Specificaties 4.1-set met subwoofer en 2x HDMI-in - Bekijk alle specificaties

Philips Fidelio E5 Review

SneekTestpanel 17 december 2013, laatste update op 13 september 2014, 8.968 views

Philips Fidelio E5 (Testpanel)

Toen ik de set uit de doos haalde viel me meteen op dat de speakers allemaal goed afgewerkt zijn. Ze zien er stevig en mooi uit en waren goed verpakt. Aansluiten was een fluitje van een cent, het hele systeem is plug en play.

Pluspunten

• Prijs/kwaliteit
  • Mooi design
  • Veel Features
  • Veel aansluitingen
  • Muziek klinkt uitstekend
  • Filmgeluid uitstekend
  • Draadloos
  • Van 2.1 makkelijk naar 4.1

Minpunten

• Geluid via Bluetooth problematisch
  • Koppelen via Bluetooth problematisch
  • Bovenkant vaste speakers niet mooi na loskoppelen draadloze speakers
  • Geen duidelijke indicatie voor volume/bass/treble

Geluidskwaliteit Score: 5
Van Tweakers heb ik de kans gekregen om deze set uit te testen. Ik heb geen eerdere ervaring met draadloze speakers en ik wist ook niet zo goed wat ik er van moest verwachten. Ik kan wel zeggen dat ik aangenaam verrast ben door de geluidskwaliteit van de set. Dat het design ook nog eens prachtig is is mooi mee genomen

Inhoudsopgave
Draadloze Subwoofer
Bluetooth
Afstandsbediening
Advies / Conclusie

Specificaties (bron: gebruiks handleiding) naar boven
Versterker
  • Totaal uitgangsvermogen: 210 W RMS (+/- 0,5 dB, 30% THD)/168 W RMS (+/- 0,5 dB, 10% THD)
  • Frequentierespons: 20 Hz - 20 kHz / 3 dB
  • Signaal-ruisverhouding: > 65 dB (CCIR) / (Klasse A)
  • Invoer: AUDIO-IN: 500 mV
Basisluidsprekers (linker- en rechterbasisluidspreker)
  • Voeding: 110 - 240 V~, 50/60 Hz
  • Stroomverbruik: 50 W
  • Stroomverbruik in stand-by: ≤ 0,5 W
  • Luidsprekerimpedantie: Woofer: 8 ohm, tweeter: 8 ohm
  • Luidsprekerdrivers: woofer van 2 x 63,5 mm (2,5") + tweeter van 2 x 25,4 mm (1")
  • Afmetingen (b x h x d): 160 x 300 x 160 mm
  • Voeding: 110 - 240 V~, 50/60 Hz
  • Stroomverbruik: 30 W
  • Stroomverbruik in stand-by: ≤ 0,5 W
  • Impedantie: 4 ohm
  • Luidsprekerdrivers: woofer van 1 x 165 mm (6,5")
  • Afmetingen (b x h x d):
  • 220 x 440 x 220 mm
  • Gewicht: 5,4 kg
Audio
  • Coaxiaal: IEC 60958-3
  • Optisch: TOSLINK
Omgeving naar boven
Bij geluidskwaliteit is vaak de omgeving een belangrijke eigenschap. Ik heb de set gewoon naast de TV staan in de woonkamer. Het geluid klinkt totaal niet hol en er is geen sprake van een echo.
Plaatsing van TV en speakers

Eerste indruk naar boven
Foto van de doos waarin de set geleverd werd

Aansluitingen naar boven
De speakers zijn rijk aan aansluitingen. Op de linker (basis) luidspreker zitten de volgende aansluitingen:
  • HDMI IN 1, HDMI IN 2
  • HDMI ARC (Audio Return Channel)
  • AUDIO IN (3.5mm)
  • OPTICAL
  • COAX
  • Rechter Speaker
Aansluitingen linker (basis) luidspreker
Op de rechter speaker zitten slechts twee aansluitingen. Een gaat naar de netspanning en een gaat naar de linker speaker.

Vaste speakers naar boven
De vaste speakers zien er net als de rest van de set erg mooi uit en leveren goed geluid. Boven op de vaste speakers zitten de draadloze speakers, de vaste speakers dienen als een soort van docking station en dit werkt erg goed. Wanneer je echter de draadloze speakers van de speaker af haalt zien de speakers er een stuk minder uit. Op de bovenkant van de speakers is nu een groot kruis zichtbaar waar de draadloze speakers op gekoppeld worden.
Rechter speaker zonder draadloze speaker in dock
Op de linker speaker zitten de diverse knoppen zoals de volumeregeling, aan/uit, Bluetooth en de bron keuze.
Knoppen op linker speaker

Draadloze speakers naar boven
Wanneer de draadloze speakers losgekoppeld worden van de vaste speakers schakelt de set over naar 4.1 in plaats van 2.1, de overgang vindt circa 5 seconden na het loskoppelen plaats. Ik zal de speakers bij het kijken van films en tv altijd in 4.1 gebruiken aangezien dit gewoon een rijkere ervaring levert. Bij muziek geef ik de voorkeur aan 2.1.
Loskoppelen draadloze speakers van de vaste speakers
Philips adverteert met een batterijduur van circa 10 uur, na enkele keren de speakers te hebben gebruikt kan ik me hier bij aansluiten. Wanneer de batterij bijna leeg is (<30%) brandt er een rood led lampje, wanneer de batterij onder de 10% komt gaat dit lampje knipperen.

