Specificaties 5,7" display, 4G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Samsung Galaxy Note 3 Zwart Review

Opinion 6 mei 2014, laatste update op 23 juni 2014, 14.150 views

- 12. Prijs
- 13. Overig
- 14. Versiebeheer

1. Inleiding en uiterlijk
Dit is een uitgebreide review, geschreven met nadruk op de gebruikerservaring. Benchmarks zullen misschien ondervertegenwoordigd zijn ten opzichte van veel professionele reviews, maar -mede omdat bijna alle fabrikanten vals spelen in benchmarks- is dit een bewuste keuze. Veel foto’s zijn thumbnails: je kan er op klikken om ze op originele grootte te bekijken.

In oktober 2013 heb ik de Samsung Galaxy Note 3 aangeschaft. Op dat moment had ik een Samsung Galaxy SII, die ik graag wilde opvolgen met een nieuw toestel. Ik was op zoek naar een high-end toestel dat minstens twee jaar mee zou kunnen omdat ik mijn telefoon intensief gebruik. Uiteindelijk is de keuze gevallen op de Samsung Galaxy Note 3, omdat ik met dit toestel de minste compromissen hoefde te maken. In deze review hoop ik een goed beeld te geven van het toestel en mijn ervaringen. Alvast een kleine spoiler: ik ben nog steeds erg tevreden!

De verpakking bestaat uit een kleine doos van karton, met daarin:
- De Note 3;
- De witte oplader + witte USB3 kabel;
- Witte headset;
- Vijf navullingen voor het puntje van de S Pen, met een hulpmiddel om het puntje er uit te krijgen;
- Het nodige papierwerk.
Het is opvallend dat Samsung alleen maar witte accessoires levert bij een zwart toestel. Bij de witte variant zijn de accessoires ook wit. Persoonlijk kan ik mij hier niet aan storen, maar ik kan mij voorstellen dat het voelt alsof het niet klopt.

Dit is de afbeelding die Samsung gebruikt bij de advertenties van de Note 3. De Galaxy SIII en S4 zijn een stuk ronder en zijn gemaakt van glossy plastic. Persoonlijk vind ik de Note 3 mooier qua vorm. Het toestel heeft eigenlijk veel weg van de SII:

Links: Samsung Galaxy SII, rechts: Samsung Galaxy Note 3.
Het mag duidelijk zijn dat de Note 3 geen klein toestel is. Omdat ik best kleine handen heb, was ik bang dat het toestel te groot voor mij zou zijn. Ik heb het toestel nu meer dan 6 maanden in gebruik en kan zeggen dat het enorm is meegevallen. Het toestel past gewoon in je broekzak en Samsung heeft een handige oplossing gevonden voor bediening met één hand. Meestal heb ik het niet eens nodig, maar als ik in een onhandige situatie zit waarin ik één hand beschikbaar heb en een bericht moet typen, komt dit goed van pas.

Door met een vinger kort heen en weer op het scherm te bewegen, wordt het hele scherm verkleind in een venster. Dit venster kan je verplaatsen, vergroten of verkleinen. Ook systeemknoppen en de volumeknoppen worden op dat venster weergegeven.

Samsung wil de indruk wekken alsof de achterkant van leer is gemaakt, maar eigenlijk is het plastic. Dit plastic is mat afgewerkt met een bepaalde structuur om het op leer te laten lijken. De witte variant van de Note 3 heeft gek genoeg een gladdere achterkant dan de zwarte. De zwarte geeft dus meer grip. Daar staat tegenover dat de zwarte achterkant gevoeliger is om vingerafdrukken achter te laten dan de witte. Ik vermoed dat dit te maken heeft met de coating die wordt gebruikt.

Aan de voorkant zijn nog meer verschillen tussen de zwarte en de witte uitvoering. De witte variant heeft een soort ruitjespatroon, waar het bij de zwarte een geborsteld aluminium uiterlijk heeft.

Mijn vrouw (eigenaar van de witte Note 3) heeft pech met de home knop van haar toestel: die van haar is scheef gaan staan. Ik denk dat het persoonlijk is of je dit wel of niet storend vindt. Ik heb hier meer meldingen over gelezen op diverse fora, maar heb er zelf geen last van.

Aan de voorkant zit de 3,5mm jack plug, een microfoontje om achtergrondgeluid weg te filteren en een infrarood zender, waarmee je bijvoorbeeld je televisie kan bedienen. Voor het bedienen van je televisie heeft Samsung een app meegeleverd: WatchOn. Deze app heb ik aan de praat gekregen, maar om mijn televisie aan te zetten moet je de aan/uit knop lang ingedrukt houden en dat ondersteunt de app niet. Ik kan er verder alles mee doen, maar omdat ik mijn televisie er niet mee aan kan zetten gebruik ik het nooit.

Aan de linkerkant (gezien vanaf het beeldscherm) zitten de volumeknoppen. In de rand rondom het toestel zijn ribbels gemaakt, om gelijkenis te vertonen met een notitieblok. Dit voegt wat mij betreft niet echt iets toe, maar aan de andere kant weet ik niet of ik een gladde rand mooier zou vinden.

Aan de onderkant zit van links naar rechts op de foto: de S Pen, de luidspreker, USB3 aansluiting en microfoon. De USB3 aansluiting zorgt er met name voor dat de telefoon sneller oplaadt. In mijn ervaring wordt de overdracht snelheid van bestanden niet (veel) hoger. De USB3 aansluiting kan overigens ook met een micro-usb2 kabel gebruikt worden.

Aan de rechterkant (gezien vanaf het beeldscherm) zit de aan/uit knop en een microfoon voor de handsfree.

