1 review

ASRock Fatal1ty X79 Champion

Specificaties Socket 2011 • SSI CEB • Intel X79 chipset - Bekijk alle specificaties

ASRock Fatal1ty X79 Champion Review

shadow77 17 januari 2014, 307 views

ASRock Fatal1ty X79 Champion

Pluspunten

• Presteert zoals beloofd
  • Lay-out prima in orde
  • duidelijke handleiding

Minpunten

• niets het noemen waard

Layout Score: 5
"Het is tijd voor een nieuwe" waren de woorden van een vriend van me. En dus besloten we een nieuwe pc in elkaar te zetten. Omdat we behoorlijk slechte ervaring hebben met Asus zou het zeker weten dat merk niet worden ( 3 van de 5 verschillende moederborden van Asus begaven het binnen de garantie termijn) Er waren nog al wat persoonlijke wensen. Zo moest het moederbord een 2011 socket zijn en de laatste chipset hebben, ruimschoots voorzien zijn van USB 3 en veel Sata 600 aansluitingen. Tweakers maakt het eenvoudig het juiste moederbord te selecteren. Dit moederbord voldeed aan alles.

Overzicht
De doos alleen al is een lust voor het oog. Mooi afgewerkt. Klitteband sluitinkjes op de omslag zodat het net lijkt alof je een boek open slaat. Waarna achter plastic het moederbord zichtbaar wordt. In de doos blijken twee dozen in de dikte verdeelt te zitten In de bovenste, stevig ingepakt in het foam en daar omheen vast gezet met tieraps, zat het moederbord. In de onderste doos zaten twee klepjes met ruimte voor alle extra's. en de handleidingen, cd's etc etc.

Lay-out
het bord is een CEB lay-out maar maakt qua maat niet heel veel uit voor de montage. Aan beide zijde van de CPU-socket zitten 8 sloten voor het geheugen en kunnen 64 GB op 2500+ aan. Hier hebben we het voorlopig gehouden op 2 sloten en 16GB op 1866 totaal, meer dan voldoende leek ons.
De PCI-e sloten zitten prima op hun plek en het is duidelijk dat 4way SLI hier prima zullen passen (wie weet ooit ). Voor nu volstaat 1 videokaart ( Review Sapphire R9 290 4GB http://tweakers.net/produ...attlefield-4-edition.html)
Het bord heeft voldoende aansluitmogelijkheden om je fans op aan te sluiten. Alleen de pinnetjes direct achter de speaker uitgangen is op een onhandige plek omdat al gauw je geheugen en je koeler in de weg zitten. Zeker als je een grotere koeler plaatst (review Shadow Rock Top Flow SR1 http://tweakers.net/produ...ow-rock-top-flow-sr1.html)

Feature-set
Te kort in bezit om hier iets zinnigs over te zeggen, maar dat gaat in de loop der tijd wel veranderen. Het bord wordt door verschillende sites geprezen voor zijn audio en beste prestaties.
Voor een mooie , maar engelse review zie hier: http://www.hardwareheaven...onclusion-and-rating.html

En de minnetjes?
Ja ik ben niet bang om kritisch naar alles te kijken , maar moet eerlijk zeggen dat we nog geen negatieve zaken hebben kunnen ontdekken aan het bord. Wellicht de prijs, maar goed dan heb je ook wat.

Heb jij ook een ASRock Fatal1ty X79 Champion?

Ik ben ook van plan een x79 systeem samen te stellen, maar omdat ik van XP gebruik wil kunnen maken kan ik de Intel Sata poorten niet in AHCI gebruiken. Nu moet ik dus de keuze maken tussen welk moederbord met welke sata controller ik koop, de ASmedia ASM1061 of marvell..., de meeste marvell's lijken slechter te presteren maar de nieuwere Marvell SE9230 kan ik nog nergens vinden.
Dus ik vroeg me af of je de Marvell SE9230 poort op de Fatal1ty X79 al gebenchmarkt had.