Specificaties Tower, 6 interne + 3 externe bays - Bekijk alle specificaties

BitFenix Ronin Review

Foritain 14 december 2013, laatste update op 14 december 2013, 2.099 views

BitFenix Ronin

Pluspunten

• Gewoon een hele mooie case
  • Ziet er van buiten als een dure kwaliteitscase uit
  • Voelt even degelijk aan als dat hij er uit ziet; SoftTouch materiaal is gewoon top.
  • Leuke unieke features, geen 13 in een dozijn.
  • Window met Stealth Cover is niet alleen uniek, maar geeft een mooi resultaat ook met goedkopere componenten.
  • Voldoende inbouw en koel-opties
  • Goede standaard features: Frontpanel, Kabelmanagement, Stoffilters

Minpunten

• Binnenwerk laat nog wat steekjes vallen, maar beinvloed het eindresultaat niet.

Review: BitFenix Ronin

Geluidsproductie
Stoffilters
Alternatieven

Productwebsite

Wederom was ik op zoek naar een geschikte case voor een nieuw systeem. Dit maal voor een betaalbare, maar stoer oogende game-pc. Een window mog natuurlijk niet ontbreken, maar het moest ook niet te over-de-top worden. Stoer, maar ook strak dus. Uiteraard is er een flinke selectie windowed-cases, echter vaak hebben deze gaten voor ventilator opties in de window, en gezien dat niet ging gebeuren zocht ik dus een case met een on-aangetaste window. Het budget was niet gek hoog, maar een tientje of 2 meer voor een mooi resultaat was er.

Uiteindelijk het oog gevallen op de BitFenix Ronin, een kast die nog niet zo gek lang op de markt was, met nog geen gebruikers-reviews (leuk voor mij dus!). Met een prijskaartje van ¤ 75 euro prima te doen, en ik had al positieve ervaringen met een eerder BitFenix product, dus ik had er vertrouwen in. Naast de window zonder gaten, viel direct op dat je (optioneel) een deel kan afdekken, zodat je dus enkel het mobo met cpu koeler, geheugen, en de GPU ziet. Toch een vrij unieke feature, en tegelijkertijd ziet de boven- en voorkant er gewoon lekker strak uit. Perfect dus voor het doel, en natuurlijk leuk als de nieuwe kast toch wat ‘anders’ heeft dan gebruikelijk.

Ondanks dat ¤ 75 geen gek groot bedrag is, is het aanbod in die prijsklasse flink. Ik was dan ook zeer benieuwd of de Ronin in staat zou zijn z’n meerwaarde te tonen ten opzichte van de vele concurrenten. Echter het eerste stapje was al gezet met z’n uitstraling, het unieke afschermkapje voor de window, en een window zonder ventilatiegaten.

Mijn excuses voor de vieze ramen, het slechte weer geeft niet echt een mooi resultaat, maar wat doe je er aan :)

Specificaties

De specificaties van de BitFenix website:

Aantal zaken lijken direct duidelijk. Je kan er van mITX tot en met ATX borden in kwijt, met daarnaat een flink aantal externe en interne 3.5 en 5.25” mogelijkheden. Ruim voldoende voor de meeste systemen lijkt mij. Daarnaast zijn er flink wat ventilator-opties (en ook waterkoeling opties). Verder wordt er “SoftTouch” genoemd, oftewel de voor en bovenkant zouden van een goede kwaliteit en beter oogend kunststof gemaakt zijn.

Het uitpakken

De ronin komt binnen in een vrij standaard doos. Ziet er in orde uit, laat wat leuke features zien, en houdt de case prima veilig voor transport. Het gewicht viel niet op als opvallend zwaar of licht, maar het veroorzaakte in ieder geval geen hernia, toch ook fijn.

En het systeem-to-be. De cpu koeler heb ik later aangepast vanwege een puntje met de Phanteks, maar daar kom ik in de review van de koeler op terug.

Eenmaal op tafel zag de Ronin er eigenlijk meteen al heel goed uit. Ik had hem ergens iets groter verwacht, maar was eigenlijk blij met het keurige ‘gemiddelde’ formaat gezien waar hij uiteindelijk komt te staan. Groot genoeg om er als een echte game-bak uit te zien, maar niet te groot dat je niet weet wat je met de ruimte moet. Prima dus.