Een detailfoto van het bovenste gedeelte van de voorkant. Van rechts naar links zie je: de 2 MP front facing camera, nabijheidsensor, lichtsensor, speaker om aan je oor te houden en links zit een meldingslampje (LED-indicator). Met name het meldingslampje is moeilijk te zien, maar hij zit er.

Dezelfde detailfoto van de voorkant, met het meldingslampje aan. Er zijn een aantal systeeminstellingen voor de LED-indicator, die aan of uit gezet kunnen worden:
- rood knipperen tijdens het opladen;
- rood knipperen als de batterij bijna op is;
- blauw knipperen bij gemiste oproepen, berichten of appmeldingen;
- blauw knipperen bij spraak opname.
Deze kleuren zijn helaas niet apart in te stellen. Whatsapp geeft wel de mogelijkheid tot specifieke LED-kleuren, die heb ik op groen ingesteld.

Zo ziet de achterkant er uit als je de plastic achterkant verwijdert. Hier zie je duidelijk hoe veel ruimte de S Pen in beslag neemt, evenals de grote 12,16Wh accu. Boven de accu is plek voor een micro-sim kaart en bovenop de simkaart kan je een micro-SD kaart plaatsen. Volgens de specificaties wordt tot 64GB ondersteund, maar ik verwacht dat 128GB ook werkt. Bij prestaties kom ik nog terug op de micro-SD kaart. Ten slot bevindt zich op de achterkant de 13 MP camera en de flitser.

2. Flip wallet (cover)
Bij aankoop van het toestel heb ik ook een originele cover van Samsung besteld, omdat Samsung een cashback actie had waardoor de cover feitelijk gratis was. Ik heb gekozen voor de zwarte dichte cover, omdat ik de cover met het venster er in (S View) niet mooi vond. http://tweakers.net/ext/f/y7yL1u5BuzQI8wwWiSv30LqA/full.jpg
Met de cover lijkt de telefoon veel meer op een notitieblok, wat volgens mij het doel van Samsung is. Het mag duidelijk zijn dat dit een cover is van hoge kwaliteit. Het leer is netjes afgewerkt en op de voorkant is “Galaxy Note 3” in het leer gekerft.

De cover vervangt de achterkant van het toestel, waardoor de telefoon amper dikker wordt. De cover is gemaakt van echt leer en erg netjes afgewerkt. Voor verschillende plekken is het leer dusdanig gevormd dat het ruimte maakt waar nodig, bijvoorbeeld bij de 3,5mm jack en de S Pen.

De linker zijkant van het toestel wordt volledig bedekt door de cover. De plek van de volumeknoppen worden netjes weergegeven. Je kan alleen niet meer blind de knoppen vinden op tast, bijvoorbeeld als de telefoon in je binnenzak zit.

Hier zie je duidelijk de uitsparing in het leer om de S Pen goed toegankelijk te houden. Dit is ook wel nodig, want de S Pen zit stevig in de behuizing. Het is wel aan te raden om een nagel te gebruiken om de pen er uit te halen, dus gelukkig zit het leer hier niet in de weg.

In de cover zit een chip, waardoor het beeldscherm ontgrendelt als de cover open wordt gedaan. Als de cover wordt gesloten, wordt het scherm vergrendeld. Tenzij een fabrikant deze chip gekraakt heeft, zit dit alleen in de originele Samsung covers. Het is goed uitgevoerd en werkt prima.

Er zijn echter twee redenen waarom ik de cover bijna nooit gebruik. Ten eerste omdat ik de cover niet goed met één hand open krijg. De cover heeft de neiging om dicht te klappen, tenzij je de ‘flip’ helemaal om het toestel klapt. Dit is ook niet iets dat na verloop van tijd weg gaat.
Ten tweede zie ik de status led niet. Als ik bijvoorbeeld op werk ben, leg ik graag mijn telefoon op tafel. Als ik een bericht krijg, kan ik dit van uit mijn ooghoek zien. In de cover is geen uitsparing voor het meldingslampje.

Het toestel is gelukkig niet erg krasgevoelig. Ik gebruik al maanden geen enkele bescherming, maar de telefoon ziet er nog steeds gaaf uit. Het verbaast mij eerlijk gezegd dat de achterkant helemaal geen krassen heeft.
Wel heb ik de telefoon een keer uit mijn broekzak laten vallen op een ruwe steen. De telefoon lande op de rand waar de S Pen opgeborgen zit, maar gelukkig is de schade puur cosmetisch en niet opvallend.

3. Specificaties
Het toestel beschikt over de volgende specificaties:
- Camera: 13MP camera met optische beeldstabilisatie, 2MP front facing camera;
- Beeldscherm: 5,7" full hd (1080p) Super AMOLED;
- Accu: 3200mAh / 12,16Wh;
- CPU: Snapdragon 800, om specifieker te zijn de MSM8974. Deze processor beschikt over vier rekenkernen (Krait 400) die hun werk op maximaal 2,3 GHz doen;
- GPU: Adreno 330 op 450 MHz;
- RAM: 3 GB LPDDR3;
- Interne opslag: 32 GB, waarvan bij mij 25 GB beschikbaar na eerste keer opstarten;
- Micro-SD(HC) slot;
- Afmetingen: 151.2 x 79.2 x 8.3mm;
- Gewicht: 168g;
- Alle moderne toeters en bellen zoals NFC, infrarood, bluetooth, nabijheidssensor etc.

4. Camera
Zoals gezegd beschikt de Note 3 over een 13MP camera met optische beeldstabilisatie. Het aantal megapixels hoeft niets te zeggen over de kwaliteit, maar foto’s zijn in één woord fantastisch. Het aantal megapixels bepaalt vooral hoeveel details de foto's bevatten, maar de grootte van de pixels bepaalt hoe veel licht de pixels opvangen. De pixels van de Note 3 zijn 1.12µm klein. In een donkere omgeving zonder flitser treedt er ruis op in de foto's. Dit is eigenlijk het enige wat mijn huis-tuin-en-keuken fototoestel beter doet. Dat is dus het nadeel van de kleine pixels van de Note 3. Daar staat wel tegenover dat de details geweldig zijn.