Draadloze subwoofer naar boven
De subwoofer ziet er stevig uit en past naar mijn idee tevens goed in mijn interieur. Opmerkelijk is dat naast de twee kleine speakers ook de subwoofer helemaal draadloos is. Hierdoor heb je geen gezeur met kabels en hoef je de subwoofer enkel in te pluggen in de netspanning. De subwoofer is krachtig zat en heeft prachtig geluid.
Draadloze subwoofer vanaf de voorkant gezien

Draadloze subwoofer vanaf de achterkant gezien

Bluetooth naar boven
Ik heb me vanzelfsprekend ingelezen op de speakers voor ik ze heb mogen ontvangen. Een feature waar ik erg naar vooruit keek was het streamen van muziek via Bluetooth vanaf mijn telefoon (iPhone 5s). Dit viel in de praktijk erg tegen. Het opzetten van de Bluetooth verbinding is elke keer weer een hoop gedoe en wanneer de verbinding eenmaal is gemaakt wil het geluid nog wel eens enkele seconden wegvallen en is er een vertraging van circa 3 seconden. Ik heb deze functie op meerdere iPhones getest (iPhone 5s, iPhone 5 en de iPhone 4) en elke keer kwamen dezelfde problemen aan bod. Zeker wanneer er meerdere mensen zijn die na elkaar muziek willen streamen ontstaan er veel problemen, zo moet eerst de verbinding met het andere apparaat volledig worden verbroken voordat een nieuw apparaat een verbinding kan maken. Gelukkig zit er er ook een 3.5mm aansluiting op de speaker die ik momenteel gebruik wanneer ik muziek wil afspelen vanaf mijn telefoon/laptop.

Afstandsbediening naar boven
De afstandsbediening is erg simpel in gebruik en bevat een groot aantal features. Wanneer je de set via de HDMI ARC aan de TV verbind kan je tevens zien hoe hard je het geluid hebt staan (dmv. de volume balk op je TV). Wanneer je de set niet via HDMI ARC hebt verbonden heb je totaal geen feedback over de stand van het volume of van de treble/bass, enkel wanneer de set op zijn hardst staat gaat er een led lampje branden. Dit is voor mij een groot minpunt. De afstandbediening heeft de volgende knoppen:
  • Standby/Aan
  • HDMI-selectie
  • Bronknoppen (Bluetooth, Optical, Coax, Audio in)
  • Surround sound aan/uit
  • Audio Sync +/-
  • Auto volume aan/uit
  • Volumeregeling +/-
  • Treble +/-
  • Bass +/-
  • Reset (standaardinstellingen voor treble en bass)
Afstandsbediening

Advies / Conclusie naar boven
De set heeft een aardige prijs maar ik ben van mening dat de set het geld ruimschoots waard is. Over de over smaak valt wel te twisten en is tevens erg afhankelijk van het interieur van je huis. Naar mijn idee staat de set bij mij mooi en de set zal ook hier blijven staan.

Vragen? Verzoekjes? Heb ik iets fout gedaan? Laat het me weten! Dit is mijn eerste product review :-)
Ik heb helaas (nog) niet NFC kunnen proberen omdat ik geen geschikt apparaat heb waar ik dit op kan gebruiken.

Heb jij ook een Philips Fidelio E5?

mooie review! duidelijk overzichtelijk en to the point!
mooi foto's. veel plezier met je set, ik wacht nog even tot hij wat goedkoper is
Bedankt voor je reactie, het prijskaartje is inderdaad flink maar zoals in mijn review naar voren kwam ben ik zeer te spreken over de prijs/kwaliteit verhouding.

Zelf zou ik de set niet gekocht hebben voor 700 euro maar ik was dan ook niet echt op zoek naar een surround set. Succes met het vinden van een geschikte set.
ik zie dat er hdmi ingangen zijn. waar zijn die voor dan?
want blueray , mediaspeler gaat toch in de tv en geluid van de tv naar speakerset?
Om bijvoorbeeld je speler of console op aan te sluiten, via de HDMI ARC gaat het geluid dan weer naar de TV.
Als je tv HDMI ARC ondersteunt wel. Als je tv dat niet ondersteunt, kun je gebruik maken van de hdmi poorten op de Fidelio om het geluid van dergelijke apparaten toch via de audio set weer te geven.
Mis je niet enorm een center speaker in deze set?
Beste Sneek,

Bedankt voor je review.

Twee vragen:
Bevalt de set nog steeds?
Hoe lang is de kabel om de twee voorste speakers aan elkaar te koppelen?

mvg,

[Reactie gewijzigd door Vkoemar op 8 december 2014 02:19]

Beste Vkoemar,

Ik gebruik de set nog elke dag en de set bevalt nog steeds goed, gezien de prijsdaling heb ik de reviews zelfs een betere beoordeling gegeven voor prijs/kwaliteit score.

Ik kom morgen terug op je tweede vraag.

Sneek
Leuke review, maar hoe zit het met de center speaker. Heb je die niet nodig of mis je die niet.
Beste

Ik heb deze E5 gekocht maar de rechter voorspeaker speelt veel harder dan de linker. Heeft iemand hier ook deze ervaring?
Wat zou het kunnen zijn?

Bedankt en groeten
Sorry linker speelt harder ( met receiver)
Bluetooth probleem op kunnen lossen middels advies op Engelse site.
Het hele systeem 5 min. spanningsloos zetten.
Hierna was het koppelprobleem opgelost.
Het blijft Philips; let's make things better !!