Creative X-Fi Titanium Review

arbraxas 31 december 2008, laatste update op 31 december 2008, 6.819 views

Creative X-Fi Titanium

Pluspunten

• ALchemy

Minpunten

• Support en Drivers in het bijzonder.
  • Forumhulp: de moderators van creative komen of met non-oplossingen of schuiven gewoon de schuld in jou schoenen. Creative doet nooit iets fout
  • Geen DD5.1 ondersteuning voor digitaal in. En dan in het bijzonder het verzwijgen ervan.

Aansluitingen Score: 4
Drivers en support Score: 1
CPU-belasting Score: 4
Vanwege een uitbreiding naar 2x 4870 CF videokaarten zat ik met het probleem van te weinig pci sloten.
Ik was een pci-e geluidskaart nodig en aangezien mijn onboard geluidskaart niet voldeed ben ik op zoek gegaan naar een andere.
Na wat zoeken had ik 2 keuzes, de Asus Xonar D2X/XDT of de Creative X-Fi Titanium.
De laatste is het geworden op basis van 2 dingen, namelijk de prijs ( de Xonar is grofweg 100 euro duurder) en het feit dat de Titanium een optische in en uitgang heeft. En het feit dat ik met de een X-fi extreme music goede ervaringen heb speelt ook mee.

De algemene beoordeling: Voldoende.
De kaart is netjes afgewerkt en werkt voor het grootste gedeelte naar behoren.

Featureset: Goed
EAX 1, 2, HD 4, Advanced HD 5 en OpenAL en tegenwoordig ook DD-live en DTS connect voor de liefhebbers
De ALchemysoftware werkt goed. Daardoor heb e bij de meeste EAX spellen toch weer positioneel geluid met EAX effecten. De upmix van stereo naar 5.1 via CMSs-3D werkt ook naar behoren.

Aansluitmogelijkheden: Goed (In theorie dan.)
Ingangen 1 x microfoon 1 x Digital-In (optisch)
Uitgangen 4 x Line-Out 1 x Digital-Out (optisch)
In principe alles wat ik nodig heb met een 5.1 setje en een ps3.
Ik heb erzelf een 5.1 setje analoog aanhangen. Alleen gaat na verloop van tijd mn geluid sissen en stotteren. Daar kom ik op terug bij de driversectie.

De ingangen:
De line-in//mic analoog werkt goed, al mist wel de standaard +20db versterking die je bij bijna elke geluidskaart terugvind. Volgens de guildies klinkt het geluid via Ventrilo echter helder en hard genoeg. Niet echt een gemis dus.
Optisch in. Dit geprobeerd in combinatie met een ps3 en tot mijn stomme verbazing slikt de kaart dus geen DD5.1 signalen, alleen digitaal stereo. Na veel wroeten op forums kom ik erachter dat deze kaart helemaal geen DD5.1 als ingangssignaal accepteert aangezien Creative er geen licentie op heeft genomen. Dit word echter nergens door Creative aangegeven en ze wekken zelfs de indruk dat je een volledige ondersteuning hebt voor DD5.1 in en uit. Daardoor valt direct een van de hoofdfuncties van de kaart in duigen voor mij.

Weergavekwaliteit. Voldoende
Zolang de kaart niet gaat sissen en hikken is het geluid goed. Maar naar een paar uur begint het gedonder en moet ik de pc resetten om van het probleem af te komen. Vervolg bij drivers en ondersteuning.

Opnamekwaliteit: geen mening
Geen ervaring mee.

Processorbelasting. Laag
Deze kaart handelt alles zelf hardwarematig af, dus de processor hoeft niet veel bij te springen.