Klik op de foto’s om ze op originele grootte te bekijken.

Ja, Indisch eten is erg lekker. Niet alle foto’s hebben relevantie met elkaar.

Gelukkig werkt de flitser erg goed. Je moet wel rekening houden met extra tijd voor het maken van de foto, want eerst gaat de flitser aan om de felheid van de flitser te bepalen, om daarna de foto te nemen. Mijn meterkast is een goed voorbeeld. Deze meter is beschermd met een kapje. Normaal gesproken als ik een foto nam, zou ik alleen een lichtflits op de foto krijgen. Omdat de Note 3 de flits getrapt in kan stellen, wordt de foto erg duidelijk.
Het resultaat van 3 seconden geduld.

Ook video's van de Note 3 zijn geweldig. De optische beeldstabilisatie zorgt er voor dat video's veel minder schokkerig zijn. Het verschil is erg groot. Maar de grootste verbetering in video kwaliteit is dat de Note 3 ondersteuning biedt voor 60 frames per seconde, bij full HD (1080p) resolutie. Vooral bewegingen zien er daardoor veel soepeler uit. Het is jammer dat YouTube geen 60FPS video's ondersteunt, maar hierbij een filmpje dat is teruggebracht naar 30FPS:

De omstandigheden voor deze opname waren niet ideaal, het was nogal bewolkt. Wel duidelijk mag zijn dat de beeldstabilisatie goed werkt en het toestel goed scherpstelt. Met het digitaal inzoomen merk je dat het aantal megapixels ook tijdens het filmen werkelijk nuttig is.

Nog een video met redelijk lastige omstandigheden: eerst loop ik een helling af, wat zonder optische beeldstabilisatie (OIS) erg schokkerig kan zijn. Daarna loop ik het station in en ga ik de roltrap op. Dit levert de nodige licht overgangen op.

De prestaties zijn naar mijn mening erg goed. De ergste schokken worden afgezwakt door de OIS, het toestel past snel aan aan de lichtovergangen en heeft geen moeite met de details van de roltrap. Boven aan de trap zie je direct hoe fantastisch het beeld is onder goede belichting.

De Note 3 ondersteunt zelfs een hogere (UHD) resolutie, maar dan gaat het aantal frames per seconde terug naar 30 per seconde en moet je het zonder beeldstabilisatie stellen. Daarnaast zijn er op dit moment nog weinig beeldschermen met UHD resolutie, dus je zal die filmpjes niet makkelijk in volle glorie kunnen bekijken.
De mogelijkheid bestaat ook om de resolutie te verlagen naar 720p, wat er voor zorgt dat je video's met 120FPS kan opnemen.

Ik heb mij verbaasd dat 1080p, 60FPS niet direct de nieuwe standaard voor vlaggenschip telefoons is geworden, want het maakt echt een wereld van verschil. Ook de optische beeldstabilisatie zou ik echt niet willen missen. Geen wonder dat ik mijn huis-tuin-en-keuken fototoestel bijna nooit meer gebruik.

5. Beeldscherm
Een van de belangrijkste onderdelen van deze telefoon is voor mij het beeldscherm. Dagelijks reis ik 2 - 2,5 uur met het openbaar vervoer en dood die tijd met behulp van mijn telefoon. Voorbeelden van mijn gebruik onderweg zijn: internetten, filmpje kijken of een spelletje spelen. Dit zijn allemaal activiteiten waarbij het prettig is om een groot beeldscherm te hebben. Met 5,7 inch wordt de Note 3 ook vaak een ‘phablet’ genoemd (een kruising tussen een telefoon en een tablet), omdat het nogal groot is voor iets wat je in je broekzak stopt. Persoonlijk zal ik niet snel terug gaan naar een telefoon met een kleiner beeldscherm.

Naast de grootte is ook de kwaliteit van het beeldscherm erg belangrijk. Dankzij het Super AMOLED scherm is zwart ook écht zwart. De kijkhoeken zijn bovendien erg goed. Er zijn veel professionele sites die het beeldscherm hebben geanalyseerd en mijn vertaling daarvan is dat het beeldscherm erg goed is.
Misschien is de kleurweergave niet volledig natuurgetrouw, maar ik vraag mij af of ‘de gemiddelde consument’, inclusief ikzelf daar op zit te wachten. Zo heeft Anandtech opgemerkt dat de schermmodus film het meest natuurgetrouw is. Ik heb deze instelling een tijd uitgeprobeerd en uiteindelijk ben ik tot de conclusie gekomen dat ik het flets over vind komen. Ook andere mensen om mij heen deelden die mening. Ik heb het scherm nu op de standaard instelling, ‘adapt display’ gezet, waarmee de instellingen veranderen afhankelijk van de applicatie die je gebruikt.

Het is een full HD beeldscherm, wat met 5,7” uitkomt op een pixeldichtheid van 386ppi (pixels per inch). Met het blote oog kan ik absoluut geen individuele pixels zien. Bovendien is de content die ik op mijn telefoon bekijk niet vaak full HD, maar daarover meer onder USB3 prestaties.

De aanraakgevoeligheid van het beeldscherm kan via de instellingen verhoogd worden, zodat je het apparaat kan bedienen terwijl je handschoenen draagt. Deze functie heb ik echter niet uitgeprobeerd, dus ik kan niet aangeven of dit goed werkt.

