BitFenix Spectre Pro Led Rood, 120mm Review

Foritain 25 december 2013, laatste update op 19 mei 2014, 1.701 views

BitFenix Spectre Pro Led Rood, 120mm

Pluspunten

• Goede looks, zowel in rust als in gebruik
  • Voelt erg degelijk aan
  • Pittige prestaties en relatief rustig op 12V
  • Erg stil en nog altijd een degelijke airflow met de meegeleverde 7V adapter
  • Ook prima op een radiator (ik heb rode varianten in gebruik op een rad)
  • Degelijke kwaliteit bearing
  • Handige tweakers kunnen het led-fan circuit gebruiken om zelf een aan/uit schakelaar te modden voor de verlichting

Minpunten

• Geen PWM control. Je zal dus moeten kiezen voor 12V of 7V, of als je veel wilt schakelen een fancontroller gebruiken

Geluid (min) Score: 5

Specificaties
Uitpakken
In de Praktijk

Productwebsite

Een aantal weken terug had ik een review gemaakt van de BitFenix Ronin behuizing. Ik had voor die case een zwart/rood thema gekozen. Uiteraard mocht een rode led ventilator in een windowed case niet ontbreken. Aangezien ik het leuk vind als de logo’s op de ventilatoren overeenkomen met het logo op de case ben ik dus op zoek gegaan naar BitFenix ventilatoren, en kwam ik bij de Spectre Pro LED uit.

Overigens was mijn oorspronkelijke idee om een rood thema luchtkoeler in de Ronin te gebruiken, maar toen die maar niet binnen kwam ben ik overgestapt op een closed-loop waterkoeler. Gelukkig bleek de Spectre Pro ook een “High Pressure design” te zijn, oftewel zou hij ook prima geschikt moeten zijn voor plaatsing op een radiator. Meteen een mooie plus dus. De Spectre Pro LED is naast in de door mij gebruikte 120mm variant, ook in 140mm, 200mm, en zelfs 230mm leverbaar.

Ondanks dat ik zeker geen ventilator-expert ben, moet een praktische beoordeling moet toch binnen het bereik liggen. Wat mij vooral belangrijk lijkt voor toekomstige kopers is of hij een goede airflow voor je kast kan verzorgen, hoe stil hij is, of het een goed alternatief is op je radiator, en natuurlijk hoe hij er in het ‘echt’ uit ziet. Zeker met led ventilatoren lijkt mij dat laatste erg van belang, je koopt ze tenslotte om ze in je case te kunnen zien.

Verder vind ik het wel van belang te vermelden dat ik bewust geen foto’s bewerk of iets dergelijks, het enige wat ik doe is soms wat bijsnijden en verkleinen naar review-maatjes. Dit juist om een realistisch beeld van de producten te geven, waar stock foto’s van veel producten nog wel eens van de realiteit kunnen verschillen.

Specificaties

De specificaties van de BitFenix website:

Belangrijke zaken als RPM, CFM, en dB zijn duidelijk te zien, en overigens ook eenvoudig te vergelijken met alternatieven (hoe snel draaien ze, en hoeveel lucht verplaatsen ze in cubic feet (vierkante voeten klinkt ook zo raar;) ) per minuut, en hoe luid zijn ze op volle toeren). Als je even naar de specs van de populaire concurrenten kijkt (zijn er flink wat, dus ga geen grafiekje gebruiken, ze zijn eenvoudig te vinden in de categorie ventilatoren ;) ) zal je zien dat in de prijscategorie van ca 10-15 euro, met ca 1200rpm ventilatoren, de verschillende producten elkaar niet gek veel ontlopen. De verschillen zijn niet alleen marginaal, maar je ziet dan ook dat een ventilator die iets meer lucht verplaatst vaak iets minder stil is, of andersom, of dat er voor dat kleine verschil een paar euro meer betaald moet worden. Het lijkt allemaal prima in balans als je de specificaties van de Spectre Pro bekijkt en vergelijkt.

Ondanks dat de ventilator geen PWM controle lijkt te hebben kan je hem volgens de specificaties wel op 5V opstarten, en dus ook draaien. Het is een populaire aanpassing, maar veel ventilatoren zijn niet in staat om op gang te komen op 5V. De Spectre Pro dus wel, plusje dus. Wat niet in de specificaties staat is dat je er een 7V adapter bij krijgt om hem iets rustiger te laten draaien, daar over straks meer.