Front gaatjes zien er goed uit, en de stalen voetjes zijn m.i. erg netjes.

Het meest sprekende was echter de materiaalkeuze van de voor en bovenkant. Ik zie wel vaker marketing termen, maar in de praktijk moet ik het nog maar eens zien. Gelukkig stelt BitFenix niet teleur met de Ronin, en is het SoftTouch materiaal erg netjes, zowel voor gevoel als het oog. De kast zelf ziet er simpelweg zeer goed uit, en voelt ook degelijk aan. Kleine details zoals de stalen voetjes, zeer fijne stalen mesh langs de zijkanten (van de voorkant en bovenkant), en de kleine gaatjes in het geheel maken hem erg ‘af’, en ook duidelijk uniek, iets wat ik wel kan waarderen. De design keuzes dus zeer over te spreken.

De window zelf is kunststof en ziet er gewoon prima uit. Wel voorzichtig met schoonmaken uiteraard dat je niets bijtends gebruikt. Window oogt even goed of beter dan de goedkopere of vergelijkbare windowed-cases welke ik hier en daar heb gezien, maar kan niet op tegen de windows van sommige high-end kasten die vaak iets dikker of steviger zijn (met bijpassende prijs uiteraard). Het belangrijkste is echter dat het eindresultaat gewoon goed oogt, en dat doet het.

Kwaliteit van het staal lijkt prima in orde, niet te dun (wat natuurlijk niet mag voor deze prijs), en geheel netjes gespoten. Geen opmerkingen aldaar.

Nadat je het zijpaneel er af haalt kan je de “Stealth cover” er eenvoudig uit klikken, uiteraard kan je kiezen deze niet te gebruiken, maar ik vind dat dat hem nou juist iets unieker maakt, dus die komt zo terug. Wanneer je hem verwijderd voor inbouwen blijf je over met een vrij standaard indeling. 3 5.25” tool-less bays, en 6 HDD of SSD bays. Waarvan de bovenste bay (bovenste 3 HDDs) eventueel te verwijderen is. Verder vallen de gaten voor kabelmanagement op naast de PSU, het moederbord, en (op de foto minder zichtbaar) ook boven het moederbord. Ook achter de moederbord-tray zit voldoende ruimte voor kabels.

Alles is lekker zwart afgewerkt, van schroefjes tot ventilatoren tot kabeltjes, zeker leuk om te zien. Daarnaast zijn de herbruikbare expansion slot clipjes een fijne plus, en zie je flink gaten voor (custom) waterkoeling. Allemaal positieve punten dus.

Frontpanel is ook prima in orde, zowel wat functie als kwaliteit. Met 2x usb 2.0 en 2x usb 3.0, naast een aan/uit knop, reset knop, en headset en microfoon aansluiting. Meer lijkt mij overbodig. De foto van het frontpanel (nou ja, top-panel) laat ook leuk het detail langs te randen zien, ziet wederom erg goed uit.

Geen gekkigheid, maar toch wat leuke details om hem af te maken. Ziet er m.i. goed uit.

Edit: Even een extra foto van het frontpaneel erbij, de eerste (bovenstaande) bleek toch wat donker nadat ik hem verkleinde.

Je krijgt ook nog wat accessoires, uiteraard de verwijderbare Stealth Cover, een bracket om 1 5.25” naar een 3.5” om te toveren, een stoffilter en schroeven voor een optionele extra ventilator voor (er zit er al 1 standaard in met filter!), naast uiteraard de gebruikelijke schroefjes, tie-wraps, en handleiding. Ook BitFenix geeft je een klein opzet stukje op mobo-tray standoffs er eenvoudig in te schroeven.

Al met al maakt de BitFenix Ronin gewoon een erg goede eerste indruk. Hij ziet er nogmaals gewoon strak en degelijk uit. Allerminst uniek, maar vooral mooi, met een m.i. goede balans tussen een stoere game-pc, maar ook een stuk eenvoudige degelijkheid. Iets wat de aanstaande jonge gamer-kids mooi zullen vinden, maar pa en ma ook zonder moeite in de studeerkamer kunnen zetten. Top.

