Specificaties Socket FM2, FM2+ met AMD A88X chipset - Bekijk alle specificaties

ASRock Fatal1ty FM2A88X+ Killer Review

TERW_DAN 25 maart 2014, laatste update op 25 maart 2014, 1.956 views

ASRock Fatal1ty FM2A88X+ Killer

Pluspunten

• Kwaliteit
  • Grafische Prestaties en onboard duallink DVI

Minpunten

• Stroomverbruik is hoger dan de Intel setup

Layout Score: 4

Specificaties
UEFI
Benchmarks
Stroomverbruik
Tot slot

Het is al weer een hele tijd geleden dat ik een ASRock moederbord heb getest (anders dan het bordje dat in de VisionX en de M8 zaten) en ook al weer eventjes terug dat ik met AMDspul in de weer ben geweest.
Maar dat gaat nu veranderen, met de ASRock Fatal1ty FM2A88X+ Killer, een AMD APU A10 7850K en een 8GB kitje DDR3-2400 R9 Radeonmemory en een Noctua NH-L9a om het spul allemaal koel te houden.
In deze review wil ik vooral kijken wat het platform te bieden heeft, helaas geen roundup tussen verschillende borden, al hoop ik die binnenkort nog wel een keertje te kunnen doen.

klikbaar

Het moederbord is net als gameborden van MSI en ASUS uitgevoerd in een zwart/rode kleurstelling en is gericht op games, vandaar ook de naam Fatal1ty, die we inmiddels bij meerdere producten en merken gezien hebben. Er zijn een aantal features die zich richten op gamers, waarvan de meest prominente wel de KillerNIC is, die we tegenwoordig op bijna ieder gameboard tegenkomen, en daarnaast een instelbare USBpoort voor de pollingrate van de muis (de Fatal1ty Mousport), en de nodige software die meegeleverd wordt met het bord.

Specificaties
PCIe x12x
PCI3x
Geheugen4x DDR3
SATA8x 6Gbps
USB2x USB3.0 (AMD Bolton)
2x USB3.0 (ASMedia)
VideoHDMI
DVI-D
DSUB
Netwerk1x 1Gbps RJ45 KillerNIC E2200

Het bord is voorzien van een FM2+ socket met een 4+2 phase stroomvoorziening met de 24 pins en 8 pins stroomconnectoren op de gebruikelijke plekken.
Rechts van de socket zitten 4 geheugensloten voor dual channel DDR3, het bovenste uitbreidingsslot is een x1, met daaronder een PCIe 3.0 x16 slot, nog een x1 slot, een regulier PCIslot een 2e x16slot, maar dan in PCIe 2.0 en daaronder nog 2 regulier PCIsloten. Waar je die bij Intelborden al bijna niet meer ziet zijn ze op dit bordje in elk geval nog ruim aanwezig.

Het I/Opanel bestaat uit een PS/2poort, 4 USB2.0poorten, waarvan 1 poort als Fatal1ity Mouse Port gebruikt kan worden. , 4 USB3.0poorten en een netwerkpoort. Video kan aangesloten worden op DSUB, HDMI of een duallink DVIpoort. Voor het geluid zijn er 5 3.5mm audiojacks en een optische S/PDIF aanwezig. Als laatste zit er nog een CMOSresetknopje tussen de USB3.0poorten.

klikbaar

Verder zitten er 8 6Gbps SATApoorten op het bord, en nog een aantal frontheaders. Naast de ATXstekker zit de header voor USB3.0poorten, en onderaan zitten 3 headers voor USB2.0poorten, een molex voor extra voeding, een audioheader, een TPMchipheader en nog een header voor een compoort.
In totaal zitten er 6 fanheaders op. 2 4pins en 4 3pins connectoren.

Het enige dat ik persoonlijk mis zijn eSATApoorten, omdat ik die zelf vrij veel gebruik, al kun je daar natuurlijk een converterje voor gebruiken vanaf de gewone SATApoorten, en misschien dat een mSATAslot praktisch was geweest, al zie je dat lang niet op alle bordjes voorbij komen, zeker bij AMDborden zie ik ze eigenlijk nooit.

Wat me verder opviel was de kwaliteit van het bord. Mijn ervaringen met de oudere borden van ASRock (P4- en A-XP-tijdperk) was dat het vrij goedkope borden zijn die meestal voorzien waren van goedkope onderdelen en vaak snel stuk gingen. De huidige ASRockborden lijken daar eigenlijk in de verste verte niet meer op, en het zijn bordjes die ik zo in mijn eigen systeem zou schroeven, omdat ze kwalitatief prima onderdelen gebruiken, maar ook zaken als geheugensupport en stabiliteit zijn nu helemaal dik in orde. Daarin heeft dit ASRockmoederbord mij zeker niet teleurgesteld.

