Lenovo Miix2 8" WiFi 64GB Zwart

Specificaties 8" • 1280x800 (WXGA) • 64GB • Win 8.1 - Bekijk alle specificaties

Lenovo Miix2 8" WiFi 64GB Zwart Review

ikt 20 februari 2014, laatste update op 15 september 2014, 1.841 views

Lenovo Miix2 8" WiFi 64GB Zwart

Op enkele details na, is het een geweldig apparaat. De grootste struikelblokken zijn de matige bouwkwaliteit en Windows 8.1 zelf, maar de laatste kan nog altijd verbeteren. Voor de geïnteresseerden: kijk ook eens naar de Dell Venue 8 Pro of de Asus VivoTab Note 8!

Pluspunten

• Volledige Windows 8.1
  • Dun en licht
  • Batterijduur
  • Helder scherm
  • Secure Boot uit te zetten, Linux installeerbaar.
  • USB Poort kan opladen en host tegelijk doen

Minpunten

• Touchscreen houdt er soms mee op.
  • Geen stylus of digitizer
  • 32-bit Windows, 32-bit UEFI
  • Knoppen geven weinig feedback, slijten snel.

Lenovo Miix 2 8 Review

Prestaties en vergelijkingen
Reparatie bij Wehkamp
Bronnen
Updates

De Surface tablets hebben mij altijd erg leuk geleken, maar die zitten behoorlijk buiten mijn acceptabele budget. De Android and iOS tablets leken mij leuk, maar ik heb toch andere behoeften waaraan apps niet kunnen voldoen. De 8" Windows tablet markt was interessant omdat die in mijn interesseses lag, en Bay Trail was nog een nieuw ding. Op 18 februari 2014 heb ik dus, na wikken en wegen, een Lenovo Miix 2 8 gekocht, met 64GB opslag. De 3G versie was nog niet beschikbaar en de Dell Venue 8 Pro was slecht leverbaar (2 à 3 weken verzendtijd, volgens Dell's website. De Toshiba viel mij qua uiterlijk niet. Ook hebben de reviews van MobileTechReview mij uiteindelijk overgehaald om voor de Miix 2 8 te gaan. De tablet heb ik gekocht bij Wehkamp, voor €344, de verzending ging vlot. De late review omdat ik het tijd vond om een mening te geven en ik nu wel een helder genoeg beeld heb, van het tablet and van Windows 8.1. Ook omdat ik het tablet weer terug van de reparaieservice heb.

In de rest van de review zal de "Lenovo Miix 2 8" gewoon "Miix", of "tablet" worden genoemd.

Specificaties
ProcessorIntel® Atom™ Z3740 Processor (1.33GHz 2MB)
Operating System Windows 8.1 32
Display / Resolution 8" HD 1280 x 800 WXGA display with IPS technology
Graphics Integrated graphics
Memory 2GB LPDDR3 memory
Hard Disk Drive Up to 64GB eMMC storage
Integrated Communications Bluetooth® 4.0, WiFi 802.11 b/g/n
Sound Stereo speakers
Battery Up to 7 hours
Dimensions 5.2" x 8.5" x 0.3"
Weight (Net) 0.77 lbs
Camera 2MP front camera / 5MP rear camera
Connectors Micro-USB
Micro SD
Audio Combo Jack
Micro-SIM (3G not available in US / Canada)

Verpakking
De Miix 2 8 kwam aan in een normale blanco doos met daarin de echte doos. Nog helemaal in plastic. De doos zelf voelt solide aan, er staat een plaatje op en op de zijkant en achterkant staan wat gegevens. Eenmaal geopend ligt de tablet bovenaan, precies passend, in een plastic hoesje met de ingangen en knoppen van het tablet aangegeven. Of er ook nog een scren protector was aangebracht kan ik mij niet herrinneren. In het compatiment onder het tablet ligt een redelijk grote netstroom-lader/adapter met een USB ingang, en een USB-kabel, en er zijn wat boekjes. Verder is er niet veel bijzonders te vinden.

