Transcend RDF5 USB3.0 Card Reader Review

Opinion 13 november 2013, 3.374 views

Transcend RDF5 USB3.0 Card Reader

Al langere tijd werk ik met goedkope micro SD readers die een USB 2 aansluiting hebben. Onlangs heb ik een Sandisk Ultra microSDXC UHS-I 64GB geheugenkaart gekocht en wilde de snelheid testen.
Aangezien deze geheugenkaart een snelle informatie overdracht belooft, wilde ik dit testen en mocht de card reader geen bottleneck zijn. Vandaar de zoektocht naar een USB 3 micro SD card reader!

Card readers zijn handig om te hebben, maar ik wilde er niet te veel geld aan uitgeven. Bovendien gebruik ik het alleen voor microSD kaarten. De specifieke SD kaart die ik wilde testen voldoet aan de UHS-I classificatie, dus moest de card reader dit ook doen. De Pricewatch leerde mij snel wat de goedkoopste USB 3 card reader was die hieraan voldeed: de Transcend USB 3.0 Card Reader (RDF5). Voor 8,91 inclusief verzendkosten had ik hem in huis. Als extraatje ondersteunt deze card reader ook SD kaarten.

Verpakking en uiterlijk
Heel spannend is de verpakking niet, behalve dat het je leert dat het Transcend is gelukt om een gegevensuitwisseling van 90MB/sec read en 60MB/sec write te behalen met een Transcend 128GB UHS-I kaart. Dit mag de bottleneck dus niet zijn.

De achterkant leert ons dat er 2 jaar ('limited') wereldwijde garantie op deze card reader zit. Wel grappig maar niet positief, de reader kan het niet aan om gelijktijdig een SD kaart en een micro-SD kaart te gebruiken.

Het is een zwarte, glossy plastic behuizing. Er is een blauwe status LED en er zijn openingen voor een SD kaart en een microSD kaart. De USB connector is blauw, zoals gebruikelijk bij USB 3 connectors.

Verdere specificaties
Afmetingen: 56mm x 24mm x 8.9mm
Gewicht: 18g
Verder nog wat info over dat het backwards compatible is met USB 2 poorten, dat het zijn prik uit de USB poort haalt en dat het over een aantal certificeringen beschikt.

Doet de card reader het goed?
Ja hij doet het goed! Gelukkig heb ik ook informatie om dit te staven. Ik heb het alleen gebruikt in combinatie met de eerder genoemde microSDXC UHS-1 kaart, maar ik kan je vertellen dat de doorvoersnelheden hoger zijn dan de crappy USB 2 card readers die ik voorheen gebruikte. Ondanks dat de feitelijke doorvoersnelheid lager was dan het maximum van de USB 2 specificatie, zag ik een drastische verbetering in de doorvoersnelheid met deze card reader.

CrystalMark benchmark resultaten met crappy USB 2 card reader

CrystalMark benchmark resultaten met de Transcend USB 3.0 card reader (RDF5)

Wel apart dat sommige (512K en 4K) schrijf snelheden juist lager zijn met de Transcend Card Reader.

Ik heb mij nog verbaasd over het volgende. Ik gebruik de geheugenkaart i.c.m. de Samsung Galaxy Note 3, die ook over een USB3 aansluiting beschikt en de UHS-1 standaard ondersteunt (volgens Brian Klug van Anandtech in podcast nr 26, maar onderliggende stukken heb ik hier niet over kunnen vinden).
Het duurt langer om gegevens over te dragen wanneer ik mijn mobiel met een USB3 kabel aansluit op een USB3 poort en via de verkenner gegevens uitwissel, ten opzichte van gegevens overzetten via de Transcend card reader. Ik heb een aantal 'real world' scenario's getest:

Full HD film

100 full HD afbeeldingen

MP3 album (320 kbps)

FLAC album met hoge bitrate

Goede prestaties van de Transcend card reader dus! Hierbij hoort zelfs nog de disclaimer dat mijn geheugenkaartje wellicht niet de maximum doorvoersnelheden van de card reader benut, maar zoals jullie zullen begrijpen ik ben tevreden met de snelheidswinst die het mij brengt.

Heb jij ook een Transcend RDF5 USB3.0 Card Reader?

Als je met directe koppeling met je telefoon veel hogere snelheden haalt dan via de reader, moet je dan niet concluderen dat die reader juist slecht presteert?
Ik snap dat het in eerste oogopslag lijkt alsof de doorvoersnelheden met mijn telefoon hoger zijn, maar de grafieken geven juist weer hoe lang het duurt voordat de gegevensoverdracht is voltooid.
In mijn toelichting had ik het inderdaad over doorvoersnelheid, terwijl de grafieken de doorvoertijd weergeven, heb de toelichting aangepast.

[Reactie gewijzigd door Opinion op 13 november 2013 18:37]

Het zinnetje: zag ik een dramatische verbetering in de doorvoersnelheid met deze card reader. leest een beetje vreemd, dramatisch is m.i. een negatief punt, misschien bedoelde je drastisch??

Verder een duidelijke review voor zo'n simpel en goedkoop produkt.

M.v.g. Niels
Haha je hebt gelijk! Ik ga het aanpassen, bedankt
Goed om te lezen dat deze reader naar behoren presteert. Bedankt voor je review!