6. Root
Op 09-05-2014 heb ik root toegang tot mijn toestel verkregen. Eerst was ik hier terughoudend in, omdat Samsung je garantie laat vervallen als Knox (hun beveiligings app) detecteert dat je het toestel geroot hebt.
Via dit YouTube filmpje ben ik terecht gekomen bij Kingo Root en, ondanks dat dit niet garandeert dat Knox niet wordt getriggerd of je toestel niet gebrickt wordt, besloot ik het te proberen. Het was kinderlijk eenvoudig en Knox is niet getriggerd (ik draai de nieuwste firmware onder Android 4.4). Uiteraard biedt dit geen garantie voor de toekomst.

Inmiddels heb ik wat uitgeprobeerd met mijn nieuwe machtigingen. Ondanks dat Android 4.4 scherm opnames (video) ondersteunt, werkt dit alleen als de telefoon op een computer is aangesloten. Daarnaast moet je met commands werken om de instellingen te doen. Op zich geen probleem, maar met root toegang kan je apps installeren die veel gebruiksvriendelijker zijn. Ik heb bijvoorbeeld de app Rec. aangeschaft om video's van de S Pen te maken. Met deze app kan je ook opnames maken zonder computer.

Met Titanium Backup heb ik eerst een volledige backup gemaakt, dus inclusief voortgang van spellen en alles. Apps die ik niet gebruik heb ik daarna bevroren, zoals My Magazine en S Voice van Samsung. Deze apps zijn met name irritant, omdat je ze makkelijk per ongeluk opstart (S Voice door dubbel op de home knop te klikken, My Magazine door van onder naar boven te vegen op je startscherm).
Mijn interface is nu helemaal vrij van onnodige apps, maar ik ben niet helemaal tevreden. De twee bovengenoemde sneltoetsen werken namelijk nog steeds, maar in plaats van de Samsung apps krijg ik nu foutmeldingen. Nog steeds een doorn in mijn oog dus.

7. S Pen
Een van de onderscheidende kenmerken van de Note is de S Pen, ofwel de stylus die in de telefoon schuift. De stylus is meer dan alleen een stokje, het is een active digitizer. Dit zorgt er voor dat het scherm de stylus detecteert, ook al zweef je 1-2 cm boven het scherm. Daarnaast is de stylus drukgevoelig: hoe harder je drukt op het scherm, des te dikker de lijn.

De stylus kan nu op twee manieren in de telefoon gestoken worden, bij de Note 2 was hier maar één geschikte oriëntatie voor. De ovaal achtige vorm zorgt er ook voor dat je de stylus makkelijk zonder te kijken in het toestel kan stoppen.

Om te voorkomen dat je je stylus ergens achter laat, geeft je telefoon een signaal als de afstand tussen de stylus en je telefoon groter is dan ongeveer 2 meter. Jammer genoeg werkt dit alleen als je beeldscherm aan staat.

Om gebruik te kunnen maken van deze techniek, heeft Samsung software moeten meeleveren. Als je de stylus uit het toestel haalt, gaat het scherm aan, ontgrendelt het en opent het ‘Air Command’ menu:

De mogelijkheden zijn van links naar rechts: Actie-Memo, Plakboek, Schrijven op scherm, S Finder en Penvenster.

Ik heb een video gemaakt om een indruk te geven van de belangrijkste functies:

Actie-Memo
Met Actie-Memo kan je notities schrijven en vervolgens bepaalde acties koppelen aan die geschreven tekst. Een voorbeeld waarmee je de drukgevoeligheid ziet en het koppelen van acties aan de geschreven tekst:
Actie-Memo is niet slim genoeg om automatisch te zien dat het een telefoonnummer is, maar biedt een aantal standaard mogelijkheden: telefoon, contacten, bericht, email, browser, kaart en taak. Als je hier rekening mee houdt tijdens het opstellen van een actie-memo, werkt het echter goed. In de praktijk gebruik ik actie-memo wel eens op notities te schrijven, maar niet om te koppelen aan acties.

Plakboek
Met Plakboek kan je verschillende soorten inhoud verzamelen in.. een plakboek. Denk hierbij aan (delen van) websites, foto’s, YouTube video’s, video’s op je telefoon etc.
Het mooie is dat als je bijvoorbeeld wat tekst en een plaatje op een website omcirkelt, die tekst + plaatje in je plakboek komen. Het adres van de internetpagina waar je de content vandaan hebt, wordt automatisch opgeslagen zodat je de bron makkelijk terug kan vinden.

Schrijven op scherm
Met Schrijven op het scherm maak je een printscreen, waarna je aantekeningen kan maken op die printscreen.

S Finder
S Finder is vooral bedoeld om zaken te zoeken. Dit gebeurt niet alleen op je toestel, maar ook op internet. Met de handschrift zoekfunctie kan je ook zoeken naar symbolen en oplossingen voor formules. Deze functie heb ik eerlijk gezegd nog nooit gebruikt.

Penvenster
Met Penvenster kan je een venster tekenen op het beeldscherm, om op die plek, met die grootte een app te lanceren. Zo kan je bijvoorbeeld tijdens het internetten even de calculator opstarten, zonder de browser te hoeven verlaten.
Afhankelijk van de grootte van het venster zal de app die grootte aannemen. Bij penvenster is de mogelijkheid tot apps beperkt tot:
calculator, klok, YouTube, contacten, telefoon, berichten, ChatOn, Hangouts, internet (de Samsung app), gallerij, spraakrecorder, muziek.

En een video over Multi Window:

Multi Window
Met Multi Window is het idee dat je je scherm vult met twee apps, om te multitasken. Als je de terug knop ingedrukt houdt, verschijnt of verdwijnt te knop waarachter een lijst van beschikbare apps staan.

Zoals je ook in de video ziet zijn dit niet alleen apps die standaard op het toestel worden meegeleverd, maar ook een beperkt aantal apps uit de Play Store. Jammer genoeg kan je Whatsapp niet dubbel openen, dus twee gesprekken onder elkaar voeren zit er niet in.