Eerste indruk en bouwkaliteit exterieur

De eerste aanraking met de Miix voelde erg prettig aan. De Miix is gemaakt van glas, metaal en een beetje plastic. De achterkant is van aluminium gemaakt, met het Lenovo logo dat er een beetje uit steekt. Onderaan is het tablet van plastic, waarschijnlijk voor de antennes. De voorkant is uiteraard van glas, en aan de zijkant zitten knoppen en een klepje van plastic.

De knoppen, het klepje en de USB-poort zitten allemaal aan de rechterkant. De voorkant heeft een 8" scherm, een camera, een Windows logo dat ook werkt als Windows-knop. Aan de achterkant zitten twee gaten aan de rechterbovenhoek op één plek voor de speaker, er is een camera in de linkerbovenhoek. In het midden siert het Lenovo logo de achterkant, met daaronder net boven het plastic, een hoop stickers: Windows 8, Intel, Lenovo. Deze zijn echter goed weg te pellen. Het onderste plastic stripje is glimmend.

Jammer genoeg lijkt de afwerking wat slordig te zijn gebeurd, omdat hier een redelijk grote gleuf zichtbaar is. Ook krast het plastic snel. Het metaal heeft een patroon, en die ziet er nog wel prima uit. De knoppen aan de zijkant van het tablet zijn van plastic, maar ze zijn gecoat met een laagje spiegelend plastic. Dit laagje krast er makkelijk af, vooral als je met je nagels de knoppen wilt bedienen. De knoppen voelen niet indrukwekkend aan, ze geven weinig feedback en je moet hard drukken wil je ze kunnen activeren. Vandaar dat nagels zijn gebruikt. Het klepje is van plastic met een passende kleur voor het metaal. Er is met een gleufje voor je nagel, om het klepje los te trekken, om er vervolgens een MicroSD of SIM kaart in te kunnen stoppen.

Al met al voelt de Miix goed, maar de afwerking moet beter kunnen. Ook de keus om het Lenovo logo uit te laten steken is raar, omdat het tablet dan niet volledig plat kan liggen. Het aluminium is overgens niet zo solide als bij een iPad of een Surface, en laat zich indrukken.

Het scherm, toetsenbord en de UI van Windows 8.1
Op de Miix zit een scherm van 800x1280 op 8" precies, wat voor een PPI zorgt van 188.68 PPI. Het scherm blijkt uit te komen op gemiddeld 388 nits, wat meer is dan de Dell en Toshiba. Verdere metingen kun je vinden in de review van Tweakers en van Notebookcheck, in de bronnen.

In vol zonlicht is het tablet prima te gebruiken door de hoge helderheid. Perfect is het niet, maar documenten zijn prima af te lezen, websites kunnen ook goed worden bekeken, mede doordat het scherm weinig lijkt te reflecteren. De automatische helderheid van Windows doet het echter niet perfect, je kunt de helderheid eerst instellen en dan balanceert Windows zich rond die helderheid met de automatische functie. Zo schakelt het scherm niet naar donker bij het naar binnen lopen, bijvoorbeeld, of andersom. Er zijn wel registry-tweaks gemaakt met andere waarden, dus het is echt een Windows-probleem.

Het 16:10 aspect ratio is voor mij prima. De extra hoogte in landscape t.o.v. 16:9 is erg welkom voor het bekijken van websites en multitasken (side-by-side) en in portretmodus voelt het tablet minder raar aan dan een 16:9 tablet.
De resolutie is niet hoog. Op 800x1280 is text te lezen, maar pixels zijn duidelijk zichtbaar en tekst met ClearType ziet er niet spectaculair uit. Ook omdat de resolutie native 800x1280 is, en de RGB-layout ook zo is, ziet tekst er met ClearType verkleurd en besmeurd uit in landscape-modus, of op z'n kop. Een hogere resolutie zou dit effect hebben kunnen verminderen, maar het zou er nog steeds zijn. Een oplossing is gdipp of MacType. Deze alternatieve font renderers kunnen meer worden ingesteld - mijn voorkeur gaat uit naar MacType met een greyscale-antialiasing, in plaats van RGB. Zo blijven de letters hetzelfde bij elke rotatie, en doordat het scherm toch een grote dichtheid heeft t.o.v. monitors, zie je niet de anti-aliasing pixels. Duidelijkere, leesbaardere tekst is het gevolg.