Het enige puntje is dat in het begin het systeem niet altijd helemaal stabiel werkte met 3Dapplicaties in combinatie met de IGP. De oplossing was vrij simpel, een update van de UEFI en het systeem loopt niet meer vast. Ik draaide nog met versie 1.0 die ik heb geupdate naar versie 1.7. Daarna ben ik deze bug ook niet meer tegengekomen

UEFI
ASRock komt ook met een eigen UEFI die best goed in elkaar zit, en wat vlotter werkt als die van Gigabyte, die is namelijk wat meer stroperig. De UEFI heeft alles aan boord wat je mag verwachten van een UEFI, maar heeft verder nog een leuk extraatje, de System Browser. Voor wie bekend is met MSIbordjes, in grote lijnen hetzelfde met de Board Explorer die zij bieden.
ASRock heeft hierin een mooi overzicht van wat er aangesloten is op het bord in de verschillende sloten en poorten en daarmee een erg makkelijke manier om te achterhalen waar welke hardware is aangesloten, zonder de kast open te hoeven maken.
Hieronder wat screenshots van de UEFI.

http://tweakers.net/ext/f/KWENyRrhnazHj4NQyRX9sh3I/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/iQ3FVO4GAZQImQvA4Gfm6fty/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/DkQqKTPRdph0AWt6UUfbe80A/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/xDe03GFwOna3LUqBiQ4buUrg/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/uRZpDTUt6PtR9SwafHz49s3L/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/Wrkw7UVIK2RE4OPQBw7UuTRw/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/8QgtgYDT4OHwaIzEw5xrYThf/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/aICaemyBiUntw4W6aXqmhFRg/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/JhKx0fB7gBQal2o6N5Hgwt4y/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/2WaYFr59F5rnnuC3EFzYIGei/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/v8KjS23W1EVLSNLSQttZIq3Y/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/IxyCC6teKDEKz1Pz2mG6zjS0/thumb.jpg

Benchmarks
Naast de A10 op dit ASRock bord heb ik een 2e setup gepakt, een i5 4670 op een Gigabyte Sniper B5, om eens te zien hoe deze AMD setup zich verhoudt ten opzichte van een Intel setup die ongeveer even duur is. In onderstaande tabel de prijzen van de hardware zoals die op dit moment zijn, afgerond op hele euro's.

AMDIntel
CPU/APU150190
Moederbord8070
Geheugen8060
Totaal310320

De Intelsetup is een tientje duurder, overige componenten als voeding, SSD, CPUkoeler en dergelijke reken ik hier niet mee, omdat die in principe voor beide platformen gelijk zijn. Het geheugen van de Intel is een stuk goedkoper, omdat de B85 toch niet hoger gaat als 800MHz, dus is het redelijk zinloos hier een 1200MHz kitje voor te kiezen, wat wel met de AMDsetup is gedaan.

Deze setups heb ik naast elkaar gelegd in.diverse benchmarks.
• SuperPi

i5 1680x1050 48.11 fps
A10 1920x1200 31.09 fps
A10 2560x1600 25.13 fps
Hoger is beter

De AMDsetup maakt gehakt van de Intel op grafisch gebied, terwijl de Intel een stuk vlotter is als het aankomt op CPUprestaties. Beide setups hebben dus zo hun voordelen of nadelen, afhankelijk van waar je het voor gaat gebruiken..

Stroomverbruik
Beide setups heb ik ook onderworpen aan een simpele test om het verbruik te meten. Dit heb ik gedaan in idlemodus, tijdens het draaien van de Tomb Raiderbenchmark en tijdens het renderen in Blender.

Energieverbruik
A10 idle 46 W
i5 idle 51 W
A10 game 120 W
i5 game 66 W
A10 blender 173 W
i5 blender 95 W
Lager is beter

Met een prijs onder de 80 euro is het bord best leuk geprijs voor de featues die je ervoor terugkrijgt. Met een APU van 150 euro en snel geheugen dat rond de 80 euro kost heb je voor ~300 euro een behoorlijk snel platform.
Het bord biedt voor 80 euro in elk geval een lekker uitgebreide featureset, waarbij de prijs netjes overeenkomt met andere borden met A88X chipset die in de pricewatch staan. Voor dit geld is dit bord dus geen slechte aankoop.

Tot slot
ASRock heeft helaas nog steeds een beetje de naam van budgetmerk hoor ik vaak, iets dat 10 jaar geleden misschien nog waar was, maar tegenwoordig echt niet meer. Dit bord doet niet onder voor een andere A-merk, en daarmee is het dus een prima keuze als basis voor je systeem.

Dit bord voldoet prima, is lekker stabiel, werkt vlotjes, heeft een uitgebreide featureset en is niet eens zo gek geprijsd.

Heb jij ook een ASRock Fatal1ty FM2A88X+ Killer?

