Specificaties voor de Xbox 360 - Bekijk alle specificaties

Microsoft Xbox 360 Wireless controller Zwart Review

Verwi159 18 mei 2014, laatste update op 21 mei 2014, 831 views

Microsoft Xbox 360 Wireless controller Zwart

Pluspunten

• Ligging in handen
  • Plaatsing van knoppen
  • Bouwkwaliteit

Minpunten

• Glad plastic

Met wat tijd over en uit verveling leek het mij leuk om een review te schrijven. Zie ook mijn van vers geplaatste review van de Xbox 360 hier. Het begon een beetje irritant te worden dat mijn vrienden elke keer hun eigen controller mee moesten nemen om co-op of online te kunnen spelen. Spontaan samen gamen zat er niet in. Daarom was ik opzoek gegaan naar een tweede controller voor een nette prijs. Die heb ik uiteindelijk gevonden op dx.com (Geweldige site!)

Kreeg de controller netjes thuisgestuurd en na het uitpakken kwam ik erachter dat de YBAX en de RB/LB knoppen veel beter klikken dan mijn originele controller. Gelijk de nieuwe controller omgedoopt tot primaire controller :*)

Ik zal de Xbox controller in sommige gevallen vergelijken met die van de PS3.

Knoppen
Gelijk bij eerste gebruik belanden mijn duimen op de joysticks en mijn vingers op de left- en right trigger. Dit voelt als natuurlijke positie om overal snel bij te kunnen, ook vanwege de kuiltjes op de joystick. Knoppen zijn responsief en hebben een goede feedback. Alleen het D-pad is een beetje zompig, daar zie ik liever de losse knoppen zoals op de controller van de PS3 of in ieder geval beperkte beweging. Alleen naar boven/beneden en links/rechts. Indeling vind ik een stuk prettiger bij de 360 dan bij de PS3 controller. vooral de schouder en trigger buttons zijn fijner op de 360.

Bouwkwaliteit
Bouwkwaliteit vind ik erg goed. Het mag dan volledig van plastic gemaakt zijn, de controller voelt stevig aan, ook als je een torsie beweging probeert te maken, geeft die niet mee. Wat me echt opvalt tussen de PS3 en 360 controller is het gewicht. De 360 controller is een stuk zwaarder en dat voelt gewoon een stuk beter. Vast bedrog, maar het voelt echt alsof je kwaliteit vast hebt. Al vind ik de bouwkwaliteit goed, vind ik het gladde plastic maar niks. Na een tijdje gamen krijg ik toch altijd zweethanden en dan wil de controller niet zo lekker in je handen blijven liggen. Een iets ruwer/stuggere afwerking had mijn voorkeur gehad. De PS3 controller daarentegen doet het ook niet echt beter.

Ergonomie
Toch wel het belangrijkste bij een controller en ik ben daar redelijk tevreden over. Ik heb best grote handen en dat gaat best goed, maar na een tijdje spelen beginnen mijn middelvingers te irriteren door het drukken tegen de batterij omhulsel (misschien is het dan gewoon tijd om even te pauzeren ;) ). Ik gebruik mijn vingers voor zowel de triggers als de buttons. Voor de rest ligt de controller heerlijk in mijn hand. De PS3 controller is dramatisch bij mij. Veel te klein en rechthoekig. Speelt heel vervelend.

Hygiëne
Ik hou graag altijd mijn spullen zo schoon mogelijk en ik zie maar al te vaak vieze controllers. Foei gamers! Nu is de controller natuurlijk niet vies na een paar keer gamen, maar er zitten veel kieren tussen de onderdelen van de controller. Daar kan veel stof, rommel en huidschilfers tussen gaan zitten en het ertussen uit krijgen is niet zo gemakkelijk. Vind ik gewoon niet zo fris. De controller is wel makkelijk schoon te houden, vochtig doekje en ziet er weer als nieuw uit!

Xbox One controller vs de 360
De controller van de Xbox One is er op 2 punten vooruit gegaan en op één punt achteruit in mijn ogen. Om met het slechte punt te beginnen, de 'handvaten' zijn iets puntiger dan bij de 360 en vind ik iets minder fijn. Wat verbeterd is, zijn het anders verwerken van de batterijen in de behuizing waardoor mijn vingers vrij onder de controller kunnen liggen, er is geen hobbel meer. Tweede goede punt is het verbeterde D-pad. Is veel steviger en voelt stukken beter aan.

Ik ben erg blij met de 2e 360 controller en over de controller in het algemeen! Alles zit goed in elkaar, fijne klikkende knoppen, ligt goed in de hand en voelt stevig aan.

Heb jij ook een Microsoft Xbox 360 Wireless controller Zwart?

Is dit nu een review van de dx.com controller of een officiële ?
Doet deze het ook wireless op de PC met zo'n dongle :?

Alvast bedankt.
Durf het je niet te zeggen. Ben ook al niet meer in bezit ervan.