008 en wellicht was deze Fifa-game zelfs beter dan de laatste editie van 'Pro Evo'. Met Fifa 09 hoopt EA Sports de strijd met PES definitief in zijn voordeel te beslissen.

Fifa 09

Voor dat doel zet EA in op innovatie, innovatie en nog meer innovatie. Waar bij PES de vernieuwing nog wel eens te wensen over laat, bulkt Fifa 09 van de nieuwe features. Ook de minder innovatieve punten zijn prima in orde. Denk daarbij aan teams die keurig zijn bijgewerkt voor wat betreft transfers, denk aan betere graphics, mooiere animaties en nog meer sfeer in de stadions. Het zijn punten waar de Fifa-serie al jaren prima mee scoort. Er zijn ook weer veel landen en teams vertegenwoordigd in het spel, een punt waarmee de Fifa-serie mijlenver vooruit loopt op PES.

Een aantal vernieuwingen in Fifa 09 eist aandacht op. Allereerst is er de feature die EA pas afgelopen week aankondigde: Live Season. Electronic Arts zal tijdens het voetbalseizoen iedere woensdag een update uitgeven, waarmee de statistieken van verschillende spelers worden geactualiseerd. Speelt Wayne Rooney een enorm goede wedstrijd? Dan zullen zijn stats de eerstvolgende woensdag iets worden opgekrikt. Voorlopig is alleen een wekelijkse aanpassing van het vormpeil bevestigd, het is dus niet duidelijk of EA via deze weg ook updates gaat doorvoeren op het gebied van blessures, schorsingen of transfers. Een andere vernieuwing die moet worden genoemd, is dat het upgraden verloopt op basis van een abonnement per competitie. Je krijgt bij het spel één code waarmee je een gratis abonnement op een van de competities kunt nemen. Wil je meer competities automatisch laten bijwerken, dan kost je dat per competitie een nog onbekend bedrag. Deze feature kan niet worden toegepast voor de Nederlandse competitie, maar alleen voor die in grotere landen, zoals Spanje, Engeland, Italië en Duitsland.

Fifa 09

De updates leveren niet alleen een database op waarin de vorm van spelers is bijgewerkt, ze zorgen ook voor allerlei andere informatie. Zo is via een handig menu snel te zien welke spelers het meest vooruit zijn gegaan en welke spelers met een vormcrisis kampen. Dit menu kan per competitie worden bekeken, of in een lijst met alle competities - mits je de juiste abonnementen hebt, uiteraard. Bovendien stelt het spel wekelijks een elftal van de week samen, zodat je direct kunt zien welke spelers in de betreffende week het beste hebben gepresteerd. Informatie die je ook in de reguliere voetbalbladen en -websites kunt vinden, maar het is een leuke bonus.