Kun je in het kort zeggen wat de Fatal1ity Mouse Port doet en of het zin heeft? Verder weer een top review, en makkelijk te lezen.
Door de pollingrate te verhogen zou je muis sneller moeten reageren. Standaard is de pollingrate 500Hz geloof ik, en als je dat verhoogt naar 1000Hz dan zou de muis soepeler moeten reageren.

Of het zin heeft is lastig te zeggen. Misschien voor de echte gamers die er wat van merken. Ik heb wel eens met die settings gespeeld op een ander bord, en ik merkte er toen vrij weinig van om eerlijk te zijn. Maar dat kan ook gewoon aan mij liggen.
Dankje, dus meer een "leuk voor op de doos feature" dan een echte functie voor de doorsnee gebruiker. Alleen voor de die-hard FPS gamers
Het is natuurlijk een bord gericht op gamers, dus in dat opzicht snap ik de functie wel, maar het is dat echt lastig te testen is, net als zo'n KillerNIC. De theorie is heel duidelijk, maar om zoiets in de praktijk te meten of het iets uitmaakt en als het iets uitmaakt hoeveel dat het dan uitmaakt is gewoon heel erg moeilijk.

Het hoeft niet echt een zinloze feature te zijn, dat niet. Maar testen is gewoon lastig.
De standaard USB polling rate is slechts 125Hz, dit is door tweaks softwarematig te verhogen naar 250Hz, 500Hz en 1000Hz.
Deze speciale poort zal het echter door middel van driver, BIOS instelling of iets soortgelijks al standaard hebben.
Mijn ervaring is dat het wel degelijk soepeler voelt op 1000Hz, dit effect kun je vergroten door een goede hoge DPI muis te gebruiken op een goed oppervlak, muismat, en een monitor te hebben met hogere refreshrate dan de 60Hz die de meeste LCD's vandaag de dag hebben.

Echter merk je zelfs op een 60Hz scherm het verschil al wel hoor, dit komt ook omdat USB "polled", as in: hij kijkt om de zoveel tijd (125x per seconde dus, standaard) of je muis sensor nog een nieuwe update heeft, in tegenstelling tot een interrupt gebaseerde poort zoals PS/2, waarbij je muis de update via een interrupt richting je CPU forceerd en deze daarmee direct geregistreerd wordt.

Desalniettemin wint USB vandaag de dag het van PS/2 omdat PS/2 maar tot 200Hz gaat en USB dus tot 1000Hz.

Voor toetsenborden, met name mechanische, is PS/2 nog wel aan te bevelen, je USB poort laten pollen op 1000Hz kost meer CPU cycles, keyboards maken minder interrupts dan een muis; dus 200Hz is afdoende, en PS/2 kan N-Key rollover bieden

De KillerNIC kan beter zijn, er kan een krachtigere dedicated CPU inzitten en dedicated RAM om je CPU te offloaden, beetje als een goeie geluidskaart maar dan voor je netwerk dus.
Dit kan doorvoersnelheden en zelfs pingtijden verhogen, er zijn reviews van maar ik hem me er verder nooit echt in verdiept.

Al met al, zeker voor dat geld, lijken het me geen verkeerde features om op je moederbord te hebben :)
Mooie review,
Echter heb ik wel een kleine kanttekening bij ASRock als merk. De hardware is er inderdaad een stuk op vooruit gegaan, al zitten er soms wat meer "rotte appels" tussen dan bij andere merken (zoals de FM2A75M-ITX die de neiging had te "ontploffen" als ik me goed herinner).

Daarnaast is verder de ondersteuning vanuit ASRock ver te zoeken... Zo ben ik een tijdje bezig geweest met IOMMU wat ik maar niet aan de praat kreeg op mijn Gigabyte bord. Daarom veel fora en sites afgelezen en bleek dat dit een Bios issue was waarbij de tabellen nodig voor IOMMU screwed up bleken, en dat alleen de fabrikant dit kon verhelpen. Ook daar zag je dat dit veel vaker het geval was bij ASRock borden en wordt ook sterk afgeraden te gebruiken wil je gebruik kunnen maken van IOMMU aangezien er vanuit support niets aan werd gedaan.
Gigabyte daarentegen (dit is niet bedoeld als promotie, maar mijn enige vergelijkingsmateriaal) heeft mij meerdere malen een nieuwe bios toegestuurd totdat alles naar wens werkte.

Ik snap ook best dat een bedrijf ergens op moet bezuinigen en zeker de huidige high-end borden van ASRock zitten goed in elkaar, al hoef je nog steeds niet veel te verwachten van eventuele support mocht je dat nodig gaan hebben...
ik heb zelf ASRock Fatal1ty P67 Performance en die ondersteund windows 8 niet met bepaalde drivers en programma's. :/
bord is van jaar 2011 windows 2012 dus na een jaar is de ondersteuning afgelopen bij ze. :(