Het is op zich een fijn, bruikbaar scherm. Jammer genoeg kan Windows niet heel erg goed schalen en zijn iconen van bijvoorbeeld favicons uitgerekt op 125% zoom, en is alles priegelen op 100%. Bij een hogere resolutie zou meer vrijheid zijn qua het aanpassen van schaal, maar ik heb zelf nog niet met een apparaat zoals een ThinkPad 8 mogen spelen, dus hier kan ik niet al te veel over zeggen. Nu heb ik het scherm weer op 100% staan, zodat er meer op kan :)

Geluid en camera
Hoewel Lenovo claimt dat er stereospeakers in zitten, is er niet veel van te merken. Zoals is te zien, zitten de "speakers" gewoon onder twee gaten die op dezelfde plek zitten. Er komt dus ook maar effectief van een enkele kant geluid. Dit is jammer, in landschapmodus klinkt het geluid gewoon raar. Over het geluidskwaliteit heb ik niks te klagen, alles werkt gewoon prima. Stemmen zijn prima te horen. Het geluid klinkt natuurlijk blikkerig, maar in zo'n dun apparaat kun je simpelweg weinig kwijt. Behalve het gebrek aan echt stereo is er weinig te klagen. Ik gebruik het apparaat dan ook vooral met mijn IEMs. De interne DAC is, zoals bij alle moderne apparaten, gewoon prima.

Erg spectaculair kun je de 5MP camera niet noemen. Hij schiet gemiddelde plaatjes met gemiddelde kwaliteit, meer is er niet te zeggen. De afbeeldingen spreken voor zich. Wel kan de camera beter focusen dan mijn Galaxy Nexus. De standaard Camera app schiet ook een reeks foto's waaruit je dan de beste kunt kiezen. Aan de voorzijde zit ook een camera die foto's schiet van 1920x1080. Die is dus ook prima. Niks bijzonders aan op te merken.

Windows 8.1 op de Miix 2 8, gebruikerservaring
Standaard komt de Miix met Windows 8.1 32-bit met de standaard Windows 8.1 apps en wat Lenovo-apps en programma's. Het zijn: Camera Man, Evernote Touch, FilmOn television, Lenovo Support, Lenovo Companion, Photo Touch en Lenovo Veriface. Ook heb je nog McAfee standaard op het apparaat zitten.
De Lenovo-apps vallen qua bloat-waarde heel erg mee - Camera Man is een prima camera app, Lenovo Support en Lenovo Companion zijn gewoon handleidingen/links. EverNote is een prima note-app, met de TV-app kun je prima livestreams kijken. Photo Touch doet wat de naam zegt - foto's een bewerken. VeriFace is heel functioneel - het zorgt dat Windows je inlogt als het je gezicht ziet. De optie werkt prima in redelijk verschillende lichtomstandigheden, maar ik heb toch liever mijn 4-cijfer pincode :)
McAfee is, om het zo maar eens te zeggen, nogal waardeloos. Het beschermt mijn inziens niet veel meer dan Windows Defender en zorgt ervoor dat het tablet erg langzaam wordt in normaal gebruikt. Ik heb het programma ook dan meteen gedeïnstalleerd en de Miix is dan heel erg vloeiend en niet traag. Een rare keus van Lenovo om zo'n zwaar 24/7 programma standaard bij het apparaat te doen.

Niet onbelangrijk was dat Microsoft Office er gratis bij zat! Je krijgt het Student-pakket welke genoeg is om je documenten te tikken, powerpoints te maken. Niks over te klagen. Als je toch onverhoopt Office kwijtraakt (bijvoorbeeld, nadat je het apparaat hebt verstuurd voor een reparatie), kun je bij Microsoft je Windows-key invullen. Die herkent dat je recht hebt op het Office-pakket en geeft je een download, waarna je weer Office op het tablet hebt.

