Specificaties 7" (1280x800), Android 4.3, WiFi - Bekijk alle specificaties

Advent Vega Tegra Note 7 Zwart Review

CLB 2 januari 2014, 1.477 views

Advent Vega Tegra Note 7 Zwart

NVIDIA Tegra Note - Review by CLB
Alvast de 'eerste indrukken'
Toen de Tegra Note werd gepresenteerd begon het al lichtelijk te kriebelen... Een lekker kleine en compacte tablet met een adviesprijs van $ 199 en redelijke specificaties, stereospeakers en gelukkig een microSD-kaartslot... Helaas is deze tablet niet 1,2,3 te bemachtigen in Nederland, dus dan blijft importeren over. Toch had ik niet veel behoefte om het apparaat uit Amerika over te laten komen. De prijs op eBay lag vele tientallen dollars hoger, de shippingcosts waren hoog en er was dan ook nog eens kans op extra douanekosten, inklaringskosten, BTW en alle bende. Net voor kerst verscheen er een advertentie op eBay van een powerseller uit Schotland die de Advent Vega versie van de Tegra Note aanbood, dat was dus 'n instant buy en wat nog mooier was... Kostte me Ą 10 meer dan de adviesprijs!

De Tegra Note is nu enkele dagen in mijn bezit en voor een volledige review is het dan ook zeker nog te vroeg. Toch wil ik graag alvast de 'eerste indrukken en ervaringen' online gooien over deze tablet die nog niet officieel in Nederland te verkrijgen is... Het betreft dan ook een ge´mporteerd exemplaar!

Specificaties
De NVIDIA Tegra Note is een 7 inch-tablet met een resolutie van 1280x720 pixels en 1GB werkgeheugen. Dat is op zich niet heel interessant, maar daar moet deze tablet het dan ook niet van hebben. De prijs is nog iets lager dan die van de Nexus 7 2013 en ligt in Amerika op $ 199. NVIDIA levert er een aparte 'Directstylus' bij om nog preciezer mee te kunnen werken. Met deze technologie wordt het mogelijk gemaakt dat een gewone passieve stylus zeer exact kan werken en deze is ook nog eens goedkoper dan een actieve stylus. Ook zit er een micro-HDMI uitgang op en de processor is de nieuwste Tegra 4 van NVIDIA zelf. Het interne geheugen is 16GB en deze kan worden uitgebreid door middel van microSD-kaart. De accu heeft een capaciteit van 4100mAh, waarmee 10 uur achter elkaar HD-video is te kijken en de tablet bevat twee camera's: 5 megapixel-exemplaar en een VGA-camera.

Waarom een NVIDIA Tegra Note?
Persoonlijk vind ik de Nexus 7-serie het toch niet helemaal en toch nog redelijk wat minpunten hebben, waarvan de grootste het niet uit te breiden geheugen is. Ik kijk graag films en foto's op een tablet en heb een redelijk grote muziekcollectie. En ik ben nog zo'n type dat graag alles bij zich wil hebben. Alles opslaan in de cloud is vaak niet de oplossing door het gebrek aan een goede internetverbinding of een databundel die gelimiteerd is. Ook vind ik de Nexus 7 2013 niet mooi, groot en hoekig..

Toen de LG G Pad 8.3 bekend werd gemaakt, was ik daar wel erg over te spreken. Een 8,3 inch tablet met high-end specificaties, maar na deze een tijdje gebruikt te hebben en er een review over te hebben geschreven was ik er ook wel achter gekomen dat deze tablet het ook niet helemaal voor mij was. Wat voornamelijk kwam door de schil over Android heen die LG gebruikt en de prijs.

En andere interessante tablets waren veelal grote, zware 10,1 inch-modellen, waar ik ook geen behoefte aan heb. Een tablet is voor mij een klein en makkelijk te gebruiken apparaatje voor onderweg, op vakantie of voor tijdens het bankhangen. Toen ik in september de NVIDIA Tegra Note voorbij zag komen was ik eigenlijk al half verkocht. Een tablet van $ 199 met een nieuwe Tegra 4-chipset, microSD-kaartslot en stock Android en voor de rest redelijke specificaties. Doelende op de 1GB RAM en de schermresolutie van 1280x720 pixels. Ook de DirectStylus leek me wel een leuke toevoeging, handig voor wat notities of voor spellen zoals Carcasonne, Machinarium, Tiny Thief of The Room.