Drivers en ondersteuning: Slecht
Hier laat Creative grote steken vallen.
De voor mij zo belangrijke funktie van DD5.1 blijkt niet te bestaan en ik voel me dan ook bedonderd door hun wijze van aanprijzen waardoor je denkt dat dit wel zo is.
De drivers veroorzaken bij mij na een paar uur ruis en hikkend geluid.
Onder gamemodus is er geen mogelijkheid je aantal boxen in te stellen. Die staat standaard op 2.1 en is er via de Creative console geen enkele mogelijkheid om dit te veranderen. Ik heb zelf uitgevonden dat je dit via de speakersetup van Vista64 wel kunt doen. Daarvoor contact gezocht met creative over het probleem met specs van mn pc en welke software ik van Creative had geinstalleerd. Antwoord van Creative was dat ik maar alle software moet installeren anders kun je niet bij je instellingen. Dit terwijl ik dus duidelijk had aangegeven dat dit het geval was. 8)7 Wat dat betreft een vette 1 voor support en kennis van zaken.
Verder gaat staat het opnamekanaal standaard op de frontpanel microfoon. Terwijl ik helemaal geen frontpanel heb.
Je gewone microfoon ingang is is gecombineerd met je line-in. Maar daar kom je pas achter als je heel ver in de instelling gaat graven.
Trage updates. Het gaat niet snel bij creative met de updates, terwijl er toch legio problemen zijn met de kaart. Op dit moment is er 1 beta beschikbaar die volgens de changelog alleen een update heeft voor een CMSS-3D probleem waar bijna niemand last van heeft. De grote issues worden echter niet aangepakt.

Prijs: Goed
Ik heb er 69 euro voor betaald, en dat is voor de hardware niet te duur in mijn opinie.

• Q6600@3.6
  • Asus Maximus Formula
  • 8GB DDR2 GEIL
  • Windows XP x64

Heb jij ook een Creative X-Fi Titanium?

Ik heb ook de Titanium en had problemen met bluescreens in apps met geluid onder XP. De beta-driver loste dit op. Onder Vista werkt de kaart met de officiŽle driver. De beta-driver is weer een versie verder gegaan, en werkt prima: geen problemen. Op de CD staat veel software en werkt in dit geval nu eens wel onder zowel XP en Vista en voor verouderde versies staan op de site updates. Ik ben het niet met je eens dat de driverondersteuning slecht is. Creative heeft bij het verschijnen van Vista steken laten vallen maar inmiddels werkt alles prima. Dat DDS 5.1 niet werkt is wel fout van ze , maar ik heb een 2.0 set dus daar kan ik niet over oordelen.
Ben het met je eens! Mijn kaart werkt prima onder Vista 64-bits, heb geen enkele klacht op mijn computer. Ik ben het niet eens met je driver en support klaagzang, arbraxas.
Niet echt klaagzang. De support van Creative is ook om te janken.
Ik heb zelf een Auzen X-Fi Prelude in mijn main pc en een X-Fi Fatal Pro in mijn vrouws pc.

Ongeveer 1,5 jaar geleden kreeg ik random channel swapping problemen. Gewoon willekeurig dat je speakers van je 5.1 swappen. LF wordt dan Sub, RR wordt van LR enz. Dat probleem kreeg mijn vrouw ook met haar Fatal Pro.

Het probleem bleek bij de toen laatste driver te liggen.

Had het probleem goed uitgelegd aan zowel Auzentech als Creative.

Van Auzen kreeg ik het antwoord dat hun op de hoogte waren van het probleem en dat er al gewerkt zou worden aan een oplossing.

Creative had mij alleen te melden dat ik maar weer een nieuwe kaart moest kopen, op hun aanraden de Elite Pro.

SUPER support!!

Het probleem is zelf al opgelost en alle kaarten werken naar behoren (X-Fi Prelude, X-Fi Fatal Pro, Titanium OEM) op het moment, maar de support is echt bagger en gewoon van die standaard antwoorden die iedereen krijgt. Volgens mij hebben ze mijn mail niet eens gelezen.
Dus jij vind het normaal dat je op een vraag het antwoord krijgt "installeer alle software" terwijl je duidelijk hebt aangegeven dat dat het geval is goede support?
Verder heb ik zoals beschreven wel problemen, en creative geeft geen oplossingen.
Dus vanuit mijn oogpunt geen enkele ondersteuning of support.
Als ik dit een klaagzang had willen maken had ik de positieve punten wel achterwege gelaten. Dit terwijl ik met de Xtreme music precies het omgekeerde had, zoals ook vemeld in het begin.

