Creative X-Fi Xtreme Audio Review

player-x 29 november 2008, laatste update op 1 juni 2009, 9.592 views

Creative X-Fi Xtreme Audio

Pluspunten

• Uhhhh Komt geluid uit :-)
  • Maar serieus op zich komt er geen slecht geluid uit de kaart maar als je het verschil hoort met een echte X-Fi is hij toch wat minder
  • Hele mooie doos

Minpunten

• Je word gewoon door de PR afdeling van Creative bedonderd met een middelmatige SB Live 24bit kaart die als echte X-Fi word verkocht.
  • EAX4 ONLY! en word ook nog eens softwarematig geemuleerd.
  • hogere CPU belasting
  • 10 jaar oude techniek die word opgevijzeld met nieuwe software.
  • 0% hardware acceleration
  • Had X-Fi SE of budget moeten heten.

Aansluitingen Score: 1
Drivers en support Score: 1
CPU-belasting Score: 1
Algemene beoordeling

Dit is geen X-Fi maar een Sound Blaster Audigy ES en dus zelfs geen normale Audigy, maar de ES en de ES is eigenlijk een Sound Blaster Live! 24, en de Live! 24 heeft alleen maar hardware ondersteuning voor EAX2

Hier is een quote over de X-Fi Xtreme Audio van Wikipedia
X-Fi Xtreme Audio
The entry-level model of the X-Fi series, the Sound Blaster X-Fi Xtreme Audio, does not actually have the EMU20K1 chip but is a re-branded Audigy SE,

Using the same family of chips (CA0106-WBTLF), and even the same drivers.
Thus, not only is all of the X-Fi–related processing performed in software, but it also lacks basic hardware acceleration just like the SB Live! 24 bit,

The Audigy SE and other budget Soundblaster models.
The X-Fi Xtreme Audio does not use the same drivers as the rest of the X-Fi family,
Some games do not recognize it as being "X-Fi capable hardware",
And the device's hardware profile resembles that of older Live! and Audigy cards.
Furthermore, users have reported that it slows down some applications and games

Thus, even if the card is marketed as part of the X-Fi line,
it does not belong to it technically, just like the Audigy SE doesn't technically belong to the Sound Blaster Audigy series.

The card is not marketed as supporting the "X-Fi Gaming Mode"
(but is still marketed as "X-Fi"), and there are no official implicit or explicit statements regarding its having hardware acceleration or not.
En een quote van wikipedia over de Audigy ES en de geluid’s chip het is gebaseerd op
Sound Blaster Audigy SE & Audigy Value
The Audigy SE and Audigy Value is a stripped down version of the Audigy, with software-based EAX 3.0 (upgraded to software-based EAX 4.0 with a driver update), no advanced resolution DVD-Audio Playback, and no Dolby Digital 5.1 or Dolby Digital EX 6.1 playback. It lacks the EMU10k1/10k2 processor, instead using a CA-0106 Family chip. As opposed to the rest of the Audigy series, the SE is a low-profile PCI card
Met deze kaart word je dus gewoon weer bedonderd door Creative.

Featureset

Tja de quote’s van hier boven vertelt het hele verhaal

Aansluit- mogelijkheden

Dit is persoonlijk, maar vind het bizar dat er anno 2008 nog steeds geen DD-Live ondersteuning op geen enkele Creative zit
Van daar een dikke min van mij maar als je geen Digitale uitgang nodig hebt zijn de aansluitingen voldoende
Er zit in principe wel een digitale aansluiting op maar die werkt alleen in DD stereo mode tijdens games en DD 5.1 alleen tijdens DVD playback.

Weergave- kwaliteit

De weergave is best ok, maar er zit toch wel een redelijk verschil tussen deze kaart en mijn huidige Asus Xonar DX DD-Live

Opname- kwaliteit

Geen ervaring mee

Processor- belasting

Deze is hoog voor een geluids kaart.
En na wat games testen (HL2 episode 2, Crysis, UT3)
Kwam ik gemiddeld op 5~7% fps hoger uit met mijn nieuwe kaart die wel volledige hardware ondersteuning heeft.

Drivers en ondersteuning

Tja dit is altijd het probleem kindje van Creative geweest waar de driver gewoon problematies is en altijd problemen geeft als je wat meer wilt als wat er standaard verwacht wordt

Extreem duur voor wat eigenlijk een Audidy ES welke eigenlijk weer een SB Live 24bit is, met een X-Fi label er op
Een ding moet je Creative wel na geven ze weten wel wat recycling is!

