Specificaties 17,3" (1920x1080), 1,5TB (hdd) - Bekijk alle specificaties

HP Envy 17-j120ed Leap Motion TS SE Review

Makaja 10 januari 2014, 2.570 views

HP Envy 17-j120ed Leap Motion TS SE

Pluspunten

• Prima beeldscherm
  • Specs op niveau
  • Leap motion ingebouwd
  • Zeer compleet qua opties

Minpunten

• Leap motion voegt weinig toe
  • Toetsenbord buigt mee
  • Bij rust al hoorbare ventilator
  • Kunststoffen behuizing
  • Batterijduur / stroomverbruik.
  • Performance valt tegen

Leap Motion.

Een aantal maanden geleden kwam deze gadget op de markt, en trok meteen mijn aandacht. Bediening, op basis van beweging van je handen, zonder fysieke aanraking. De beelden uit Minority Report, waarbij Tom Cruise een statusbord met zijn handen bedient, was ineens een stuk meer science, en een stuk minder fiction.

Maar ja, je hebt dan een controller nodig die los voor je montior ligt. Niet echt heel handig of zo. Maar toch, voor $80,- een leuke gadget zo op het eerste gezicht..

Dus toen ik op zoek was naar een Desktop Replacement Computer, en feitelijk een dikke laptop zocht, trok de HP Envy 17 j120-ed opeens mijn aandacht: er zat een Leap Motion geintegreerd in de behuziing! Da's leuk!

De aankoop

Voor de rest viel de laptop ook binnen de eisen die stelde: 2.2GHz quad-core i7 processor, Full-HD aanraak-scherm, 16Gb ram, 1,5Tb harde schijf, 4 USB 3 poorten, kaartlezer en dvd-brander. Eigenlijk alles wat ik zocht in een PC, maar dan makkelijk onder de arm te nemen. Nou ja, makkelijk: al die hardware weegt 3,5 kilo bij elkaar, dus licht is deze schoot-pc niet bepaald.

De totaalprijs van bijna ¤1300,- is niet heel laag, maar gezien ik hem zakelijk aanschaf, kan ik de BTW terugvorderen en het geheel inboeken als investering, waardoor het netto nog best meevalt, en ik de gok wil wagen, ondanks dat er nog weinig reviews op het net te vinden zijn.

In deze prijsklasse zijn er ook alternatieven, waaronder de Dell Inspiron 17 7000, en de Asus N750 die qua specs allemaal in de buurt zitten.

Toch, getriggerd door Leap Motion de HP besteld, die een dag later al geleverd werd. Dat is snel!

Boys will be boys, the only thing that changes is de price of the toys. Ook dat spreekwoord ging op bij het uitpakken, want het is toch alsof je een nieuw speeltje uit de verpakking haalt.

Eerste indruk is positief: chique alu-look. Netjes afgewerkt en verpakt. En na drukken op de power-on knop verschijnt het welkomstscherm van Windows 8.1. Paar zaken invullen, beetje configureren en niet veel later hangt hij in het lokale WiFi netwerk en kunnen we eens kijken hoe e.e.a. werkt, aanvoelt, of (in het geval van de Lap Motion) níet aanvoelt!

De hardware

Het beeldscherm is erg mooi: contrastrijk, helder, kleurrijk en hoewel niet mat maar spiegelend, blijkt dat in de praktijk de weerspiegeling niet storend is. Met een resolutie van 1920x1080 is ook het bekijken van films in Full-HD gewoon prima te doen, waarbij de scherpte van het beeld niks te wensen over laat. Bij surfen op het net zijn de letters standaard wat klein, maar gelukkig kunnen we tegenwoordig ook prima zoomen (met touchpad, of op het scherm zelf, dankzij de touch-screen). Werkt gewoon prima.

Geluid is ook dik in orde, met 4 speakers en 2 subwoofertjes van Beats Audio ingebouwd. Een hoofdtelefoon aansluiting vind je overigens aan de rechterzijde.

Touchscreen is even wennen. Weet niet of ik dat veel ga gebruiken. Voor mijn gevoel hoort dat meer bij een tablet of telefoon. Bij een laptop gebruik ik de touchpad of nog veel liever een draadloze muis. Maar goed: het zit erop, en het werkt prima. Vegen, klikken, pinchen, swipen, 1 of 10 vingers: dik in orde.

Jammer...

Wat opvalt is wel dat de ventilator hoorbaar zijn werk doet, ook al doet de laptop zelf nog vrij weinig. Niet heel storend, maar de meeste laptops die ik heb gehad zijn in principe stil, tot ze wat meer belast worden, en deze is zeker niet stil. Als de laptop echt gebruikt gaat worden voor wat meer rekenintensieve taken gaat het volume van de koeling merkbaar omhoog, en is het geluid van de ventilator meer nadrukkelijk aanwezig.

