Samsung 840 EVO 250GB

€ 197,99
Specificaties 2,5" • TLC • SATA-600 - Bekijk alle specificaties

Samsung 840 EVO 250GB Review

WarbringerTestpanel 12 januari 2014, laatste update op 18 januari 2014, 3.222 views Testpanel

Samsung 840 EVO 250GB

Pluspunten

• Goede performance
  • Goede Prijs / kwaliteit verhouding

Minpunten

• Had toch wel een bracket en SATA kabel verwacht

Dankzij de prijsvraag van Tweakers.net, heb ik de gelegenheid gekregen om een Samsung 840 EVO van 250GB te testen. Dus voordat we beginnen aan de review; Bedankt Tweakers.net en bedankt Samsung! :)

Nu dat we dat gedaan hebben, on with the show...

Er staat al een uitstekende review van de Samsung 840 EVO serie online welke is uitgevoerd door de crew van Tweakers zelf. De belangrijkste zaken die je mag verwachten van een SSD benchmark zijn hierin dan ook al getest. Ben je dan ook op zoek naar cijfers over sequentiële en randomized lees- en schrijfperformance of traces welke bepaalde vormen van computergebruik simuleren, dan kun je direct door naar de review van Tweakers zelf. Ik zou deze cijfers dunnetje over kunnen doen maar gezien de SSD hetzelfde is zouden enige afwijkingen in de scores meer zeggen over de verschillen tussen mijn testsysteem en dat van Tweakers.net dan daadwerkelijk over de SSD zelf.

Om toch nog enige toegevoegde waarde te bieden zal deze review zich verder toespitsen op de best practice van het gebruik van een SSD, onder andere ook onder Linux.

De verpakking van de SSD is nauwelijks groter dan een CD-hoesje. Dit is waarschijnlijk omdat er in het doosje ook daadwerkelijk een CD zit met daarop onder andere de bijbehorende software en manual van de SSD. Verder vinden we nog een installation manual en warranty statement, maar zeg nou zelf... wie leest die dingen nou? De SSD zelf is van het gebruikelijke formaat en is dus niet veel groter dan een creditcard. Je krijgt geen SATA kabel, geen disk bracket om de SSD in een 3,5" harddrive slot te hangen en dus ook geen schroefjes. Dergelijke extra's zitten meestal bij de "Desktop upgrade" variant van een SSD en niet bij een losse SSD zelf.

Installatie van de SSD is simpelweg het aansluiten van de SATA kabel en SATA voeding (liefst terwijl de computer uit staat) en klaar is kees. Direct bij het opstarten zag mijn systeem de SSD en eenmaal in Windows geboot kon ik door middel van Windows' disk management system (Win + R -> diskmgmt.msc) de SSD formatteren en een driveletter geven.

Allereerst is het een goed idee om de SSD te bekijken via Samsung's magician. Deze software kan een extra oog op je SSD werpen en verschillende Windows settings direct voor je configureren zodat je SSD de beste performance heeft. Ook zal de tool automatisch de laatste firmware voor je SSD downloaden en deze op je SSD flashen. De SDD welke ik ontvangen heb liep 1 firmware versie achter, en na een snelle reboot was ook dat geen probleem meer. Verder is de software in staat om de authentiekheid van je SSD te bepalen zodat je weer dat het een echte Samsung is en geen knock-off. Het laatste wat magician voor je kan doen is de RAPID mode inschakelen. Hierbij zal er RAM van je systeem gebruikt worden als cache voor je SSD om zo geweldige lees- en schrijfsnelheden te laten zien. Persoonlijk zie ik dit als een wassen neus aangezien dit gewoon het gedrag is van een RAM-disk en niet direct iets te maken heeft met de SSD zelf.

SSD's werken het beste als AHCI mode is ingeschakeld in je BIOS. Doe je dit niet, dan zal je SATA aansluiting een geëmuleerde PATA aansluiting blijven met alle nadelen van dien zoals geen ondersteuning voor NCQ. Helaas is het niet mogelijk om zomaar eventjes je BIOS naar AHCI te zetten en dan nog steeds te verwachten dat Windows op zal starten. Ga je dus upgraden van een non-SSD naar een SSD, dan is het verstandig om eerst het volgende Microsoft KB artikel te lezen. Dit zal uitleggen hoe je AHCI kan inschakelen zodat je geen BSOD krijgt wanneer je de setting ook in je BIOS aanpast.