Bottem line

Blijf zo ver mogelijk weg van deze kaart.
Je denkt X-Fi techniek te kopen terwijl je een 10 jaar oude kaart koopt in een nieuw jasje en opgevijzeld met nieuwe software

Als je een goedkope X-Fi kaart wilt omdat je een X-Fi wilt.

Geef de extra 30 euro uit en koop een Creative X-Fi XtremeMusic of een Creative X-Fi Xtreme Gamer

En als je het geld er niet (voor over) hebt koop dan de goedkopere en betere Creative SoundBlaster Audigy die is nog eens 10 euro goedkoper is ook

Want je koopt eigenlijk deze kaart met software EAX4 en een X-Fi sticker er op.

Maar je krijgt hem wel in een hele mooie doos en dan voel je minder bedondert.
(c) foto van colega reviewer "Megaflix"

Mijn test setup

CPU Athlon X2 4600+ @ 2.9GHz
VGA 2x 6600GT in SLI
HD’s WD Raptor 72GB en WD Caviar SE16 320GB

Test setup 1: van de Creative X-Fi Xtreme Audio

Mijn oude Harmon Kardon AVR 85 5x 85W RMS in 6 kanaal’s line-in direct mode
Welke ik nooit ergens goed kwijt kon bij mijn PC om dat het een bakbeest is.

Test setup 2: van de Auzentech X-FI Prelude 7.1

Een YAMAHA RP-U200 5x 20W RMS aangesloten via de optical ingang.
Misschien wel de beste versterker die ooit special voor PC’s gemaakt is

De gebruikte luidsprekers voor beide tests

Voorganger van deze Magnat 5.1 set

Waarom ik deze kaart heb gekocht

Er word gezegd dat ik misschien beter had moeten opletten toen ik deze kaart kocht.

De kaart had een stille Release datum van oktober 2006, en er waren nog (bijna) geen reviews op het net, en de oude crapy kaarten hadden altijd SE aanduiding.

Het prijsverschil tussen de OEM Audio en Gamer/Music was toen kleiner +/- 25% tegen over 50% nu.

Betaalde toen ongeveer 75 euro voor de kaart, (Rate: +/- 8 Norse Kronen = 1 euro)
Prijzen zijn hier bijna gelijk met NL, ongeveer +10% waar van 5% door hogere belasting is

Ik dacht dat het om een budget versie ging, met goedkopere onderdelen maar wel dezelfde chip, zoals de aansluiting en goedkopere PCB.
De Creative webpagina zag er ook anders uit dan dat het nu doet.

Als je nu naar de web pagina kijkt zie je meteen in vergelijking met de andere X-Fi producten dat er wat mis is met de X-Fi Xtreme Audio toen kon je dat nog niet.

De beste vergelijk ik kan bedenken is:
Je komt in een juweliers zaak, en je ziet een Rolex in de aanbieding voor 1000 euro, en koopt hem maar je komt er later achter dat het geen Rolex is maar een goedkope imitatie
(lees: SB Live! 24)
Op het uur werk staat in kleine letters Rolox, en je had je bril niet bij je en zag het niet.
(lees: je ging er van uit dat je met een betrouwbare tegenpartij temaken had)
Je gaat terug en verkoper zegt “hey, heb nooit gezegd dat het een Rolex was”, maar achter het horloge stond wel een groot reclame bord van Rolex.
(Lees: het werd verkocht onder het X-Fi label, wat jij associeerde met de beste geluidskaart, na alles wat je gelezen had op het web en in magazines)

Persoonlijke noot over deze review

Je kan zeggen dat ik in mijn review is behoorlijk negatief ten opzichten van deze kaart.

Wat dan ook wel klopt. want ik vind het persoonlijk ronduit schandalig dat bedrijven deze praktijken er op na houden.
En dat bedrijven er niet mee horen weg te komen met klanten te belazeren.
OEM: is deze kaart is in mijn ogen niet meer dan 15~20 euro waard 10 euro voor de kaart en 5~10 euro voor de software matige EAX4 ondersteuning,
Retail: is deze kaart is in mijn ogen niet meer dan 30~40 euro waard 15 euro voor de kaart en 5~10 euro voor de software matige EAX4 ondersteuning en 15~20 euro want het is wel een hele mooie doos,

Als deze kaart nu nog als een Audigy werd verkocht met softwarematige EAX4 ondersteuning was het nog soort van ok geweest.

