Specificaties Barebone - Bekijk alle specificaties

ASRock M8 Review

TERW_DAN 6 februari 2014, laatste update op 7 februari 2014, 1.901 views

ASRock M8

Pluspunten

• Design: of je er nu van houdt of niet, het is een apart ding
  • Bouwkwaliteit: Hij is best solide
  • Stil: Je hoort hem eigenlijk niet of nauwelijks, ook niet met belasting
  • Standaard ITX: Mooi voor als je ooit wilt upgraden

Minpunten

• Prijs: Hij is echt heel duur
  • Enkel SODIMMen
  • VGAbracket past wat lastig
  • Vrijwel niet te OCen.

Features Score: 4

Specificaties
Inbouwen
Moederbord
Overclocken
Benchmarks
Energieverbruik

De ASRock M8 is een barebonesysteem gericht op gamers. Met zijn achthoekige vorm is het een aparte verschijning, die wel behoorlijk compact is. Het systeem is opgebouwd rond een ITXbordje, en daarom redelijk compact, voor een systeem dat de basis van een leuk gamesysteem.
De M8 wordt geleverd als barebone. Dat wil zeggen dat je de kast krijgt, met een 450W SFXvoeding, een Z87 ITXmoederbord en een optische drive. Zelf moet je er een CPU, CPUkoeler, geheugen (SODIMM) en iets van opslag inzetten. Voor een gamesysteem is een leuke VGAkaart natuurlijk ook aan te raden

FormfactormITX
Netwerk1x RJ45
miniPCIe WiFi
opticalLiteon DVDRW slot in
VoedingFPS450 60GHS 450W 80+ Bronze

De kast blijkt te zijn ontworpen door BMWdesign, en dat verklaart de prijs ook wel natuurlijk, maar opvallend is dat dat nergens echt uit blijkt. Het staat niet op de site of op de kast. Het is dat ASRock het me verteld heeft en dat het in reviews is te vinden, maar het is niet iets dat de gemiddelde consument kan weten. Nu is het niet zo dat er per se een naam op moet staan om het design mooi te vinden, maar als je een grote naam je product laat ontwerpen dan vind ik het op z'n minst vreemd te noemen dat dat eigenlijk nergens terug te vinden is.

De koeling wordt geregeld door 4 70mm fans, 2 bovenin en 2 onderin. Deze zijn vrij stil te noemen. Plek voor 120mm fans is er natuurlijk niet in een kast als deze, maar de keuze voor deze setup is wat mij betreft niet verkeerd. Er is genoeg airflow, zonder dat het ding een herrie gaat maken.

Deze sample werd geleverd met 16GB geheugen, een i5 4670K en een Noctua NH-L9i
koeler. Standaard krijg je deze er dus niet bij. Zelf heb ik er een MSI R9 270x HAWK ingezet, en een Plextor M5M met een mSATAadapter.

Het inbouwen van dit systeem is niet erg gemakkelijk, dat wil zeggen, je moet wel even de handleiding erbij pakken om te zien hoe het ding nu precies uit elkaar moet. De zijpanelen gaan er makkelijk vanaf. Met een slotje aan de bovenkant worden deze vastgezet. Als je deze los maakt kun je ze er makkelijk afhalen, omdat ze met magneetjes op hun plek worden gehouden, dit werkt allemaal prima. Het kost je overigens niet heel veel moeite om de zijpanelen eraf te halen als het ding wel op slot zit. Als je ze iets naar beneden duwt dan hoef je er weinig kracht op te zetten om ze alsnog los te krijgen.

Lastiger wordt het als je er een videokaart in wilt zetten of een HDD of SSD wilt plaatsen. Daarvoor moet je de bovenkant er vanaf halen en om dat voor elkaar te krijgen moet je de dwarsliggers op de hoeken van de kast losmaken. Iedereen die wel eens een Ikeameubel in elkaar gezet heeft zal de vorm van de schroevendraaier bekend voorkomen, want dit gebeurt met een grote imbussleutel. Hiermee kun je de bovenkant losmaken, en vervolgens de bracket voor de videokaart, de bracket voor de HDDs en eventueel de riserkaart voor het PCIe x16slot eruit halen. Op zich gaat dit wel prima en staat het ook in de handleiding wel hoe het moet. Maar het weer in elkaar zetten is wat lastiger. De bracket voor de videokaart is namelijk niet makkelijk goed vast te zetten, omdat de schroefgaten niet lekker uitkomen. Dat kost wat meer moeite dan ik zou verwachten voor zo'n kast.
De PCIekabels voor de videokaart zijn redelijk stug en daardoor moet je het bovenpaneel flink aanduwen wil het passen omdat die er tegenaan komen. Het past allemaal wel, maar persoonlijk had ik het niet erg gevonden als er iets meer ruimte was geweest voor de kabels

Uiteindelijk past het allemaal prima, op het ene schroefje na voor de PCIekaart na, maar het kost even wat geduld.