Het toetsenbord bestaat uit zwarte kunststoffen knoppen, voorzien van verlichting. Die keyboard verlichting doet het overigens goed, en maakt werken in donkere omstandigheden ook mogelijk: je hebt immers geen lampje meer nodig om te zien welke letters je moet hebben. De toetsen typen zoals je mag verwachten: licht en prima. Prettig dat ze zwart zijn, en niet dezelfde kleur hebben als de behuizing.

Wat ook opvalt, is dat het toetsenbord niet bepaald rigide is, en bij gewoon typen het hele toetsenbord meebuigt. Dit is vooral te merken aan de linkerkant (zeg maar het blok rondom de ‘D’). Doet toch af van het kwaliteitsgevoel, en voor de prijs van de laptop zou ik dat eigenlijk niet verwachten.

De behuizing is van plastic, terwijl de concurrenten in deze prijsklasse vaak over een aluminium behuizing beschikken, die qua uitstraling en gevoel beter past. Je zou kunnen beargumenteren dat een metalen behuizing wat koel kan aanvoelen, als je polsen erop rusten, maar een laptop is in gebruik zelden koel, dus wat mij betreft toch jammer dat het kunststof is.

De performance van de laptop is redelijk, maar niet in lijn met wat ik zou verwachten. Xampp erop, Joomla installeren en een template opbouwen gaat beduidend langzamer dan ik gehoopt had. Wellicht dat de voorgeinstalleerde Norton anti-virus hier debet aan was, maar dit en ook andere taken gaan gewoon niet zo vlotjes. Beetje tegenvaller. De HP Probook (met i5 processor) van het werk is (in ieder geval voor het gevoel) sneller.

Zonder handen

Dan natuurlijk de reden dat ik deze laptop koos: de Leap Motion.

Mocht je meer willen weten over wat Leap Motion is, hoe het werkt, en meningen erover: er is voldoende te vinden op het net. Dit valt namelijk wat mij betreft wat buiten de scope van deze laptop-review.

Wat wél daarbinnen valt, is de integratie van de sensor, alsmede het gebruik in combinatie met een laptop.

De Leap is ingebouwd, als een sensorbalkje, aan de rechterzijde van de laptop, onder het toetsenbord. Te herkennen aan 2 rode ledjes die gaan branden als de sensor actief is. Na het starten van Airplay (de bijbehorende en uiteraard meegeleverd software) volgt een korte introductie: hoe werkt het, wat kun je ermee, en vooral even een showcase uiteraard. Eerste indruk is positief: leuk dit, en knap dat dit zo werkt!

Bij de aanschaf krijg je niet alleen 2 standaard-apps bij de Leap Motion, maar ook 5 gratis apps uit Leap-appstore. Helaas kun je niet zelf kiezen, maar zijn deze 5 al voor je uitgekozen: een weer-app, een spelletje, een anatomie-app, en Google earth. Gelukkig zijn er nog meer apps te krijgen, waaronder Touchless, waarmee het mogelijk zou moeten zijn ook Windows zonder aanraken te bedienen. Dat vergt echter nog wat oefening, en ook de hoogte die je hand moet hebben, ten opzichte van het beeldscherm is wat ongemakkelijk. Bij een vast beeldscherm zou dat niet zo’n probleem zijn, maar omdat het laptop scherm ter hoogte van de tafel begint, en je handen een afstand van toch snel 20 cm van de sensor moeten hebben, heb je al snel last van vermoeide armen.

De software is netjes voor-geïnstalleerd, en werkt probleemloos. Ook AirPlay, de app-store van Leap, is prima te gebruiken.

Nadeel van gebruikmaken van de sensor is overigens dat de batterij hier ontzettend onder te lijden heeft: het percentage holt achteruit. Nu adviseert HP ook zelf al, dat de Leap eigenlijk alleen gebruikt kan worden als de laptop aan de stroom hangt, en aangezien het bij mij vooral een desktop vervanger is, is dat geen echt probleem. 9 van de 10 keer zal hij namelijk aangesloten zijn op de voeding. Mocht je toch mobiel willen werken, is de sensor met een eenvoudige toetsenbord-combinatie uit te schakelen.

Overigens is de voeding geen kleine jongen: 120 watt is voor een laptop zelfs stevig te noemen. Wel jammer dat er na aanzetten van de laptop dan toch een bericht in beeld verschijnt dat de voeding voor deze laptop eigenlijk niet zwaar genoeg is. HP heeft hem er anders zelf bijgeleverd...