Ik nodig dan ook een ieder uit om zijn mening te geven, of ze het met mijn conclusies eens zijn of niet

Update:
Heb nu een half jaar gelden de "ASUS XONAR DX" aan geschaft en kort daar na, omdat ik zo tevreden was over de DX heb ik de "XONAR D1" ook gekocht, en moet zeggen na een half jaar gebruik ben ik er zeer tevreden over, de drivers werkte meteen met DD-Live & ASIO ondersteuning,
De hele installatie is met 33MB, met een redelijk simpel console en met alle functies die je nodig hebt.
Waar je bij Creative bijna 1GB aan software krijgt en niks anders als ellende hebt als het niet meteen werkt en je door het bos de bomen niet meer ziet, werkt de XONAR direct uit de doos, imho een aanrader.

Bijde kaarten zijn volledig gelijk op hun bus na, de eene is PCIe, en de andere is de oude vertroude PCI bus.
Lees voor meer info mijn ASUS XONAR DX (PCIe) review
Lees voor meer info mijn ASUS XONAR D1 (PCI) review

Heb jij ook een Creative X-Fi Xtreme Audio?

Ik snap dat je je opgelicht voelt, maar die beoordelingen kunnen alsnog wel iets hoger... ;)

[Reactie gewijzigd door Emile op 11 januari 2008 07:50]

Ok vertel me waar ik fout zit, ben altijd open voor goede argumenten
Maar ik kan er niks anders van maaken

Algemene beoordeling: zeer slecht
Als je iets koopt en het is niet wat ze sugereren kan ik algeen geen andere optie kiezen

Featureset Beoordeling: zeer slecht

Dit is is geen X-Fi (het is zo iets als een mercedes 600SEC met de motor van een A-Klasse )

Aansluitingen Beoordeling: zeer slecht
Dit is een personlijke beoordeling maar ik mis gewoon een digitale aansluiting
Andere kunnen hier hoger aangeven

Weergavekwaliteit Beoordeling: voldoende
Weergave is voldoende maar niet exeptioneel
Lijkt mij redelijke beoordelin

Opnamekwaliteit Beoordeling: geen
Geen idee dus open

CPU-belasting Beoordeling: Zeer hoog
Voor een huidige geluids kaart is hij gewoon hoog
Kan ik niks anders van maken (tenzij ik mijn drivers verkeerd had staan wat ik niet geloof)

Drivers en support Beoordeling: zeer slecht
Hier weer een persoonlijke beoordeling, voor andere kunnen ze prima werken.

Prijs: zeer slecht
Je denkt X-Fi techniek te koopen terwijl je een 10 jaar oude kaart koopt in een nieuw jasje
Vertel mij dat dat niet een slechte beoordeling waard is ?

[Reactie gewijzigd door player-x op 11 januari 2008 08:27]

Je zou je argumenten wat kunnen nuanceren misschien? Ik wist bijvoorbeeld vantevoren wat ik ging kopen :) Ik was op zoek naar een vervanger voor de niet-functionerende onboard-chip van mijn moederbord en daar is deze heel goed voor geschikt. Heb er ook een prijs voor betaald die hoort bij wat je krijgt en dat ligt rond de koers die jij aangeeft voor OEM en dat heb ik betaald voor de retail-doos.
En na wat games testen (HL2 episode 2, Crysis, UT3)
Aan de zijkant van de doos staat trouwens een viertal logo's. Ideal for: met daaronder twee opgelichte vierkantjes met "Music" en "Movies" er in en twee zwartgekleurde vierkantjes met "Games" en "Audio Creation". Ze geven op de doos dus al aan dat hij niet geschikt is voor gebruik in Games en voor Audio Creation. Als ik dan even een quote plaats uit jouw review, dan lees ik dat jij als slecht punt ziet dat je er niet goed mee kan gamen. Dat staat op de doos dat hij daarvoor niet geschikt is.