Inbouwen

De Ronin is een standaard formaat ATX kast, dus over het inbouwen van de basiscomponenten valt weinig spannends over te melden. Tijdens het inbouwen kwam echter een toch wel vervelend probleempje naar voren: De uitsparing achter het moederbord voor cpu-koeler-backplates was niet groot genoeg om de backplate van mijn AMD bordje te vervangen (de onderste twee schroeven schroefgaten zaten simpelweg onder de uitsparing). Oftewel nadat ik het moederbord had geplaatst moest deze er weer uit om de backplate aan te passen. Gelukkig hoeven de meeste gebruikers dat nooit of slechts 1 keer te doen, maar het is toch wel jammer, daar voor zit dat gat er tenslotte.

Hier zie je dat de uitsparing niet groot genoeg is om de stock backplate te verwijderen van mijn ASRock 970 Pro3 R2.0

Het geheel ziet er al snel goed uit.

Voor de liefhebber, de BitFenix Spectre Pro LED welke ik in deze build heb gebruikt, Een ventilator die goed bij de case past is toch erg leuk.

Naast dat het een vrij standaard maat kast is, merk je dat de indeling ook wat eenvoudig is. SSDs gaan simpelweg in dezelfde brackets als de 3.5” HDDs. Dit is prima natuurlijk, maar al met al niet erg spannend. In een review elders werd genoemd dat de tool-less 5.25” locks niet heel stevig waren, echter mijn dvd+rw drive ging er prima in, en zat gewoon goed vast, dus geen problemen daar. De 3.5” HDD brackets vind ik echter wel erg dunnetjes (flimsy) aanvoelen, en kan je eventueel wat verstevigen met een optioneel schroefje, echter eenmaal in de bay zitten ze gewoon prima strak.

Tijdens het bouwen merk je al dat er redelijk wat ruimte zit voor de ventilatoren, maar ook kabel-management. Daarnaast is er uiteraard voldoende ruimte voor tower-cpu koelers en lange videokaarten. De case-kabels zijn relatief kort, wat normaal gesproken geen nadeel is, zeker niet voor het wegwerken van de kabels. Enige nadeel in combinatie met het door mij gekozen moederbord was de locatie van de interne USB 3.0 header. Vaak zit die rechts aan de zijkant, nu zat hij helemaal links op het bord, en moest de USB 3.0 frontpanel kabel dus midden door de kast. Maar dat heeft meer met het mobo dan de case te doen.

Flinke ruimte boven in voor koeling, en ruimte boven het moederbord voor kabelmanagement.

Paar kleine puntjes dus wanneer je aan het bouwen gaat, maar wel te overzien. Ik was persoonlijk na het bouwen die puntjes al bijna vergeten, en gewoon heel erg blij met het resultaat.

Toch leuk om een beetje een thema aan te houden. Zwart/Rood in dit geval, ik vind hem goed staan, en toch kost het ook niet veel.

Het resultaat van het inbouwen met de Stealth Cover en de window er op. Vind de Ronin er zo erg goed uit zien.

Kabelmanagement

Kabelmanagement in de Ronin is wellicht van wat minder belang omdat de stealth cover één en ander af dekt, maar gelukkig zijn de kabelmanagement opties ruim aanwezig als je er voor kiest die cover niet te gebruiken. Het resultaat wat je in de fotos ziet was in ca 2 minuten met 2 (of waren het er toch 3?) tie-wraps bereikt, vooral omdat de ruimte achter het mobo voor kabelmanagement voldoende is, dus dat je niet te veel tijd hoeft te besteden aan het vermijden van kruisende kabels achter je tray.

2-minute kabelmanagement van voren. Prima toch?

En van achteren...

En met de cover er op...

Fijn is de ruimte boven het moederbord dat de 8-pin connector netjes achterlangs kan. Maakt het geheel toch mooier. Vooral de geheel zwarte kabels laten het geheel ook goed uitzien. Enige wat ik ergens stiekem had gehoopt, omdat het er toch beter uit ziet, zijn de rubberen afdekjes voor kabelmanagement gaten, wat je in veel luxere cases ziet. Maar al met al, heel snel een erg goed resultaat bereikt met de Ronin.

