Specificaties 4.1-set met subwoofer en 2x HDMI-in - Bekijk alle specificaties

Philips Fidelio E5 Review

reempriveTestpanel 27 december 2013, 2.099 views

Philips Fidelio E5 (Testpanel)

Pluspunten

• Draadloos
  • Design(afhankelijk van smaak)
  • Geluidsweergave

Minpunten

• Geen feedback afstandbediening
  • Duurzaamheid bekleding speakers
  • Afwerking aansluiting front en rear

Geluidskwaliteit Score: 5
Dankzij een actie van Tweakers heb ik de Philips Fidelio E5 ontvangen en kunnen testen. Hierbij mijn bevindingen tijdens anderhalve week testen. Gezien gebruiker Sneek al een goede review heeft geplaatst inclusief foto's laat ik de algemene foto's achterwege. Wel zal ik een paar foto's toevoegen in het kader van de bouwkwaliteit.

Inhoud van de doos

• 2x frontspeaker
• 2x draadloze rearspeaker
• subwoofer, alleen een kabel voor de stroom nodig.
• 2x stroomkabel
• kabel om linker- met rechter frontspeaker te verbinden
• Afstandbediening
• 2 (hoe kan het ook anders) Philips AAA batterijen
• Quick Start handleiding, normale handleiding en het gebruikelijke papierwerk

Eerste indruk/Design

De speakers maken qua uiterlijk een solide en luxe indruk. Philips wil naar mijn idee een product leveren dat zowel uitblinkt in simpliciteit als gebruiksgemak met behoud van een luxe uitstraling. Hoewel de set qua design niet helemaal bij mijn smaak aansluit zou het niet snel misstaan in de gemiddelde woonkamer.

Features

De meest opvallende feature is uiteraard de mogelijkheid om de set om te toveren van een 2.1 naar een 4.1 set door de rearspeakers van de frontspeakers af te tillen en dankzij de draadloze verbinding naar gelieve te plaatsen. Dit is naar mij idee een vrij unieke en handige feature, gezien rearspeakers zich uiteraard vaak aan de andere kant van de kamer bevinden zit je normaal gesproken toch te rommelen met het wegwerken van draden. Als er geen behoefte is aan rearspeakers zijn beide uiteraard ook weer te plaatsen op de frontspeakers, wat in verschillende opzichten ook een voordeel is. Wat betreft aansluitingen zit het wel goed, de speaker bevat 2 HDMI aansluitingen, 1 HDMI ARC aansluiting, een optical aansluiting, een coaxial aansluiting en een 3,5 mm jack. Draadloos is het mogelijk te verbinden met bluetooth en NFC. Er mist wel een en ander, daarover meer als ik dieper in ga op het gebruiksgemak.

Bouwkwaliteit/Afwerking

De bouwkwaliteit is goed, uiteraard kan ik gezien de beperkte tijd tussen de ontvangst en de review niet veel zeggen over de duurzaamheid. De speakers hebben dankzij de materialen, zoals het hout op de bovenzijde van de rearspeakers en subwoofer en de lederen grepen van de rearspeakers, een luxe uitstraling. Er zitten echter wel een paar minpunten aan. De frontspeakers zien er wanneer de rearspeakers zijn verwijderd minder mooi uit.

Inclusief de rearspeaker:

Exclusief de rearspeaker:

Dit had naar mijn idee beter uitgewerkt kunnen worden.

Wanneer de rearspeaker op de frontspeaker wordt geplaatst voelt dat niet als een stevige verbinding. De rearspeaker staat niet vast, het blijft enigszins wiebelig aanvoelen. Dit is te wijten aan de rubberen rand onder de rearspeaker die in de inkeping in de frontspeaker valt. Het is ook zichtbaar dat beide niet goed op elkaar aansluiten:

Het laatste puntje van kritiek is de bekleding aan de buitenzijde van de frontspeakers en de subwoofer. Dit is een wolachtige stof die misschien lastiger de tand des tijds doorstaat. Ik heb een hond in huis rondlopen waardoor er nogal eens haren opdwarrelen. Het zit direct aan de bekleding gekleefd,dit is niet eenvoudig met een (vochtig) doekje te reinigen. Nu heb ik de haren die erop zaten verwijderd met een stukje plakband, als je dit vaak herhaalt zal de stof er snel minder mooi uit zien. Deze foto geeft enigszins een indruk van de bekleding:

Het is verder een mooi afgewerkte set, maar deze puntjes van kritiek wil ik toch vermelden.

Gebruiksgemak

De set laat zich bedienen door middel van de simpele afstandbediening. Met de afstandbediening zijn de volgende instellingen te bedienen:

- Keuze tussen de verschillende bronnen
- Volume
- Treble
- Bass
- Surround aan/uit
- Audio Sync +/- (om het geluid synchroon te laten lopen met beeldweergave)
- Auto volume aan/uit
- Een reset knop(daarover hieronder meer)

Naast de afstandbediening bevat de linkerspeaker knoppen met de mogelijkheid te switchen tussen verschillende bronnen en het volume aan te passen. In de praktijk zal dit vrijwel nooit worden gebruikt.