Dat je geen specifieke X-Fi chip krijgt vind ik geen oplichting, je krijgt namelijk wl een deel van de X-Fi features via de bijgeleverde software, alleen moet je CPU het werk opknappen. Dat het een oudere chip is vind ik in dit geval niet echt relevant. Een groot deel van de componenten komen wel overeen met de overige X-Fi geluidskaarten.

offtopic:
Mooie foto van de doos trouwens :+
Je hebt 15~20 euro voor retail betaalt ?
Maar als je wel of niet gamed, nog steeds is een Audigy een beter kaart hardwarematig gezien, terwijl hij ook nog eens goedkoper is.
Ideal for: met daaronder twee opgelichte vierkantjes met "Music" en "Movies" er in en twee zwartgekleurde vierkantjes met "Games" en "Audio Creation.
Niet op het OEM zakje en toen ook niet op de webside.
En als ik al moeilijkheden heb om het redelijk snel te zien, wat dan met mensen die ooit gehoord hebben dat X-Fi de beste is en in een winkel de goedkoopste X-Fi kopen omdat het de “beste” is.
Ben blij dat je je zo voelt en tevreden bent met je aan koop.(niet sarcasties bedoeld)
Ik denk er anders over zo als je kan lezen :+
Mooie foto van de doos trouwens
Ja, he :D
Niet op het OEM zakje en toen ook niet op de webside.
Ah had niet gezien dat je een OEM-versie had. Op een zakje staat inderdaad helemaal niks nee.
Die mensen hebben de klok horen luiden, maar weten niet waar de klepel hangt :+

Zonder gekheid: ik snap je frustratie heel goed, aangezien je een heel ander verwachtingspatroon had van deze kaart dan dat ik dat had. Een review door een niet-professional is altijd een vergelijking met je eigen referentiekader natuurlijk en bij mij viel het positief uit en bij jou negatief. En met beide meningen kan ik heel goed leven, ik snap namelijk wat je bedoelt.

Het is dat ik kan gamen op vier verschillende consoles hier, anders had ik er misschien ook wel een X-Fi Fatality of zo ingezet, maar ik heb niet de behoefte om te gamen op de pc. Ik maak alleen een uitzondering voor RPG's, maar met EAX3 ben ik dan ook wel tevreden in Neverwinter Nights 2.
Het is idd jammer dat Creative "ons" zo bedonderd. Ik was hier gelukkig op tijd van op de hoogte daarom ben ik maar voor een Creative X-Fi Extreme Music gegaan! En deze bevalt echt prima!

Maar dat zelfs de SB Live! 24 bit geen hardware ondersteuning heeft... dat wist ik niet! Hoe zit dat dan met de andere SB Live! series? SB Live! 1024 player / SB Live! 5.1 etc?

Voor de rest is deze simpele kaart voor gewone gebruikers prima, vindt jij het geluid wel beter dan onboard?
Ja natuurlijk is het geluid een stuk beter dan onboard

Er worden beter componenten gebruikt en ter verdediging van de X-Fi Audio ook beter componenten als de SB Live! 24
Voor een kaart van 34,40 vind ik dit wel een negatieve review, ja kan niet voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Ik heb zelf de X-fi fatality kaart is echt geweldig, misschien moet je maar wat meer geld uitgeven? De prijs/prestatie lijkt mij iig goed met deze kaart.
Niet als je hem vergelijkt met een Audigy die 10 euro goedkoper is maar wel hardware EAX4 heeft.

Dan word je hier een oor aan genaait

Edit: en jij vind het ok, dat een SB Live! 24 als een X-Fi verkocht word ?

[Reactie gewijzigd door player-x op 11 januari 2008 08:52]

Nee vind ik niet ok, maar aan de andere kant kan je natuurlijk ook niet heel veel verwachten voor die prijs. ik zou ook teleurgesteld zijn als je geen EAX4 hardwarematig kan draaien want daar koop je die kaart voor zodat je cpu minder wordt belast. Ik zou zoiezo eentje kopen die ook 64MB ram heeft op de kaart.
Zo als "Keitosha" hier beneden al zegt X-RAM word bijna nergens ondersteund.

En ik ga geen 90 euro uitgeven aan een kaart die geen DD-Live ondersteund.
En ik had al gelezen dat de X-Fi Prelude er aan kwam.
Hier hetzelfde verhaal: van een SB Live! 24 naar een Extreme Music gegaan en cht een verschil. Zal de pc wel een keer naar de woonkamer slepen en 'm op de Lexicon aansluiten (icm Denon POA 6600 en B&W 801) en kijken hoe dat werkt, maar misschien is het een optie om 'gewoon te verkopen (badges werken goed op MP) en voor bijv de Music te gaan.
goeie negative review. goed onderbouwd. zijn de prestaties beoordeeld relatief aan de prijs of aan de kaart die je had?
Ben erg blij dat er nog mensen zijn die gewoon een eerlijke review schrijven. Ben het dan ook helemaal eens met deze reviewer, ook al heb ik de kaart zelf niet; die X-fi label is hier oplichting, en dat mag gewoon gezecht worden. Dat de kaart relatief goedkoop is doet daar niets aan af, ik vindt 35euro trouwens nog steeds veel geld voor iets wat in princiepe op elk moederbord standaard wordt meegeleverd (ook al zal de kwailteit daarvan iets minder zijn). Dus dat argument dat je voor 35 euro niet teveel verwachtingen moet hebben lijkt mij pure onzin, voor dat geld mag ik wel degelijk een eerlijk en kwaliteits audio procuct geleverd krijgen.
Tja dat is het probleem door leken geschreven reviews.