De functionaliteit is redelijk goed uitgewerkt. Er zijn bijvoorbeeld geen gekke verspringingen als je bijvoorbeeld in de bovenste app wat wilt typen. Toch heb ik het gevoel dat een dergelijke app beter tot zijn recht komt op een 10" tablet of nog groter.

8. Samsung toevoegingen
Samsung staat er om bekend om veel toevoegingen aan Android mee te leveren. Dit is onder andere waarom je maar 25 van de 32 GB opslagruimte overhoudt. Samsung lijkt wel voor elke Google dienst een eigen kloon te hebben. Op zich moedig ik Samsung aan om alternatieve apps te hebben, mocht Google ooit een richting in gaan die zij niet willen volgen, maar ik vind het erg jammer dat je de apps niet zomaar kan deïnstalleren. Technisch gezien is het mogelijk, maar hiervoor heb je root toegang nodig en Samsung geeft dan geen garantie.
Ik heb ook een Nexus 7 (2012) tablet, waar ik de ‘pure’ Google ervaring van ken en ondanks dat Samsung een aantal nuttige toevoegingen doet (zoals het toetsenbord voor de Note 3), zou het fijn zijn als je de schil die Samsung over Android heen legt (genaamd TouchWiz) kon uitschakelen en onnodige apps kon deïnstalleren zonder root toegang.

9. Accuduur & oplaadtijd
De accuduur en oplaadtijd is een leuk onderwerp. Ik moet mijn telefoon eens in de twee dagen opladen. Mijn gebruik bestaat over het algemeen uit 2 – 2,5 uur per dag film kijken, tussendoor een beetje Whatsappen, Tweakers checken en ’s avond misschien nog een beetje internetten. Je kan rekenen op ongeveer 6 uur schermtijd tenzij je zware spellen speelt, dan is het minder.
Zolang je niet te veel apps op de achtergrond hebt draaien, is de telefoon erg zuinig in slaapstand.

Opladen gaat erg snel met de bijgeleverde oplader + USB3 kabel van Samsung. Binnen twee uur is de telefoon volledig opgeladen, wat nogal een prestatie is aangezien de accu 3200mAh is. De USB3 specificatie ondersteunt hogere stroomtoevoer, wat je heel duidelijk merkt als je het toestel aan een USB2 kabel hebt hangen.

10. Prestaties: CPU, GPU en USB3
Niet geheel onbelangrijk zijn de prestaties van het toestel. Vanuit een consumenten oogpunt kan ik hier heel simpel in zijn: het toestel is enorm snel en vloeiend. Apps openen met het grootste gemak, games spelen vloeiend en je hoeft eigenlijk nooit op het toestel te wachten. Als ik nu mijn Galaxy SII pak, merk ik direct een groot verschil in gebruikerservaring.
Dit is een combinatie van dingen: de Snapdragon 800 CPU, de Adreno 330 GPU en het relatief snelle geheugen dat in de Note 3 zit. Ik zal geen benchmarks opnemen in deze review, omdat er genoeg websites zijn die hier uren aan besteden en beschikken over een grote database om resultaten met elkaar te kunnen vergelijken (zoals Anandtech.com en Tweakers.net).

Onlangs heb ik hands on ervaring kunnen opdoen met de opvolger van de Snapdragon 800, namelijk de Snapdragon 801 in de vorm van de HTC One M8. In benchmarks kan je terug zien dat de combinatie van die processor + de behuizing van de One M8 ervoor zorgen dat de prestaties iets beter zijn dan die van de Note 3, maar om heel eerlijk te zijn merkte ik er niets van in het dagelijks gebruik. De Note 3 blijft een beest van een toestel, wat de komende twee jaar prima mee zal komen.

De USB3 prestaties zijn helaas niet zo goed. Ik heb geprobeerd te achterhalen wat de oorzaak van deze trage overdracht snelheid is. Hier volgt mijn hypothese. Uit de verschillende benchmarks (voorbeeld) blijkt dat het interne geheugen van de Note 3 relatief snel is. In de praktijk ervaar ik dat ook zo: alles wordt snel uitgelezen, apps starten snel op etc.
Desondanks vind ik de overdracht snelheid erg tegenvallen, zowel als ik naar het interne geheugen als naar de SD kaart schrijf. Dit ondanks dat ik een USB3 poort gebruik en bij instellingen selecteer dat de telefoon moet connecten via USB3.

Aan de SD kaart (Sandisk Ultra microSDXC 64GB) mag het niet liggen, maar om dit uit te sluiten heb ik wat benchmarks gedraaid. Eerst heb ik de SD kaart uit het toestel gehaald, in een USB3 cardreader (Transcend RDF5) gestopt en CrystalDiskMark gedraaid:
Dit lijken mij prima resultaten, dus ik heb de SD kaart weer in de telefoon gedaan en via de app SD Card Tester getest:
Wederom prima resultaten. Maar waar waarom is de overdracht snelheid van de pc naar de telefoon dan zo langzaam? Ik vermoed dat het probleem zit in de interface (bus?) van de USB3 poort van de telefoon naar de SD kaart en het interne geheugen. Maar dit is puur een redenatie.

Wat de oorzaak ook mag zijn, het gevolg is dat als ik een YouTube filmpje download (ik kijk veel filmpjes en mijn data is niet onbeperkt), kies ik bijna nooit voor 1080p kwaliteit, omdat anders de overdracht zo lang duurt.