De simpliciteit van de afstandbediening spreekt mij aan, de set laat zich eenvoudig bedienen. Er is echter geen enkele vorm van feedback, met name een display zou handig zijn geweest. Omdat niet is na te gaan op welk volume de set staat ingesteld, hoe hoog de bass en de treble staan en/of de Surround is ingeschakeld zal in de praktijk met regelmaat de reset knop worden gebruikt bij het switchen tussen bronnen of soort muziek. Dit is een nadeel ten opzichte van andere surround sets.

Het feit dat de set draadloos is en de rearspeakers samen zijn te voegen met de frontspeakers is wel een verademing. Het maakt de installatie eenvoudiger, het zorgt ervoor dat ruimte beter kan worden benut, het oogt bovendien goed wanneer de subwoofer op ruime afstand van de frontspeaker wordt geplaatst en er geen kabel tussen beide loopt. Uiteraard moet de subwoofer in de buurt van een stopcontact worden geplaatst om geen last te hebben van kabels.

De verbinding maken via Bluetooth vind ik ideaal. Het is mogelijk om via de NFC tag op de linker speaker een Bluetooth verbinding op te zetten, zelf heb ik dit niet gedaan. Het is een leuke optie, maar ik heb handmatig een verbinding met mijn HTC One opgezet. Dit werkte direct, in tegenstelling tot wat gebruiker Sneek in zijn review beschrijft heb ik geen enkel probleem ervaren. De verbinding was constant goed, er waren geen haperingen tijdens het afspelen van muziek en het werkte direct zodra ik Bluetooth selecteerde op de afstandbediening. Naast mijn HTC One heb ik het ook getest met de Galaxy Note 2, ook dit werkte perfect.

Bij het afnemen van de rearspeakers switched de speakerset binnen een paar seconden van 2.1 naar 4.1. De speakers heb ik op de vensterbank achter mijn bankstel geplaatst, hierbij is het uiteraard erg prettig dat er geen draden aanwezig zijn. Na gebruik heb ik de rearspeakers weer teruggeplaatst op de frontspeakers, ik heb geen issues gehad wat betreft het leeg raken van de batterij/accu van de rearspeakers. Hoe lang ze het uiteindelijk volhouden heb ik niet getest, Philips claimt een periode van 10 uur, zo lang heb ik ze nog niet los gehad van de frontspeakers. Een puntje van kritiek hierin vind ik wel dat er geen mogelijkheid is om het geluidsniveau afhankelijk tussen de front- en rearspeakers aan te passen.

Tot slot zou ik persoonlijk een equalizer wel een toevoeging vinden, vanwege de keuze tussen verschillende bronnen. Gezien de opzet(simpliciteit, geen display) begrijp ik echter wel dat dit is weggelaten.

Geluidsweergave

Laat ik vooropstellen, ik ben geen audiofiel. In dat opzicht ben ik geen graadmeter, desondanks ben ik zeer te spreken over de weergave. In de eerste instantie vond ik het een beetje hol klinken, maar na wat verder testen heb ik daar geen last van gehad. Wat ik wel een dealbreaker vind bij veel sets is de overheersende subwoofer. Ik heb veel sets gehoord waarbij de basweergave mij te veel van het goede was, zelf wanneer dit in de instellingen was geminimaliseerd. In het geval van de Fidelio E5 is dat echter geen issue. Het geluid is naar mijn idee goed verdeeld over de verschillende regionen. Maar nogmaals, een andere reviewer met meer inzicht en een beter oor kan daar anders over denken.

De Fidelio E5 is een mooie set met name voor de consument die op zoek is naar een draadloze oplossing. Als de stijl je aanspreekt is het bovendien ook een erg mooie set om te zien. Persoonlijk vind ik de prijs wel aan de hoge kant, maar gezien de uitstraling en de draadloze functie vind ik deze wel verdedigbaar.

Heb jij ook een Philips Fidelio E5?

Fijne review!

Ik ben voor mijn ouders op zoek naar een home cinema systeem. Mijn oog is op deze set gevallen, vooral vanwege de eenvoud ervan.

Ik maak me wel enigszins zorgen over het gebrek aan feedback doordat er geen display is. Denk je dat je hier wel aan kan wennen? Of zou je het een stel ouwelui niet aandoen om zo in het duister te tasten?

BVD
Dat is een lastige vraag. Er is zeker aan te wennen, het voordeel is de resetknop en het feit dat het uiteraard niet om veel instellingen gaat. Toevallig net even met mijn schoonouders over gehad, zij zouden het inderdaad vervelend vinden. Verder denk ik dat jouw ouders er zeker blij mee zijn, je zou het eens moeten peilen ;)
Mocht er iemand vragen of opmerkingen hebben dan hoor ik het graag!