Eerste indrukken
De NVIDIA Tegra Note is ontworpen door NVIDIA, maar wordt niet door dit bedrijf zelf verkocht. De Tegra Note wordt door verschillende fabrikanten verkocht onder hun eigen naam en is daarmee een 'white label' product. Zo wordt het apparaat verkocht door EVGA in Amerika, heet het apparaat Xolo Play in India en in het Verenigd Koninkrijk wordt de tablet verkocht als de Advent Vega Tegra Note 7.

Op het doosje is de Tegra Note in volle glorie te zien, met wat genoemde specificaties op de voorkant van de doos. Op de achterkant zijn wat functies beschreven van de tablet zoals de HDR-technologie van de fotocamera en de bijgeleverde DirectStylus. In de doos zelf vinden we de tablet, een quick start gids en een oplader met een capaciteit van 2A. Helaas wordt er geen koppelstukje voor een Nederlands stopcontact meegeleverd, dus de oplader is niet gelijk te gebruiken. Elke andere oplader met een microUSB-kabeltje werkt wel, dus het wordt binnenkort is zoeken of er een koppelstukje voor deze specifieke oplader is te vinden om hem wel te kunnen gebruiken.

De tablet heeft veel weg van mijn eerste Android-tablet, de Archos 70. Het apparaat is opgetrokken uit een behuizing van zwart plastic, waarbij aan de voorkant twee speakers te vinden zijn. Op de achterkant zien we drie vlakken met een andere afwerking, waarbij het middelste gedeelte putjes bevat om waarschijnlijk te zorgen voor Ún een flitsender uiterlijk Ún een iets beter houvast. Ook is daar de 5 megapixel-camera te vinden in de linkerbovenhoek. De stylus is in de tablet ge´ntegreerd en kan vanaf de rechterbovenhoek worden gepakt om te gebruiken. Aan de linkerkant van de tablet vinden we de powerbutton, 3,5mm-poort, microUSB-poort en de microHDMI-poort, ook een mooi voordeel van de Tegra Note. Aan de bovenkant van de tablet vinden we het microSD-kaartslot en de volumeknoppen. (al deze aansluitingen zijn beschreven als de tablet horizontaal vastgehouden wordt). Het gebruikte materiaal voelt redelijk aan en met het gewicht van 320 gram voelt de tablet lekker licht aan.

NVIDIA Tegra Note 7 - overview

Het scherm heeft een grootte van 7 inch en heeft een resolutie van 1280x720 pixels. Dat is hedenten- dage niet echt high-end te noemen, maar voldoet voor mijn eisen wel. Natuurlijk had ik liever dezelfde schermresolutie gehad als de Nexus 7 2013 of de LG G Pad van 1920x1200 pixels, maar je kan niet alles hebben. De kijkhoeken en helderheid zijn zo op het eerste gezicht goed, evenals het contrast. De kleuren zijn wel wat flets, maar na een paar minuten ben je daar aan gewend.

Prestaties
De tablet bevat de nieuwste chipset van NVIDIA, de Tegra 4 en is erg krachtig. De 1GB RAM is natuurlijk jammer, maar ik moet zeggen dat dit alleen op papier is. In de praktijk heb ik geen last van de 1GB werkgeheugen, terwijl andere tablets al minimaal 2GB aan RAM aan boord hebben. Menu's vliegen voorbij, scrollen en zoomen in de browser is geen probleem en zware games spelen ook erg lekker. Afgezien van Asphalt 8, want die denkt constant dat ik een game-controller heb aangesloten dus ik kan het spel niet spelen met onscreen-buttons. Dat terzijde heb ik ook al wat benchmarks gedraaid, waaronder AnTuTu, waar de tablet iets meer dan 35.000 punten haalde. Ook is de 'Ice Storm Extreme' test gedraaid van 3D Mark, en daarbij haalde de tablet 10.476 punten. Quadrant haalde 16.770 punten en is daarmee een stuk krachtiger dan de Kobo Arc 10 HD, die op dezelfde chipset draait en ik ook heb.

