Asus N750JV-T4090H Review

Makaja 28 januari 2014, 2.602 views

Asus N750JV-T4090H

Pluspunten

• Afwerking en uitstraling
  • Aluminium gebruikt in behuizing
  • Mat beeldscherm (= minder/geen reflecties)
  • 7200rpm harddisks
  • Weinig bloatware

Minpunten

• Ventilator hoorbaar ook bij inactiviteit
  • Onderkant kunststof
  • Geen SSD af-fabriek
  • Geluidskwaliteit is erg matig

Nieuwe kans
Na een teleurstellende ervaring met een HP Envy laptop, en een zeer meewerkende leverancier, de Asus N750VJ besteld. Was nog even uitzoeken welk type exact besteld moest worden, want net als bij zijn voorganger de N76, is ook de N750 leverbaar in vele varianten, die allemaal dezelfde basis hebben, maar op details afwijken.

Uiteindelijk werd het de 4090H, vanwege het feit dat deze beschikt over 2 harde schijven van Hitachi van 500Gb, op 7200rpm, en niet over 5400rpm schijven. Die keuze werd door mij gemaakt, omdat ik de harde schijven in eerste instantie niet ga vervangen door een SSD, en dus wat snellere schijven wens. Mocht je nu al weten dat er een SSD in komt, ga dan voor de 4055H, die één schijf van 1 Terabyte heeft, op 5400rpom, maar wel een vrij slot heeft .

En dat is meteen een van de kritiekpunten: er zit af-fabriek geen SSD in, en dat zou je in deze tijd toch bijna wel verwachten, helemaal in deze prijsklasse, van rond de ¤1100,-.

Maar goed, laptop besteld, dag later geleverd, en dan is het uitpakken geblazen!

De doos
Positieve verrassing: in de doos zit ook een draagtas voor de laptop! Weliswaar geen industrieel geval, maar meer een eenvoudige tas, maar desalniettemin wordt het wel meegeleverd. Het is mij niet geheel duidelijk of dit standaard is bij Asus, of dat dit een actie van de winkel is, hetgeen echter niet wegneemt dat ik er wel blij mee ben.

Ook meegeleverd is een (bedrade) muis. Lekker compact dingetje, en aangezien het een desktop replacer is, prefereer ik een muis boven een touchpad, en ben ik blij dat die er al bij zit, en dat ik die niet nog moet gaan regelen. Uiteindelijk zal er wel een draadloze muis komen, maar voor nu kun je direct aan de slag.

De hardware
De laptop zelf is gemaakt van deels aluminium, en deels kunststof. Achterkant van het scherm, en bovenkant van de laptop zijn voorzien van respectievelijk donkergrijs geborsteld aluminium (met oplichtend Asus logo) en zilver mat aluminium, met een glimmend gepolijst randje. De onderkant is van kunststof, wat dan weer een beetje jammer is, maar waarschijnlijk om kosten en gewicht te drukken onvermijdelijk is.

Voorzien van 8Gb intern geheugen, een Core i7 processor, en een bovengemiddelde video kaart zijn de specs prima in orde, en zeker in staat om mijn oude desktop-pc te vervangen. SD-kaart lezer, DVD speler (helaas geen BluRay, gemiste kans van de importeur wat mij betreft...) en 4 USB poorten (waarvan 2 USB 3.0) maken dat ook hier geen klachten zijn.

Het toetsenbord buigt dit keer niet mee, typt prima weg, ook voor langere tijd en voelt solide aan. De toetsen zijn nu zilver, daar waar ze bij de N76 nog zwart waren. Even was ik bang dat dat de leesbaarheid van de toetsen zelf negatief zou beinvloeden maar dat is niet het geval. De (in 3 standen dimbare) toetsenverlichting is ook erg prettig en maakt typen bij weinig licht mogelijk. Toetsaanslag is trefzeker en prima, en de toetsenbordindeling is wat mij betreft prima. Erg prettig is dat de pijltjestoetsen alle 4 even groot zijn, en niet zoals je tegenwoordig vaak ziet, dat de pijltjes naar boven en beneden van die halve toetsen zijn.

Touchpad is glad, en lekker groot. Ook hier weer: prima, en niks op aan te merken.

Het Full-HD beeldscherm is voorzien van een matte coating en heeft geen touch-ondersteuning. Beide vormen voor mij eerder voordelen dan nadelen, aangezien ik touch op een laptop onzinnig vind (je hebt immers al de touchpad en muis...), en de matte coating zorgt ervoor dat je veel minder reflecties in beeld hebt. En dat laatste is zeker als je overdag werkt prettig, maar ook 's avonds aan de keukentafel heb je tenminste geen lampjes in je beeld.

De beeldkwaliteit is meer dan in orde, met prima contrast en helderheid, al is de kleurtemperatuur 'uit de doos' behoorlijk te blauw. Gelukkig is daar de ColorMunky, en na calibratie is het beeld aardig natuurgetrouw. Erg prettig om naar te kijken, en ook voor films en series meer dan aardig.