Het systeem met 2 2.5” drives en een Noctua NH-L9ikoeler.

Voorop de kast zit een knop waarmee je niet alleen het systeem aan en uit kan zetten, maar die ook nog een aantal andere functies heeft. Naast het M8 logo heb je hier ook de tijd, de mogelijkheid om de ledjes aan/uit te zetten, en als je in het OS zit kun je hier ook CPUfrequenties zien. Deze zijn in te stellen door aan de knop te draaien. http://tweakers.net/ext/f/BcFWmGcikeEWENdzlkAgPtm3/full.jpg

Het leuke hieraan is overigens dat het ding een sensor heeft, als je de kast op z'n kant legt draait het display mee, zodat de tekst wel op de juiste manier erop staat. Dat werkt overigens niet als je hem ondersteboven zet.

Het linkerzijpaneel is doorzichtig zodat je het M8 logo kan zien. Maar het is helaas verder niet verlicht, waardoor je er zeker als het wat donkerder is niet zo gek veel van ziet.

Onder het M8 logo zit overigens niets spannends, enkel de kabels die doorlopen.

Ik had het zelf eigenlijk wel gaaf gevonden als hier nog een LEDje onderzat dat deze kant verlichtte. Er is genoeg plek voor. Het is in elk geval iets dat ik met die kast zou doen als die van mezelf was, hier nog wat extra verlichting in modden.

Moederbord

Het moederbord dat meegeleverd wordt is een ASRock Z87-M8, een standaard mITXbordje. Dat is een groot voordeel, mocht je het systeem ooit willen upgraden, dan zit je in elk geval niet vast aan een of ander vaag formaat wat je soms wel eens ziet in barebonesystemen. Het bord is voorzien van een PCIe x16slot, een miniPCIeslot, 2 DDR3 SODIMMsloten en 6 SATApoorten.

Verder zit er een USB2.0- en USB3.0header, een audioheader en 3 4pin-fanheaders op om alles in het systeem aan te sluiten.

Op de achterkant van het bord zitten 4 USB2.0poorten, 4 USB3.0poorten, HDMI en displaypoort en een RJ45poort voor de netwerkkaart. Voor het geluid zitten er 5 3.5mm jacks op, een optische S/PDIF en als laatste nog een eSATApoort.

Al met al een leuk bordje dat zeker voor een ITXformfactor zeer compleet is. Het bord is niet los te verkrijgen overigens, al heeft ASRock wel een soortgelijke ITX in het assortiment. Ik denk dat eenzelfde bordje als dit met een B85chipset prijstechnisch nog wat interessanter was geweest. 2 van de 6 SATApoorten zijn dan wellicht SATA 3Gbps, maar daar kun je er sowieso 1 van gebruiken voor de optical, en om nu 5 HDDs in een kastje als dit kwijt te fkunnen is misschien wat krap. Daar had je dus niet zoveel aan gemist. MultiGPU configs kun je toch niet draaien op dit systeem, je hebt er simpwelweg de ruimte niet voor en echt overclocken is niet aan te raden in een kast als deze,

Verder is het mogelijk om de voeding er ook uit te halen, dat is nodig als je het frontpanel wilt vervangen. Maar dat is alleen nodig als het stuk is en dat komt hopelijk niet vaak voor, dus daar ben ik niet verder mee gegaan. de voeding is eigenlijk midden in het systeem. Vanaf daar loopt er een kabel naar de achterkant van het systeem waar er een stroomkabel op aangesloten kan worden.
Het jammere hiervan vond ik dat er een mickeymousestekker is gebruikt (of om het correct te noemen, een C6stekker, maar ik denk dat iedereen wel weet wat ik bedoel met mickymousestekker). De ruimte is er voor een standaard kabel zoals ook achterin de voeding gaat.
Op zich niet onoverkomelijk en het is gelukkig geen proprietair formaat, maar ik vind 't zelf gewoon wat minder handig, omdat het net weer een andere kabel is als voor alle andere voedingen.