[Reactie gewijzigd door arbraxas op 31 december 2008 20:34]

Hoogstwaarschijnlijk standaard antwoorden van de crew van Creative, inderdaad erg slecht. Daar heb je zeker een punt. Kan je linken naar het topic?
Bedankt voor jou review,

Nu weet ik zeker dat ik geen nieuwe Creative setje meer koop.
Ze zeiden dat de 4GB grens probleem 100% opgelost was met de Pci- Express versie.

Ik zit ook met de 4GB grens (zelf 8GB ddr2 ECC Registereede geheugen modules), en daarmee is mijn oude Creative Fatality zeer erg instabiel onder alle windows versies.
Daar heb ik dan weer geen last van, maar dat schijnt meer uitzondering als regel te zijn.
Wat nog niet is, kan nog komen.
Ik had ook de raarse voorgevallen, dan deed ie het, en dan deed ie het niet.
gegruis, klikken in het geluid. En uit eindelijk na lang gebruik blauwe schermen of vast hangers.
Dit problem is niet met 3GB of minder

Mijn onboard geluids kaart doet het als de beste.

[Reactie gewijzigd door mysterieworld op 31 december 2008 17:54]

Oh shit, ik heb nu XP 32 met 4 GB, maar wegens 32 bits wordt die gezien als 3 GB. Dus dat probleem heb ik niet. Maar ik draai op dual boot met Vista 64 Bit met 4 GB, en ik heb van die rare geluiden met deze geluidskaart. Soms zo'n plop, en soms instabiel geluid. Ik dacht dat het kwam door de brakke 64 Bits drivers, ik dacht er komt vast een update, maar dat ligt dus niet aan de drivers maar aan de 4GB grens probleem ofso????
Zonde van een verder mooie kaart, maar op storend geluid zit niemand te wachten denk ik.

Ik ben zelf ook langzamerhand op zoek naar een nieuwe geluidskaart. Ik heb zelf nog een bejaarde Creative sb live value en mijn onboard geluid houdt niet over.

Ik herken het probleem met drivers volkomen met Creative. Ze maken mooie produkten maar de driver-support is om te huilen.
Ik draai XP en heb een keer Vista RC2 destijds geprobeerd. Alles maar dan ook alles werkte op 2 dingen na: mijn geluidskaart en mijn webcam. Allebei van Creative. Drivers voor Vista zijn er ook nooit meer gekomen. Van die SB live value kan ik me dat nog wel enigszins voorstellen maar een webcam van nog geen 3 jr oud?

Voor mij geen Creative produkten meer, het is niet anders. Straks koop ik weer wat nieuws en dan werkt het misschien weer niet op Windows 7, als ik over wil stappen.

Ik denk dat het een geluidskaart wordt van Club 3D, de Agrippa.
Goed review en weer eens het bewijs dat Creative een arrogant bedrijf is dat totaal niet naar zijn klanten luistert en echt geen verstand van hoe je drivers maakt.

En Creative heeft die nijgingen al veel langer, van niet naar klanten luisteren tot gewoon weg, ze te bedonderen.
Zou zeggen lees: Creative X-Fi Xtreme Audio review door player-x

Denk dat je beter af was geweest met een XONAR DX of D1

[Reactie gewijzigd door player-x op 29 maart 2009 12:48]

Hoe staat het tegenwoordig met deze drivers? En dan (indien je deze hebt) vooral de vista 64 bit? Want qua specs is dit een monsterkaartje voor die prijs.
Ik zou ook graag weten hoe het momenteel met deze kaart gesteld is.
ik heb windows 7 64 bit met deze kaart
hoor er niks van

ook kan je in de drivers het aantal speakers selecteren
heb nu wel 4.1 geluid

morgen haal ik de z-5500 dus dan heb ik gewoon 5.1 geluid met spdif
als ik er aan denk laat ik het hier wel weten