Naast dat deze ventilator ook prima geschikt zou moeten zijn voor plaatsing op radiatoren, noemen ze ook “Long Life” op de verpakking, en gezien het om een Fluid Bearing gaat zou dat normaal gesproken ook moeten kloppen. Het is zeker niet ongebruikelijk om goedkopere bearings te zien in even dure ventilatoren, dus BitFenix lijkt zich in ieder geval op lange termijn kwaliteit te willen onderscheiden.

Uitpakken

De verpakking is eenvoudig, niet groter dan noodzakelijk, maar ziet er toch gewoon prima uit. Op de achterkant lezen we nog wat leuke features af. Het On-the-fly Light Switching is, tot zo ver ik kan zien, enkel mogelijk in de BitFenix Survivor behuizing, of bij gebruik van de BitFenix Hydra fancontroller. Mocht je dat dus willen weet je waar je kan kijken.

Uit de verpakking ziet het er al een stuk interessanter uit. De ventilator maakt meteen indruk met z’n looks, en de bijgeleverde extras mogen er ook zeker zijn. Je krijgt traditionele schroefjes, met eventueel te gebruiken geluids dempende ringetjes. Je kan de ventilator echter ook met de vibratie-dempende rubberen pennetjes ophangen, wat eventueel trillingen nog beter zou dempen (overigens had ik deze niet gebruikt, en had ik totaal geen last van vibraties, dus geen zorgen).

Verder krijg je de fan-led kabel wanneer je gebruikt maakt van de boven genoemde Survivor behuizing of Hydra fancontroller om het licht aan en uit te schakelen, en je krijgt een molex adapter. Deze molex adapter zet de ventilator overigens op 7V, niet op 12V. Oftewel het is een low-noise adapter, wat vreemd genoeg wel op de website werd genoemd, maar niets op of in de verpakking over te lezen valt. Gezien het een leuke feature is voor liefhebbers van extreem stille pc’s is het eigenlijk jammer dat er geen aandacht voor leek te zijn.

De ventilator zelf heeft een goede uitstraling en ziet er lekker stoer uit, hij voelt ook gewoon kwalitatief erg goed aan. Ik had in het verleden wel eens wat goedkopere ventilatoren gekocht, en ik moet zeggen dat het verschil direct merkbaar is. Het is een opvallende kleurstelling, met de donker getinte zijkanten en binnenkant, rode ring, en licht grijs getinte fan-blades, maar het resultaat mag er van mij zijn, ook als de ventilator uit staat. De fan-blades zelf voelen ook als lekker dik kunststof aan, had gewoon het gevoel dat die paar euro extra zeker de moeite waren.

De fan-led aansluiting voor gebruik bij de Hydra fancontroller, of Survivor chassis. Overigens werkt hij heel eenvoudig: wanneer je het contact tussen de 2 pins verbreekt gaat de led uit (maar blijft hij uiteraard draaien), dus een beetje handige modder kan hier eenvoudig van profiteren en zelf een licht aan/uit switch op verzinnen!

In de praktijk

Uiteraard kon ik niet wachten om hem in gebruik te nemen, dus heb ik hem geplaatst op de radiator van een CM Seidon 120V (zie mijn review hier), naast rood gekleurde ram heatsinks, en een Asus DirectCU GPU. Het resultaat mocht er van mij zeker zijn, de Spectre Pro ziet er gewoon goed uit. Eenmaal opgestart viel mij direct op hoe stil de ventilator is op de volle 12V. Helaas heb ik de gewensde dB meter niet voor kerst gekregen, dus deze komt in de komende weken pas binnen, maar het resultaat was gewoon zeker prima te noemen. Met de Ronin afgesloten en de Spectre Pro op 1200RPM kan je hem op ~1m nog wel horen als je er op gaat letten, maar het geheel valt ruim binnen wat ik acceptabel vind als achtergrondgeluid.

Hou rekening dat ik hem op een radiator had geplaatst, wat de geluidsdruk al iets doet toenemen. Zonder twijfel kon ik eigenlijk stellen dat het geluid gewoon prima was, maar als stilte-fanaat kon ik het toch niet laten hem op een lager voltage te zetten. Het resultaat was een praktisch onhoorbaar systeem, en ik zal niet de enige zijn die dat graag heeft.