Windows 8.1 in desktop mode is bruikbaar, maar er kan nog erg veel worden verbeterd. De punten die hierboven zijn genoemd die specifiek enkel voor Windows 8.1 gelden kunnen wat beter. Wat specifieker voor dit tablet in de Desktop mode is de invoer. Dit kan aan het scherm liggen, dit kan aan de firmware liggen, dit kan ook aan Windows 8.1 liggen. Bij het invoeren van tekst waarbij je snel tikt, herkent het appaat je tikken als swipes en kun je perongelijk iets afsluiten, of naar een andere app gaan (buiten de desktop-modus). Dit zorgt voor erg veel irritatie en het blijkt voor te komen op allerlei Miix modellen. Ik weet niet of het nu met nieuwere revisies beter is geworden, maar ik zou hierbij oppassen. Verder blijkt Windows 8.1 wat problemen te hebben met het touchscreen na het wakker worden van het apparaat: soms reageert het scherm absoluut niet. Soms werkt het kloppen op het scherm, wat op een slechte bouwkwaliteit duidt, maar soms blijkt de driver van het I2C HID Device (Apparaatbeheer) niet goed te werken. Een reboot, of de driver herstarten (muis over USB-OTG kabel) lost het probleem dan op. Ik ben niet zeker of dit een probleem is met Windows 8.1 of dat Lenovo slechte drivers heeft, maar het is zeker een probleem, wat niet opgelost lijkt te zijn.

Het toetsenbord wilt in de desktop-modus niet automatisch omhoog komen - je moet op het icoontje in de taakbalk drukken om het omhoog te toveren. Dit leidt bij mij snel tot irritatie. Chrome is het enige programma wat gebruik maakt van Microsofts eigen API for touch-input, waarbij het toetsenbord bij tekstvelden wel goed omhoog komt. Het is een schande dat dit niet gebeurt in Explorer, Internet Explorer en andere Microsoft-programma's. Gelukkig is er een AutoHotKey script die dit na doet, maar het werkt half-half. Als Microsoft hun eigen API eens wilt implementeren zou de desktop modus veel toegankelijker zijn.

Omdat het OS "maar" 32-bit is, kan het sommige programma's niet uitvoeren. Belangrijker - sommige emulators/VMs zouden sneller kunnen werken op 64-bits. In ieder geval kun je geen Windows Phone devkit draaien, wat jammer is. Er zijn een paar interessante apps op WP, en met VT-x ondersteuning zou het soepel kunnen lopen. Het grote struikelblok voor mensen die "wat anders" willen proberen is dan ook de 32-bit UEFI. Deze kan geen 64-bit EFI bootloaders gebruiken, wat ervoor zorgt dat geen enkele standaard Linux distributie kan booten, omdat deze enkel het oude BIOS óf 64-bit EFI ondersteunen. Android draaien op het apparaat is dan ook bijna onmogelijk. Een persoon op XDA-developers heeft een 32-bit GRUB bootloader gemaakt waarbij het mogelijk is om een Linux distributie te laden - dit werkt redelijk. Nieuwere kernels ondersteunen Bay Trial goed, alleen WiFi heeft werk nodig. Android builds zijn minder goed. Het Androidx86 project heeft zijn kernel nog niet naar de nieuwste versies getild en het werkt simpelweg niet. Intels IA64-Android builds werken zonder GRUB dus die kunnen sowieso niet booten. Dit is jammer, Android-dualboot zou een heerlijke optie kunnen zijn. Het booten gaat op zich erg snel, dus in theorie zou het omschakelen van of naar Windows binnen 30 seconden moeten kunnen gebeuren.

Deze negatieve punten nemen het niet weg dat Windows 8.1 x86 eigenlijk een heel bruikbaar OS is, en Modern UI komt erg goed tot zijn recht op een 8" touchscreen. De desktop modus, die voor touch-gebruikers heel wat beter kan, is al erg sterk. Het is gewoon mogelijk om alles te draaien wat je op een normale computer ook hebt draaien - van Photoshop tot MPC-HC tot Crysis. Een Surface Mini zou geweldig zijn. Als Microsoft dit durft te doen en de Surface Mini meer een Nexus wordt, zodat andere fabrikanten een standaard hebben, zouden 8" tablets heel wat meer solide kunnen worden, vooral op Windows 8.1 specifieke gebieden.

Prestaties en vergelijkingen
Zoveel mensen hebben al hun benchmarks gedraaid, maar ik kon het toch niet laten :P Hier de resultaten van 3DMark, GFXBench en CrystalDiskMark.