Voor Linux gebruikers is dit geen probleem. AHCI zit al standaard in de upstream Linux kernel vanaf 2.6.19 en als je dit een redelijk recente versie van Debian, Ubuntu, Fedora etc. draait, dan zal je SSD direct gebruik maken van alle bijbehorende voordelen wanneer je AHCI inschakelt in je BIOS.

Linux gebruikers kunnen middels fdisk een partitie aanmaken op de SSD en daarna met mkfs.ext4 (of een ander filesystem) een partitie aanmaken. Daarna nog even een toevoeging maken in je /etc/fstab file zodat het mounten automatisch zal worden gedaan bij de volgende reboot en je bent redelijk klaar.

Direct na de bovengenoemde stappen ziet je SSD er dan als volgt uit:
root@ragnarok:/mnt# df -h .
Filesystem Size Used Avail Use% Mounted on
/dev/sdb1 230G 60M 218G 1% /mnt

Het klopt dat je 230GB ziet en dat er toch maar 218GB beschikbaar is. Het ext4 filesystem heeft een automatische reservering voor de root user van 5%. Persoonlijk vind ik 12GB voor de root user best een hoop en doe ik daar liever iets anders mee. Door middel van tune2fs kunnen we deze waarde naar 0 reduceren.

root@ragnarok:/mnt# tune2fs /dev/sdb1 -m 0
tune2fs 1.42.8 (20-Jun-2013)
Setting reserved blocks percentage to 0% (0 blocks)
root@ragnarok:/mnt# df -h /mnt
Filesystem Size Used Avail Use% Mounted on
/dev/sdb1 230G 60M 230G 1% /mnt

We zien nu in ieder geval tweemaal 230GB staan maar op het doosje staat toch echt 250GB. De overige 20GB zijn namelijk opgegaan aan het filesystem zelf. De structuur van ext4 (en voor windows is het de structuur van NTFS) kost simpelweg ook ruimte. Zonder deze structuur zou je SSD letterlijk een reeks van 0'en en 1'en zijn waar je nooit mee een bestand in zou kunnen terugvinden. Dit verlies van 20GB is dan ook noodzakelijk.

Als laatste kon ik het toch niet laten om een performance test te doen. In mijn dagelijkse werkzaamheden heb ik veel te maken met een "Big Data" oplossing genaamd Splunk. Deze tool valt of staat bij de hoeveelheid IOps die het onderliggende opslagsysteem kan aanbieden. Ik gebruik de welbekende tool genaamd bonnie++ voor het doen van mijn IOps tests en heb deze dan ook losgelaten op de Samsung 840 EVO.

Bonnie-Samsung

Ondertussen is de SSD verhuisd naar de desktop van mijn vriendin en doet deze daar dienst als opslag voor alle Steam spellen. De SSD is pas twee weken in gebruik maar doet tot dusver voortreffelijk dienst. Gezien de prijs en de performance van de SSD, kan ik dan ook geen andere conclusie trekken als de crew van Tweakers zelf en krijgt deze SSD niets anders dan lof.

Heb jij ook een Samsung 840 EVO 250GB?

Vraag & Aanbod

Zeer mooie review, met een vernieuwd perspectief op hoe de performantie is.

Om eventjes op jouw Minpuntje te argumenteren.
De reden waarom er geen sata kabel + bracket bij zit is omdat je het Goedkoopste pakket hebt ontvangen. Want er zijn als ik me niet vergis 3 soorten pakketten. (basic / laptopkit / full package).
Nette review, ik heb dezelfde SSD en het was me niet eens opgevallen dat er geen sata kabel bij zat aangezien ik een volledig nieuw systeem aan het bouwen was.

Heb er dan W7 op draaien met Samsung Magician en dat programma werkt ook nog echt, voor de installatie was de performance iets lager tot dat ik Magician installeerde.
Je punt over AHCI support is een beetje flauwekul naar mijn mening - immers is dat geen OSlimitatie maar eerder een uitwerking van verkeerd gegeven advies.
Het is namelijk een BIOS configuratie die al sinds een jaar of acht niet meer een common practice is maar door sommigen hardnekkig wordt gehanteerd uit onkunde.
Hoe zit het eigenlijk met de HDD waar ik mijn OS op had draaien? Kan ik die formatteren nadat ik alles gemigrate heb?