Koeling

In de specificatielijst zal je ongetwijfeld al hebben gezien dat je flink wat kwijt kunt in deze kast. Hier en daar zitten gaten voor (custom) waterkoeling, maar daar ga ik persoonlijk niets mee doen. Naast dat je flink wat mogelijkheden hebt om ventilatoren te plaatsen krijg je er ook twee standaard bij de case, mag ook wel voor de prijs, maar toch een plusje. De eerste (typische) 120mm outtake achterin, en de wat verborgen (kon hem in eerste instantie niet zien) 120mm intake voor. Ondanks dat ik oorspronkelijk van plan was een flinke luchtkoeler te plaatsen, moest ik (vanwege beperkingen van de koeler, niet de kast) een alternatief gebruiken. Oftewel waterkoeling met de aftermarket BitFenix ventilator achter, en de standaard ventilator die achter in de kast zat naar voren geplaatst als extra intake. Daarnaast zou je eventueel nog een 120mm intake onder in, en 2 120mm of 140mm’s boven in kunnen plaatsen. Lijkt mij toch ruim voldoende zelfs voor flinke game-beesten.

De stock 120mm ventilator voor, met daar onder plaats voor een tweede. Stoffilter voor de tweede krijg je meegeleverd.

Ondanks dat ik lastig koelprestaties kan vergelijken van cases onderling (verschillende hardware e.d.), zal de Ronin met de mogelijkheden die hij heeft prima in staat zijn alle gangbare systemen adequaat te koelen. De voor en boven roosters zijn niet extreem geventileerd, en de zijpanelen uiteraard geheel afgesloten, wat wellicht enig nadelig effect kan hebben voor de temperatuur, maar de mogelijkheden maken dat ruim goed. Naast dat de 2 stock ventilatoren op zich al in de meeste gevallen zullen voldoen.

Geluidsproductie

De geluidsproductie is gewoon goed te noemen. De materialen zijn voldoende stevig, de stock ventilatoren gewoon prima, en de case als geheel dempt redelijk wat geluid. Met de pomp van de waterkoeling en (cpu)ventilator op ca ~50% was het geheel best stil (heel zachtjes hoorbaar op ca 1 meter). Als ik aandachtig luisterde kon ik wel de HDD horen, maar tijdens ‘normaal’ gebruik viel dat zeker niet op. Voldoende demping dus. Mijn vermoeden is dat dit goede resultaat mede door de iets-wat afgesloten constructie komt. Het lijkt zoals vaker dat meer koeling ten koste gaat van geluidsproductie en andersom, maar ik denk dat de Ronin een mooie balans heeft getroffen.

Oftewel de Ronin is een prima optie als je een (vrij) stil game-systeem wil bouwen. Het moge vanzelfsprekend zijn dat je in dat geval ook met je andere componenten rekening moet houden met de geluidsproductie.

Stoffilters

De Ronin heeft een flink stoffilter welke de (bijna) gehele onderkant bedekt. Dit af-klik-bare filter is eenvoudig genoeg te verwijderen en schoon te maken, en bedekt zowel je voeding als de optionele 120mm ventilator opening. Je moet even oppassen dat je hem niet per ongeluk los trekt tijdens het optillen van de case, maar dat is een erg klein puntje.

Flink afneembaar stoffilter onder.

De standaard gemonteerde 120mm front intake heeft (zoals je kan zien) er meteen een filter op. Je krijgt ook een extra filter welke je op de optionele tweede front intake kan plaatsen. Dat is voldoende uiteraard, maar vereist wel dat je je front cover er af trekt om hem schoon te maken. Gelukkig komt de front cover er eenvoudig af, en zit deze niet met kabels vast of iets dergelijks. Als ik naar het design van de kast kijk zie ik eigenlijk ook geen optie hoe de filters eventueel eenvoudiger te benaderen zouden moeten zijn. Ik vind het gewoon prima zo.

Oftewel, stoffilters gewoon in orde.