Interne opslag

Externe 32GB MicroSD

3DMark

GFXBench

GeekBench

De Atom Z3470 doet het prima - Windows 8.1 draait gewoon vloeiend. De 2GB RAM, hoewel weinig, hinder niet. De GPU is aan de zwakke kant, minder dan een Adreno 320, maar kan verrassend genoeg prima 1080p Hi10p, 1080p 60FPS en 4K 30FPS video materiaal aan. Films zijn dan ook geen probleem. Tevens is het ook mogelijk om spellen te draaien! Crysis is een slecht voorbeeld, maar het is mijn enige voorbeeld. In de review van redtails over de Asus Transformer T100 kun je videos bekijken van andere games op de SoC.

De batterij houdt het ook prima uit. Benchmarks geven rond de 8 uur gebruikstijd aan. De redactiereview van Tweakers bevat de data en de testmethoden.

Ik kom met het tablet zonder opladen rond de 2 dagen door.

Reparatie bij Wehkamp
Mankementen aan het touchscreen hebben ervoor gezorgd dat ik het tablet heb laten repareren. Ik was het tablet precies 21 dagen kwijt en het enige wat het "Lenovo gecertificeerd reparatiecentrum" heeft gedaan was her-flashen van de BIOS en de factory-image teruggezet (die zonder Office kwam). Tot nu toe heeft het touchscreen het 2 keer begeven, beide keren was het de schuld van de software. (I2C HID Device not responding). Helemaal opgelost is het dus niet en ik ben van plan hem weer terug te sturen zodra het weer een hardware-fout blijkt te zijn. Het reparatiecentrum heeft in ieder geval mijn observaties compleet genegeerd en 3 weken voor het simpelweg flashen van een nieuwere BIOS is onacceptabel. Dit moet ik maar met Lenovo/Wehkamp regelen.

Een prima Windows 8.1 tablet. Jammer genoeg zijn er wat details die beter kunnen, deels Windows 8.1, deels de hardware zelf. Ik raad aan om eens goed naar de Venue 8 Pro te kijken of de Asus VivoTab 8. Deze zouden minder hardware-problemen moeten hebben. Aan de software kant is Windows 8.1 nog een tikkeltje onvolwassen voor touch-input. Aan de ene kant is de Modern UI interface uitstekend, aan de andere kant is de desktop modus half-half. Een poweruser kan de kleine irritaties weg tweaken met behulp van scripts, maar een doorsnee gebruiker kan toch maar beter voor een Android of iOS tablet gaan. De Windows Store heeft een zwakker aanbod en de desktop-modus is voor de doorsnee gebruiker niet fijn om in te werken. Het eindoordeel is dan ook Voldoende geworden: ik zou het tablet een Goed geven wanneer Lenovo niet deze problemen had, of ze tenminste toe wilde geven en een goede reparatie afleverden.

Bronnen
reviews: Vier 8"-Windows-tablets getest

Updates
2014/10/15 - Beloften nagekomen van batterijgrafiek en wat links gefixed: Link naar Asus Transformer T100 review van redtails en de link naar de redactiereview van de 4 8" Windows 8.1 tablets.

Suggesties zijn welkom!

Heb jij ook een Lenovo Miix2 8" WiFi 64GB Zwart?

Deze tablet is nu te koop voor 192 Euro bij Paradigit.
Er gaan verhalen rond dat Lenkvo de problemen onderhand heeft aangepakt, maar daar ben ik niet heel zeker van. Echter, wil je een beetje experimenteren met Windows 8.1 tablets is het voor die prijs wel oké. Toch raad ik nog steeds een ander tablet aan zoals DV8P.
Ik zie deze tablet staan bij BCC voor iets meer dan 200 euro. Zou graag deze willen gebruiken als (test-) servertje en/of NAS met externe USB schijf. Mijn vraag is alleen, ga ik er qua performance op vooruit? Nu heb ik een een oudere Toshiba Satelite staan met een intel Celeron M processor op 1,4 Ghz met 2GB Ram en Samsung HM160HC HDD. De internet verbinding is beperkt tot 100mbs omdat het netwerkkaartje niet sneller kan.