Die gaan meestal 3 kanten op heel goed of je krijgt wat je betaalt voor of heel slecht.

Positive reviews hoeven meestal niet op waarheid te berusten.
Het kan een goed produkt zijn.
Of zo als hier een redelijk produkt maar mensen trappen in de PR BS en gewoon niet beter weeten.
En mensen zullen niet graag verklaren dat ze "een kat in de zak hebben gekocht

Middel matige reviews zijn meestal van mensen die wat kopen en het werkt maar ook niet meer maar het was niet duur dus ze zijn er tevreden mee.
Of een duur product maar haalt net niet de verwachtingen maar is zeker wel mee te werken (mijn muis komt in gedachten de MX Revolution)

Of een product voldoet totaal niet aan de verwachtingen
Daar kunnen ook twee dingen het probleem zijn Of het product is slecht of het persoon weet niet hoe hij er mee moet omgaan.

Hoewel ik mij belazerd voel, heb ik zo ver als ik kon een eerlijke review geschreven.
Misschien iets te negatief, misschien niet, dat laat ik aan jullie over

Maar neem mijn woord niet blind aan ik doe het zelf ook niet van jullie/andere.
Trek je eigen conclusies!
Wow! Dit is echt een van de meest amusante reviews die ik ooit gelezen heb (lag helemaal dubbel bij de laatste 3 plaatjes :) ) en het jammere is is dat je nog gelijk hebt ook.

Het is gewoon een gare Live kaart met X-Fi sticker. MyCom had me vorig jaar ook deze kaart verkocht. Ik kwam thuis, installeerde het ding en ging naar reviews kijken. Toen kwam de aap uit de mouw. Stond ook op de doos dat ie helemaal Vista compatible was en er een XP en Vista driver cd bij zat. Alleen XP dus en mensen konden maanden later voor een Vista cd 10 euro gaan neertellen. :( Hulde aan Bittorrent in dit geval.

De volgende dag had ik hem ook meteen terug gebracht en de XtremeGamer Fatal1ty Pro gehaald. Wat een verschil! Achteraf ook zonde van mijn geld, omdat bijna geen enkele game die X-Ram (op de BF series na dan) gebruikt.

Het rare van de X-Audio kaart is dat de PCI-e x1 versie ervan goedkoper is (soms wel 10 euro :? ) vergeleken met de PCI versie.

Qua driver support..... tja.... de Auzentech Prelude heeft ook een X-Fi chip, maar daar schijnen veel betere drivers voor te zijn.

Hmmm.... ik zal eens proberen of ik de Auzentech X-Fi drivers voor mijn kaart kan installeren.

EDIT: Sterker nog, de X-Audio ondersteunt helemaal geen EAX5, maar alleen tot EAX4 (softwarematig natuurlijk). |:(

[Reactie gewijzigd door Keitosha op 11 januari 2008 11:12]

Ik ben het in het opzicht dat die kaart geen X-FI is helemaal met je eens. Het is gewoon een smerige verkooptruc van Creative om van hun oude chip-meuk af te komen.

Maar het is wel een truc die al best een tijd bekend is. Als je vooraf wat beter speurwerk / vooronderzoek naar de specs had gedaan, dan had je gewoon kunnen weten wat je in huis haalde. Hetzelfde geldt ook voor de featureset en aansluitingen e.d. Dit had je gewoon van te voren kunnen opzoeken.

Dus niet achteraf gaan lopen huilen omdat je een miskoop hebt gedaan...
Er zijn ook mensen die niet zoveel af weten van pc's die niet elke review site eerst gaan bekijken en die zeker geen moeilijk engels kunnen want dat zijn de meeste van die sites.