Alternatieven

Zoals ik in eerdere reviews al aan gaf, is het soms lastig om het over alternatieven te hebben. Design is al lastig om vergelijkingen over te maken, maar in het geval van de Ronin met toch wat unieke features is het extra lastig. Een blik op de andere ATX cases met window, in grofweg dezelfde prijscategorie, laten een flink aantal opties zien. Veelal hebben deze echter veel glimmend plastic wat ik persoonlijk probeer te vermijden, of ventilator gaten in de window. Ondanks populair om in de window extra koeling te plaatsen, ben ik zelf voorstander van de strakke uitstraling van een gesloten window.

Om toch een beetje om ons heen te kijken naar de alternatieven:

Zalman MS800 Plus
De flink glimmende Zalman kost net even minder dan de Ronin, en heeft ook een aantal features welke je vaak niet standaard krijgt, zoals 4 standaard fans en een fan-controller, echter het goedkopere plastic geeft toch een heel ander gevoel. Ik vind hem wel wat vergelijkbaar omdat de window van de MS800 wat kleiner is, en dus ook enkel het moederbord-deel van de components laat zien. De uitstraling is echter geheel anders, en ik vermoed dat iemand direct een voorkeur voor het design van de één of de ander zal hebben, en dat doorslaggevend zal zijn.

Cooler Master CM 690 III Window
De wellicht dichtst bijzijnde concurrent komt van Cooler Master, de opvolger van een al erg populair model van enige tijd terug. Iets grotere window (je ziet wel de voeding, niet de HDDs), wel meer inbouw opties indien gewenst of vereist, maar dan ook een iets hoger prijskaartje dan de Ronin. De 690 is met z’n stalen mesh weer een heel ander plaatje om te zien dan de SoftTouch Ronin, en de meeste mensen zullen hun voorkeur wederom direct hebben, maar desondanks vermoed ik dat het toch goede concurrenten/alternatieven van elkaar zijn.

Corsair Carbide 300R Windowed
De zeer bekende Corsair met een window. Iets goedkoper, en zoals velen bekend zal zijn kan je met de 300R eigenlijk niet verkeerd. Echter vooral de flinke ventilator gaten in de window, en ook het feit dat alle (ook minder leuke; deze build ging intern toch vooral om de gpu, cpu koeler & geheugen)) componenten zichtbaar zijn waren in dit geval toch voldoende redenen om uiteindelijk voor de Ronin te gaan.

BitFenix Shinobi / Shinobi Core Window
En dan nog een concurrentje uit de eigen stal van BitFenix. De Shinobi Window was, tot zo ver ik kan zien, de mid-end windowed case van BitFenix voor dat de Ronin uit kwam, oftewel het dichtste bij een voorganger als een BitFenix case kan zijn. De Ronin kost wel wat meer, maar als het budget daar is vind ik de meerprijs voor de features, uitstraling en mooiere window zeker de moeite waard.

En nog maar een paar foto's van een toch hele mooie case:

De fijne stalen roostertjes als details langs de randen ziet er goed uit.

Mooie afwerking, en het BitFenix logo ziet er ook gewoon goed uit.

Het geheel achter de window. Vind de Stealth Cover met de window een goed resultaat geven.

De Ronin met de (uiteraard optionele) LED ventilator aan. Leuke aan de rode fan met het blauw lampje uit de pomp, is dat de power-led en de HDD activity led op het frontpaneel ook blauw en rood zijn. Wel leuk dat kleine dingen zo goed samen vallen.

Gewoon een strakke, stoere, kast.

De fotos spreken hopelijk voor zich, en het moge hopelijk duidelijk zijn dat de Ronin een erg goede indruk maakt. In mijn geval zocht ik een balans tussen een game-case en een strakke vertoning, en BitFenix lijkt die balans toch goed te hebben gevonden.

Er zijn absoluut wat kleine opmerkingen hier en daar. Zaken als de flimsy HDD trays, of de te kleine uitsparing achter het moederbord, zijn toch kleine dompertjes tijdens het bouwprocess. En wat betreft inbouwmogelijkheden is het ruim voldoende, maar nou niet echt innoverend. In moderne, wat luxere, game-cases zou een leuk plekje voor o.a. een SSD toch moeten kunnen.