11. Geluid
De luidspreker van de Note 3 is onderaan het toestel geplaatst. Dit is een betere plek dan bijvoorbeeld bij de Galaxy SII, waar de luidspreker op de achterkant is geplaatst. Het geluid van de Note 3 is hierdoor aangenamer dan bij de SII, maar komt niet in de buurt van de luidsprekers van de HTC One M8 die naar voren gericht zijn. Met name tijdens navigeren merk ik dat ik het volume van de Note 3 altijd op maximum zet en zelfs het volume van de radio omlaag moet doen om het goed te kunnen verstaan. Een kamer kan je wel vullen met het geluid van de luidspreker, maar bij de laatste volume tredes vindt er merkbaar vervorming plaats.

Ook tijdens het bellen is de Note 3 niet perfect. De luidspreker die je tegen je oor zet is wel breed, maar qua hoogte is deze erg klein. Dit zorgt er voor dat ik soms aan het begin van een gesprek moet zoeken naar de juiste houding. Ook als je de telefoon tussen je oor en je schouder wilt klemmen omdat je beide handen nodig hebt, kan dit er voor zorgen dat je de andere kant van de lijn niet goed hoort.

De andere kant op is het geluid erg goed. De verschillende microfoons doen hun werk goed om omgevingsgeluid weg te filteren.
Ik gebruik mijn telefoon dagelijks om muziek op te luisteren. Hiervoor gebruik ik een fatsoenlijke koptelefoon (Sennheiser HD439). De telefoon speelt zonder enige problemen grote WAV bestanden af en de kwaliteit van de interne versterker is naar mijn mening goed genoeg. Als je geen audiofiel bent durf ik te beweren dat deze interne versterker goed genoeg is, als je dat wel bent zal je toch voor de HTC One M8 moeten kiezen.

12. Prijs
Toen ik de Note 3 kocht, kostte deze volgens mij meer dan ¤ 650 los in de winkel. Dat is heel veel geld voor een telefoon. Tweakers heeft dit in hun review ook als een minpunt benoemd. Het heeft mij niet tegengehouden om de telefoon te kopen, maar dat was onder andere omdat ik toch een goede aanbieding had gevonden.
Op dit moment (05-2014) verkoopt de Note 3 voor ongeveer ¤ 440. Voor dit geld durf ik de Note 3 absoluut aan te bevelen. Zeker als je kijkt naar de prijs-kwaliteitverhouding tussen de Snapdragon 800 en de Snapdragon 801, ben ik er van overtuigd dat je op dit moment beter voor de Snapdragon 800 kan gaan dan voor de allernieuwste high-end zoals de Galaxy S5. De HTC One M8 is nog een ander verhaal, omdat daar ook een enorme focus op de bouwkwaliteit ligt, wat ook geweldig is voor de gebruikerservaring.
Ook als je interesse uit gaat naar een groot beeldscherm, denk ik dat de Note 3 een van de beste opties is.

13. Overig
Het kwam in de comments ook al naar voren, maar onlangs heb ik mijn simkaart uit mijn toestel gehaald en dat ging behoorlijk lastig. Je kan de simkaart lastig te pakken krijgen en hij zit best stevig vast. Uiteindelijk heb ik het met een pincet eruit moeten wrikken.

14. Versiebeheer
06-05-2014: Eerste versie.
07-05-2014: Toevoeging mogelijkheid tot verhogen aanraakgevoeligheid beeldscherm, extra toelichting over meldingslampje, krasgevoeligheid en video opname kwaliteit.
08-05-2014: Thumbnails verbeterd en kop 'Multi Window' toegevoegd onder S Pen. Toevoeging video onder camera.
09-05-2014: Toevoeging "6. Root" en meer onderzoek naar trage gegevensoverdracht. Toevoeging S Pen video's.
12-05-2014: Uitbreiding "06. Root".
22-05-2014: Foto’s omgezet en meer thumbnails naar high-res foto’s, toevoeging witte Note 3.
23-06-2014: Toevoeging "13. Overig", de simkaart is lastig uit het toestel te krijgen.

Ik schrijf reviews omdat ik het leuk vind. Feedback door middel van een beoordeling of bericht kan ik waarderen. Heb je vragen? Stel ze gerust, ik zal mijn best doen om antwoord te geven.

Heb jij ook een Samsung Galaxy Note 3 Zwart?

Reviews door de redactie

Ik heb enkele stukjes van de review gelezen, ziet er goed uit. Wat ik wel vreemd vind, is dat je de losse batterij niet bij de positieve punten zet. Dat is het eerste waar ik naar kijk als ik op zoek ben naar een nieuwe smartphone. De batterij is de component die het snelst verslijt in het toestel en je hebt de mogelijkheid om meerdere batterijen mee te nemen als je bijvoorbeeld naar een festival gaat, of als je op reis bent en niet altijd een stopcontact in de buurt hebt. Ik zou nooit een smartphone kopen die geen vervangbare batterij heeft.
De reden dat ik het niet als een pluspunt heb benoemt, is omdat het voor mijn wensen niet veel toevoegt. Een losse accu heeft plus- en minpunten, zoals ook in dit artikel wordt besproken.

Natuurlijk vind ik het prettig om de accu makkelijk zelf te kunnen vervangen als deze stuk gaat, maar als de telefoon efficiënter ingericht kan worden door gebruik te maken van een niet-vervangbare accu, is dat ook wat waard. Omdat het toestel twee volle dagen meegaat op één lading en ik bijna altijd wel in de buurt ben van een stopcontact, heb ik geen reserve accu.

Edit: de snelheid waarop je accu slijt hangt ook af hoe zwaar je hem leegtrekt. Als je elke dag veel zware spellen speelt kan je er wel van uit gaan dat je accu achteruit gaat ja, maar dat hoort bij de huidige technologie achter accu's. Na 6 maanden vertoont mijn accu nog geen enkel teken van slijtage, maar ik speel ook niet veel zware games.