En de temperaturen dan? De Spectre Pro had een leuke uitdaging op de CM Seidon 120V, omdat de stock ventilator van die koeler zeker niet verkeerd is. Na dat ik even had moeten experimenteren met de (stock) ventilator instellingen om te zorgen dat ik de twee grofweg even stil had, kwam ik praktisch op dezelfde temperaturen uit bij de settings waar ik normaliter cpu koelers op test (zie mijn koeler reviews voor meer details mbt test instellingen), en vanuit een praktisch oogpunt lijkt mij dat het meest van belang. Uiteraard is het wel zo dat de Spectre Pro niet sneller dan 1200RPM kan, en je dus niet kan kiezen om je ventilator extra hard te laten koelen ten koste van extra geluidsproductie, dus wellicht dat het voor extreem overclocken je liever op zoek gaat naar een ventilator met de mogelijkheid tot meer airflow. Aan de andere kant zal je voor dagelijks gebruik vermoedelijk liever niet boven de 1200RPM willen komen. Als je je dus af vraagt of deze ventilator in je windowed case, op een radiator, met dagelijks gebruik, gewoon z’n werk doet is het antwoord Ja.

Ook in de uit-stand is het een mooi ding om te zien.

Ik had de ventilator natuurlijk ook even los gehaald om de airflow met de hand te voelen, maar om op die manier een conclusie trekken kan uiteraard niet. De ventilator voelt wel gewoon stabiel aan en de airflow is goed aanwezig, voor mij voldoende om hem weer terug te plaatsen en zeker voor de toekomst in gedachten te houden voor nieuwe builds.

Uiteraard gaat het in de praktijk er ook om hoe de ventilator er uit ziet als hij aan het werk is, wat dat betreft laat ik de foto’s gewoon hun werk doen, het zijn er wellicht wat meer dan gebruikelijk maar het geeft in ieder geval een goede indicatie van wat je mag verwachten. Ik ben er in ieder geval tevreden met het resultaat in mijn case.

Fan aan, licht aan, in de erg mooie BitFenix Ronin case.

Beetje minder licht van buiten...

Licht uit.

Het effect met het blauwe lampje van de pomp vind ik wel aardig.

Close-upje van de fan in actie.

En nogmaals de ventilator zelf mocht je hem vergeten zijn ;)

De BitFenix Spectre Pro LED doet gewoon wat ik van hem verwacht: Een goede airflow, een prima geluidsproductie, en natuurlijk niet onbelangrijk voor een led ventilator: hij ziet er erg goed uit in actie. Er zullen ongetwijfeld ventilatoren zijn die in een bepaald vlak beter te testen zijn, maar de Spectre Pro LED lijkt een prima gebalanceerd product, met goede looks, en met als extra voordeel dat je met de inbegrepen accessoire toch nog een beetje flexibilitieit hebt om voor wat extra stilte te kiezen.

Met een prijs van 11 a 12 euro is het niet de goedkoopste, maar is hij ook zeker niet duur te noemen. Als ik mijn ervaring dusver vergelijk met eerder aangeschafte, goedkopere, ventilatoren geef ik volgende keer zonder twijfel die paar euro extra graag uit voor de prima prestatie- en vooral ook stilte-winst van de Spectre Pro. Zoek je dus een leuke led ventilator, voor gebruik in je case of radiator, en spreken de foto’s je aan? Dan heb je als je het mij vraagt gewoon een prima keuze aan deze ventilator.

Ik ben overigens nog erg blij met de behuizing waar deze ventilator in zit, mocht je het leuk vinden: zie mijn review van de BitFenix Ronin hier)

Heb jij ook een BitFenix Spectre Pro Led Rood, 120mm?

Goede review! Heb zelf de 140mm varianten maar heb wat 120mm varianten nodig voor mijn Swiftech h320 (ik pak de PWM variant)

Pas wel even PWN aan (dat moet PWM zijn ;) )

Bitfenix heeft overigens wel PWM op zijn fans maar dan moet je de PWM versie pakken.
Het is dus de vraag of het een terecht minpunt van deze fan is aangezien ze hier een aparte serie voor hebben.
Hah, dat PWN is denk ik een stukje diep in het achterhoofd van de oude CS dagen ;) Was net met een andere review bezig en toen merkte ik het opeens. Meteen maar even aangepast.

Wat betreft de PWM versie, er is tot zo ver ik kan zien, en volgens mij ook in de review noem, geen PRO LED PWM versie. Of led, of pwm, of beide, maar dan geen Pro. Tenzij de Bitfenix site het gewoon onterecht niet vermeld. Was overigens met een review van de niet pro variant begonnen ook, maar dan wel led pwm (grrrr)

En uiteraard dank :D