Maar deze paar kleine opmerkingen zijn eigenlijk helemaal niet belangrijk wanneer je het resultaat eenmaal op tafel hebt staan. Met z’n degelijke uitstraling en afwerking ziet de BitFenix Ronin er gewoon heel goed, en ook heel luxe, uit. Design blijft natuurlijk persoonlijk, maar mijn vermoeden is dat de Ronin toch flink wat mensen aan zal spreken. De dames en heren die de case dusver hebben gezien waren allemaal zeer positief.

Ondanks dat er flink wat concurrentie is in deze prijsklasse, denk ik dat de Ronin z’n plekje op de markt dik heeft verdiend. Met leuke en unieke features, mooie details (zonder dat het ‘te’ wordt), en een top-kwaliteit uitstraling, kan ik niet anders doen dan de Ronin als ‘Uitstekend’ beoordelen, en vol overtuiging aanraden.

Nog wat vergrotingen voor de liefhebber, klikken maar:
http://tweakers.net/ext/f/cgZpQgE3s3C7L4m17XFJUXq3/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/vhPIcTo0Qaje0aIuPY3GAk1e/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/g2dPBkPhjpGwRxO9vH2KEDTI/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/PfTqS3HzeQE0S09yRqHTf7e0/medium.jpg

Vind je deze review leuk dan zou ik een leuke reactie natuurlijk erg waarderen, en uiteraard is kritisch commentaar ook zeer welkom. Kijk anders ook eens bij mijn andere reviews; ik vind het leuk ze te maken, maar natuurlijk ook om ze te delen!

Edit 14/12 11:30 - Extra foto van frontpaneel bij "het Uitpakken" geplaatst, omdat de eerste wat aan de donkere kant was, vooral nadat ik hem verkleinde.

Heb jij ook een BitFenix Ronin?

Dit zou een reviewsite niet hebben misstaan. Echt heel erg uitgebreid, mooie foto's, en goed omschreven waarom je nou deze kast wilde. Gezien de huidige markt kan je inderdaad aanvoeren dat deze kast 1 of 2 tientjes te duur is geprijsd, maar hij is dan ook wel erg mooi. Ik ben vooral erg nieuwsgierig naar dat SoftTouch plastic. Is het vergelijkbaar met sommige telefoons? Ik heb bijvoorbeeld een NEO N02 (lijkt me heel sterk dat je die kent, maar goed) en daar zit ook van dat heerlijke 'zachte' plastic achterop. Lijkt me ideaal voor een case, in plaats van al dat hippe aluminium/ nepaluminium (Corsair Obsidian/Fractal Design Define).
Dank je :D Ik doe mn best.

Opmerking mbt de prijs begrijp ik goed, en was ook voor mij vooraf zeker een overweging, maar die dichte window alleen al was voor doorslaggevend voor deze build. Achteraf, zoals je zegt, is hij gewoon heel erg mooi, en maken de zaken als het materiaal en de StealthCover hem genoeg 'anders' dat die 10-20 euro extra de moeite was. Het oog wil ook wat zullen we maar zeggen.

Het SoftTouch materiaal is lastig uit te leggen en ook op foto's vast te leggen. Heb even met mn dame overlegt hoe je dat nou in woorden moet zetten. De Neo N02 ken ik niet, maar voordat wij haar Nexus 4 kochten keken we ook naar de HTC One X, het is weer een tijdje terug dat wij dat deden maar, het voelt inderdaad een beetje als zo'n telefoon aan. Zacht, maar geeft ook niet het gevoel dat het kwetsbaar is. In ieder geval zie je niet direct vingers e.d. er op, maar krasvatheid durf ik niet te testen! Vind het hoe dan ook een goede keuze van BitFenix, het ziet er gewoon goed uit, voelt goed, en is eens iets anders.

