Specificaties Mini-pc / HTPC met Ci5-3210M en 8GB ram - Bekijk alle specificaties

ASRock VisionX 321B wit Review

TERW_DAN 19 maart 2014, laatste update op 20 maart 2014, 1.449 views

ASRock VisionX 321B wit

Pluspunten

• veel power
  • zuinig en stil

Minpunten

• niet de goedkoopste

Features Score: 4

Specificaties
Benchmarks
Tot slot

Ik heb de laatste tijd al een aantal compacte systeempjes getest, zoals de Gigabyte BRIX en de WindBox DC111 van MSI. ASRock had nog een leuke sample voor me liggen, de VisionX die ten opzichte van de andere compacte systemen een heel stuk sneller is en zich richt op een wat andere markt. Hoewel de VisionX niet bijzonder groot is, zijn het echt geen specs om je voor te schamen. Dit systeem richt zich dan ook op de veeleisende gebruiker, die een vlot systeem wilt, dat stijlvol en compact is.

Specificaties
Netwerk1x Gbps
Wifi b/g/n
USB4x USB2.0
4x USB3.0

Het systeem is voorzien van een moederbord dat geen standaard formfactor heeft, zoals vaker met dit soort systemen het geval is. Soms wordt er nog wel eens een mITX gebruikt, maar meestal wordt het bord zo gemaakt dat het perfect aansluit bij het systeem waar deze in moet komen. Zo ook bij dit systeem. Aan zowel de voorkant als achterkant van het bord zijn aansluitingen geplaatst. Aan de voorkant zitten 2 USB3.0 poorten, 2 audiojacks en aan cardreader. Aan de achterkant van het systeem vinden we een poweraansluiting waar de 19V adapter op aangesloten kan worden om het systeem van voeding te voorzien. Daarnaast 5 3.5mm audiojacks en een optische S/PDIF, 2 USB3.0poorten en een gigabitnetwerkaansluiting. Verder een duallink DVIconnector, een HDMIconnector een eSATApoort en helemaal rechts nog 4 USB2.0poorten.
Hiermee kun je dus in principe alles aansluiten op het systeem wat je zou willen zonder snel poorten tekort te komen, of in te moeten leveren op mogelijkheden, zoals je bij sommige systemen wel ziet. eSATA en duallink DVI zie je niet zo heel vaak op dit soort systemen, terwijl ik ze zelf juist wel erg handig vind.

Maar bij de hoeveelheid en keur van aansluitingen blijft het niet. Ook intern is het een best systeempje. Standaard wordt het apparaat geleverd met een 750GB HDD, in deze sample had ik een 120GB SSD zitten, wat het geheel natuurlijk nog wat vlotter maakt. Verder zit er een i5 3210M in, een AMD Radeon HD7850M op een MXMkaart, 8GB DDR3 geheugen, een slot in bluraydrive en wireless B/G/N en bluetooth. Al met al dus een behoorlijke featureset in een apparaat dat vrij compact is.

Uiteraard kon ik het niet laten om het systeem open te schroeven en de binnenkant te bewonderen.

Het moederbord heeft 3 SATA poorten (2 rechts in het wit, 1 links in het blauw). Met een 4 pins stroomkabel wordt daar de stroom door geleverd. Geheugen kan geplaatst worden in de 2 SO-DIMMslots. Verder zit er een MXMslot waar de videokaart inzit, daaronder een PCIeslot met daarin de WiFikaart. Verder is er onder de CPUsocket nog een vrij mSATAslot. De aansluitingen aan de voorkant zijn ge´ntegreerd op het moederbord, dus de Sdcardreader, USBpoorten en audiojacks zitten ook gelijk op de PCB. Hierdoor is het apparaat vrij compact en heb je weinig kabels intern (op de stroomkabel voor de schijven na).

De VisionX heeft geen interne voeding, maar wordt gevoedt door een 19V adapter, ook weer iets dat bij veel SFFsystemen gezien wordt. Maar in dit geval is het een best flinke adapter, 19V op 6.32A. Dat moet natuurlijk ook wel, want het is geen lowpowersysteem, maar eentje die behoorlijke prestaties neerzet en met een flinke i5 en een goede videokaart.

Benchmarks
Op het systeem heb ik uiteraard wat benchmarks losgelaten. Om deze een beetje te vergelijken heb ik dezelfde benchmarks op mijn eigen werkpaard gedraaid, een i5 2500K met 16GB geheugen en een Radeon 6870 HAWKvideokaart en een 256GB Plextor M5 SSD.

De benchmarks die ik heb getest;

• SuperPi

Take on Helicopters - 1920x1200 - High
VisionX 19 fps
2500K 34 fps
Hoger is beter

Dat een i5 2500K wat sneller is dan een mobile i5 3210M is natuurlijk te verwachten, maar het geeft wel een indruk van hoe de VisionX presteert.

Stroomverbruik

Ik heb het verbruik van het systeem gemeten in idle, tijdens het kijken van een blurayfilm, tijdens het draaien van de Tomb Raider benchmark en ten slotte tijdens een stresstest in OCCT.

idle 24 W
movie 46 W
game 78 W
occt 93 W

De adapter kan zo'n 120W leveren, maar het geheel blijft daar nog een stuk onder zitten onder de meest flinke belasting. Het systeem is daarmee dus vrij zuinig te noemen, waardoor hij goed te koelen is en niet extreem veel herrie maakt in het gebruik.