Overclocken
Omdat het systeem beschikt over een Z87 chipset en ik er een -K-CPU op heb zitten nodigt dat natuurlijk uit om te gaan overclocken. Omdat het systeem vrij compact is heb je het probleem dat de warmte niet makkelijk weg kan. Daarom heb ik een poging gewaagd met de zijpanelen er vanaf, en dus een vrij open systeem. Het enige dat ik heb gedaan is de multiplier naar 40x gezet, zodat de CPU op 4GHz draaide. Dit ging redelijk, tot ik aan de slag ging met OCCT. Dan wordt het allemaal te warm en gaat het systeem throttlen. Ik heb de meeste van deze benchmarks op deze manier kunnen draaien, maar voor een 24/7-configuratie is het niet heel bevorderlijk. Overclocken zou ik dan ook niet aanraden, tenzij je natuurlijk in dit kastje een leuke koeling weet te bouwen.

Benchmarks
Ik heb dit systeem vergelijken met een MSI Z87 G45 GAMING, met dezelfde i5 4670K erop, dezelfde Plextor M5M SSD en dezelfde R9 270X. In plaats van 16GB SODIMM geheugen zit er 8GB DDR3 1333 geheugen in. Het verschil in geheugen zal weinig uitmaken, gezien er toch geen 8GB of meer wordt gebruikt in de benchmarks.

De benchmarks die ik gedraaid heb zijn SuperPi, wPrime, CineBench 11.5, CineBench 15, 3DMark 11, PCMark 8 en Blender. Daarnaast heb ik BioShock Infinite, Batman Arkham Origins, Tomb Raider en Metro2033 gebruikt als gamebenchmarks.

SuperPi - 1M

ASRock M8 OC 1328 pts
MSI G45 1331 pts
MSI G45 OC 1337 pts

Benchgrafieken gegenereerd door TERW_DAN's benchbakker

De gamebenchmarks laten weinig verschil zien tussen de 2 systemen. Her en der een frame verschil of zelfs nog minder. De Batmanbenchmark lijkt nogal vreemd te reageren op een overclock, gezien de scores hier bij een OC meestal lager liggen. De syntetische benchmarks zijn iets in het voordeel van het MSIbord in de meeste gevallen. De verschillen zijn niet extreem groot maar het lijkt dat het ASRock bord een tikkeltje langzamer is. Maar of je dit gaat merken in een echte situatie betwijfel ik.

Energieverbruik
De energiemeting is niet helemaal op een eerlijke manier gedaan. Voor de ASRock M8 ben ik namelijk uitgegaan van de 450W FSPvoeding die erin zit, de metingen met de G45 GAMING van MSI zijn gedaan met de HM1200 ADATA voeding. Dit betekent dat logischerwijs de ASRock een voordeel heeft, omdat die veel dichter in de buurt komt van de efficiente range van de voeding.
Ik heb 3 tests gedaan, de eerste is het systeem in idle, het tweede het verbruik van het systeem tijdens het draaien van de Tomb Raider benchmark en als laatste het verbruik tijdens de PSUtest van OCCT.

Energieverbruik - idle

ASRock M8 OC 209 W
MSI G45 193 W
MSI G45 OC 202 W
lager is beter

Het hoge idleverbruik van de overclockte MSI is te verklaren doordat ik daar gebruik heb gemaakt van OCGenie, die de vcore wat omhooggooit, dat heb ik bij de ASRock niet gedaan, in verband met de hogere temperaturen in een compacte kast.
Opvallend is dat het stroomverbruik onder belasting een flink stuk hoger ligt met de ASRock dan bij het MSIsysteem. Ik had verwacht dat dit veel dichter bij elkaar zou liggen, ook omdat de verschillen in idle en tijdens het gamen wat dichter bij elkaar liggen.

De M8 is op dit moment leverbaar voor zo'n 480 euro. Dat is een stevige prijs voor een barebone. Maar daar krijg je natuurlijk wel een aantal leuke features voor terug, de vraag is of het design en de features je dat waard zijn.

Een vergelijkbaar moederbord kost zo'n 125 euro, dan denk ik aan de Z87E-ITX van ASRock. Een optical heb je voor 5 tientjes, deze zit in de M8 die ik getest heb.
De voeding is wat lastiger, want een 450W SFFvoeding is niet zo heel makkelijk te vinden, maar in de VS heb je ze voor zo'n 60 dollar, laat zeggen dat je daar 75 euro voor kwijt bent om zo'n ding hier te krijgen, mocht je echt zo'n kleine voeding willen.