Blik of plastic?
Doe dan wel een koptelefoon op, want de standaard aanwezige speakers zijn ronduit matig. Er staat dan wel Bang & Oluffsen op het chassis, maar zelfs met de meegeleverde "sub-woofer" (meer een plastic bekertje met een 2" speakertje...) is het niet al te best. Het kan wel hard, en is helder, maar echt mooi kan ik het niet noemen. Functioneel. Laten we het daarop houden.

Dan is er nog een ander geluid: dat van de koeling. Ook die is reden voor kritiek, want stil is de laptop nooit. Niet storend en niet luidruchtig, maar wel is de koeling constant hoorbaar aan het werk om de i7 van de nodige frisse lucht te voorzien. Maar niet storend genoeg om er echt een punt van te maken.

Positief
Wat ook opvalt, is dat er maar weinig onzin-software op de machine staat, als je hem start. Asus heeft wat mij betreft daarmee een goede keuze gemaakt, waardoor ik minder tijd kwijt ben, aan eerst maar eens wat opschonen, en in plaats daarvan direct aan de slag kan.

En dat wil meer dan prima: soepel, snel en gewoon lekker werken op dit ding wil prima. Film kijken is dankzij de 17" ook een erg prettige ervaring. Qua gamen kan ik weinig zeggen, aangezien ik geen games speel, maar voor web-ontwikkeling, programmeren, tekstverwerken en Photoshop ben ik bijzonder tevreden.

Al met al: prima laptop, compleet, erg netjes en stijlvol afgewerkt. Paar kleine kritiekpuntjes, maar verder een aanrader!

Heb jij ook een Asus N750JV-T4090H?

Duidelijke review.
Ben me aan het orienteren voor een nieuwe laptop en de n750 heeft toch wwel de voorkeur.

Erg verwarrend zoveel modellen.
Het is voor mij zeker dat er een ssd in komt.
Je geeft aan als ik dit wil doen om te kiezen voor de 4055H.
Maar waarom eigenlijk niet voor de T4195H? die toch ietsje goedkoper is?
Wellicht snap e meer van de vershcillen tussen de modellen dan ik :)
Thanks
Zie mijn reactie hieronder.
Ik zit met hetzelfde, nergens een goed overzicht te vinden wat precies het verschil is tussen de modellen. Het enige dat ik vond was:
N750JV-T4055H - 5400rpm HDD - 1TB
N750JV-T4103H - 5400rpm HDD - 750GB
N750JV-T4195H - 5400rpm HDD - 500GB
N750JV-T4090H - 7200rpm HDD - 500GB
N750JV-T4067H - 7200rpm HDD - 750GB
Maar ik vraag me af of die harddisks de enige verschillen zijn. Is het zo dat in alle N750JV modellen twee harddisks kunnen? Ik wil hem ook van SSD voorzien en de origine disk dan als tweede schijf instellen.
Zie mijn antwoord hieronder.
Voor zover ik weet, hebben ze allemaal hetzelfde chassis, en is het enkel per uitvoering nog verschillend wat voor configuratie de disks hebben. Ze hebben in elk geval allemaal wel plek voor 2 schijven, van 2,5".

Ik heb zelf dus de T4090H, en die heeft 2 interne discs van 500GB op 7200RPM.

Dat ik de 4055H aanraadde (die 1 disc van 1TB heeft, op 5400RPM) , is omdat je er een SSD in wilt plaatsen, en je bij een model met 2 discs er dan 1 uit moet halen/wegdoen. Bovendien is het dan aannemelijk dat die 1TB schijf de data-schijf is, en de snelheid van de SSD moet komen. De 5400RPM zijn in dat geval dan ook acceptabel, denk ik.

Als je genoeg hebt aan 500GB, dan kun je natuurlijk ook een model kiezen, met één disc van 500GB, om geld te sparen.

[Reactie gewijzigd door Makaja op 24 april 2014 11:55]

Dank je Makaja! Ik zou dus voor de N750JV-T4195H kunnen gaan. 500 GB is voor mij voldoende. Ik vind deze laptops er erg mooi uitzien en met de hardware zit het wel ok denk ik.
Misschien is deze Asus wat voor je ;) .
De Asus N750JK-T4069H is uitgerust met een Intel Core i7-4700HQ processor, een 256 GB SSD, een 1 TB harde schijf, WLAN b/g/n, 8 GB geheugen en een NVIDIA GeForce GTX 850M grafische kaart. De notebook wordt geleverd met Windows 8.1 64-bit.
Vanwege het feit dat deze twee harddisks heeft waarvan 1 SSD? Ik heb zelf al een SSD schijf die ik wil inbouwen in de nieuwe laptop, dus dan kan ik beter een goedkopere versie nemen. Maar toch bedankt voor de suggestie :)