En ben blij dat de review gewaardeerd wordt :D
De NEO is min of meer een kloon van de HTC One X, dus dat is waarschijnlijk hetzelfde spul. Het krast bij mij in ieder geval niet.
Denk overigens dat de Ronin toch wat steviger (dikker) materiaal nog is ook, maar bij gebrek aan een goede uitleg heb je toch iets van een idee van wat je te wachten staat? :)
Nette review mijn complimenten daarvoor!
Dank je! Vind ik natuurlijk leuk te horen!
Toppertje van een review, erg mooie foto's ook.
Dank voor het compliment! Foto's zijn overigens bewust onbewerkt (behalve dan bijsnijden, verkleinen etc), geeft denk ik een realistischer beeld van de werkelijkheid als iemand hem straks ook koopt.
Gelukkig weer eens iemand die de moeite neemt fatsoenlijke foto's nemen, en geen bewogen foto's met lelijke reflecties van flitsers erop zet!
Kost even tijd maar dan heb je ook wat zal ik maar zeggen. Leuk dat het opvalt :)
Prachtige review, misschien jammer dat je geen apparatuur hebt om temperatuur en geluid te meten, maar dat maak je ruimschoots goed door je eerlijke en duidelijke schrijfstijl met daarenboven een karrevracht aan duidelijke foto's!
Dank je :D Fijn om te horen!

Temperaturen meten kan ik wel, maar het maakt m.i. geen zinnige toevoeging bij de review. Als ik nu elke case met dezelfde hardware zou testen of iets dergelijks zou je een vergelijking kunnen maken, maar ik ben bijvoorbeeld nu bezig met een budget mATX case, en om dan weer een game-systeem daar in te testen en meten? Als ik nu willekeurig wat temps ga noemen dan lijkt dat wellicht interessant en "dieper", maar zonder iets om te relatieveren gaan lezers dan eenvoudig onjuiste conclusies daar uit trekken. Vandaar probeer ik, zoals je zegt, gewoon duidelijk te beschrijven waar het om gaat: Dat een case, voor de systemen welke je redelijkerwijs er in zou plaatsen, gewoon in staat is deze koel te houden, en hoe (of niet) hij de geluiden van zo'n setup kan dempen.

Geluidsmeter staat overigens op mn kerst-verlanglijstje, maar dan vooral voor de cpu-koeler-reviews! Maar mocht ik hem krijgen dan ga ik hem uiteraard voor cases ook gebruiken, welliswaar zonder dan direct vergelijkingen met andere cases te maken. Krijg ik hem niet.. tja, dan vermoed ik dat het nog niet lang op zich zal laten wachten ;)
Hoi,
Prachtige review!
Ik kom de review nu tegen omdat ik zelf op zoek ben naar een kast met een full window.
Nu moet ik zeggen dat er maar weinig kasten zijn met een full window.
Dit vind ik al een prachtige kast om te zien en bedankt voor je alternatieven in je review.
Er zouden meer van zulke uitgebreide reviews moeten zijn want dat maakt het wat makkelijker om met elkaar de juiste produkten te beoordelen en de praktische kant van het verhaal te zien.
Vr gr.
Dank je wel voor je uitgebreide en vriendelijke reactie :D
Hoi,
Graag gedaan,
Reviews van dit kaliber behoren tot het rijtje uitstekend thuis.
Vr gr.
Knappe Review,

Ben van plan deze aan te schaffen, was speciaal aan het kijken naar opties waar weinnig of geen reviews bij waren. Blij dat ik dat gedaan heb! Zocht persoonlijk naar iets, zonder al te veel kermis maar met een window. Vond die cases met grote windows al lelijk, vroeg me af waarom iemand tegen die drive-bays wil aankijken. Deze heeft daar een mooie oplossing voor, en ik kan nog kiezen ook. Mooie strakke case, natuurlijk door uw strakke foto's :*) Net systeempje, trouwens!

Complimenten en dank voor deze uitgebreide review!

BitFenix zou u een kado moeten sturen! _/-\o_
Dank je :D En ik zou zeggen stuur ze een mail met de suggestie ;) Ik vind de Pandora erg leuk, misschien zijn ze het met je eens!
Graag gedaan,

Ik heb ze zojuist een mail gestuurd :) met een linkje naar deze review. Als grapje natuurlijk, maar misschien waarderen zij de humor!

Ik hoop dat er daar iemand Nederlands kan lezen :P , wie weet reageren ze wel!!
Ik wacht de reactie af, en laat maar een fototje achter wanneer je build compleet is! :D