Sony Vaio Fit 11A Review

GekkePrutser 14 april 2014, laatste update op 14 april 2014, 257 views

Sony Vaio Fit 11A

Pluspunten

• Prachtig scherm
  • Licht
  • Beste hybride constructie tot dusver
  • Veilige powerplug (kan losbreken, a la Magsafe maar dan mechanisch)
  • Zeer mooi uiterlijk
  • Pen mogelijkheid

Minpunten

• Geen geweldig toetsenbord (toetsen zijn kleiner dan nodig is op dit formaat)
  • Korte accuduur
  • Niet te gebruiken zonder brandgevaar en geen reparatie mogelijk binnen redelijke termijn

In het kort: Geweldige laptop. De beste 11" laptop/tablet hybride die je kon krijgen. De constructie met omklappend scherm werkt super zonder dat je het toetsenbord naar beneden hoeft te leggen zoals bij bijv. de Lenovo Yoga). Hij weegt maar 1.2kg (lichter dan de concurrentie), 1080p constructie, werd niet heet door de Bay Trail processor en was toch snel zat voor mobiel gebruik. USB 3.0 poorten, NFC, HDMI en pen interface. Verder een heel handige 'losbreekbare' power plug, zodat hij net als Apple's Magsafe niet van tafel wordt gesleurd als je over het snoer struikelt.

Zie hier de Tweakers preview van deze laptop, zij waren er ook lovend over.

Hij was niet duur voor de specs (128GB/4GB model voor 639 euro). Ik heb hem een paar weken geleden gekocht, vanaf het moment dat hij op de markt kwam ongeveer. Ik heb er vorige week nog enkele films op gekeken en het scherm is prachtig. Alleen de accuduur was niet zo geweldig maar ik gebruikte hem toch vooral voor thuis.

Maar helaas, ik mag hem niet houden :'(. Eerst stopt Sony (of eigenlijk de nieuwe eigenaar van het Vaio merk) met de verkoop van de Vaio systemen, vervolgens blijkt dat de accu's van de Fit 11A spontaan kunnen ontbranden.

Ik heb Sony gebeld en kreeg de optie: laten repareren of geld terug. Goed, ik ben super blij met het ding dus ik ging voor de reparatie. Vervolgens wordt me dit met klem afgeraden omdat het maanden zou gaan duren, ze moeten eerst een lading nieuwe accu's laten maken volgens nieuwe specificaties en ze hebben nog geen idee hoe lang het gaat duren. Dus ik ga toch maar voor het geld terug. Een nieuwe krijgen kan ook niet want ze zijn inmiddels (2 maanden na introductie!!!) al gestopt met het produceren.

Kortom, met deze laptop heb je een brandrisico in huis, je kan hem niet veilig gebruiken en de enige manier om hem veilig te krijgen is om hem maanden kwijt te zijn. Daarmee is de laptop dus praktisch gezien waardeloos, je loopt brandrisico of bent hem maanden kwijt. Vandaar de slechte algemene score.

Ik vind dit ook echt een waardeloze manier van zaken doen van Sony. Jammer want ze hadden echt een super produkt met deze laptop.

Heb jij ook een Sony Vaio Fit 11A?