Dan zit je bij elkaar op zo'n 250 euro, iets meer dan de helft van wat de M8 kost. Dat betekent dat je dus zo'n 225 euro hebt die op gaat aan de kast, inclusief risercard, fans, cardreader en het LCDdisplay voorin.

Natuurlijk betaal je voor het design en dat mag er ook zeker zijn, maar zoals met alle designdingen geldt dat het niet de beste prijs/prestatieverhouding heeft als je het design niet zo belangrijk vindt.
Een configuratie als deze zou dus wel zo'n 150 euro goedkoper kunnen zijn als we het designaspect achterwege laten, uitgaande van een standaard ITXkast, en dan ga ik niet gelijk uit van de goedkoopste kast, want de M8behuizing is wel behoorlijk stevig en zeker niet gemaakt van pisbakkenstaal. Of dat de kast z'n geld waard maakt laat ik in het midden. Kwalitatief is het prima spul, maar wat design betreft komt het toch aan op smaak, en dat valt niet te betwisten, hooguit te betreuren.

De ASRock M8 is een leuk apparaat, of je nu houdt van het design of niet, het is wel een andere kast dan alle anderen. Kwalitatief gezien is het ding prima in orde, alleen vond ik de bracket voor de PCIekaart niet helemaal geweldig om in te bouwen. Verder is de kast solide, rammelt dus niet en door middel van de magneetsluitingen blijft ook alles goed op z'n plek.
De verlichting had wat beter gemogen, het rechtergedeelte zie je nu nauwelijks met het zijpaneel erop en dat is jammer.
Een pluspunt vind ik dat er allemaal standaard hardware inzit. Stel dat je het ding eens wilt upgraden dan kan dat prima.
De Z87 is misschien wat overkill, een B85 had ook prima in dit systeem gekunnen, omdat je toch niet echt gebruik kan maken van de extra features die een Z87 biedt.

Van het design moet je natuurlijk houden, maar als je dat mooi vindt en de prijs ervoor wilt neerleggen is de ASRock M8 een goede keus. Zelfbouw kan altijd goedkoper, al mis je dan wel wat leuke features en een apart design.

Wat betreft de prestaties blijft het systeem niet of nauwelijks achter bij een ander Z87bordje. Het stroomverbruik ligt wel wat hoger, wat ik niet verwacht had omdat de voeding wat beter is afgestemd op de belasting van het systeem dan mijn 1200W testvoeding.

Heb jij ook een ASRock M8?

Goeie review! Is wel echt voor een specifieke markt. Ben het met je eens dat de z87 overkill is. Je kan beter de beschikbare koelte gebruiken voor een goeie videokaart dan om te overklokken.

Ps. Je grafieken werken niet goed op de mobiele site. Ik krijg allemaal losse staven onder elkaar te zien. (Safari op iOS)
Een Z87 zal denk ik niet zo heel gek veel warmer worden dan bijv een B85. Overclocken is sowieso niet zo interessant in een config als deze. Ik heb het gedaan omdat ik toch aan het testen was, maar het is niet echt het standaard gebruik.
Klopt, de responsive CSS is zo gebouwd dat hij de aspectratio van plaatjes niet meeneemt. Ik weet daar niet zo een oplossing voor die netjes werkt.
De Wprime 1024 score is daar wat mis gegaan met de M8 OC?

Daarnaast is er een foutje met de Batman Darkham Origins bench de OC's doen het slechter dan de stock versies?
Iets vreemd met de Metro 2033 Bench van de M8 OC? hitte probleem ofzo?
Zijn toch wel een paar punten die misschien wat uitgelegd kunnen worden bij de benches zelf. Voor de rest natuurlijk weer top als altijd.

[Reactie gewijzigd door Hakker op 8 februari 2014 17:05]

Ik vermoed dat de CPU hier wat ging throttlen om onder de thermal limit te blijven. Daarnaast is wPrime niet altijd heel consequent.

Hetzelfde geldt voor Batman, ik heb nog wat meer testjes gedaan, zodra je een systeem OCed gaat ie naar beneden in de framerate. Ik heb vandaag een paar videokaartjes binnengekregen en ga het nog eens testen om te zien hoe het zit.
Keurige review zoals altijd, en een leuk product om te zien!
Review is weer schitterend.