Specificaties 250GB 2.5" (SATA-600) @ 540/520MB/s - Bekijk alle specificaties

Samsung 840 EVO 250GB Review

shadow77 17 januari 2014, laatste update op 14 maart 2014, 1.190 views

Samsung 840 EVO 250GB

Pluspunten

• lekker snel ook na een langere periode in gebruik
  • klein formaat
  • Stiller dan dit kan niet
  • Uitstekende prijs kwaliteit verhouding.

Minpunten

• none

"Het is tijd voor een nieuwe" waren de woorden van een vriend van me. En dus besloten we een nieuwe pc in elkaar te zetten. In mijn Pc hing al een SSD en aangezien ik hier heel tevreden over ben was de keuze snel gemaakt. Tweakers maakt het eenvoudig de juiste SSD te selecteren, maar in dit geval was dat niet echt nodig deze SSD voldoet aan alle door ons gestelde eisen.

Overzicht
Met in het achterhoofd de zware en logge HDD's is het even wennen om het doosje voor je SSD in je handen te hebben. Zo licht dat het bijna lijkt alsof ze vergeten zijn de SSD mee te leveren. helemaal hilarisch als je dan bij het openen een deel van de inhoud nonchelant opzij legt omdat je er van uitgaat dat dat , gezien het gewicht , wel de handleiding zal zijn en je tot de conlusie komt dat er voor de rest niets meer in het doosje zit :D
de dikte en verhouding lijkt nog het meeste op een Iphone iets kleiner en iets breder. Zeker net zo dik maar ruim de helft lichter. Er zitten geen ledjes in de omhulzing verwerkt dus aan de buitenzijde is niet zichtbaar dat de SSD functioneert.

Plaatsing
Omdat de SSD klein en handzaam is 2,5" is het even opletten bij de plek waar je de SS plaatst. In dit geval was dat geen probleem aangezien de kast die is aangeschaft een speciale plek daarvoor heeft. ( review Fractal Design Arc XL http://tweakers.net/produ...ractal-design-arc-xl.html

Functioneren
Bij de oude HDD's was het op spinnen van de schijf het teken dat de schijf tot leven was gekomen, nu moeten we het doen met de lichtjes op het moederbord ( review ASRock ASRock Fatal1ty X79 Championhttp://tweakers.net/produ...atal1ty-x79-champion.html Geen geluid! helemaal niets. Het allereerste voordeel van een SSD en niet eens de belangrijkste. maar zo heerlijk stil.
Windows heeft geen enkele moeite om de SSD te herkennen en al snel begint het installeren.

Snelheid
Wat een verademing!SSD benchmark geeft aan 520 Mb/s schrijfsnelheid en 550Mb leessnelheid. De gevolgen? opstarten onder de 32 seconden :D dat is een grijns die gaat er voorlopig niet af. Omdat ikzelf deze SSD ook in bezit heb en al wat langer is de tweede benchmark van mijn SSD en het verschil is nauwelijks zichtbaar. 546 MB/s lees en 527 schrijf. Opstart tijd 34 seconden . ik blijf happy :D

Waar voor je geld
Gezien de daling van prijs per GB is het goed mogelijk dat in de toekomst SSD's steeds goedkoper gaan worden, maar op dit moment heb je voor dit bedrag een uitstekende SSD 250Gb is prima voor het besturingssysteem en nog wat kleine software programma's. Een tweede schijf voor opslag is een goed alternatief om de SSD niet te snel vol te laten slippen

Klant ondersteuning
Hier moet ik even een beetje cheaten bij het vervangen van mijn Samsung HDD brak door eigen onhandige toedoen het plastic plaatje van de sata aansluiting af. Erg vervelend want zonder dat plaatje heeft de sataclip geen grip en valt er zo weer uit. Ik heb Samsung via facebook benaderd of ze wisten waar die covers te halen waren. Het antwoord verbaasde me op een zeer positieve manier. Samsung gaf aan dat hoewel mijn garantie termijn net verstreken was ze bereid waren de cover te vervangen. Ik heb er uiteindelijk geen gebruik van gemaakt, maar dat was een klantvriendelijk en keurig gebaar van ze . Petje af!

Zoals aan de vele positieve review schrijvers voor mij te zien is, is dit een opperbeste aankoop.

Heb jij ook een Samsung 840 EVO 250GB?

Meer advertenties