Android, DirectStylus en NVIDIA-applicaties
De tablet werd geleverd met Android 4.2.2, maar inmiddels wordt ook de Android 4.3-update al uitgerold die uiteraard ook gelijk is ge´nstalleerd. De camera biedt na deze update ondersteuning voor always-on HDR, waardoor zonder lange sluitertijd HDR-foto's genomen kunnen worden. De DirectStylus moet nog beter reageren en is ook te gebruiken voor linkshandigen en het is mogelijk om bestanden van het interne geheugen te verplaatsen naar de geheugenkaart. Android 4.4 KitKat moet binnenkort volgen.

NVIDIA Tegra Note 7 - Androi 4.3 update

De interface is die van stock Android, maar NVIDIA heeft enkele instellingen toegevoegd en ook zijn er wat applicaties van de fabrikant te vinden. Zo is er een instelling te vinden voor om de Tegra Note te verbinden met een 'wireless display' en zijn er ook allerlei instellingen te vinden voor controllers om zo te kunnen gamen op de tablet. Er zijn opties te vinden voor de HDMI-uitvoer en er zijn verschillende extra instellingen te vinden op het gebied van de batterij. Zo kun je instellen hoeveel kernen van de processor er geactiveerd moeten worden. Een mooie handigheid en wat ook leuk is, is dat dit te zien is in de benchmarks. Zo is er een verschil te zien van zo'n 4000 punten in de 3D Mark 'Ice Storm Extreme' test tussen de powersave-optie en de best performance-optie. en is er een nSaver-functie om zo verschillende applicaties aan en uit te kunnen schakelen. Hoe dit in de praktijk werkt moet de tijd uitwijzen en zal behandeld worden in de volledige review.

NVIDIA Tegra Note 7 - Interface

NVIDIA levert een stylus mee die ze DirectStylus noemen. Met deze technologie wordt het mogelijk gemaakt dat een gewone passieve stylus zeer exact kan werken en deze is ook nog eens goedkoper dan een actieve stylus, twee vliegen in ÚÚn klap dus. De stylus is bijvoorbeeld ook niet te gebruiken in combinatie met mijn telefoon, vanwege de andere interface. De stylus bevat twee soorten punten, waarmee geschreven en getekend kan worden. Uiteraard kan deze ook een vinger vervangen, maar pinch-zoomen gaat helaas niet werken. Er is in te stellen wat er moet gebeuren als de stylus uit de tablet wordt gehaald en er kan bijvoorbeeld voor worden gekozen om de aparte tekenapplicatie automatisch te starten, of de notitie-applicatie die meegeleverd worden door NVIDIA.

Als de stylus is verwijderd uit de behuizing verschijnen er twee extra softbuttons, naast de standaard drie. Met de ene knop wordt er een modus geactiveerd, waarin het scherm niet reageert op vingers of handen, maar alleen op de stylus. Als er op de andere knop wordt gedrukt zijn er enkele speciale opties te zien om zo snel een screenshot te kunnen maken, een aantekening te kunnen maken bij het huidige beeld (maakt niet uit of dit een film, game of website is) of om een gedeelte te selecteren en door te sturen.

Ook is de applicatie TegraZone voorge´nstalleerd, waarin allerlei informatie te vinden is over games die geoptimaliseerd zijn voor de Tegra-chipset. Als je een spel wilt aanschaffen wordt je doorgestuurd naar de Google Play Store wat fijn is en gelukkig niet weer een eigen winkel.

NVIDIA Tegra Note 7 - DirectStylus en TegraZone

Conclusie na een paar dagen gebruik
Apparaat voldoet aan nagenoeg al mijn eisen en voor de prijs die ik ervoor betaald heb is het gewoon een heel leuk apparaat. Natuurlijk schort het wat aan de afwerking, is het scherm geen IGZO-paneel of heeft een PPI van meer dan 300. Maar de grootte, de stereospeakers, de Tegra 4-chipset, het microSD-kaartslot en de DirectStylus maken van de Tegra Note een hele leuke tablet voor een mooie prijs.

Und jetzt?
Nog is even verder bekijken en de review uitbreiden, waar nodig!

Heb jij ook een Advent Vega Tegra Note 7 Zwart?

Ik was niet op de hoogte van deze Tablet. Thanks voor dit leuke review!
No problemo :) Wordt nog grootser en uitgebreider, maar dat komt met de tijd!