Creative verkoopt momenteel gewoon meuk en de drivers zijn helemaal niks waard, klaar dat is de waarheid.
@ RiCkY82 : sorry maar die opmerking dat mensen beter speurwerk moeten verrichten is onzin; dit is geen Marktplaats aankoop. Van een redelijk bekende fabrikant als Creative mag je verwachten dat de info op de doos ook gewoon klopt. Dat er wel eens overdreven wordt is wat anders, wat Creative in dit geval op de doos meld is gewoon een bewuste leugen en dr gaat het om.
Geloof niet dat veel mensen wat hebben aan een review zoals deze. Daarnaast zou je eens wat aan je taalgebruik moeten doen. Erg storend.
Dus voor jouw geld niet, "een gewaarschuwd mens telt voor twee" ?

En mijn taal gebruik wat is er mis mee?, er worden alleen maar worden gebruikt waar van ik zeker weet ook in de dikke van Dale kan vinden.
  • Met deze kaart word je dus gewoon weer bedonderd door Creative.
  • Maar je krijgt hem wel in een hele mooie doos en dan voel je minder bedondert.
  • En dat bedrijven er niet mee horen weg te komen met klanten te belazeren.
Heb de ergste zinnen opgezocht, kan er niks echt aanstoots in vinden.

Maar ik denk "misschien", met al je opmerkingen die je hebt gemaakt , ben je eigenlijk niet blij bent met de review.
Je had waarschijnlijk liever niet geweten dat je een kat in een zak hebt gekocht.

En ja, er is wat te zeggen voor onwetendheid, wat niet weet wat niet deert is misschien wel een van de oudste spreekworden.

Maar ik kan het natuurlijk mis hebben, zal niet de eerste keer zijn ook niet de laatste. :+
Als je allemaal woorden uit de Van Dale achter elkaar zet wil dat niet zeggen dat het een prettig leesbaar stuk wordt. Denk eens aan gramatica, interpunctie etc, etc. Vorm = inhoud!
Aaah je bent er zo een, voor wie de vorm belangrijker is dan inhoud.

Lees de inhoud op mijn profiel pagina, ik heb medelijden met mensen zo als jij, die mensen beoordelen op hun uiterlijk, kunnen of klasse in plaats voor wat ze je te vertellen hebben.

Gelukkig is er een meerderheid van mensen die het niet altijd met je eens zijn, als je naar het verschil in onze karma scores kijkt.
En als je leest wat andere hier boven gezegt hebben, zijn er daar ook een aantal die niet niet met je eens zijn.

Natuurlijk geld het ook dat er mensen niet met mij eens zijn maar dat geeft niet ik houd van een goede discussie.

Maar ik houd persoonlijk alleen niet van mensen die een ander op hun uiterlijk, kunnen of zo als bij mij op mijn woordblindheid beoordelen.

Heb ongeveer 3 dagen in dit review gestoken, alles in Word gedaan om zoveel mogelijk spel fouten te vinden en om andere te helpen niet dezelfde fout als ik te maken.

En wat doe jij, je schijt op mijn hard werk en zegt het is nutteloos want "Vorm = inhoud!"

En laat ik dus maar niet zeggen wat ik van jouw persoonlijkheids inhoud denk!

[Reactie gewijzigd door player-x op 12 januari 2008 08:14]

Je hebt kennelijk ook nogal moeite met lezen en dat maakt een discussie niet echt makkelijk. Ik stel: Vorm=Inhoud. Dat betekent dat vorm even belangrijk is als de inhoud. Slordige gramatica en verkeerde interpunctie leiden daardoor af van de inhoud.

Laten we het hier bij houden. Succes met volgende reviews.
Nee hoor geen probleem met lezen, lees minstens 1 goed boek per week.

Schijven is wat anders dat kost me 2~4x zo lang want als je op mijn profiel pagina de moeite had genomen om goed te lezen, had je gezien dat ik dysorthografie heb, groot verschil met woordblindheid wat een nog grotere handicap is.

Die mensen worden vaak als dom bestempeld en doen vaak werk, ver onder hun kunnen, ken iemand die als vuilnisman werkt terwijl hij, bleek na dat hij een IQ test had gedaan een IQ van 147 had. (ps.140 is hoog begaaft)
Wat een zonde voor die man en de samenleving als mensen een beetje meer werk en geloof in zo iemand hadden gestoken

Hij had nu bv architect kunnen zijn of zo.
(woordblindheid gaat vaak samen met een hoogere inzicht in wiskunde en ruimtelijke inzicht)

[Reactie gewijzigd door player-x op 12 januari 2008 09:05]