[Reactie gewijzigd door Opinion op 8 mei 2014 09:41]

Dus Samsung levert extra penpunten mee? Keurig! Bij mijn Galaxy Note II ging het penpuntje een keer kapot en toen heb ik ¤25 neergeteld om een nieuwe S Pen aan te schaffen. Wat had ik graag gewild dat ik ook wat reserve-penpuntjes had, zeg.

Wat ik een beetje mis in deze review is Multi Window. Volgens de trailers van het apparaat is die functie enorm verbeterd ten opzichte van de Note II. Ik zie dat je nu tweemaal dezelfde app open kunt hebben (om bijvoorbeeld twee Whatsapp-gesprekken tegelijk open te kunnen hebben) en dat je bij sommige apps ook content kunt verslepen (zoals een afbeelding van een webpagina naar een gesprek in ChatOn).

Verder vraag ik me af of je bugs tegenkomt bij S Note? De nieuwe S Note, die jij dus hebt, is een aantal maanden geleden ook beschikbaar gekomen voor de Galaxy Note II, maar hij zit vol met bugs. De optie "wissen per lijn" kan ik bijvoorbeeld niet uitzetten. Of eigenlijk: dat kan ik wel, maar de telefoon reageert er niet op. Ook als de optie uitstaat wist de app per lijn. Verder kan ik de gumdikte niet instellen. Hoe ervaar jij dit?

[Edit] Goeie keuze is die foto van het Muiderslot trouwens! Hier zie je echt aan dat 13MP meerwaarde heeft ten opzichte van 8MP. Elke baksteen is afzondelijk zichtbaar.

[Reactie gewijzigd door Chotto Toire op 8 mei 2014 16:39]

Bedankt voor je reactie. Door jouw opmerking en vragen heb ik wat meer met de pen gespeeld. Allereerst heb je groot gelijk dat Multi Window wat aandacht verdient. Ik heb alvast een kop met printscreen aan de review toegevoegd. Ik ga me meer verdiepen in de S Pen en zal binnenkort een update geven.

Wat betreft de S Pen: ik zie geen optie om "wissen per lijn" uit te zetten. Als je iets wilt gummen, wis je inderdaad heel de lijn, eigenlijk heel gek. Als je dingen schrijft is het niet zo erg, maar kan me voorstellen dat het met tekenen erg vervelend is! De gumdikte kan ik ook niet instellen.
Tof dat je je review zo goed bijhoudt!

Maar je kunt dus de gumdikte dus niet instellen? Dat verbaast me een beetje. Heb je deze slider niet?
Ik heb gezien dat de opties voor de gum verschilt per sub-app. Om het te verduidelijken heb ik twee filmpjes van de S Pen gemaakt. Ondanks dat 'wissen per lijn' uit staat lijkt hij inderdaad hele lijnen te wissen. Herken je dit zo?
Ja, precies! Dat is ook hoe het op mijn toestel gebeurt. Het lijkt op een bug, toch? Anders kan ik de logica erachter echt niet vinden.

Heel nette filmpjes zijn het trouwens. Zonder dat ik als een slijmbal wil klinken, vind ik dit echt een enorm waardevolle review, zo. Bedankt voor je antwoorden!
Ik snap de logica ook niet. Ik ben niet artistiek aangelegd, maar als je tekent met die stylus en een klein stukje wilt gummen kan ik mij voorstellen dat het vervelend is.

Bedankt voor de feedback, blij dat ik wat kon toevoegen.
Zeer nette review! Lekker uitgebreid, aardig wat foto's en precies de juiste punten aangesproken!

Ik maak nu een paar maanden gebruik van de Galaxy Note 3 en ben er heel tevreden mee. Ik kan me ook vinden met eigenlijk alles in deze review.

Waar ik zelf alleen een beetje tegenaan loop is inderdaad de USB 3.0 snelheid. Ik weet nog dat de Galaxy SII en de Galaxy S Plus beide de SD kaart en intern geheugen zagen als Massaopslag in plaats van een Media Apparaat.

Wat mij opvalt is als ik de map open waar mijn foto's in staan, deze er erg lang over doet om de thumbnails te laden. Dit gebeurt ook 1 voor 1. Voor een hoogwaardig toestel vind ik dit wel een minpunt. Ik vraag mij af of dit nou een beveiligingsmaatregel is of dat er een andere gedachte achter zit.

[Reactie gewijzigd door danielmolenaar op 11 juni 2014 10:53]

Wat voor SD kaartje heb je er in? Bij mij laden die thumbnails wel erg snel (in combinatie met SanDisk Ultra).
Ik heb er een 32GB Class 10 kaartje in zitten van Philips. Sneller dan dat worden ze niet toch?

Daarnaast heb ik hetzelfde met het interne geheugen van de telefoon.

Aan m'n pc zal het ook niet liggen, phenom x6 1055T en 8GB ddr3
Het ene SD kaartje is de andere niet hoor. Class 10 zegt alleen dat de seq schrijfsnelheid minimaal 10MB/sec is. Heb toevallig onlangs wat benchmarks gedraaid voor een review die binnenkort online komt: http://tweakers.net/ext/f/15toRyrjBdurfInOJwGhwreh/full.jpg
De Transcend is een 16GB class 10 kaartje, maar de leessnelheid (die belangrijk is voor o.a. het laden van de thumbnails) is een stuk lager dan dat van de SanDisk Ultra.
Kijk hier heb ik wat aan. :) Misschien dan toch een sneller kaartje kopen.
Maar hoe zit het dan met het interne geheugen? Dat zou toch sneller moeten zijn dan het MicroSDHC kaartje?
Het interne geheugen van een smartphone hoeft helaas niet veel sneller te zijn, het is immers allebei NAND geheugen. Gelukkig is het NAND in de Note 3 relatief snel. Anandtech heeft daar mooie benchmarks van gemaakt: http://www.anandtech.com/...ng-galaxy-note-3-review/4.
Bedankt voor de snelle reacties :)
Ik denk dat ik toch maar voor een sneller kaartje ga.
Dat klemmetje in het zakje met extra penpunten is ervoor om de simkaart eruit te halen. Iets dat nogal onmogelijk is zonder dat ding. ;) En de My Magazine app moet je niet freezen omdat veel andere apps hiermee proberen te communiceren.