De VisionX is nu her en der nog te vinden voor zo'n 800 euro. Een stevige prijs op het eerste gezicht, maar je krijgt er wel behoorlijk wat voor terug. Natuurlijk zul je zelf in staat zijn een gelijkwaardige config in elkaar te zetten voor minder, maar daarmee zal het bijna onmogelijk zijn om zo'n compacte kast te krijgen, zeker als je rekening houdt met het feit dat MXMkaarten bijna niet te vinden zijn en moederborden waar deze opkunnen evenmin. De beste optie is in dat geval een lowprofile vidoekaart, maar dan zit je toch met een stuk meer ruimte dan deze kast.
De prijs is verder voor een deel te wijten aan de MXMvideokaart die natuurlijk wat duurder zijn dan reguliere videokaarten.

Tot slot
De VisionX van ASRock is een mooi vormgegeven apparaat, genoeg power heeft om van alles te doen wat je ermee zou willen. Het lijkt me bijvoorbeeld een prima systeem om als HTPC te dienen, maar dan wel eentje waar je met een paar controllers ook nog lekker mee kunt gamen, want de ingebouwde 7850M beidt genoeg prestaties om het ding te gebruiken als gamesysteem. Misschien in de toekomst een leuke Steambox als Radeons ondersteund gaan worden.

De prijs is wel stevig, maar als je ziet wat je er voor terugkrijgt dan is de prijs/prestatieverhouding lang niet zo verkeerd. Maar als je het ding ziet als een leuke HTPC en niet meer dan dat, dan is de prijs natuurlijk wat minder interessant, maar dan laat je ook een boel potentie liggen.

Al met al is dit een leuk apparaat, het werkt lekker stabiel en heeft zeker voor dit formaat echt heel veel power aan boord.

Heb jij ook een ASRock VisionX 321B wit?

Wauw ... een waardige Mac Mini oplossing voor windows!
Ben onder de indruk van hoe 'clean' deze bak is, vooral van binnen!

Mag aan de prijs zijn, ik zou het best durven neerzetten bij mijn ouders of op een kantoor.
Voor een media centra heb ik liever een AMD APU op FM2+.
Wauw ... een waardige Mac Mini oplossing voor windows!
Ben onder de indruk van hoe 'clean' deze bak is, vooral van binnen!

Voor een media centra heb ik liever een AMD APU op FM2+.
Clean is hij inderdaad, ik vind de vormgeving zelf ook wel erg tof. Voor puur een mediacenter is een AMD APU natuurlijk al snel zat, maar op dit ding kun je ook nog eens leuk gamen, vandaar dat ik 'm wel zou zien als Steambox (ware het niet dat de Radeon nog niet volledig gesuport wordt door dat OS bij mijn weten, maar dat komt vast nog wel).

Uiteraard is er ook al een Haswell variant van dit systeem verkrijgbaar, die ziet er precies hetzelfde uit, maar dan met een mobiele Haswell erin en een R9 videokaart.
Voor veel steam games is een APU al zit, zelfs een Haswell CPU met Iris voldoet vaak.
Het hangt maar net af waar je focus ligt.
Als de prijs wat vriendelijker kon ... topper :)
typo: standaard bevat het systeem een 750 Gb HDD (niet SSD neem ik aan ;) )
typo: standaard bevat het systeem een 750 Gb HDD (niet SSD neem ik aan ;) )
derp, dat is idd een HDD die er standaard inzit (waarom zou je anders een 750GB SSD 'upgraden' naar een 120GB SSD.

Tnx en is aangepast.
Leuke review.. heb zelf een asrock ion 3d. Klein dingetje met een atom. Ook zo clean en klein.
Helaas alleen niet zo mooie behuizing. Maar hij koste ook een stuk minder.
Maar mooi apparaat !
Mooie review, ik ben zelf voorzien van de Asrock Core 100HT-BD. Ik heb zelf bewust voor een BD speler gekozen zodat we deze films via de orginele schrijfjes konden afspelen. De variant met een 3D videokaart was voor mij net te duur om aan te schaffen, maar ondanks dat kan ik wel 3D MKV's afspelen op de tv.

Het verbaasd me nog steeds dat deze kleine krachtpatsers zo heerlijk stil zijn. Een vergelijkbare kast is bijna niet te maken uit bestaande onderdelen incl. een BR speler (ik heb het zelf geprobeerd, maar zulke kleine Mini-ITX kasten zijn nauwelijks te vinden.)
Dus als je veel minder te besteden hebt, voor zo'n 500 euro kocht ik 2 jaar geleden bijna dezelfde kast, maar dan zonder aparte videokaart (wellicht is een dergelijke kast nog ergens in een dumphoek te vinden).

p.s. ook al is mijn variant niet meer te vinden in de pricewatch, mocht je hem willen vergelijken, laat het me maar even weten ;)

[Reactie gewijzigd door Kiswum op 21 maart 2014 11:26]