Na een week gebruikmaken van de laptop is de voorlopige conclusie echter dat Leap op dit moment het niveau van gadget nog niet is ontstegen, en vooral bijzonder, grappig of interessant is, maar nog geen definitief plekje in de rij van bedieningsmanieren heeft veroverd. De nieuwigheid is er snel af, en dan gebruik je het eigenlijk niet, maar grijp je weer (letterlijk!) naar de muis.

Voor wat betreft de laptop zelf: op zich goede specs, en de performance is redelijk te noemen, maar het wiebelige toetsenbord en de rumoerige ventilator zijn toch een beetje jammer. Gelukkig maakt het goede beeld met prima kijkhoeken ook wat goed.

Al met al redelijk tevreden, als verwacht ik in deze prijsklasse eigenlijk beter.

Uiteindelijk na 2 weken besloten dat deze laptop en ik geen lange vriendschap zullen opbouwen, en na contact met de webwinkel heb ik deze terug kunnen sturen, en mijn geld teruggekregen. Nu dus op zoek naar een betere oplossing!

Heb jij ook een HP Envy 17-j120ed Leap Motion TS SE?

Ik heb een ultrabook van HP en mij valt ook op dat de ventilator wel erg vaak draait, terwijl de laptop helemaal niet warm is vanwege coolsence. CrystalDiskInfo en HDD Health geven niet eens de temperatuur aan. Kunnen ze blijkbaar niet eens meten. Heel erg vreemd. Leap Motion nog lang niet goed uitgewerkt volgens mij. Nu ben ik iemand die altijd de muis gebruikt, dus touch en LM hoeven van mij niet :)
Tja, HP en koeling, zullen het wel nooit leren..
@Makaja,

Uitstekende review. Ik heb deze laptop op 6 januari binnengekregen en pas de week erop voor het eerst opgestart. Jouw review stond toen net online.

Op de website zien de specs er super uit, maar in werkelijkheid valt de laptop tegen.
Het touchscreen werkt fijn, maar LEap motion vond ik maar buggy werken.
Ik had gehoopt dat de techniek al verder zou zijn.
Met 2 x 750 GB 5400 rpm schijven verwacht ik geen wonderen, maar dat de laptop met een i7 gen 4 + 16 Gb zo traag zou aanvoelen, had ik nooit verwacht.

Het toetsenbord was voor mij één van de allergrootste afknappers.
Echt een gemiste kans. Dat kunnen ze bij HP toch geen kwaliteit noemen?
Het gevoel was precies zoals jij het beschreef.
Verder vond ik het ook raar dat de linker en rechter pijltjes toetsen een normaal formaat hebben, maar de omhoog en omlaag knop delen in knop (qua formaat dan). Rare keuze...

Enfin. Ik schrijf in de verleden tijd, want na twee dagen testen heb ik de laptop vandaag teruggebracht,

Bedankt voor de tip van de Asus N750JV-T4090H. Ik denk dat dat 'm gaat worden. (incl. nog 8 Gb intern en een SSD erin) ;-)
Dank voor de complimenten! :-)

Inmiddels is de HP terug (met dank aan de leverancier, zie mijn overige recensie), en is de Asus in huis. Nog te kort om een goede mening te vormen, maar de eerste indruk is in elk geval positiever dan de HP. Eerst een paar dagen werken, en dan zal ik ook daarvan mijn mening plaatsen.

Uiteindelijk is het de Dell niet geworden, vanwege het glimmende scherm (de Asus is mat), en ook hier verhalen op internet, over meebuigende toetsenborden. Nou, de Asus heeft daar geen last van! Wat dat betreft was dat ook een van mijn grootste minpunten van de HP. Nu beter dus.

En ach, die HP? Leap Motion was ik na 2 dagen op uitgekeken. Maar ach, ik ben geen gamer, wel gek van gadgets, maar dan moet het wel nut hebben voor mij persoonlijk. Niet de gadget, om de gadget. Touchscreen op laptops ontgaat me nog steeds, aangezien ik een touchpad en een muis bij de hand heb.

Ach ja, het is ook niet elke dag dat ik een laptop in deze prijsklasse koop, dus dan stel ik ook bepaalde eisen. ;-)
Super, dank voor je review!

ik heb zelf een HP Pavillion DV7 waar ik zeer ontevreden over ben. Ik heb gisteren in een winkel wat adviezen gevraagd voor een nieuwe laptop en de verkoper probeerde me over te halen voor een HP Envy te gaan.

Na lezen van deze review (herrie met de fan, doorbuigen toetsenbord) heb ik echt een flashback naar mn huidige laptop, dus HP kan nu definitief van mn shortlist af.