[Reactie gewijzigd door -ION- op 11 juni 2014 08:33]

Nee dat klopt niet, die is echt bedoeld voor de penpunten. Misschien dat je het ook kan gebruiken om de simkaart eruit te halen. Zelf heb ik geen problemen om de simkaart eruit te krijgen zonder hulpmiddel.
Ik krijg de mijne er niet uit zonder dat ding :)

[Reactie gewijzigd door -ION- op 11 juni 2014 12:43]

Mooie en uitgebreide review, zit er zelf naar te kijken om de note 3 of 4 te kopen wanneer die uitkomt.
Bedankt! De afgelopen jaren zijn de Note telefoons een aantal maanden na het S-vlaggenschip uitgekomen. Nu is de S5 uitgekomen, dus ik verwacht dat de Note 4 komend najaar op de markt komt. De prijs zal dan wel weer een stuk hoger zijn en de vraag is wat dat toestel extra zal bieden om die hogere prijs te rechtvaardigen.
Zie ik nu een soort Moire effect in het bakstenenpatroon van het Muiderslot ?
En zo ja, zit dat al in de originele foto? Of is dat alleen op de photobucket site.

Ref. http://nl.wikipedia.org/wiki/Moir%C3%A9patroon

[Reactie gewijzigd door quarkstar op 8 mei 2014 12:27]

Dat heb je goed herkend, is inderdaad Muiderslot. Als je de foto op ware grootte bekijkt is dat effect er niet, ik denk dat het een gevolg is van het verkleind weergeven. Als je de link naar Photobucket volgt kan je wel inzoomen of de afbeelding downloaden, maar ik zal vanavond kijken of ik een fraaiere manier kan vinden om de foto weer te geven.

Edit: thumbnails verbeterd en als je er op klikt kom je uit bij de foto op originele grootte.

[Reactie gewijzigd door Opinion op 8 mei 2014 22:08]

Ben sinds februari in het bezit van een Note 3, In begin was ik er zeer enthousiast over.
Echter 3 maand later heb ik er een hekel aan gekregen !!!! :(
De problemen zijn:
-Na alle updates en meerdere malen reset, nog steeds random reboots "ongeveer 1-2 x per week"
-Beltoon volume gaat vanzelf van luid naar extreem luid.
-Camera is de meest waardeloze camera ooit, op scherm ziet alles er altijd ok uit maar van zodra je klikt is de foto 8/10 keer wazig.+ de camera is traag in vergelijking met mijn oude HTC ONE S
-Bij het afspelen van muziek via BT in de wagen regelmatig skips in het geluid, extreem vervelend!
-Het switchen van 3G naar 4G gaat extreem traag, echt zeer irritant als je op dat moment google maps gebruikt om te navigeren.
-Het is mij ook opgevallen dat het GPS signaal wegvalt als de telefoon probeert te verbinden met wifi netwerken "meestal als je tegen min 25 km/h door de stad rijd.
-Apps crashen met regelmaat, vooral het lockscreen! zeer vervelend.
-wekelijks opnieuw al mijn wifi netwerken toevoegen, gelukkig kan ik deze pushen via google apps !

Maar mijn grootste frustratie is en blijft heel die touchwiz zooi van Samsung, wat een slechte onhandige Dialer! Om nog maar te zwijgen over de drops in performantie!

Nee, voor mij geen samsung meer de volgende zal terug een HTC of sony zijn
Heb je de telefoon wel eens volledig gereset naar fabrieksinstellingen? Ik herken geen een van jouw klachten.
Helaas komt sommige klachten ook bij mij voor, dat komt niet door telefoon. Juist door klote Update 4.3.2. Ik gebruik wel NOVA Launcher omdat ik hekel aan Magazine heb.

Na update heb ik ook meerdere problemen. Jij zal er vast geen problemen mee hebben aangezien je geroot 4.4 versie heb.

Problemen NA update:
- GPS werkt zeer slecht
- telefoon word warm
- batterij duur achteruit(kan ouderdom zijn Oktober gekocht)
- Multi- Tasken werkt zeer slecht(toetsenbord werkt niet)
- start vanzelf op
- soms gaat ie op Veilige modus

Ik raad nog steeds iedereen aan voor update was ik zeer blij met toestel. Camera en Geluid zijn wel minder. Mijn iPhone 5 vond ik zelfs betere kwaliteit foto's maken. Erg vind ik het niet, gebruik toch spiegelreflexcamera om fotos te maken.
Goede, erg uitgebreide review! Wilde de Note 3 al gaan aanschaffen, maar zat nog wel met een paar punten. Die zijn nu helemaal helder! Bedankt! :)
Ik heb sinds 2 weken de Note 3, en ik moet zeggen; Wat ben ik er enorm blij mee! Het grote scherm, de mogelijkheden (wel andere launcher gebruikt) Ook de accu vind ik geweldig, ik haal makkelijk 6 uur scherm tijd, met wat gamen (emulators) en 3 uur film kijken (max Brightness) en mail-bellen-sms ect.

"het zoeken naar de oor speaker" herken ik helemaal :P
Top review +3 :D

[Reactie gewijzigd door Mother_Goozz op 7 mei 2014 20:37]

Super review, heb al heel wat gespeeld met de Note 3 van mn vader, maar het is echt een super telefoon!
Over de status LED: er zijn verschillende apps in de Play Store waarmee je de kleur kan aanpassen. Bijv: light flow of light manager.