Het draait apache Ik heb de laptop behoorlijk getweaked en ook apache 2.4 met PHP 5.4 is flink onder handen genomen. Tevens heb ik een cache systeem bedacht met een cache schijf in het geheugen (RAMDISK met mdisk van 512 MB) waarop de output van php wordt gecached. Pagina zonder cache opvragen duurt 740ms en met cache 45ms ;-), ongeveer 16x zo snel.

Mijn ontwikkelsysteem is een quadcore i7 met een SSD/SSHD en daar is de laadtijd zonder cache tussen de 282 ms en 488ms en met cache tussen de 9 en 12ms (ongeveer 25x zo snel). Deze snelheden zal ik waarschijnlijk niet halen met de 4 cores van de atom en de ingebouwde SSD maar zou dit sneller kunnen zijn dan het systeem met de Intel Celeron M? Ik zou dan hetzelfde 'systeem' toepassen zoals op het huidige systeem het geval is. Een voordeel kan zijn het aantal cores, de SSD en de netwerkkaart dat tot 300mbs kan gaan (mijn router ondersteund dit).

Ik zou deze tablet willen kopen omdat:
a) Windows draait (installatie gemakkelijk over te zetten)
b) goedkoop alternatief is voor een snelheidsverbetering (denk ik)
c) 4 cores
d) SSD
c) Netwerkkaart tot 300mbs
d) stroomkosten, laptop gebruikt zo'n 65W
e) Stuk kleiner en gemakkelijk verplaatsbaar.

De grote vraag is dus, zou het zin hebben het oude systeem te vervangen met deze tablet, ga ik erop vooruit of zou het niet veel uitmaken? Qua stroomverbruik ga ik er sowieso op vooruit. Er moeten een paar mensen gebruik van maken (intranet en delen harde schijf). Wat denken jullie?

Toevoeging aan deze review, voor de mensen die hierin interesse hebben, een disassembly guide:
Hier kun je ook de chipset zien op de PCB, heb ik ook gebruikt om meer specs te komen te weten over deze tablet (dat niet in de handleiding staat).
Bedankt voor je reactie! Jammer genoeg heb ik geen ervaring met servers en dergelijke. Als je zo'n apparaat wilt uitproberen, kun je naar Intel NUCs kijken, of andere apparaten vanuit China, die zijn goedkoper en even goed. USB snelheid is gelimiteerd door USB2, en de flash opslag is niet bepaald groot.

Het zou kunnen en qua stroom scheelt het inderdaad veel (max 10W uit de lader) maar het is nog maar de vraag of het stabiel genoeg is.

Maak in ieder geval eens een draadje op GoT voor meer ervaren mensen :)
Bedankt voor je reactie! Heb inderdaad een topic aangemaakt op GoT, vandaag. Probleem met NUC's is de prijs en dat je nog steeds andere apparatuur nodig hebt zoals een beeldscherm e.d. Vind het wel mooi, zo'n klein apparaatje en natuurlijk de prijs en de mogelijkheden. De vraag is wel, zoals jij zegt, hoe stabiel is het. Die gok wil ik nog wel wagen want die oude laptop bewaar ik gewoon als backup. De voornaamste vraag is eigenlijk wel of het qua snelheid niet lager is dan wat ik al heb, dan heeft het geen enkele zin. Dus dat ik eigenlijk wat ik wil weten.

Nogmaals bedankt voor je reactie en je mooie uitgebreide review, van mij heb je een +3 te pakken :*) .

[Reactie gewijzigd door codebeat op 29 december 2014 01:24]

Nog een vraagje. Hoe is de connectiviteit, is dat behoorlijk stabiel of heb je gehad dat het af en toe wegvalt?
WiFi is behoorlijk stabiel en gewoon snel genoeg, al heb je natuurlijk nog steeds dat snelheid met afstand afneemt. Wel heb ik in de bus van Hermes geen WiFi, waardoor weet ik niet. Waarschijnlijk iets met ad-hoc netwerken?

Voor de prestaties, als je een benchmark weet kan ik hem wel voor je uitvoeren, zodat je een directe vergelijking hebt. Anders kun je nog de benchmarks uitvoeren die in de review staan.